Azan_Gb
Aug 29 2003, 19:32
Svensk tv-film om ett av de mest uppmärksammade kriminalfallen i Sveriges historia. I augusti 1973 rånades Kreditbanken på Norrmalmstorg av en maskerad man. Han tog fyra personer som gisslan. Hans krav var tre miljoner kronor och att Clark Olofsson skulle föras till banken. Gisslandramat pågick i nästan sex dygn.
Ett litet tips bara för er som inte kommer göra något i detta dåliga vädret.
Edit: svt 21.00
Självklart så skall man se på den! Har laddat upp med cola å chips, Nån som vet om Svartenbrandt var med på kuppen?
Fbj972
Aug 29 2003, 21:22
"Kul" att jag såg denna tråd nu.. Filmen är snart slut... Hoppas på en repris...
Jooohan
Aug 29 2003, 21:50
vad kan man säga, extrem dåligt dramatisering..
HvUJJ [Färén]
Aug 29 2003, 22:00
va f-n, ja sulle lira in denan åt morsan, för de skulle bort.. men, nu gjorde jai nte det..
ja kommer få smixsk
Komp C
Aug 29 2003, 22:11
Polisen med den avsågade hagelbrackaren. Han som stod först i kön in till bankvalvet, Tur att dom gav upp för troligen hade dom blivit skjutna allihopa!
QUOTE (Komp C @ Aug 29 2003, 23:11 )
Polisen med den avsågade hagelbrackaren. Han som stod först i kön in till bankvalvet, Tur att dom gav upp för troligen hade dom blivit skjutna allihopa!
Jepp, hur troligt är det att polisen använder avsågade hagelgevär? Särskilt i en gisslansituation, känns som man skulle vilja ha något mer träffsäkert då.
Mattias
Aug 29 2003, 22:45
Polisen använde sig faktiskt av för ändamålet avsågade hagelgevär vid den aktuella händelsen.
QUOTE (TheGoodOne @ Aug 29 2003, 23:26 )
Jepp, hur troligt är det att polisen använder avsågade hagelgevär? Särskilt i en gisslansituation, känns som man skulle vilja ha något mer träffsäkert då.
...ta reda på fakta innan du sågar saker i fortsättningen kanske?

Man hade hagelgevär(vilket tex fanns att båda läsa och se på bild i Aftonpravdas serie om dramat häromåret), och det är ett alldeles utmärkt vapen vid inbrytningar.
En hagelskur håller ihop rätt hyggligt på de avstånd som ev. skulle komma ifråga.
I övrigt har jag också tjuvtittat lite trots att jag sänder TV2 ikväll (ni missade väl inte grävskopebaletten?

). Blandade åsikter, lite stolpigt spelat tycker jag, och det blev lite fån-komedi av det hela emellanåt.... Trist, när de kunde gjort något bra av det hela.
@ABP: Jag skulle kunna säga det, men sen måste jag...

=)
Missa inte dokumentären om Norrmalmstorg som går nu på söndag...den är förhoppningsvis intressantare.
Gotcha
Aug 29 2003, 23:34
QUOTE (ABP @ Aug 29 2003, 22:42 )
Observera att "regissören" sade i en intervju att det är "en tolkning av händelsen"...att det är tänkt att
se ut som en dokumentär är som vanligt underordnat..
Frågan varför VÅRA licenspengar används på detta viset är faktiskt inte helt obefogad.
jonte72
Aug 29 2003, 23:40
Jag betalar TV-licens, men de flesta jag känner gör det inte....
Det är ofta man undrar varför man gör det, oftast ser man ju på reklamfinanserade kanaler

.
Mårten
Aug 30 2003, 00:04
Vilken skitfilm... Shanti Roney som Clark??? Vilket jävla pajaseri!
bushman
Aug 30 2003, 00:10
att polisen stod med avsågad hagelbrakare, beror nog mest på att rekvisitören inte fick tag på andra prylar kanske?
kunde inte låta bli att titta på k-pisten, hur skulle J. olsson kunna avfyra den, när den ett flertal gånger saknade slutstycke?
nu vill jag se kjell sundvall eller anders nilsson göra film av ockubationen av västtyska ambasaden.
skulle älska Rolf Lassgård i rollen som Bosse Holmström vrålandes "LÄGG UT FÖR HELVETE"
ett av mina tidigaste minnen från tv faktist, och förmodligen det enda från 70-talet som inte gett mig ångest.
jag väntar bara på att lucas moodysson skall göra film av staffan vesterbergs liv.
med tomas di leva i huvudrollen, och peter wahlbeck som vilse.
det vore väl att förvalta våra licenspengar.
QUOTE (bushman @ Aug 30 2003, 01:10 )
att polisen stod med avsågad hagelbrakare, beror nog mest på att rekvisitören inte fick tag på andra prylar kanske?
(Från Aftonbladet.se,
http://www.aftonbladet.se/nyheter/9905/02/clark.html )
Poliserna Håkan Larsson och Johnny Johnsson har specialtränats för operationen. De är beredda att rusa in i valvet och ”bara pumpa med för ändamålet avsågade hagelgevär” om situationen så kräver.
jonte72
Aug 30 2003, 01:35
QUOTE (Mårten @ Aug 30 2003, 01:04 )
Vilken skitfilm... Shanti Roney som Clark??? Vilket jävla pajaseri!
Jag håller med dig, har aldrig tyckt att han är någon bra skådis. Filmen var väl inte för bra precis :( . Kul att dom har några hål att stoppa mina licenspengar i.
Samma med Johan Widerberg......när han blev skådis för ca 10 år sedan måste det gått till på följande sätt: Hej jag heter Johan och min pappa och han gör filmer ;) . OK, han får jobbet för han är känd.....
Shanti Roney är väl ändå ljusår bättre än Widerberg?
Intressant länk av 9X19 den lyser ju ganska tydligt på skillnaderna på filmen och verkligheten.
Verkligheten
Söndag 26 augusti Polisen borrar ett hål i valvtaket, sänker ner en kamera och tar en bild som visar gisslan vid strypsnaror som bundits fast i bankfacken.
Måndag 27 augusti Polisen sänker ner hinkar med mat och öl till gisslan och rånarna. Beslut om att bryta sig in i valvet och använda gas fattas.
Tisdag 28 augusti Janne Olsson skjuter ett skott genom ett av de uppborrade titthålen. Polismannen Olle Abrahamsson träffas i handen och käken.
Sent på kvällen släpper polisen på gas.Janne Olsson ger upp, gisslan släpps ut innan polisen går in och hämtar honom och Clark
Filmen
Polisen borrar hål, 1 minut efter skjuter Janne upp i hålet.
Verkligheten
Söndag 26 augusti Polisen borrar ett hål i valvtaket, sänker ner en kamera och tar en bild som visar gisslan vid strypsnaror som bundits fast i bankfacken.
Filmen
Polisen skall storma direkt men i sista minuten så berättar de att gisslan har strypsnaror och med bara sekunders marginal avbryter polisen stormningen.
Hela Norrmalmstorgsdramat är inspelat på band vore kul att få höra orginalen.
Men hallå! Det är ju en verklighetsbaserad SPELFILM! INTE någon dokumentär.
Dokumentären kommer nästa helg! Vänta lite med detaljsågningarna tills den visats!
Vad säger ni om han till höger på denna bild då? Tjocka bågar mellan skyddsmasken? ajajaj
Azan_Gb
Aug 30 2003, 13:05
En fråga bara:
Är det skyddsmask 90 dem använder?
phantom
Aug 30 2003, 13:10
Svar nej, de använder den gammla 59:an tror jag (har en själv)
Det ser ut som att de använder Skyddsmask 51 (består av ansiktsskydd 51 och filter 13).
Mårten
Aug 30 2003, 17:02
Jag skulle ha gillat lite förvridna personporträtt, när det ändå bara var en personlig tolkning av dramat. Typ Torsten Flinck som Clark och Peter Wahlbeck som Janne...
Varför vänta tills dokumentären visas? Finns ju tillräckligt med uppgifter i bokform som jag faktiskt läst. Och skall man basera en film på en verklig händelse så skall man eftersträva att få den likan verkligheten annars kan man ju lika gärna göra en fiktiv historia rätt igenom.
Det stora problemet med sådanna här filmer är ju för alla de som vet lite om norrmalsmtorgsdramat kommer att tro att det var så här det gick till. Inte speciellt bra för allmänbildningen.
Fu Gson
Aug 30 2003, 18:14
en tolkning är alltid en tolking ABP, och jag ser inte varför man ALLTID ska sträva efter att göra en verklighetsbaserad film så sann som möjligt, då kan man lika gärna skita i att göra filmen och lägga pengarna på en dokumentär, right?
@9x19, såg grävskopedansen, mycket underlig, surrealistisk är väl ett passande uttryck. Men det var coolt.
Nej varför skita i att göra en film? Kan man bara inte eftersträva att göra den så korrekt som möjligt? En dokumentär har nackdelen att den har svårt att just få tittarna uppleva händelsen. Det kan man få av en spelfilm. Precis varför jag tittar på en film som "En bro för mycket". Den får mig uppleva saken. Böcker och dokumentärer har sin styrka på annat håll. För den sakens skull betyder ju inte att man behöver hitta på saker. Varför duger det inte att försöka visa verkligheten som den var?
Kan förstå brister som inte går att göra pga pengaskäl eller andra praktiska saker som att man hade behövt 30 000 skådespelare men i detta fall bygger allt på ren nonchalans av filmarna.
Fu Gson
Aug 30 2003, 19:48
såå, ABP du har så pass tillförlitliga källor inom nöjesindustrin att du vet att filmmakarna nonchalerade vissa detaljer?
Acceptera att det är en tolkning baserad på verkliga händelser, detalj-korrekthet har inte så mycket med saken att göra. Jag kan verkligen inte sitta här och spekulera i varför filmmakarna gjorde tolkningar som de gjorde, men jag accepterar att de gjorde och det är inte mycket mer med det.
Du kanske missat debatten som varit innan filmen släpptes? samt att hela norrmalsmtorgsdramat finns inspelat på band (avlyssning) och de verkar inte brytt sig speciellt mycket att göra den efter verkligheten.
Bra att du accepterar att man ändrar verkligheten efter eget smak, då kan jag börja göra filmer om alla historiska händelser och ändra dem efter eget tycke. Alltid kul med lite historierevionism.
226 Olsson
Aug 30 2003, 23:18
QUOTE (ABP @ Aug 30 2003, 21:04 )
... då kan jag börja göra filmer om alla historiska händelser och ändra dem efter eget tycke ...
Visst kan du göra det, så länge du inte utger det för att vara verkligheten.
Direkt innan filmen började påpekade dom att det var en dramatisering av
Norrmalmstorgsdramat. Detta betyder att det INTE är en dokumentär, och
med det att den inte är 100 % sann.
Lindeberg
Aug 31 2003, 19:50
SVT1 21.15
Norrmalmtorgsdramat inifrån
I 30 år vägrade bankrånaren Janne Olsson att prata om bankrånet vid Norrmalmstorg 1973. Nu har han för första gången ställt upp på en intervju med filmaren Mikael Hylin. Rånarna Janne Olsson och Clark Olofsson delger sina helt olika versioner av vad som hände. Även gisslan berättar om de ödesdigra dygnen när de satt inlåsta i bankvalvet.
Amfibieslusken
Aug 31 2003, 21:40
Vet inte vem jag ska tro på, men det verkar mest som om Clark Olofsson är full av skit. De man borde tro mest på är gisslan.
Azan_Gb
Aug 31 2003, 21:50
QUOTE (Amfibieslusken @ Aug 31 2003, 22:40 )
Vet inte vem jag ska tro på, men det verkar mest som om Clark Olofsson är full av skit. De man borde tro mest på är gisslan.
Repris?
Lindeberg
Aug 31 2003, 22:17
Du kan säkert hitta information om repris här:
www.svt.se
SVT text-tv
Aftonbladet eller liknande tidning som har programtablå
www.tv.nu
QUOTE (Azan_Gb @ Aug 31 2003, 22:50 )
QUOTE (Amfibieslusken @ Aug 31 2003, 22:40 )
Repris?
tnr271445
missade filmen tyvärr men den lär väl gå igen
QUOTE (1MPJ @ Sep 1 2003, 09:45 )
missade filmen tyvärr men den lär väl gå igen
Obs 1 inlägg ovan dig..
Lindeberg
Sep 1 2003, 10:07
Filmen sändes i fredags
Dokumentären sändes igår
Unicorn
Sep 1 2003, 15:41
Jag har tyvärr inte hunnit se "Norrmalmstorgsdramat", så jag kan inte yttra mig om just denna film. Då den har fått kritik av Bo Holmström (som var på plats) för att den framställt rånarna som alltför snälla och gulliga kommer jag dock att tänka på ett fenomen jag observerat ända sedan jag var liten; den klassiskt svenska filmtraditionen att framställa brottslingar som hjältar. Denna tradition har varit näst intill allenarådande sedan 60-70 talen.
Vi berikas ideligen med filmer som "Vägen ut", "Fasadklättraren" m fl som framställer grovt kriminella som egentligen jättesnälla och oskyldiga människor som drivs in i kriminalitet av korrupta och okänsliga myndigheter eller av en ren slump.
Detta vore kanske inte särskilt oroande om det inte vore för att grov kriminalitet spelas fram och förhärligas i snart sagt all ungdomsfilm. I filmer som "Stockholmsnatt", "Vinterviken", "Nio millimeter", "Sökarna", "Vingar av glas" och många, många fler är den coole "hjälten" så gott som alltid grovt kriminell medan välartade ungdomar beskrivs antingen som obotliga töntar med glasögon eller bortskämda och elaka rikemansbarn.
Vilken är den signal man vill sända till ungomar i Sverige egentligen? Inte för jag avser vara någon moralpredikare, men när "motvikten" varit polisfilmer som Sjöwall-Wahlööserien och (den f ö i mitt tycke skitbra filmen) "I lagens namn" vilka så gott som uteslutande framställer poliskåren som elak, korkad, rasistisk och korrupt blir man lätt oroad.
I ungdomsfilmer framställs polisen rentav som fienden, och när de inte framställs som supermesiga och töntiga (och gärna sätts på plats verbalt eller fysiskt av "hjälten") är de oftast onda och sadistiska människor.
Kan någon säga mig en enda ungdomsfilm där "vanliga" ungdomar har någon vettig förebild att identifiera sig med? När jag var ung fick jag i alla fall fullständigt klart för mig att det coolaste som fanns var att vara "kriminell-som-vill-bli-laglydig", enligt känt ungdomsfilmrecept.
Många av mina skolkamrater bestämde sig också för att jobba mot detta mål i tonåren, då det var ett säkert sätt att få tjejer att intressera sig för dem. Tjejerna i högstadiet rentav hisnade vid tanken att få leva "ungdomsfilmskonceptet" i verkligheten - vilken status att ha det precis som på film!
Tyvärr brast alltför ofta den sista länken i dessa grabbars plan - och viljan (eller förmågan) att bli laglydig blev liksom aldrig av...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.