Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Närskyddsgruppchef i Ronneby
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Mr_Confused
Jag har efter diverse krångel med Pliktverket (visst känns det som att de är lite byråkratiska ibland... dry.gif nå, jag förstår att de inte har det så lätt alltid) blivit omplacerad och hamnat som närskyddsgruppchef GA824 i Ronneby, inom flygvapnet alltså. Jag är inte helt säker på hur tjänsten passar mig, så jag skulle gärna vilja höra lite kommentarer från folk som som gjort lumpen som närskyddare, helst i Ronneby då jag förstått att vad man gör kan skilja en hel del beroende på utbildningsorten.
Efter vad jag förstått (jag har sökt en del, både på SoldF och annanstans) är det en hel del "krigande ute i skogen" och ganska så ansträngande, men från vissa källor har jag ändå fått intrycket att det mest liknar tjänsten som bevakningssoldat (och _nej_, jag är inte en sådan som ser ned på bevakningssoldater i allmänhet), samt att det skulle förekomma en del slapperi.

Jag har hoppats på att få en tjänst som är ordentligt ansträngande, både fysiskt och psykiskt. Är denna tjänst då något som passar mig?
(Detta rör sig inte om något komplex vad gäller storleken på vissa manliga kroppsdelar, utan enkelt nog för att jag vill veta hur mycket jag klarar av, men utifrån befattningsbeskrivningarna tycks det ju som att varenda befattning är super-duper-bra, tuff, intressant och hur givande som helst...)

På befattningsbeskrivningen nämns det hundtjänst. Förekommer sådant på den plats jag är placerad? Det skulle i så fall vara ett stort plus, då det efter vad jag förstått är gruppcheferna som har möjlighet att bli hundförare. Korrekt, eller?

Om denna befattning inte riktigt är vad jag letar efter, funderar jag på att be om omplacering till bassäk eller flygbassäk. Av vad jag förstått ska kraven för dem vara högre, stämmer det? Jag tror att jag uppfyller dem, men är något osäker.
Folk som vet med sig att de är insatta i skillnaderna mellan bas- resp. flygbassäk och närskydd får mycket gärna förklara skillnaderna i befattningarna, både vad gäller vad man gör och huruvida dessa befattningar är mer krävande än närskydd, vilket kraven för dem tycks antyda om jag har rätt för mig.

Samtidigt tycker jag det är konstigt att jag hamnat som närskyddare inom flygvapnet (jag trodde tidigare att de bara fanns i armén). Det är väl inte så att jag har hamnat inom flygbassäk, fast benämningen är annorlunda? Tycker dock att det verkar lite konstigt... (om jag nu har blandat ihop begrepp och missuppfattat saker fullkomligt vore jag glad om detta påpekades, helst i vänlig ton, då jag för tillfället känner mig fullkomligt ovetande om hur saker och ting ligger till här)

/Confused
Mycket tacksam för svar som hör till ämnet
Mindre tacksam för svar som inte gör det
bäfver
Du kommer att ligga på flygbassäk, närskyd är bara pliktverkets föråldrade namn på tjänsten. Det är en ganska jobbig men jäkligt kul tjänst med mycket skog och mycket panga. På F21 var det GB utagna som blev hundförare så du har nog en chans att få bli det även i Ronneby.

/Bäfver som måste fara till jobbet
Sillen
Sök på flygbassäk här på forumet så kommer du hitta ganska mycket.
Jimbo
Av en källa på staben på f17 kommer årets kull värnpliktiga få det rätt magert med bra övning, den mesta övningen kommer hållas inom f17. Utflykter till te.x kosta kommer det skäras ner på. Vidare så kommer antalet skarpskjutningar också dras ner på.
Allt detta pg.a nerskärningar...
FkN
Kan bara säga grattis till en kanon tjänst!

Som Bäfver säg är NSKY numera Flygbassäk. Att GB automatiskt tas ut som HF varierar mellan förband och år, men för förbandet i helhet så är det en stor fördel med HF som har längre utbildning.

Givetvis så är det skillnad mellan Fbassäk och Flottans Bassäk, men om detta finns det säkerligen miljoner trådar och hemsidor.
Mr_Confused
Vill bara tacka så mycket för de svar jag fått, det låter ju riktigt lovande får jag säga.

Hm, får väl bara hoppas att det blir bättre med övningar och så till när jag rycker in, nästa år (och hur stor är den chansen.....? dry.gif ).
matte
Jimbo

Ja men nu är det inte bara F17 som ska spara pengar i FM...Det gäller andra förband också.

Kort sagt kan jag säga att Flygbassäk drabbas ytterst lite med tanke på att förbandet bedriver verksamhet som kostar "lite pengar" i jämförelse med annat (exempelvis klargöring där man måste ha flygplan att öva på).
Fbassäk
Jag låg som Fbassäk på F7 02-10-14 - 03-05-28 alltså senaste kullen. Det är en jäkligt kul tjänst med mycket pang pang och high chaparall skjutning men det gäller inte GBn i lika stor utsträckning, han ska ju leda striden.
Hos oss var inte GBn hundförare och jag kommer inte ihåg hur Passu Ante killarna hade det, men vi hade ialla fall slutövning ihop.
Om du undrar över nåt mer detaljerat så är du välkommen att fråga.
Mr_Confused
Hmm, nå, det är ju inte huvudsakligen för pangpangandet som jag är intresserad av tjänsten biggrin.gif men det är ju himla trevligt med en kul tjänst.

"Passu Ante"? Jag är för tillfället mer än måttligt trött och känner mig därför lite dum, men jag förstår hursomhelst inte vad detta betyder...

Om tjänsten är vad den verkar vara efter era svar här, så tror jag att jag kan ha "hittat min grej", som det heter... tackar än en gång.
matte
Passu ante - Insatskompaniets F17 devis. Betyder något med steget före...

I år är flygbassäkhundförarna på F17 GB.
Särimner
Jag låg som GB på just F17 för rätt länge sedan så den information jag kan delge är kanske inte dagsaktuell.

När jag ryckte in stod det "vaktsoldat" på papperet. Detta var en besvikelse för mig eftersom jag hade tränat ganska seriöst för att göra bra ifrån mig i det militära. Det visade sig ganska omgående att tjänsten ingalunda var en "sitta-still-i-vaktkuren-och-käka-chips-tjänst. Det tog inte många timmar första dagen innan vi sprang omkring i spåret med en smak av björnskit i munnen - det var m a o rejält fysiskt krävande.

Om jag ska sammanfatta min utbildning så hade vi 6-7 månader av "krig" - övningar, excersis, föreläsningar och annat som hör till. återstående tid av mitt år i kungliga FV bestod av att sitta på de mindre ädlare delarna på kroppen och bevaka en LFC i södra Sverige. Sistnämnda tjänst var inte direkt stimulerande för varken fysik eller intellekt...

Hos oss gjorde alla 12-13 månader (minns inte riktigt längden) men bara de som genomförde och i fält praktiserade befälsutbildningen befordrades till korpral och sedemera furir. Vet fortfarande inte hur i helsicke det gick till, men furir blev jag...

Med andra ord, hundförarna var säkert kvalificerade som GB men togs av andra skäl ut till HFÖ. I mitt fall berodde det förmodligen på att mina soldater inte pissade på mina kängor som hunden gjorde vid det första besöket i hundgården. Slutsats - soldaterna respekterade mig bättre som chef än vad hundarna gjorde som HFÖ.

På det lite mer seriösa planet så kan jag försöka besvara dina frågor via mail om du vill. Det var ett tag sedan jag klev innanför grindarna på kungliga Blekinge flygflottilj, men något minns jag nog.

Om vi inte hörs så ber jag att få önska lycka till på flottiljen och ute på Hultet, vårt kära övningsfält 6n.gif
matte
Jag är ledsen Särimner...jag vill inte kapa dig vid fotknölarna men. Du gjorde GU i början på 90-talet. Sedan dess har utbildningen av NSKY genomgått flera stora förändringar, både vad gäller stridsteknik och vpl tider.

Flygbassäk och NSKY är inte samma sak. De NSKY plutoner som utbildades åren 1994-1997 var ganska lika Flygbassäkpluton, rent stridstekniskt sett. Men även här finns stora skillnader vad gäller exempelvis fred/kris/krig.

En sak kan jag dock glädja dig med. Hultet är fortfarande lika hemskt... biggrin.gif

Mr_Confused hänvisar jag till att maila F17 om du vill ha svar på frågor om tjänsten.
Särimner
Åhfyf-nvadjagblevgammalmedengång-depressionen träffade mig just med samma kraft som en frontalkrock med en Leopard II ;)

Skämt och sido, jag hoppas att den har förändrats, tjänsten alltså. Det fanns brister på den tiden, men det är nog knappast idé att ta upp det nu och här.

Hoppas ni ungtuppar som gjort GU de senaste åren kan hjälpa till. Men som sagt, att ta kontakt med förbandet är ju alltid ett hett tips.

Lycka till och hoppas att tiden på flottiljen blir minnesvärd och lärorik!
Mr_Confused
Hmm... intressant. Nå, jag har faktiskt mailat F17, men de har inte varit så pratsamma... mest påpekat att tjänsten förändrats mycket på sista tiden. Får kanske maila dem igen, undrar mest om det blir någon form av infomöte innan inryck.
matte
jajamen, infomöte blir det. Till och med en besöksdag i vår. Kom igen med fler frågor så kanske jag kan besvara dem?

Särimner
Ni körde med Blaffn va?
FBS
QUOTE (Mr_Confused @ Sep 5 2003, 00:46 )
Hmm...  intressant. Nå, jag har faktiskt mailat F17, men de har inte varit så pratsamma... mest påpekat att tjänsten förändrats mycket på sista tiden. Får kanske maila dem igen, undrar mest om det blir någon form av infomöte innan inryck.

tjena...

du kommer garanterat att bli kallad till info möte!
Grattis till en väldigt rolig tjänst...

o hultet är alltid lika trevligt!!! camo.gif

//FBS

*satan är sen som vanligt*
matte
FBS!

Håll med om att du egentligen är rädd för Hultet? B)
GB 619 Wiberg
Fbassäk på F 17 verkar vara en bra utbildning och de värnpliktiga jag känner där är nöjda. Dock kan FMs besparingar drabba utbildningen men så är det ju för de flesta förband...
FBS
QUOTE (matte @ Sep 5 2003, 11:57 )
FBS!

Håll med om att du egentligen är rädd för Hultet?  B)

Hoj..

Jag rädd??????? 8.gif

*kan hålla med om att röda läskiga huset är lite kusligt i skymningen*

//FBS
Tivaljör
@Mr Confused
Jag vet inte om du kikat här.....

Flygbassäk

även om det är mycket från F 4, står det även om tjänsten i största allmänhet

EDIT: Första utkastet sög, så jag pillade lite.....
Månsson
Jag ligger som fbassäk PB på F 17. Förtillfället i PB-pluton som snart ska splittras. Ett tips är att fråga nått av dina befäl. Du kanske inte har haft Löjtnant B, Fänrik L och Fänrik O. Dom är iaf Fbassäk officerare. Eller kan du kolla på denna sidan http://www.sak-fv.org och kolla runt lite...

Om du inte ryckt in än så ber jag om ursäkt med det dära med befälen. Men kolla på sidan.

Lycka till!

Månsson

"PASSU ANTE" betyder föresten STEGET FÖRE.
FBS
QUOTE (matte @ Sep 5 2003, 22:11 )
FBS!

mohahaha ohmy.gif (ekar i skymningen)

hoj....

Har O-Plats mot läskiga huset hela helgen.. (vet nog att det är där du bor på helgerna) camo.gif

//FBS
matte
FBS!

Jag är avslöjad...dubbelt upp...he he... ohmy.gif

och just det...Mr_Confused...Hultet hör föresten till ämnet...det är F17:s övningsområde.
FBS
matte

Mina spaningar har inte gett nånting.. *satan*
återgår till bas för återhämtning... B)

//FBS
FBS
QUOTE (Månsson @ Sep 5 2003, 23:22 )
Jag ligger som fbassäk PB på F 17. Förtillfället i PB-pluton som snart ska splittras. Ett tips är att fråga nått av dina befäl. Du kanske inte har haft Löjtnant Bladh, Fänrik Lundgren och Fänrik Ohlsson. Dom är iaf Fbassäk officerare. Eller kan du kolla på denna sidan http://www.sak-fv.org och kolla runt lite...

Om du inte ryckt in än så ber jag om ursäkt med det dära med befälen. Men kolla på sidan.

Lycka till!

Månsson

tjena...

låg inne på F17 förra året med samma tjänst...
hoppas ni har lika kul som vi hade.. snart börjar väl BU:n ??
vår BU var roligast av allt så du har några riktigt roliga (hårda) veckor framför dig..
trivs bra annars??

ha d

//FBS
Månsson
QUOTE (FBS @ Sep 6 2003, 11:35 )
Jag ligger som fbassäk PB på F 17. Förtillfället i PB-pluton som snart ska splittras. Ett tips är att fråga nått av dina befäl. Du kanske inte har haft Löjtnant Bladh, Fänrik Lundgren och Fänrik Ohlsson. Dom är iaf Fbassäk officerare. Eller kan du kolla på denna sidan http://www.sak-fv.org och kolla runt lite...

Lycka till!

Månsson

tjena...

låg inne på F17 förra året med samma tjänst...
hoppas ni har lika kul som vi hade.. snart börjar väl BU:n ??
vår BU var roligast av allt så du har några riktigt roliga (hårda) veckor framför dig..
trivs bra annars??

ha d

//FBS

Ja, jag trivs som fan. Härliga pojkar och flickor man ligger inne med. BU:n börjar vecka 40. Vad menar du med "hård"? ;)

Ha det fint!

//Månsson
Mr_Confused
@ SÄK
Jodå, visst har jag kollat där... det var så mitt intresse för tjänsten uppkom. smile.gif
Jag startade tråden för att jag ville höra efter vad folk som själva har genomfört utbildningen hade att säga om den, samt i hopp om lite övrig allmän info. Så tråden har ju fungerat utmärkt... verkar ju som om att alla har något positivt att säga, och det är ju fint.

@ Månsson
Nah, jag har inte ryckt in än, det blir inte förrän i augusti 2004. När jag mönstrade så hamnade jag först som robotgruppbefäl på P7, men jag tänkte att jag kunde lika gärna försöka hamna på något som passade mig bättre... så jag skickade in en överklagan till Pliktverket och de höll med mig.

@ matte
jodå, det har jag begripit... vad är det för något speciellt med detta övningsområde, något tycks det ju vara...?

För tillfället sitter jag och funderar på om jag ska satsa på att bli hundförare eller patrullchef, de två alternativ man har som jag förstått det. Jag tycker om hundar och har en flickvän som är mkt. bra på hundträning, så jag funderar på att be henne lära mig lite... å andra sidan så borde väl patrullchef vara bättre om man senare vill gå vidare som yrkesofficer, något som jag överväger (inskrivningsförrättaren verkade tycka det var en lysande idé... biggrin.gif ).
Kommentarer mottages gärna.

Annars har jag inga specifika frågor för tillfället, men när jag kommer på några så kan jag ju garantera att ni kommer få höra av mig... biggrin.gif
FBS
Mr Confused

Hultet------>> Been there, Done That camo.gif

*F17 underbara övningsfält*

har du några specifika frågor så är du välkommen att ställa dom så skall jag försöka svara...

Månsson
BU:n blir hård både fysiskt och psykiskt, du kan passa på o säga hej då till dina Pb-kamrater, dom sover på morgonen när ni går o sover på kvällen när ni kommer till kasern.. om ni nu sover där!! *men det blir skitskoj*

//FBS
Nimitz
nilsson anmäler sig som ännu en som ska rycka in som fbs GB 2004... Fick d som förstahand på mönstringen, dock var vi 5 om de sista 4 platserna... bara o hoppas att man duger..=))
Hoppas vi möts Mr_Confused fun_icon_nana.gif
Mr_Confused
Ah, trevligt, en till... jodå, det får vi väl hoppas. Själv är jag nog spikad på platsen, fick iaf. inte ange några alternativ.

Heter själv Johnsson, så om du kommer dit (vilket ju känns troligt), så kom gärna ihåg det, eftersom jag med 99% sannolikhet kommer att ha glömt ditt namn när jag kommer dit... biggrin.gif
Sir Vival

Lycka till!

Månsson

"Passus ante" borde väl mottot vara, eller?
(Or just another case of kitchen latin...)
Nimitz
Hár tillbringat en hel del tid på f17 med hvu, och på pappren i korridorer mm står det PASSU ANTE.

Fint ställe... wub.gif
Sir Vival
QUOTE (Nimitz @ Sep 18 2003, 21:35 )
Hár tillbringat en hel del tid på f17 med hvu, och på pappren i korridorer mm står det PASSU ANTE.

Fint ställe... :wub:

Då borde de kolla sin latin!
Mr_Confused
Hmm, jo, det stämmer att de kallar det PASSU ANTE. Mina egna latinkunskaper är nog inte tillräckliga här, men jag tyckar Sir Vival ska kolla igen bara för att vara säker, och sedan meddela F17... kan ju bli en aning pinsamt för de som ordnat fram devisen, som väl har använts ett tag nu biggrin.gif
Sir Vival
QUOTE (Mr_Confused @ Sep 19 2003, 01:15 )
Hmm, jo, det stämmer att de kallar det PASSU ANTE. Mina egna latinkunskaper är nog inte tillräckliga här, men jag tyckar Sir Vival ska kolla igen bara för att vara säker, och sedan meddela F17... kan ju bli en aning pinsamt för de som ordnat fram devisen, som väl har använts ett tag nu  biggrin.gif

Som gammal F10:are så bjuder jag gärna på lite illvilja mot F17! biggrin.gif

Edit: Passu är en dialektal variant ("vulgar latin"/allmän/enkel, ofta använd i "provinsen") på passus, vilket är klassisk latin, som väl får anses som det mer rätta att använda till en devis.
matte
Sir vival! Mr_Confused

Jamenvisst! Ring eller skriv ni till F17 och påpeka att de inte använt "rätt dialekt" när de tog fram kompanideviset. Sir vival kan ju påpeka att han är gammal F10:are också så blir de säkert glada. Tror faktiskt inte de kommer bry sig så mycket eller tycka att det är pinsamt. Jag får önska er lycka till... ;)

Nu åter till ämnet. Eller?
Sir Vival
QUOTE (matte @ Sep 21 2003, 21:37 )
Sir vival! Mr_Confused

Jamenvisst! Ring eller skriv ni till F17 och påpeka att de inte använt "rätt dialekt" när de tog fram kompanideviset. Sir vival kan ju påpeka att han är gammal F10:are också så blir de säkert glada. Tror faktiskt inte de kommer bry sig så mycket eller tycka att det är pinsamt. Jag får önska er lycka till... ;)

Nu åter till ämnet. Eller?

Få saker kan vara mig mer egalt än om folk gör sig själva till löje med s.k. kökslatin.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.