Help - Search - Members - Calendar
Full Version: "Bra" centrala FBU Kurser?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Bulldozer
Med alla dessa MÖP's camo.gif så borde alla nu kända FBU-kurser ha täckts av minst en medlem.

Har själv begränsad erfarenhet av dessa. Endast UGL (mkt bra kurs) och Fria Kriget (lite mesig med helt ok, för mycket "fria" och för lite "krig").

Har sökt Striby v39 (har inte varit hemma på ett par dagar, vet inte om jag har fått besked ännu).

OT: (Bruun, blir det mörkt i skogen så lovar jag att vara där igen!) biggrin.gif

Har hört gott om FARB. vad finns det för "måste-kurser" inom FBU?

/ Fredrik
Panzerfaust
Pricksytte kursen jag gick, eller snarare skarpskytte (vapent va ak4 med or, men kursen inriktade sig endats i skjuting, inte skarp eller prickskytte tjänst)
Så mycket som vi sköt har jag inte gjort under värnplikten och HV tillsammans sen 98.

Instruktörerna va mycket komptenta.
Så vill du bli bättre skytt, skjuta och bli utbildad på OR så är den skoj, pricksytte HV heter den.
Helst ska chefen för kursen heta Michael norman.
Instruktör för NI och SSG, inte illa B) samt tränare för FM´s landslag i gevärsskytte! (vet inte hur det va med pistol)
jed
Några av de kurser jag har gått:

Striby (Tylöbäck) - mycket bra grundkurs, med kompetenta befäl (men det gäller alla kurser jag har gått!) och bra kursupplägg och mtrl tillgång.
Relativt fysiskt krävande, vill du kan du ta ut dig duktigt på den kursen smile.gif
Rekommenderas varmt!

Pansarbekämpning (Hemavan) - minor, grg, pskott och RB56. Vissa tyckte att de inriktade sig för mycket på minstrid, men jag tyckte att det var bra.
Den ger en bra helhetsbild om hur pansarbekämpning går till (men av förklarliga skäl så hinner man inte öva-öva-öva-öva =) och snuddar lite på hur plutch ska tänka vid placering av RB-, p-skott- och grg-grupper.
1 dag simulatorskjutning (RB56, grg, pskott) och 1 dag skarpskjutning (20mm pskott, 20 mm grg, fullbumpa grg och engrgrök).
En del taktik.
Väl avvägd och bra kurs.
Rekommenderas!

FARB (Grubbnäsudden) - Senaste kursen, gick i sommras (massor med bilder).
En hel del taktik, minspaning och min röjning, vägbank- och vägtrumma-förstöring och minor...
Kunninga och intresserade befäl som fick oss att glömma knotten (oftast). Och verkansdagen när vi sprängde allt som rörde sig, låg still och lite till på skjutfältet var kul... horny.gif
Rekommenderas varmt!
Livhusaren
Tylebäck : Tungvapentjänst TKSP12,7 AG90
ÅNN: Spaningskursen
ÅNN: Vapentjänst GRG + utlänska vapen
Väddö : Överlevand
Hemavan : övarlevand vinter
Transtrand: fältarbete vägförstöring
Karlsborg: Patrulltjänst

//Livhusaren
Bulldozer
Livhusaren,

Var dessa kurser bra?
Panzerfaust
Nån som vet vilka kurser som ger utb tecken? Har nämligen hört att vissa idi... menar vissa kurser ger utb tecken osv även fast dom inte borde!
Tex så vet jag en som fått pricksytte båge genom FBU kurs, En från FBU sa att man kunde få JÄGAR båge(!?!) om man gick deras jägarstrid (båda kurserna).
Är det verkligen så kass koll?
Man blir varken jägare eller pricksytt på 1 vecka.
järv
QUOTE (Wittman @ Aug 26 2003, 13:19 )
Nån som vet vilka kurser som ger utb tecken? Har nämligen hört att vissa idi... menar vissa kurser ger utb tecken osv även fast dom inte borde!
Tex så vet jag en som fått pricksytte båge genom FBU kurs, En från FBU sa att man kunde få JÄGAR båge(!?!) om man gick deras jägarstrid (båda kurserna).

Jägarbågen är inget utbildningstecken utan ett förbandstecken.
Unicorn
Jägarbågen har blivit utbildningstecken i stället för förbandstecken i nya UniR FM.
Bamse
QUOTE (Wittman @ Aug 26 2003, 13:19 )

När jag gick skarpskyttekursen så fick de som klarade provet "Skarpskytte"-bågen.

Tidigare hade de fått "Prickskytte"-bågen men efter kritik så beslutade de sig att bara tilldela "Skarpskytte"-bågen.
Livhusaren
*Bulldozer*

Tyvärr har jag bara gått.
Vapentjänst Fårö Utlänska vapen
samt plutons strid mörker i transtrand
och skjutledarkuren i falsterbo

och dom är kanon..

Men har polare som har gått dom andra kurserna och dom var jäkligt
nöjda med resultatet från kurserna..så dcet är därför jag rekomenderar dom.
Å jag skall själv söka dessa kurserna.

//Livhusaren
järv
QUOTE (Unicorn @ Aug 26 2003, 14:27 )
Jägarbågen har blivit utbildningstecken i stället för förbandstecken i nya UniR FM.

Helt riktigt (s. 287 UniR FM 2003). Vet du (eller någon annan) vad det är för kriterier för att bära den som utbildningstecken? Att den skulle delas ut efter två FBU-kurser låter lite konstigt.
Unicorn
QUOTE (järv @ Aug 26 2003, 15:30 )
QUOTE (Unicorn @ Aug 26 2003, 14:27 )

Helt riktigt (s. 287 UniR FM 2003). Vet du (eller någon annan) vad det är för kriterier för att bära den som utbildningstecken? Att den skulle delas ut efter två FBU-kurser låter lite konstigt.

Har inte den blekaste, faktiskt, men det var en av de mängder av nya påfund jag konstaterade när jag ögnade igenom publikationen.

En annan högst personlig reflektion är att det nu har kommit så mycket nya märken, utmärkelser och utbildningstecken inom försvaret att det hela börjar likna scouterna...
Hans Engström
Inte särskilt 'stridig' men oerhört givande, "Ledarskap i Kompani"

Sen kan man ju alltid bli Löjtnant, bara 3 kurser kvar (man ändrar kraven över tiden). Ser fram emot "Stabstjänst Nationella Skyddsstyrkor".
Ragulin
Jag har gått en djävulskt bra kurs på Fårö: Incidentkursen. Fruktansvärt nyttig för oss i Hemvärnet och rent av oumbärlig för de som är placerade i insatsplutoner. Bra lärare, bra kursgård och Fårö är ju alltid Fårö...
SSN
@ Ragulin

Kan du utveckla lite i vad som ingår i den kursen? vad som var bra osv?Är lite intresserad av den själv smile.gif
Ragulin
@SSN!

Så gärna! Jag gick kursen för två år sedan, så viss resarvation för eventuella förändringar måste jag göra. Kursen var mycket bra i så måtto att jag fick fördjupad inblick i det som rör en Hemvärnsplutons (insatspluton) ingripande enligt IKFN och hur VaktB skall tillämpas vid objekt o. dyl. Det var ganska mycket penetrerande av lagtexter och vad man får, inte får och vad man SKALL göra.

Kursen var delat teoretiskt och praktiskt och eleverna fick i grupp jobba med ett antal taktikska "nötter" och scenarier för att sedan gemensamt utvärdera det hela i en diskussion. De praktiska momenten var ingripanden i fredstid mot olika former av kränkningar (tillträdesförordningen mm) av militärt område eller svenskt territorium och då delades vi in i grupper som fick lösa uppgiften. Varje moment utvärderades och diskuterades ordentligt och jag lärde mig en djävla massa nyttigt. Jag är av tron att det i huvudsak främst är i fred/"skymningsläge" som vi inom Hemvärnets insatsplutoner har vår huvuduppgift och att den lilla duvning som soldaterna får vid introduktionsutb inte räcker till. Vi kommer dessutom att kanske tvingas lösa uppgifter i en allt igenom "civil" miljö och då är det bra som fan att veta hur, var, med vad och när man skall verka. Jag har sett ganska rysliga exempel på vad som kan hända om man inte är helt uppdaterad i vad som gäller: Inneliggande GU-förbands beredskapsstyrka "sköt ihjäl" en journalist vid en övning jag var figurant på, utländsk diplomat "bekämpad" vid en annan övning och underlåtelse att ingripa mot annat löskefolk för att man inte VET att man SKALL ingripa och att de inte FÅR hålla på med det de gör. Förvisso är det här ämnet kanske både trist och jobbigt att knåda sin hjärna med, men icke förty är det djävligt viktigt att vi VET vad som gäller om och när vi nu löser en skarp uppgift.
SSN
@Ragulin

Tackar så hemskt mycket för svaret. smile.gif Låter som en grymt intressant kurs.
jed
Har du ingen skam i kroppen Ragulin?!!

Göra mig intresserad av en till FBU kurs? smile.gif

Jahopp, bara att skriva upp den med på listan då...

(Allvarligt talat, låter som en toppenkurs)
JBP
QUOTE (Wittman @ Aug 26 2003, 15:19 )

För det första så finns det ingen kurs inom FBU som inriktar sig på Prickskytte för hemvärnets räkning, Inte som centralkurs. Dock börjar det röra sig lite inom MDgrupperna så en UTBplan för hemvärnsprickskyttar har tagits fram. Den första delen skulle starta helgen 6-7/9 men denna lades på is pga sparkraven. Var själv antagen till den. dry.gif

Dock så finns Skaprkytt Hemvärn och efter erlagt godkänt prov sista utbildningsdagen så får man skarpskytt utbildningsbåge, Har själv klarat kursen och erhålligt bågen, Vi var 6 av 26 personer som klarade provet.
Wulfhere
Har gjort 9 centralakurser sen 95. Sammanfattningsvis:
Alla kurser har varit bra , camo.gif
De bästa instruktörer som går att få salute.gif
All mtrl man kan begära, 6n.gif
Skitbra förmåner, laugh.gif
Trevliga kurskamrater, fun_icon_nana.gif

Om du inte har varit på en än, bong.gif
Ing
Jaha, ny kurskatalog nu.
Satt och bläddrade i den och hittade fantamig ingenting som direkt sa mig att "DEN kursen måste jag gå".
Undrar om inte katalogen blivit bra sunkig i år.. och om det är därför.
Vad tusan ska man söka? unsure.gif

Farb Vinter vore lite intressant att gå, lite repövning smile.gif
Sir Vival
Ödemarkssjukvård Hemavan v12.
Triggerpuller
Gick Plutons Strid Barmark i sommar. Råkul samt en riktig genomkörare avseende grundläggande soldatkunskaper, gruppchef samt för vissa av oss plutonchef.

Gå den. Ammunitionsbudgeten i år var på ca 120.000.
camo.gif 3.gif
Panzerfaust
QUOTE (JBP @ Sep 4 2003, 23:27 )
QUOTE (Wittman @ Aug 26 2003, 15:19 )

För det första så finns det ingen kurs inom FBU som inriktar sig på Prickskytte för hemvärnets räkning, Inte som centralkurs. Dock börjar det röra sig lite inom MDgrupperna så en UTBplan för hemvärnsprickskyttar har tagits fram. Den första delen skulle starta helgen 6-7/9 men denna lades på is pga sparkraven. Var själv antagen till den. dry.gif

Dock så finns Skaprkytt Hemvärn och efter erlagt godkänt prov sista utbildningsdagen så får man skarpskytt utbildningsbåge, Har själv klarat kursen och erhålligt bågen, Vi var 6 av 26 personer som klarade provet.

Gick den, skarpskytte HV, där sa dom att det inet delades ut bågar, för 1 vecka är inte tillräkligt, Och det rikiga provet är längre än det man gör i FBU. Så sa dom till oss i alla fall... Skulle man göra det rikiga provet under fbus vecko utb skulle man istället inte hinna med speciellt mycket utb på vapnet osv...
Det fick då jag höra iaf... vet som sagt att vissa får bågar ändå... sen om dom förtjänar den är väl personligt! Men som dom i halmstad resonerade så ansåg dom inte att man blir skarp skytt på en vecka... Utb Gu förbanden har är ju mcyket mer omfattande...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.