Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mobil-problem
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Sgt Tulo
Köpte en T610 idag och lovade att farsan skulle få min gamla T66. Dock har jag supit bort säkerhetskoden till T66:an, så det går inte att köra några andra sim-kort i den. Finns det något sätt som jag kan låsa upp telefonen på igen? Kan man gå till en telefonbutik med kvittot (så att de ser att den är köpt "ärligt") och få den upplåst? Går det att använda puk-koden?
Någon som vet?
111 SSK BAT
om det är telefonens säk kod. ring producenten. annars brukar den stå i instruktionsboken (om du inte var smart och ändrade den till något du bara skulle komma ihåg)

alt är den spärrad till en operatör och då får du ringa dem och betala för att få den upplåst.
henke
Har inte en egen mobil av nämnt fabrikat.
Normalt är det väl så att man inte låser ett visst SIM-kort mot telefonen.
Men det borde man göra eftersom om någon snor den får de det lite svårare att stoppa i ett nytt kontant kort i den. Sånt brukar default vara avstängt så man måste oftast själv pilla in att enbart sitt eget kort är giltigt i just min telefon.

För att ta bort låsningen mot ditt eget SIM-kort måste man använda PUK-koden för att komma åt att tabort den inställningen.
Kolla manualen.

Är telefonen låst mot en viss operatör, brukar vara så när man köper subventionerad telefon med kontantkort, så måste den låsas upp av den operatörern till en viss kostnad.

Kolla in på en mobilsite med forum för Ericsson-telefoner, där vet de mer och antagligen en del "dirty tricks", sånt vi givetis inte talar om på SoldF.com saint.gif
Ingbat/I19
QUOTE (Sgt Tulo @ Aug 27 2003, 22:13 )
Köpte en T610 idag och lovade att farsan skulle få min gamla T66. Dock har jag supit bort säkerhetskoden till T66:an, så det går inte att köra några andra sim-kort i den. Finns det något sätt som jag kan låsa upp telefonen på igen? Kan man gå till en telefonbutik med kvittot (så att de ser att den är köpt "ärligt") och få den upplåst? Går det att använda puk-koden?
Någon som vet?

För att nollställa säkerhetskoden på en Ericsson telefon är det lättast att uppdatera programvaran. Det brukar kosta ca 200+moms. Såg att Engström Telecom finns i Götet så testa med dem, så slipper du vänta i flera veckor.

//Ingbat - föredetta GSM-tekniker
Sgt Tulo
Jovisst är det så att jag låste telefonen med en egen kod (standard brukar väl vara "0000" eller "1234") som jag naturligtvis skulle komma ihåg... Men jag får väl testa puk-koden och se om den hjälper, eller också får jag sätta mig och gå igenom alla tänkbara koder IGEN! Har för mig att det "bara" var fyra tecken...
Ingbat/I19
QUOTE (Sgt Tulo @ Aug 28 2003, 17:34 )
Jovisst är det så att jag låste telefonen med en egen kod (standard brukar väl vara "0000" eller "1234") som jag naturligtvis skulle komma ihåg... Men jag får väl testa puk-koden och se om den hjälper, eller också får jag sätta mig och gå igenom alla tänkbara koder IGEN! Har för mig att det "bara" var fyra tecken...

Hm, är det elefonen eller sim-kortet som är låst???
Om det är telefonen så hjälper inte puk-koden, den är till kortet.
Telefonens säkerhetskod är femsiffrig med "12345" från fabrik och då gäller det jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Edit: Om du dessutom har slagit fel kod 10 ggr spelar det ingen roll om du kommer på den rätta, den kommer inte funka. Man kan då testa att låta telefonen ligga påslagen 15 min och därefter testa igen. Funkar inte det är uppdatering av sw enda lösningen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.