Efter vad jag förstått (jag har sökt en del, både på SoldF och annanstans) är det en hel del "krigande ute i skogen" och ganska så ansträngande, men från vissa källor har jag ändå fått intrycket att det mest liknar tjänsten som bevakningssoldat (och _nej_, jag är inte en sådan som ser ned på bevakningssoldater i allmänhet), samt att det skulle förekomma en del slapperi.
Jag har hoppats på att få en tjänst som är ordentligt ansträngande, både fysiskt och psykiskt. Är denna tjänst då något som passar mig?
(Detta rör sig inte om något komplex vad gäller storleken på vissa manliga kroppsdelar, utan enkelt nog för att jag vill veta hur mycket jag klarar av, men utifrån befattningsbeskrivningarna tycks det ju som att varenda befattning är super-duper-bra, tuff, intressant och hur givande som helst...)
På befattningsbeskrivningen nämns det hundtjänst. Förekommer sådant på den plats jag är placerad? Det skulle i så fall vara ett stort plus, då det efter vad jag förstått är gruppcheferna som har möjlighet att bli hundförare. Korrekt, eller?
Om denna befattning inte riktigt är vad jag letar efter, funderar jag på att be om omplacering till bassäk eller flygbassäk. Av vad jag förstått ska kraven för dem vara högre, stämmer det? Jag tror att jag uppfyller dem, men är något osäker.
Folk som vet med sig att de är insatta i skillnaderna mellan bas- resp. flygbassäk och närskydd får mycket gärna förklara skillnaderna i befattningarna, både vad gäller vad man gör och huruvida dessa befattningar är mer krävande än närskydd, vilket kraven för dem tycks antyda om jag har rätt för mig.
Samtidigt tycker jag det är konstigt att jag hamnat som närskyddare inom flygvapnet (jag trodde tidigare att de bara fanns i armén). Det är väl inte så att jag har hamnat inom flygbassäk, fast benämningen är annorlunda? Tycker dock att det verkar lite konstigt... (om jag nu har blandat ihop begrepp och missuppfattat saker fullkomligt vore jag glad om detta påpekades, helst i vänlig ton, då jag för tillfället känner mig fullkomligt ovetande om hur saker och ting ligger till här)
/Confused
Mycket tacksam för svar som hör till ämnet
Mindre tacksam för svar som inte gör det