Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stig Wennerström hälsar
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Malaj
Sådär, nu är jag tillbaka efter en härlig vecka i Danmark (i Tannisby mellan Skagen och Hirtshals; vid Vesterhavet alltså. Bad och sol!

@Patroels: Det var ett fint tips med Army Wear i Svenstrup (Syd Aalborg). Vi var dit en dag och blev nästan chockerade av priserna. Mycket billigt och bra. Går att beställa från Sverige också. Tack för hjälpen!

Men du, någon dag i veckan mellan 15 - 21 augusti läste jag i JyllandsPosten en intervju med förre förrädaren och spionen Stig Wennerström. Gubbjäveln lever en fin tillvaro på ålderdomshemmet i Stockholm vid 97 års ålder. Och hade mage att se glad ut på fotografiet. 3.gif

Var annars en intressant artikel, som jag trodde hade gått i Sverige också, men inte ett ljud när jag kom hem.

Och vad ska nu Patroels göra åt detta? Jo. Jag var inne på JyllandsPostens site och hittade artikeln för att lägga ut den på forumet, men den var spärrad för prenumeranter enbart. Fråga: kan du hitta artikeln och lägga ut den? Den kanske har varit i något annat danskt blad??

Min tidning? Jag blev så förbannad så jag "råkade" riva den i småbitar... horny.gif

Blodtrycket... mad.gif

Rangern.gif
xteam
20:e augusti var det

Jyllandsposten :
20.08.03 Sektion: International
Spionen, der ville gøre det hele igen
Af TOMAS LARSSON
Den svenske oberst Stig Wennerström blev idømt livsvarigt fængsel for omfattende spionage til fordel for Sovjetunionen. ... Læs artikel

Dock är det som du säger att man inte kan läsa hela artikeln utan att vara prenumerant :(

pansar2.png xteam
Malaj
Psst, BlåGul:

Jag har visst blivit ovan med datorn efter semestern. Stig Wennerström har hamnat på tråden "Bra militär butik i Köpenhamn" också.

Sorry, men jag blir så förb... Nå, vill du slå ihop Wennerström till bara denna vore det ju en välgärning. Kallades visst för "merge" på DOS-tiden!

Rangern.gif
valiant
Malaj & Co, nu rinner vikingblodet varmt och snabt , denne förb...ade
svinpäls som sålde ut landet till främmande makt är värd hela vårt förakt.
Alla har väl haft/har en släktning , svåger, familjemedlem eller bekant som arbetat inom FM, deras uppgifter, läge etc avslöjade denne "fine" man för främmande makt dvs han sålde sitt folk och sitt land för penningar. I Valiants ögon finnes intet värre. Nu njuter han sitt otium på Svenska folkets bekostnad.
O sancta simplitias ( Oh heliga enfald) Själv tänker jag på det straff som drabbade Konsulen Potkul när Carolus Rex upptäckte att denna hade gått i Rysk tjänst.
(Läs Peter Englunds Ofredsår)

-Valiant-
Ragulin
@Valiant: Konsul? Han var inte konsul, han var baltisk adelsman som var missnöjd med reduktionen och han hette Johan Reinhold Patkul. Patkuls förräderi är inte jämförbart med Wennerström i så motto att Patkul förmodligen inte såg sig som svensk utan som livländsk adelman. Wennerström är ett betydligt större fä, i egenskap av svensk officer, och jag håller för övrigt med dig att det av Kalle Dussin utmätta straffet hade passat sig alldeles perfekt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.