Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Infosoldat
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
tjostolv
Skulle vilja ha lite info om hur många infosoldater som utbildas varje år, hur det fungerar med arbetsprover, vad dom tar på och så vidare.. tacksam för alla seriösa svar jag kan få. blink.gif
bäfver
jag är nog inte riktigt up to date, vad är en infosoldat? 7.gif
Sillen
Informationssoldat innebär journalist på värnpliktsnytt. Här finns mer information om befattningen: http://www.varnpliktsnytt.se/omvplnytt.php?id=5
Dies irae
Infosoldat.... Att jaga en redan hårt pressad försvarsmakt kallar jag terrorism camo.gif
Mårten
jag tror att den viktigaste egenskapen hos en informationssoldat är att man är femtekolonnare. Har man ett namn som t.ex "Quisling" eller "Bergling" har man automatiskt förtur.
sad.gif
Fu Gson
.......och de två sista inläggen ligger på en otroligt låg nivå och borde enligt min mening raderas.........lågt och löjligt, era liknelser är horribla

Fu Gson bong.gif J Fyhr och Mårten
Vysotskij
QUOTE (J fyhr @ Aug 25 2003, 22:39 )
Infosoldat.... Att jaga en redan hårt pressad försvarsmakt kallar jag terrorism camo.gif

..och att bedriva opposition mot Göran Persson skulle då, med tanke på hans arbetsbelastning, vara landsförräderi?

Att på ett vettigt sätt granska, effektivisera och utkräva ansvar är att stödja, inte att motarbeta. Det är klart att mycket i Värnpliktsnytt - liksom här på forumet - är onyanserat, men en verksamhet som bedrivs utan insyn blir sällan en bra verksamhet. Vem vill ha en försvarsmakt utan visitationer?
Kimster
Nu börja det hagla in kommentarer om denna tråd, och jo kanske är vissa svar lite "vadfanhardetmedfråganattgöra" aktiga... jag låter den vara kvar ett tag till.. men jag har gett den Gult kort pga de svar som kommer in.

/ Kimster BlåGul
Dies irae
QUOTE (Fu Gson @ Aug 26 2003, 09:29 )
.......och de två sista inläggen ligger på en otroligt låg nivå och borde enligt min mening raderas.........lågt och löjligt, era liknelser är horribla

Fu Gson  bong.gif  J Fyhr och Mårten

Lite känslig kanske. Även detta media som är på tapeten, skall väl klara en granskning. ??? camo.gif
Shock
Öppen och fri media är viktigt i en demokrati. Försvarsmakten ska tåla granskning, det är för att vi som värnpliktiga ska få en bättre levnadsstandard under vår utbildning. Värnpliktsnytt och Värnpliktsrådet har gjort sjukt mycket för de värnpliktiga, men ytterst få förstår detta och uppskattar det.
panzerkampfwagen
Öppen debatt för all del, men häckling såsom "Quisling" etc bör ju inte förekomma. Debatten urartar då till något slags forum för vänsterorienterade debattörer... Vet inte hur det är med er, men jag vill itne se nåt sånt. salute.gif

Men jag måste faktiskt säga, att Värnpliktsnytt går ju ganska gnälligt fram mot FM i allmänhet, så de starka reaktionerna är väl till viss del förtjänta... dry.gif
Mårten
Det var löjligt av mig att använda sådana ord... Men jag kan inte låta bli att bli förbannad på den blaskan. Mycket av dess verksamhet är inte, i mina ögon, granskande utan snarare smutskastande och saboterande. De blåser upp skitsaker och ofta är det fel personer som får ta smällen.

Sådana här diskussioner brukar urarta i politiska diskussioner, och det är ju detta forum ej avsett för. So, I rest my case...
panzerkampfwagen
Hade vi legat i flottan (Gliring frågas kom? :P ) hade du fått en puss o en kram för din vettighet Mårten. men, armétomtar som vi är blir det en klapp på axeln istället.
Shock
QUOTE (Mårten @ Aug 26 2003, 23:47 )
Det var löjligt av mig att använda sådana ord... Men jag kan inte låta bli att bli förbannad på den blaskan. Mycket av dess verksamhet är inte, i mina ögon, granskande utan snarare smutskastande och saboterande. De blåser upp skitsaker och ofta är det fel personer som får ta smällen.

Sådana här diskussioner brukar urarta i politiska diskussioner, och det är ju detta forum ej avsett för. So, I rest my case...

Hade du hellre sett en tidning som höjde FM:s verksamhet till skyarna och lovordade varje beslut och förändring? Sånt kallas propaganda, inte information.

Vplnytt har valt en tydlig linje där de granskande skriver om saker som händer med, för och på grund av värnpliktiga. Personligen tycker jag det är bra att vplnytt uppmärksammar saker som mögliga kaserner och grå arbetskraft så att det blir bättring. Sen att man ibland vinklar en artikel lite för mycket, det är lätt hänt och det vet du säkert om du arbetat på en redaktion av något slag. Beror ju helt på hur mycket det finns att skriva om.
panzerkampfwagen
QUOTE (Shock @ Aug 27 2003, 15:57 )
Hade du hellre sett en tidning som höjde FM:s verksamhet till skyarna och lovordade varje beslut och förändring? Sånt kallas propaganda, inte information.

Vplnytt har valt en tydlig linje där de granskande skriver om saker som händer med, för och på grund av värnpliktiga. Personligen tycker jag det är bra att vplnytt uppmärksammar saker som mögliga kaserner och grå arbetskraft så att det blir bättring. Sen att man ibland vinklar en artikel lite för mycket, det är lätt hänt och det vet du säkert om du arbetat på en redaktion av något slag. Beror ju helt på hur mycket det finns att skriva om.

Men vi har ju redan en sån tidning, den heter "Soldier of Fortune" biggrin.gif

Men i alla fall. För all del, Värnpliktsnytts kritiska granskande i all ära, dock tenderar tidningen att ta sitt granskande till extremer. Att en soldat belönas med 10 böjsträck pga dålig skoputs är något som vpl-nytt skulle älska och blåsa upp till skandal i samtliga kvällstidningar etc. *sneglar ilsket på Aftonblaskan och Expesten* angry.gif

Det krävs ett granskande organ som är "på de värnpliktigas sida", men vpl-nytt är mer på "mesarnas" sida, om ni förstår hur jag menar.
Vysotskij
QUOTE (panzerkampfwagen @ Aug 27 2003, 17:48 )
Men i alla fall. För all del, Värnpliktsnytts kritiska granskande i all ära, dock tenderar tidningen att ta sitt granskande till extremer. Att en soldat belönas med 10 böjsträck pga dålig skoputs är något som vpl-nytt skulle älska och blåsa upp till skandal i samtliga kvällstidningar etc.

Det krävs ett granskande organ som är "på de värnpliktigas sida", men vpl-nytt är mer på "mesarnas" sida, om ni förstår hur jag menar.

Jag håller med om att det ibland kan bli lite konstigt när man klagar över grå bestraffning på frivilliga jägarenheter, men det är inget Värnpliktsnytt ska belastas med. De gör sitt jobb i det avseendet, och att slå på dem är att skjuta budbäraren. De uppmärksammar oreglementsenligt beteende, och att grå bestraffningar är oreglementsenliga har försvarsledningen bestämt.

Jag skulle vilja se någon som hade kurage nog att säga att det är okej med vissa typer av bestraffningar på förband där folk måste vara frivilliga.
Sillen
Har också funderat på det här med bestraffningar på frivilliga förband och kan bara hålla med Vysotskij helt. Folk som har tvingats in ska däremot inte behöva utstå sånt. Sen är det klart att bestraffningarna kan gå för långt även på frivilliga förband. Åtminstone tycker jag det är bättre att värnpliktsnytt är för hårda än för mjuka.

Edit: Hårda mot FM menar jag alltså.
Shock
QUOTE (Vysotskij @ Aug 28 2003, 10:26 )
Jag håller med om att det ibland kan bli lite konstigt när man klagar över grå bestraffning på frivilliga jägarenheter, men det är inget Värnpliktsnytt ska belastas med. De gör sitt jobb i det avseendet, och att slå på dem är att skjuta budbäraren. De uppmärksammar oreglementsenligt beteende, och att grå bestraffningar är oreglementsenliga har försvarsledningen bestämt.

Jag skulle vilja se någon som hade kurage nog att säga att det är okej med vissa typer av bestraffningar på förband där folk måste vara frivilliga.

Har jag missat något? Vad är grå bestraffning? smile.gif Menar du kollektiv bestraffning eller grå arbetskraft?
Vysotskij
QUOTE (Shock @ Aug 28 2003, 17:29 )
QUOTE (Vysotskij @ Aug 28 2003, 10:26 )

Har jag missat något? Vad är grå bestraffning? smile.gif Menar du kollektiv bestraffning eller grå arbetskraft?

När jag säger grå bestraffning tänker jag på sånt som sas här tidigare - typ tio armsträck för dåligt putsade kängor. Jag tror inte att det gör vare sig till eller från i pedagogiskt hänseende, men ett gäng jägaraspiranter i landet skulle bli besvikna om reglementet följdes till punkt och pricka, då sådant egentligen inte är tillåtet. Sen ska det såklart inte gå för långt (jag kanske verkade för hård tidigare), och där har Värnpliktsnytt en roll att spela.

Kollektiva bestraffningar är en naturlig del av gör om, gör rätt-pedagogiken vid lagarbete, men får givetvis inte leda till så kallad kamratuppfostran och liknande. Det var dock inte det jag i första hand tänkte på.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.