Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ångermånad för tjejer i lumpen?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Gotcha
VplV överväger införa "ångermånad" för tjejer som rycker in.
Efter de 2 första månaderna lyder de dock under samma regler som killarna.

–Hur mycket man än förklarar för tjejerna vad som kommer att ske vid inryck är det svårt att förbereda dem på hur det verkligen kommer att bli, säger jurist Stefan Olsson som står bakom Pliktverkets förslag.

Rent spontant: jag tror att de tjejer som rycker in, är snarast *överinformerade* - hur många av oss hade en aning vad som väntade (och då menar jag inte Nintendo-generationen som får veta allt via SoldF.com...)? Och ändå hade vi inget val, det var bara att anmäla sig och göra sitt bästa.

Dels så HAR vi ju en allmän värnplikt - däremot ingen allmän mönstringsplikt (vilket jag starkt förordar), så varför skulle egentligen tjejer vara undantagna (som så vanligt annars är)?

Vad tycker ni, bra eller dåligt?

Såvitt jag har hört ryktas, är det inte helt ovanligt förekommande att tjejer som avbryter skyller på allt från sexuella trakasserier (med stora bokstäver i media) till fysiska och psykiska problem, eftersom lumpen "inte var vad de trodde...det var ju jobbigt..."

Varje person/tjej som hoppar av skapar luckor och problem, det är ju inte direkt så att det finns "back-up'er" beredda att rycka in..

Det är ungefär här som jag vill att FM skall vara en naturlig del av skolgången, med officerer och vpl från olika ställen och visar/demonstrerar skolungdomar, samt studiebesök med "minilumpen" på olika regementen.

Vad sägs?
Gorg
FM har insett exakt det du skriver och därför börjat med minilumpen som riktar sig mest till tjejer som går på gymnasiet för att dom ska få upp intresset visserligen är detta inte nåt som skolan har nånting med utan nåt man får söka själv. Personligen tror jag minilumpen liknar med kollo än lumpen, men jag har inte testat det och kan ha fel.
Mårten
Jag tror definitvit inte att de flesta tjejer vill behandlas på något specifikt sätt bara p.g.a att de är tjejer.

Dessutom kan jag tycka att antingen har man mönstringsplikt och får, om man anses lämplig, göra värnplikten eller så gör man det inte alls.

I en tid när jämställdhet diskuteras in absurdum tycker jag att det vore ett steg tillbaka att ändra på villkoren ännu mer för manliga och kvinnliga värnpliktiga.

Det är ett rätt urkukat system vi har just nu: den ena halvan av befolkningen behöver inte göra vpl, men får mönstra om de vill medan den andra halvan måste.

Ska kvinnor göra värnplikten (vilket jag självklart tycker att de ska få göra) så ska det vara jämställt från början. Dvs alla mönstrar. Eller så får vi komma på någon ny idé, typ slopa mönstringsplikten och satsa mer krut på info till landets 17-18 åringar som kan ge dem en bra bild om vad FM är och vad de gör och låter de som är intresserade mönstra. Det är inget konkret förslag, utan bara en tanke på att det kanske behövs tänkas om lite... Mösntringen av alla landets 18-åringar måste ju kosta multum, pengar som borde kunnas användas till vettigare grejer.

Detta har väl diskuterats förut antar jag, men nu har jag redan skrivit...
Blomberg
Inte för att verka politiskt okorekt. Om tjejerna ska göra lumpen ska det fan vara på samma villkor som killarna, detsamma gäller mönstringen. En tjejkompis till mig blev KB, hade hon varit kille hade hon fått hälsa Z! Men eftersom hon är tjej så ändrade de villkoren lite (det här sant, hon berättade det själv). Om det ska införas en ångermånad för brudarna borde det väl gälla killarna också angry.gif
oz
Jag må vara konservativ och gammalmodig, men ger man sig i leken - vare sig kille eller tjej - så får man leken tåla.

Kanske skulle vi istället ha som i vissa andra länder; avskild grundutbildning för killar/tjejer för att på så vis slippa all denna kvotering och diskussion?

Eller vänta.....jämlika Sverige pysslar ju inte med sånt.
Ize-Q
tycker att det ska vara som i andra situationer här i livet.
som tex. gymnasiet, det är frivilligt att välja men har man väl kommit in så är det inte bara att sluta utan man BÖR fullfölja. ska ju givetvis finnas några undagtag i mycket unika fall...

som ovanstående sade: den som ger sig in i leken får leken tåla, punkt slut!
benzen
Jag håller med de flesta andra här i tråden och tycker också att har man gett sig in i leken så får man leken tåla. Jag kan förstå varför de inför en ångermånad (såklart man uppmuntras att söka om man vet att man kan testa på det i en månad) men som det har poängterats så kommer vi ingenvart med jämlikheten om man ska fortsätta att göra en massa undantag för tjejerna. Tjejen har iaf tänkt efter ett par gånger extra innan hon beslutade sig för att mönstra medan killen skickades dit utan att kunna påverka speciellt mycket.

Däremot tror jag på idéen om att införa studiebesök och uppmuntra fler att göra minilumpen och liknande. Tror det finns en hel del tjejer som skulle göra lumpen om de bara förstod mer vad det innebar och om de kom i kontakt med det på annat sätt än lumparkillarna på krogen. ;)

Jag har själv testat på minilumpen, och blev sugen på det när vi fick militärt besök i skolan som berättade om lumpen och minilumpen. Har iofs alltid grubblat på lumpen så det kändes som ett bra tillfälle att få se vad det handlade om. Drog med en kompis och vi var på S1 i Enköping. Självklart kan man inte jämföra det med vanlig värnplikt, men det är väl knappast tanken. Men poängen är ändå att man får en inblick i hur det kan vara. När man kom dit blev man emottagen som vanliga värnpliktiga, vi fick hämta ut våra kläder och annat. Vi fick testa på lita allmänna grejer, alltifrån att bädda sängar till att åka pansarbandvagn och skjuta AK5. Jag hade fruktansvärt roligt. Alla närvarande var dock inte lämpade för lumpen och jag tror de kunde avgöra det ganska snart... eller så var de bara där för att se hur mycket de kunde få killarna som var med som våra befäl att göra åt dem. Jag önskar själv att jag hade börjat med detta mycket tidigare... strax efter det här började jag mina studier på högskolan och *vips* så har 3 år gått i rask takt. Men min föreställning är att om man riktar in sig på gymnasister redan i 1:a ring så kan man få fram riktigt motiverade tjejer och killar när det är dags för mönstring.

Däremot tror jag inte ett dugg på att ha en avskild grundutbildning. Inte i dagens läge iaf. Men får man se hur det funkar på en sådan kanske man ändrar uppfattning där med. smile.gif
Knekt
Idiotiskt förslag med ångermånad.

Jag börjar mer och mer luta åt att vi antingen inför mönstringsplikt för alla och väljer ut de mest lämpliga individerna, eller så slopar vi kvinnor i FM helt. angry.gif

Jämställdhet handlar i mina ögon inte om några "smidiga" medelvägar. Antingen ska kvinnor ha en plats i vårt väpnade försvar och då på samma villkor som männen (vilket jag applåderar), eller också återgår vi till att bara kräva det ena könet på denna uppoffring.

Jag kommer ALDRIG att ta våra ledande feminister på allvar så länge de fortsätter att acceptera att enbart män har möntringsplikt.
jed
Förslaget med ångermånad var bland det mest puckade jag har hört på länge!

Som det har sagts tidigare, satsa på ordentlig information (börja lite smått redan på högstadiet, och kör hårt på gymnasiet) och minilumpen istället.
Men har de blivit antagna och börjat sin utbildning, då ska det vara exakt samma förutsättningar oavsett kön.

Och antagningen ska vara på samma villkor, inte olika förutsättningar, det skapar bara problem senare.
Livhusaren
Ja minilumpen är ju inte fel för alla som vill göra lumpen..
har en tjejkompis som gjorde (Bootcamp)
sommarkurs uppe på K3 Karlsborg,
och hon fick en inblick hur det fungerade där uppe
med stress samt fysiska biten, samt
att hon fick en upplysning om hur försvaret var då..95
och hon klarade kursen med goda vitsord och hade
en plats hos jägarna i fall hon ville söka dit
när hon skulle mönstra. Rangern.gif

Men som någon sa att det är ju den spunna myten om hur går
för en tjej som skall göra lumpen och vad hon kan få råka ut för..
allså alla dom varningarna om trakning,diskrimenering mm.
som har funnits och vist finns dom nog oxå av någon form
på några förband runt om i sverige. Men kanske inte till
lika stor skala som det var runt 80 - 90 talet kan jag tänka.

Själv tycker jag att det måste bort och att fler tjejer vill söka
och göra lumpen för det behövs faktis ..och det vill inte ha någon
särbehandling för att det är tjejer och att det skall få det lättare än killar
snarare tvärt om det vill ha samma behandling som oss andra
så låt dom oxå få detta eller vad tycker ni Soldater ?? smile.gif

//Livhusaren
Gotcha
QUOTE (Livhusaren @ Aug 29 2003, 07:49 )
/../ och det vill inte ha någon
särbehandling för att det är tjejer och att det skall få det lättare än killar /../

Exakt.
Och i likhet med vad tidigare skrivits (just förslaget om "ångermånad" har inte varit uppe tidigare) - hur ska män kunna ta feminazister och jämställdhetsivrare på allvar om inte något så fundamentalt som ansvaret för nationens försvar tas av BÄGGE könen?

Hur känns det för de tjejer som blivit antagna till MHS - men som inte klarat baskraven och därmed blivit inkvoterade?

Jag förordar 100%'ig mönstringsplikt (om man kan bortse från ekonomin just nu) för samtliga svenska medborgare - helst vill jag ha även att 100% genomför GU (naturligtvis kommer det alltid finnas undantag), som inte nödvändigtvis är militär (sjukvårdare, brandsoldater, barnomsorg, vård, etc, etc, etc). Det är om inte annat samhällsnyttigt och vi kanske kan känna lite mera ansvar och tillhörighet?

Men framförallt undrar jag om det inte är bättre för kvinnor på sikt att bli av med kvoteringar högt o lågt...det är inte bara MÄN som måste omvärdera en del åsikter..."kvinnor" (medveten grov generalisering) måste acceptera att det inte alltid finns en "nödutgång" bara för att de inte gillar läget..

Edit: stavfel
Livhusaren
Precis håller med dig het och hållet Gotcha!!
D-G
Värnplikten borde verkligen vara allmän, dvs genomföras av alla medborgare, oberoende kön. Vill man inte bära vapen, eller utbildas militärt så skulle man kunna erbjudas alternativ.

Vet ingen bättre plats än värnplikten där man får en sådan livserfarenhet. Vet inte heller någon annanstans där du sätts ihop med sådan variation av folk och tvingas sammarbeta. Oberoende om de du samamrbetar med för tillfället har annat etniskt ursprung, kommer från någon annan social "klass" eller har en helt annan sammhällssyn. Tror att samhället idag undervärderar denna erfarenhet för att spara pengar kortsiktigt. Det är väldigt synd.

Angående kvotering... som jag ser det så är kvotering något negativt på grund av att det urholkar förtroendet för den yrkesgrupp där en viss minoritet kvoteras in.

Att Militärhögskolan, eller varför inte polishögskolan söker med ljus och lykta efter exempelvis kvinnor eftersom dessa är underrepresenterade är helt ok. Det är ett bra arbete att man försöker få in fler av de grupper som är underrepresenterade. Dock ser jag det som att detta måste vara sekundärt. Det primära måste först och främst alltid vara att få rätt person till rätt plats.

Om sedan slutresultatet blir att 100% av dom som kommer in är kvinnor, eller män, eller av en etnisk minoitet eller annan sexuell läggning, det spelar väl mindre roll så länge de som behöver yrkesgruppens hjälp känner att de kommit dit genom att vara det bästa valet.

Har en vän som kvoterats in på en vårdhögskola, för att han var kille... inte sjutton vill jag ha honom som sjuksköterska för att han är kille. Jag vill ha en sjuksköterska för att hon eller han gör ett bra jobb, inget annat.
Tianzi
Sverige är fullt av hycklare som säger sig tro på jämställdhet,
nästan som man blir äcklad av dagens politiker.
Smocken
QUOTE (Tianzi @ Aug 31 2003, 15:50 )
Sverige är fullt av hycklare som säger sig tro på jämställdhet,
nästan som man blir äcklad av dagens politiker.

Håller med, det håller på att gå överstyr nu. in absurdum!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.