Help - Search - Members - Calendar
Full Version: okänd soldat och vinterkriget
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
akula
Hubba

Har haft svårt att hitta dessa utmärkta filmer på DVD. Fick dock tag på dom här: http://www.filmifriikki.fi/
(Lite besvärligt att beställa när man inte kan finska)
Tog ett par, kanske tre veckor att få hem dom men det var det värt.

När jag nu delat med mig av detta lilla tips går det bra att stänga tråden.
Vildmannen
Gamla eller nya versionen av Okänd Soldat?
Är dom textade på svenska?
Jasså?
Jag har oxå köpt okänd soldat från ovan nämnda butik, det är verisionen från 1955 och jepp den är textad på svenska.
Grymt bra....
akula
Något märklig svenska dock, misstänker att den är textad för svenskspråkiga i finland. Absolut ingenting man stör sig på men man hajjar till ibland.
A2Keltainen
QUOTE (Vildmannen @ Aug 28 2003, 10:32 )

Eftersom svenska är ett officiellt språk i Finland, så lär nog alla finska DVDer vara textade på svenska.
Mats
Bra filmer bägge. Sett dem ett otal gånger.

Bara för att jag är intresserad, vad skiljer finsk-svenska från vanlig svenska?
Vysotskij
QUOTE (Mats @ Aug 29 2003, 14:01 )
Bra filmer bägge. Sett dem ett otal gånger.

Bara för att jag är intresserad, vad skiljer finsk-svenska från vanlig svenska?

Lite grann i civilt språk, i militärterminologi en del; finns en del nylänningar här som kan informera om det. Annars finns rätt mycket i förordet och ordlistan till Okänd soldat.
Dahlberg
Jag kan ju hjälpa andra som oxå letar efter dessa filmer, men som inte är så bra på finska och dåliga på att leta, och oxå vill köpa... Här, på Ginza, finns Talvisota (Vinterkriget), dock slutsåld. Men kollar man in på Filmifriikki, så hittar man den här. Och letar man efter Tuntematon Sotilas (Okänd soldat), så finns den här...

Att uppmärksamma är att Talvisota kostar 79 SEK på Ginza och 26.74 € på Filmifriikki... Om vi säger att en € är värd ca 9.20 SEK så kostar alltså Talvisota 246 SEK på Filmifriikki... Man tjänar alltså 167 SEK på att köpa Talvisota på Ginza!

Om nånn nu ville veta... unsure.gif
Boston
QUOTE (Dahlberg @ Aug 29 2003, 15:41 )
Jag kan ju hjälpa andra som oxå letar efter dessa filmer, men som inte är så bra på finska och dåliga på att leta, och oxå vill köpa... Här, på Ginza, finns Talvisota (Vinterkriget), dock slutsåld. Men kollar man in på Filmifriikki, så hittar man den här. Och letar man efter Tuntematon Sotilas (Okänd soldat), så finns den här...

Att uppmärksamma är att Talvisota kostar 79 SEK på Ginza och 26.74 € på Filmifriikki... Om vi säger att en € är värd ca 9.20 SEK så kostar alltså Talvisota 246 SEK på Filmifriikki... Man tjänar alltså 167 SEK på att köpa Talvisota på Ginza!

Om nånn nu ville veta...  unsure.gif

Att Vinterkriget kostar 79:- på Ginza är nog för att det är VHS och inte DVD
Vad jag vet (har letat lite överallt) så finns varken Vinterkriget eller okänd Soldat som svensk släppt DVD.
Så det är Finland som gäller.
6n.gif
Elfgren
QUOTE (A2Keltainen @ Aug 29 2003, 13:38 )
QUOTE (Vildmannen @ Aug 28 2003, 10:32 )

Eftersom svenska är ett officiellt språk i Finland, så lär nog alla finska DVDer vara textade på svenska.

finska är ett officielt språk i sverige med, betyder inte att alla våra dvd´s är textade på finska. Det betyder att om man skriver till myndiget på finska har man rätt att få svar på finska.
Gorg
Svenska är Sveriges enda officiela språk medan Finland har både svenska o finska.. iaf enligt mina kartböcker smile.gif

DvD's brukar ju ha 10-20 språk man kan välja som text, den är väl den av dom stora skillnader mot VHS som inte har något sånt där bonus grejs o jox.. sen kan man iofs snacka om kvalité på bild osv osv, men vem tycker det e så stor skillnad? Ärligt talat
Vakten_F4
QUOTE (Gorg @ Sep 3 2003, 23:38 )
sen kan man iofs snacka om kvalité på bild osv osv, men vem tycker det e så stor skillnad? Ärligt talat

Öhh... Om du tittar på några DVD-filmer och sen tar en halvgammal hyrvideo eller något inspelat från tv... DÅ ser man skillnad!

För att inte prata om när man kör projektorn! Då håller t.o.m. TV smärtsamt dålig kvalité!
Vysotskij
Elfgren & Gorg,

jag tror att Sverige har ett officiellt språk: svenska. Sen är flera språk (finska, tornedalsfinska/meänkieli (?), romani och jiddisch, har jag för mig) erkända minoritetsspråk, med ungefär den innebörd Elfgren redogör för. Är rätt, men inte hundra, säker på detta.
A2Keltainen
QUOTE (Elfgren @ Sep 3 2003, 22:44 )
finska är ett officielt språk i sverige med, betyder inte att alla våra dvd´s är textade på finska. Det betyder att om man skriver till myndiget på finska har man rätt att få svar på finska.

Det finns en mycket väsentlig skillnad mellan finskans roll i Sverige och svenskans roll i Finland. Svenskans roll i Finland är mycket starkare än finskans roll i Sverige. Bland annat så finns svenskspråkiga högre läroverk i Finland, en svenskspråkig brigad (Nylands Brigad), obligatorisk svenskspråksundervisning i skolan för alla finländare, och icke försumbara delar av landet där det i princip enbart talas svenska. Detta kombinerat med den traditionellt sett tunga roll som de svenskspråkiga spelat inom finskt kulturliv i allmänhet, och Helsingfors kulturliv i synnherhet, gör att det svenska språket ställning medför att man nog i praktiken kan räkna med att mer eller mindre alla finska DVDer är textade på svenska. Jag vet dock inte vad finsk lag säger om saken.
Boston
Nu finns dessa två rullar på DVD hos www.Discshop.se dom importerade från finland, men det är ju alltid enklare att beställa på svenska än finska (tycker jag iallafall). clap.gif clap.gif
Vinterkriget
Okänd soldat
Bägge kostar 289:- vet inte om det finns billigrae att få tag på i sverige ( är lat och orkar inte leta). vissel.gif
akula
QUOTE (Boston @ Sep 24 2003, 13:07 )
Nu finns dessa två rullar på DVD hos www.Discshop.se dom importerade från finland, men det är ju alltid enklare att beställa på svenska än finska (tycker jag iallafall). clap.gif  clap.gif
Vinterkriget
Okänd soldat
Bägge kostar 289:- vet inte om det finns billigrae att få tag på i sverige ( är lat och orkar inte leta). vissel.gif

BAAAAHH, FÖR ENKELT, EN RIKTIG KARL... osv osv

(om jag bara vetat)
The_mistaken
AAAhhhh Dags att bränna pengar igen för Vinterkriget måste man ju ha
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.