Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bra knäskydd?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Bulldozer
Testade HATCH på Militaryshop. För tajta remmar (går väl att modda, men jag är lat). Vilka alternativ finns det.

OBS! Lägg er inte i om man får bära dessa eller inte utan ge mig alternativen bara ;) .

/ Fredrik
Dr.Koma
Hellstorm fins det ett fabrikat som heter. Jag vet inte hur långa remmarna är på hellstorm men jag vill direkt avråda dig till att köpa Hatch. Jag har ett par från militaryshop och jag har tappat räkningen över hur många gånger nitarna har släppt och sömmarna som håller fast remmarna har brustit. dessutom blir resåren sladdrig väldigt fort. Nu har jag inte testat hellstorm själv men jag har svårt att tänka mig att något skulle hålla sämre än Hatch. Alla remfästen på hatch är sydda med en raksöm medan hellstorms remmar sitter med en kryssöm av samma typ som beskrivs på "gör en egen vapenrem" artikeln på soldf´s framsida.
Emil
Under min lumpentid var det en som använde handbollsknäskydd det funkade tydligen bra och kunde bäras under fältbyxan.
Dock så är det mjuka har ingen hård platta som något skateboardknäskydd.
jed
Jag har två par byxor, ett par med insydda mattläggarknäskydd (mjuka) vid knät (dubbel tyg där), och ett par utan.
Funkar klockrent och blir inte lika varmt och tajt som ett par lösa knäskydd.

Se bara till att de sitter tillräckligt högt upp, mina första satt lite lågt == ont i knät när det smäller i den enda stenen på 10 meters omkrets när jag går ner i knästående... dry.gif

edit:
Jag har sprättat upp sömmen försiktigt och återställer den efter mig, så det blir ingen direkt åverkan på byxorna...
edit:
Bad Karma
har nån testat dom mjuka svarta knäskydden som militaryshop säljer?
banken
Jag använder dom mjuka Hatch-knäskydden (under byxorna) och tycker att dessa är bra. Har bara haft dom på ett par övningar, varav en dygnsövning då de satt på hela tiden. OK, det blir ju lite varmt o svettigt under, men vad är inte ett par hela knän värda smile.gif Och det sliter lite mer på byxorna när man sätter i knät.
Lt. payne
Kul att läsa om era erfarenheter. Underlättar för andra så att de slipper göra´om misstagen. smile.gif

Undrar vad "tilldelad material är tillräcklig material"- folket säger om egenköpta knäskydd? ;)
Bad Karma
det dom inte ser, har dom inte ont av dry.gif
Bellum
Jag kör mjuka HATCH, dom funkar klockrent och låter inte "KLONK" när man sätter ner knät.

Jag bär dem med stolthet UTANPÅ mina byxor av ett par anledningar:

1: (Den riktiga) Blir lättare att ta av/på/justera.

2: (Också lika sann) För att djävlas med paragrafryttarna som uppenbarligen inte läst Rommel (Den som följer reglementet vinner inga slag) och som dessutom förmodligen bara är avundsjuka för att deras hemmachefer inte låter dom köpa några.

3: (Att använda när höga befäl undrar) Vore det bättre om jag slet ut mina byx-knän???

Jag har däremot haft funderingar på att modda dom så att dom sitter ännu bättre (Sitter bra nu, men går det att förbättra så...)
Vet dock inte hur än...
Fu Kjellberg
QUOTE (Bellum @ Aug 26 2003, 17:07 )
Jag kör mjuka HATCH, dom funkar klockrent och låter inte "KLONK" när man sätter ner knät.

Jag bär dem med stolthet UTANPÅ mina byxor av ett par anledningar:

1: (Den riktiga) Blir lättare att ta av/på/justera.

2: (Också lika sann) För att djävlas med paragrafryttarna som uppenbarligen inte läst Rommel (Den som följer reglementet vinner inga slag) och som dessutom förmodligen bara är avundsjuka för att deras hemmachefer inte låter dom köpa några.

3: (Att använda när höga befäl undrar) Vore det bättre om jag slet ut mina byx-knän???

Jag har däremot haft funderingar på att modda dom så att dom sitter ännu bättre (Sitter bra nu, men går det att förbättra så...)
Vet dock inte hur än...

Du kan modda byxorna typ så här.
Steg 1
Steg 2
Steg 3
Är ju rätt lätt att fixa.
Bara att sy på en liten hylsa på byxbenet.
Köpa elastiskt snöre (schockcord) i syaffären.
Dr.Koma
På mitt Hv kompani uppmuntras vi officiellt att bära knäskydd vid strid i bebyggelse för att hålla skadorna nere. Har man bara knäskydd av "icke militärt snitt" så bäres de under uniformsbyxorna. Har era kompanichefer andra puckade åsikter om endast tilldelt materiel så är ni säkert mycket välkomna att ansluta till Solna Sundbybergs Hv. Vi kan lätt ta emot en tredje pluton.
111 SSK BAT
Köp Rehbands volleybollskydd.

Bästa möjliga skydd och komfort. Skyddar inte mot den vassaste spiken men du kommer ta betongen med kraft.
heiho
QUOTE (Lt. payne @ Aug 26 2003, 15:47 )
Kul att läsa om era erfarenheter. Underlättar för andra så att de slipper göra´om misstagen.  smile.gif

Undrar vad "tilldelad material är tillräcklig material"- folket säger om egenköpta knäskydd? ;)

Fördelen med hårdplast utanpå knäskyddet är att "lilla stenen" eller "vassa spiken" inte når fram till "mjuka skinnet"
Dies irae
QUOTE (Dr.Koma @ Aug 26 2003, 11:09 )
men jag vill direkt avråda dig till att köpa Hatch.

Kanske du fått ett måndagsex. Tycker mina är OK. camo.gif
Tycker att ett knäskydd gör bäst nytta på utsidan av byxan. Man vill ju inte slita ut kungens kläder...
Raffsec
QUOTE (Dr.Koma @ Aug 26 2003, 18:50 )
På mitt Hv kompani uppmuntras vi officiellt att bära knäskydd vid strid i bebyggelse för att hålla skadorna nere. Har man bara knäskydd av "icke militärt snitt" så bäres de under uniformsbyxorna. Har era kompanichefer andra puckade åsikter om endast tilldelt materiel så är ni säkert mycket välkomna att ansluta till Solna Sundbybergs Hv. Vi kan lätt ta emot en tredje pluton.

OT: Fy på dig inte värva från andra kompanier ajabaja :EOT

HV.gif
SISU
Jag har aldrig haft problem med Hatch knäskydd (varken kvalite eller storlek)
Har ändå använt dom på antal SIB övningar o B uppdrag o inlines åkning.

O storleken jag e 1,90 lång o väger 94 kg men e man mycket större så kan jag tänka mej att man får problem .
Bulldozer
QUOTE (SISU @ Aug 27 2003, 08:35 )
Jag har aldrig haft problem med Hatch knäskydd (varken kvalite eller storlek)
Har ändå använt dom på antal SIB övningar o B uppdrag o inlines åkning.

O storleken jag e 1,90 lång o väger 94 kg men e man mycket större så kan jag tänka mej att man får problem .

Har nu snöat in på ett par ALTA Superflex. Rekommenderas Någon som vet något om dessa? Har hittat dem i USA men köper hellre från EU land.
psi0n
Har nu snöat in på ett par ALTA Superflex. Rekommenderas Någon som vet något om dessa? Har hittat dem i USA men köper hellre från EU land.

http://www.closecombatgear.com/products/protection.htm

Vet ej om det är Superflex men alta är det iaf. På sidan kan man även hämta inspiration till olika taktiska vapenremmar.
Bulldozer
@psiOn

Tack för tipset biggrin.gif

Porrig sida! horny.gif
Gotcha
Helvete vilka märkes-nissar ni är..!! ;)

Jag har bara ett par simpla svarta inlines-skydd som jag köpte på Intersport för ynka 89:- som funkar rätt bra.
Fast så klart, efter nåt år nu så är plasten lite sprucken och det sitter smågrus & metallflisor högt o lågt i dem, men de funkar tillräckligt bra iaf.
Dedicated
QUOTE (Gotcha @ Aug 27 2003, 12:51 )
Helvete vilka märkes-nissar ni är..!!  ;)

Jag har bara ett par simpla svarta inlines-skydd som jag köpte på Intersport för ynka 89:- som funkar rätt bra.
Fast så klart, efter nåt år nu så är plasten lite sprucken och det sitter smågrus & metallflisor högt o lågt i dem, men de funkar tillräckligt bra iaf.

De senaste gångerna har mina knäveck sett ut som om en ilsken katta klöst långa ränder i dem; alltså slänger jag mina billiga knäskydd från sportaffären och satsar på ett dyrare märke. Ända anledningen...jag kunde skrämma barn med mina knäveck efter SIB i Halmstad 030710 och gjorde det också........
Bellum
Fu Kjellberg: Tack och bock! Nu vet jag vad jag skall göra på jobbet i morgon!!!
mace
Jag använder Hatch hårda skydd, funkar kanon för mig. Har inga problem med att remmarna skulle vara korta eller liknande, är ju inte precis den minsta modellen av soldat.
Dr.Koma
@ alla Hatch centurionälskare.

Wait and see wait and see.... vissel.gif

Raffsec "all is fair in love and war" biggrin.gif
Dedicated
Fick mina Hellstorm i går. Är nästan identiska med Hatch, möjligen något mörkare i färgen. (OD) Banden är konstruerade precis på samma sätt som Hatch, ser ingen märkbar skillnad. Möjligen något förstärkt söm som Dr Coma påpekat tidigare i tråden. Banden är inte överlånga heller, sades passa "de flesta". Nu tillhör ju jag inte jättarna på denna jord så för mig duger banden utmärkt. Ska bli mycket intressant att testa dem! Överdjävligt dyr frakt! 150:- är att ta i.......

/Fyhr
RaVeN
Har ett par HATCH och det jag har lite problem med är att jag blir väldigt öm i knävecket av banden när man sätter sig på foten så att säga, går bra när man kör sib och bara gårner så att man vilar på knät.....Är det nått som någon känner igen och har några bra förslag på att åtgärda detta?
Pappsen
Jag gör som jed, i med liggunderlagsdelar i det dubbla tyget i underbenet, innifrån. Snyggt och luftigt samt skönt att bära, ungefär som i snickarbyxorna.

Och syns inte så mycket... camo.gif
kspGubben
Problemet med att det skaver i knävecket känner nog de flesta igen dry.gif .
Men personligen tycker jag det är viktigare att skydda knäskålarna och " bjuder " på skavet i knävecket.
Har dock provat att sätta en bit frotté-tyg på baksidan av remmen , och har upplevt att det i alla fall tar lite längre tid innan skavet uppstår.. HV.gif
Sidron
Vad skall dem användas till?
bushman
@Sidron:
att skydda käna kanske?
du var väl hvu, och eftersom jag vet att vissa hvu ledare, är killar som läst reglementena lite för mycket.
det utmynnar i att de försöker göra något slags puts och stuts-högvakts -elitförband av sina ungdommar.

knäskydd, skyddsglasögon och handskar är saker som är tillåtna.
om din ledare, vilken förmodligen är duktig på sin post, inte godkänner saker som dessa kan bero på hans egen utbildning.
och när han besökte ett regemente senast.
Sidron
QUOTE (bushman @ Oct 3 2004, 20:33 )
@Sidron:
att skydda käna kanske?
du var väl hvu, och eftersom jag vet att vissa hvu ledare, är killar som läst reglementena lite för mycket.
det utmynnar i att de försöker göra något slags puts och stuts-högvakts -elitförband av sina ungdommar.

om din ledare, vilken förmodligen är duktig på sin post, inte godkänner saker som dessa kan bero på hans egen utbildning.

Förlåt om du jag uttryckte mig felaktigt. Kanske ska börja med att mitt kompani i princip struntar i reglemntet, jag förstår dock vad du menade. Det jag menade var mer av vad dem ska användas till i ditt fall. Jag undrade bara? Hoppas du förstår nu. ;)
os frontale
Har ett par
http://www.copsplus.com/prodnum2640.php
Funkar peerf och glider ej ner smile.gif

bushman: Jag tror han menar vad dom har för användningsområde, för som HVu så ligger man aldrig och krälar på knäna igenom en strv som man kan råka få göra när man gör sin VPL.

Sidron, försök att utttrycka dig lite bättre nästa gång så slipper vi tjafs. 6n.gif

i våran avdelning så följer man gärna reglementet, men det är ingen som bryr sig om om någon skulle ta med något självantändande. (ej M-märkt) men ni får hålla med om at det ser förjävligt ut när alla springer runt med LK35 sen har någon en rosa ryggsäck. det ska ju se bra ut också när man rör sig på regementen och ibland allmänheten, men att ha oreglementerade kalsonger bryr jag, eller någon annan inte ett skit om.
(Men jag har själv bara gröna M/93or i min garderob)
vissel.gif Men dom är ju så rackarns sköna och kostar 20 spänn paret, nya.
bushman
QUOTE (Sidron @ Oct 6 2004, 09:12 )
QUOTE (bushman @ Oct 3 2004, 20:33 )
@Sidron:
att skydda käna kanske?

Förlåt om du jag uttryckte mig felaktigt. Kanske ska börja med att mitt kompani i princip struntar i reglemntet, jag förstår dock vad du menade. Det jag menade var mer av vad dem ska användas till i ditt fall. Jag undrade bara? Hoppas du förstår nu. ;)

i get the point!

vad gäller puts och stuts-regelryttare så har jag egen erfarenheter från min egen tid som ungdomsledare.
somliga killar har hamnat lite fel i livet och borde inte få befinna sig i någon form av uniform, inte ens postens.
och när de inte blev poliser, officerare och lapplisor hamnade de till sist som ungdomsledare.

vore du inte nöjd med dina ledare så vore du inte kvar som hvu eller hur?

slut med OT nu och tillbaks till ämnet.

den dag HVu får öva SIB så hoppas jag att det finns knäskydd tillgängliga.
kan hälsa att det är värre i "prostatagreillan" där det ibland flockas regelryttare
om inte knäskydd fanns på forsvik när de gjorde lumpen ihop med birger jarl, så får de inte användas nu heller.

anser att IP borde få ut knäskydd omgående.
inom HV har man oftast ett civilt arbete att sköta.
och då ofta arbetsgivare som inte förstår vad och varför man förstör hans investering(din kropp) på helgerna.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.