Efter de 2 första månaderna lyder de dock under samma regler som killarna.
–Hur mycket man än förklarar för tjejerna vad som kommer att ske vid inryck är det svårt att förbereda dem på hur det verkligen kommer att bli, säger jurist Stefan Olsson som står bakom Pliktverkets förslag.
Rent spontant: jag tror att de tjejer som rycker in, är snarast *överinformerade* - hur många av oss hade en aning vad som väntade (och då menar jag inte Nintendo-generationen som får veta allt via SoldF.com...)? Och ändå hade vi inget val, det var bara att anmäla sig och göra sitt bästa.
Dels så HAR vi ju en allmän värnplikt - däremot ingen allmän mönstringsplikt (vilket jag starkt förordar), så varför skulle egentligen tjejer vara undantagna (som så vanligt annars är)?
Vad tycker ni, bra eller dåligt?
Såvitt jag har hört ryktas, är det inte helt ovanligt förekommande att tjejer som avbryter skyller på allt från sexuella trakasserier (med stora bokstäver i media) till fysiska och psykiska problem, eftersom lumpen "inte var vad de trodde...det var ju jobbigt..."
Varje person/tjej som hoppar av skapar luckor och problem, det är ju inte direkt så att det finns "back-up'er" beredda att rycka in..
Det är ungefär här som jag vill att FM skall vara en naturlig del av skolgången, med officerer och vpl från olika ställen och visar/demonstrerar skolungdomar, samt studiebesök med "minilumpen" på olika regementen.
Vad sägs?