Blå Brigad
Aug 22 2003, 09:09
Kan börja med att detta enbart är _en_ fråga jag vill ha svar på. Jag vill inte läsa om huruvida fult/inte rätt det är med civvisar som använder 90 delar eller något liknande. Och det är inte jag som ställer frågan utan en polare som inte har medlemskap här på siten.
Får civila gå i någon del av fältuniform civilt om kronans märke är borttaget? Eller det räknas som olagligt iochmed att man inte får bära enskilda delar utan måste ha hel 90 uniform på sig enligt reglementena?
Så hur ligger det till? Lagligt eller olagligt?
Drog en sökning men de threadsen hade spårat ur till helt andra saker så...
Rattara
Aug 22 2003, 09:15
Enligt en artikel i Värnpliktsnytt för ett tag sedan är (om jag minns rätt) all civil försäljning av 90-persedlar i princip olagligt. Har för mig att försvarsmakten - eller FMV? - ägde alla rättigheter till 90-systemet.
Men därmed icke sagt att det skulle vara olagligt att bära uniformsdetaljerna som privatperson. Inte så länge man inte utger sig för att vara något man inte är...
Men jag vill understryka att jag egentligen inte vet utan ägnar mig åt ren och skär spekulation.
Dies irae
Aug 22 2003, 09:16
90:an skall/kommer inte få lov att säljas längre, med kronmärke eller inte.
Dock kan man inte förbjuda civil person att använda den. Han får givetvis inte sy på en svensk flagga på uniformen. Detta skulle innebära att han utger sig att vara svensk soldat.
QUOTE (Blå Brigad @ Aug 22 2003, 09:09 )
Får civila gå i någon del av fältuniform civilt om kronans märke är borttaget? Eller det räknas som olagligt iochmed att man inte får bära enskilda delar utan måste ha hel 90 uniform på sig enligt reglementena?
Sist jag kollade så gällde inte UniR FM civilister, även om jag ibland önskar att det gjorde det. Skulle inte göra annat än att springa runt på stan och säga åt 14:isar att ta ut händerna ur fickan, ta av mössan inomhus o.s.v. ;)
För att utveckla de svar som redan givits så kan jag väl säga att M90 mönstret inte är mönsterskyddad längre, det är därför Recon, militaryshop och andra ställen kan sälja mtrl med M90 mönster. Summa: Det är inte olagligt att bära något i M90 cammo.
Så länge som det inte är kronmärk så finns det inget som hindrar dig från att köpa t.ex. en M90 jacka på någon militärshop och det är inte heller olagligt att bära den civilt lika lite som det är olaglit att gå in på H&M och köpa en "civil jacka" och bära den även om jag då anser att klär man sig i M90 så har man en skyldighet att tänka på hur man för sig bland civilister men då är jag även sådan att jag skäller på 14:isar när de går runt med mössa inne...
Nu blir det lite OT men @ J Fhyr, det finns väl ingen som hindrar att en civlist syr på en svenska flagga på en M90 jacka han köpt (är inte säker, så detta är menat som en fråga men det låter lustigt tycker jag) Det är ju inte olaglit att bära en flagga på en jacka (ej 90 Jacka, utan vanlig civil) och eftersom M90 inte är mönsterskyddat så kan det ju inte vara olaglit tycker jag.
EOD
The Swede
Aug 22 2003, 13:42
Som civilist får du klä dig hur du vill.
Det är ingen som kan sätta dit dig för att du går i full fältuniform 90 med alla beteckningar så länge du inte säger rätt ut att du är något inom försvaret du inte är.
Det kallas "föregivande av allmän ställning" om jag inte minns fel och är straffbart men att enbart gå runt i t.ex en fältjacka med förbandstecken, svensk flagga, gradbeteckning och truppslagstecken är inte förbjudet.
The Swede
Hans Engström
Aug 22 2003, 16:21
Om jag inte missminner mig totalt så är det straffbart (enligt föregivande av etc.) att bära en hel uniform enligt UniRFM med gradbeteckningar och allt om man inte är berättigad till det. Tar du av kragspeglarna är det lungt, eller bär jackan med jeans så är det också lungt.
Om vi säger så här, tjejen i 16 års ålder jag såg på stan i våras i 90 jacka med Öv 1.a gradbetecknngar (och jeanskjol) gick jag inte upp i enskild ställning för ;)
The Swede
Aug 22 2003, 16:36
Den enda "uniformslag" som finns är väl "Lag (1947:164) om förbud mot politiska uniformer"
Om jag lagligen inhandlat uniformspersedlar på någon överskottsförsäljning motsv. så är det väl upp till mig att använda mina persedlar efter eget tycke.
Om jag däremot tar på mig en komplett uniform och slår i folk att jag är major inom armén t.ex så är det ett brott.
The Swede
Ur brottsbalken
17 kap. Om brott mot allmän verksamhet m.m.
15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet,
dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller
fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon
obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som
giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår
i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän
samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme
eller kraft.
Alltså är det straffbart att gå omkring i full uniform (som civilist) även om man inte _säger_ att man tillhör FM.
/O.
EDIT Som alltid måste det finnas ett uppsåt, för att brott ska föreligga.
The Swede
Aug 22 2003, 18:30
Oki, jag backar.
The Swede
Blå Brigad
Aug 24 2003, 16:08
Så man får bara gå omkring i enskilda delar om jag fattar det rätt?
typ, jacka-Jeans, byxor-t-shirt osv?
QUOTE (Blå Brigad @ Aug 24 2003, 16:08 )
Nu är jag ingen jurist men som jag tyder det så kan nu egentligen inte ens bära ett förbandmärke på din civila jacka men det som blir bedömingsfrågan i detta är ju "...som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten..."
Jag har släktingar som jobbar på teatern i Norrköping, vet att när de spelar poliser så måste vända på det här "vita bandet som går över bröstet" som poliser hade för 10 år sedan om någon vet vad jag pratar om. Då är det inte att ge sken av att tillhöra polisen.
Jag
tror att du skulle kunna springa runt i full M/90 med märken, huvudbonad och kängor på stan och en domstol skulle nog inte dömma dig enligt den lag som Odeys skrev om men skulle du försöka att komma in på regementen eller gå till tidningar och i "egenskap av den officern du är" lägga fram din syn på det ena och den andra eller springa runt hos folk med en "telia-jacka" och be att få kolla telefonen så skulle du nog åka ditt för både det ena och det andra. §15 kap17 skulle nog vara en av dem.
EOD
Cap.Ranger
Aug 25 2003, 03:51
En bekant till mig skrev detta angånde en diskution om M90 användande under airsoft spel.
Nej nu känner jag att jag måste gå in och klargöra vissa saker, då vissa människor lägger in en massa inlägg trots att folk har varit snälla och duktiga och gjort utklipp ifrån lagtexter.
1. Att bära ett plagg i M/90 kamouflage, kronmärkt (dvs Försvarsmaktens) eller ej, är tillåtet för envar så länge de är rena, dvs utan märken.
2. Det som i Försvarsmaktens ögon gör en fältjacka M/90 till en Uniform är främst två saker; den svenska flaggan i kombination med gradbeteckning.
3. Det är olagligt och straffbart att bära en svensk gradbeteckning du inte innehar, dvs du måste ha blivit utnämnd Korpral, Sergeant, Fänrik, what ever.
4.Du får bära en svensk flagga på din Fältjacka M/90 (motsv.) så länge du ej bär en gradbeteckning som kan misstolkas som en gradbeteckning tillhörandes Försvarsmakten.
Ditt eget sunda förnuft (ta i trä) får styra och en ev. tingsrätt får avgöra om den är lik de svenska gradbeteckningarna eller inte.
Flagglagen från 1982 är klar på punkten att den svenska flaggan får bäras av envar dock är det olagligt att bära den i kombination med vissa märken t.ex. swastikan ("hakkors").
5. Det är olämpligt och kan vara (märk väl KAN, en tingsrätt får avgöra) olagligt att bära ett förbandstecken på den fältjacka (motsv.) man avser bära civilt.
6.Försvarsmaktens personal är förbjudna att utöva paintball, airsoft (motsv.) i klädd uniform som tillhandahållits av Försvarsmakten. Detta för att HKV har bestämt att Paintball (motsv.) är krigsförhärligande och sådeles olämpligt att hålla på med.
7.Bär inga svenska märken förutom den svenska flaggan (om du nu vill ha den) på din M/90 klädsel.
Om du vill bära utländska gradbeteckningar på din M/90 klädsel gör du det på egenrisk, du får ta konsekvenserna om en tingsrätt (motsv.) anser att det "ger sken" att vara en person tillhörandes Försvarsmakten.
8. Själv spelar jag Airsoft sedan 5 (?) år och bär en M/90 Pansarjacka med svenskflagga och Thailändska gradbeteckningar på armarna. JAG kommer ta konsekvenserna om en tingsrätt anser att det är olagligt.
Jag har rätt i denna fråga, basta!
Jag är yrkessoldat inom försvarsmakten, och har varit detta i ett antal år, jag vet vad jag talar om.
Raffsec
Aug 25 2003, 06:53
QUOTE (EOD @ Aug 24 2003, 17:31 )
QUOTE (Blå Brigad @ Aug 24 2003, 16:08 )
Nu är jag ingen jurist men som jag tyder det så kan nu egentligen inte ens bära ett förbandmärke på din civila jacka men det som blir bedömingsfrågan i detta är ju "...som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten..."
Jag har släktingar som jobbar på teatern i Norrköping, vet att när de spelar poliser så måste vända på det här "vita bandet som går över bröstet" som poliser hade för 10 år sedan om någon vet vad jag pratar om. Då är det inte att ge sken av att tillhöra polisen.
Jag
tror att du skulle kunna springa runt i full M/90 med märken, huvudbonad och kängor på stan och en domstol skulle nog inte dömma dig enligt den lag som Odeys skrev om men skulle du försöka att komma in på regementen eller gå till tidningar och i "egenskap av den officern du är" lägga fram din syn på det ena och den andra eller springa runt hos folk med en "telia-jacka" och be att få kolla telefonen så skulle du nog åka ditt för både det ena och det andra. §15 kap17 skulle nog vara en av dem.
EOD
OT: Det där vita heter koppel FM hade ett prun under 30-40talet
Syster Håkan
Sep 7 2003, 17:46
Kan man ite sy på ett märke där det står civilist på??
Jag är yrkessoldat inom försvarsmakten, och har varit detta i ett antal år, jag vet vad jag talar om.
Okej, jag känner på mig att nån snart kommer ta upp om hur korrekt det o säga att han inte är yrkessoldat utan yrkesofficier, men det finns redan en aktuell tråd om det så ingen nämner det här okej!?

/Gorg, som kan spå i framtiden.. (han tror det iaf)
jag hittade en M/90 fältjacka och fältbyxa ute i skogen. jackan har kragspeglar, kan jag ta den själv eller ska jag lämmna in det någonstans??
The Swede
May 7 2004, 20:17
QUOTE (siros @ May 7 2004, 20:59 )
jag hittade en M/90 fältjacka och fältbyxa ute i skogen. jackan har kragspeglar, kan jag ta den själv eller ska jag lämmna in det någonstans??
Ta en funderare på vad lagen kan tänkas säga och återkom sen.
The Swede
Fk Bäckman
May 8 2004, 00:49
Är det någon som kommer i håg MILITÄRLIGAN.
Dom tog sig friheten att använda sig av VÅRAN uniform, samt av polisens uniform för att begå sina i många fall välplanerade brott.
Detta kunde endast ske med hjälp av uniformer som en grund av aktoritet.
Rätt eller fel, det vore önskvärt att civila inte använde militära uniformer ( M 90 )till vardax.
Det är självklart att det inte är olagligt att bära M 90 civilt så länge man inte utger sig för att man tillhör armen i denna uniform som man klär sig i.
Själv använder jag mig av kamoflage klädsel av modetyp, skulle aldrig drömma om att använde min tjänsteuniform civilt.
Fk Bäckman
May 8 2004, 00:55
QUOTE (Blå Brigad @ Aug 24 2003, 17:08 )
Johan Adam.
Fk Bäckman
May 8 2004, 01:07
QUOTE (siros @ May 7 2004, 20:59 )
Läs mitt inlägg om militärligan, så kanske du kan skaffa dig om en egen uppfattning om vad som skall göras i det här lägget.
Min inrådan till dig på dom grunder som jag kan avgöra så skall du kontakta POLISEN snarast.
1, hittat en i stort sett komplett uniform av M 90.
2, i skogen?????
3, Var den dold el?
4, Truppslag frågas kom.
5, Grad frågas kom.
6, slut kom.
Sttochen
May 8 2004, 09:08
Faan, det finns inget värre än när att se folk loda runt i halvkasst burna M/90 och ett civilt plagg till. Det rycker i fänriksnerven, och man får lust att utvärdera vederbärande på plats!
Civilt/m90 anses stötande av många, men vad tycker ni om soldater/officerare som bär "kostymuniformen" (m/nånting?) och ser propra och prydliga ut, men sedan bär en ryggsäck som ser ut att ha varit med om Kriget?
Personligen skulle jag inte annat än i nödfall klä upp mig i kostym och sedan lasta min packning i en smutsig ryggsäck. Dels skrynklar jag min kostym, dels ser det faktiskt inte så snyggt ut.
Detta är en skitsak, ok, men ni som är yoff och kuskar omkring snyggt klädda i nämnda uniform kan ju fundera på varför ni har just den uniformen och inte fältuniformen på er. Att hänga på sig fältpersedlar motverkar ju liksom syftet

Bär hellre då en mörk resväska/kabinväska av civil modell när ni ska ut och sätta tjejernas hjärtan i brand och göra oss civil-möpar avis med era guldglänsande kostymer. Det kan ju inte vara otillåtet enligt UniR eller?
/Vän av god smak..eller nåt
Sttochen
May 8 2004, 09:38
Håller helt och hållet med dig. Det är ju inte heller snyggt när det blandas m/87(antar jag att du menar) och typ Stridssäck2000.
QUOTE (Sttochen @ May 8 2004, 10:08 )
Faan, det finns inget värre än när att se folk loda runt i halvkasst burna M/90 och ett civilt plagg till. Det rycker i fänriksnerven, och man får lust att utvärdera vederbärande på plats!

Håller med, såg en tratt igår med civilt bälte och samtliga fickor öppna, var sugen på att slänga ner en vara i hans benficka, eftersom vi var på samma affär, och skrika "Snattare" mot honom
Sttochen
May 8 2004, 09:47
QUOTE (Gugge @ May 8 2004, 10:44 )
QUOTE (Sttochen @ May 8 2004, 10:08 )

Håller med, såg en tratt igår med civilt bälte och samtliga fickor öppna, var sugen på att slänga ner en vara i hans benficka, eftersom vi var på samma affär, och skrika "Snattare" mot honom
UTVÄRDERING PÅ PLATS!!!!!!
jag har hört att tre kronor inte finns på plagen då man köper dom civilt. denna unifom som jag hittat har kvar märket som finns bakom nacken, alltså där man ser för vilken kropp plaget är anpassat för. m-nummret finns även på jackan och byxan. det finns bara en kragspegel. det är ingen grad utan ett märke som ser ut som ett klot som har en låga över sig. klotet ligger i ett V. alltså mellan de två stavarna i V:et. jag kankse e lite dålig på att förklara. jag chansar på att det har något med minor att göra. kanske ett min förband. men jag e inte så bra på sådant. är det polisen jag ska kontakta eller. tacksam för svar
Sgt. Larsson
May 8 2004, 21:44
QUOTE (Erik_G @ May 8 2004, 10:29 )
Personligen skulle jag inte annat än i nödfall klä upp mig i kostym och sedan lasta min packning i en smutsig ryggsäck. Dels skrynklar jag min kostym, dels ser det faktiskt inte så snyggt ut.
Detta är en skitsak, ok, men ni som är yoff och kuskar omkring snyggt klädda i nämnda uniform kan ju fundera på varför ni har just den uniformen och inte fältuniformen på er.
Tja, är man fattig kadett och är tvingad enligt skolordern att bära M/87 under tjänst utanför skogen så är det inte så mycket man kan göra åt saken. Vi använder dom väskor vi har blivit tilldelade och kom inte och säg att den blå persedelpåsen är speciellt snygg att konka runt på ;)
Själv har jag inget emot att bära ss2000 till M/87, men så ser ju iofs inte mitt exemplar ut som sju svåra år heller. Måste bara hugga lite på att det låter som om dom flesta går omkring frivilligt i M/87. I min värld är det bara dom som har en tjänst lämpad för inomhusbruk som går omkring i M/87. Stadsofficerare, stril med mera. Vi andra byter till M/90 så fort ett kryphål i skolordern upptäcks :P
Leviathan
May 8 2004, 21:50
QUOTE (siros @ May 8 2004, 22:07 )
det finns bara en kragspegel. det är ingen grad utan ett märke som ser ut som ett klot som har en låga över sig. klotet ligger i ett V. alltså mellan de två stavarna i V:et.
Utmärkt förklaring, Luftvärnet
lowandslow
May 8 2004, 22:13
QUOTE (Sgt. Larsson @ May 8 2004, 22:44 )
QUOTE (Erik_G @ May 8 2004, 10:29 )
Detta är en skitsak, ok, men ni som är yoff och kuskar omkring snyggt klädda i nämnda uniform kan ju fundera på varför ni har just den uniformen och inte fältuniformen på er.
Tja, är man fattig kadett och är tvingad enligt skolordern att bära M/87 under tjänst utanför skogen så är det inte så mycket man kan göra åt saken. Vi använder dom väskor vi har blivit tilldelade och kom inte och säg att den blå persedelpåsen är speciellt snygg att konka runt på ;)
Själv har jag inget emot att bära ss2000 till M/87, men så ser ju iofs inte mitt exemplar ut som sju svåra år heller. Måste bara hugga lite på att det låter som om dom flesta går omkring frivilligt i M/87. I min värld är det bara dom som har en tjänst lämpad för inomhusbruk som går omkring i M/87. Stadsofficerare, stril med mera. Vi andra byter till M/90 så fort ett kryphål i skolordern upptäcks :P
... på helikopter åker den oerhört bekväma M/87 grön (Adjutantstassen)på så fort helikopterpasset är avslutat, jag förstår inte varför man ska sitta och svettas i en tjock M/90H uniform med kängor när man är inomhus.
QUOTE (Odeys @ Aug 22 2003, 18:54 )
Alltså är det straffbart att gå omkring i full uniform (som civilist) även om man inte _säger_ att man tillhör FM.
Länkar till en artikel. Läs vad försvarsjuristen säger nästan sist i artikeln.(jodå, länken kommer från forumet).
Länk.EDIT: vad hjälper det att jag förhandsgranskar när ögonen inte kan läsa de stavfel handen skapar.
Jag tycker att det är högst olämpligt att man kan göra civila till hedersmedelemmar och ge dem en uniform! vad ska allmänheten tro när hon kommer spaltserande runt på stan, dåligt klädd och gör en ej reglementesriktig honnör? Hela den här diskussionen om att civila går runt i m/90 borde koncentreras på hur mycket skit försvarmakten får ta bara för att civila utan större kännedom om försvarmakten upplever vissa som millitärer trots att dem inte är det! Ny lag efterfrågas för att stärka den millitära integriteten!
Lt Hmmm
Oct 4 2004, 11:03
QUOTE (EOD @ Aug 24 2003, 17:31 )
Jag tror att du skulle kunna springa runt i full M/90 med märken, huvudbonad och kängor på stan och en domstol skulle nog inte dömma dig enligt den lag som Odeys skrev om men skulle du försöka att komma in på regementen eller gå till tidningar och i "egenskap av den officern du är" lägga fram din syn på det ena och den andra eller springa runt hos folk med en "telia-jacka" och be att få kolla telefonen så skulle du nog åka ditt för både det ena och det andra. §15 kap17 skulle nog vara en av dem.
EOD
Så här säger "Brott & Påföljder", som används vid polisutbildningen i kommentarerna om detta brott:
"Någon handling utöver själva bärandet krävs inte. Straffansvar drabbar därför den som bär uniform som ger honom sken av att vara anställd på på t ex SJ. Detta gäller naturligtvis inte i de fall där omständigheterna vid bärandet är sådana, att det framgår att bäraren inte tillhör ifrågavarande kår (t ex vid filminspelning eller maskerad)"
Detta blir ju också en följd av kravet på uppsåt. Därför förstår jag inte varför skådespelarna skulle vara tvingade att vända på kopplet...
Man behöver alltså inte försöka ta sig in på ett regemente för att det ska bli straffbart. Däremot så måste bäraren ha på sig uniformen i syfte att se ut som en riktig militär, utan att vara sådan. Däremot är jag mer tveksam till att en som bär fullt utrustad uniform kan fällas om han helt enkelt gör det för att det är snyggt.
Någon som läst något relevant rättsfall?
bushman
Oct 4 2004, 17:35
vid förra årets jobbande vid arvikafestivalen såg jag ett flertal festivalfunktionärer arbetandes i M90.
vilket gjorde mig sur.
tyvärr jag påpekade detta för de som ledde de arbetsgrp.er det handlade om.
fick till svar att jag inte tillhörde deras grp, och att deras funktionärer minsann fick var klädda hur de ville.
jag frågade om de inte fattade vilka signaler oknäppta fältjackor utanpå säkerhetsfunktionärers tröjor sände?
vilket de inte kunde svara på, men att jag inte skulle bry mig.
när jag hittade en av dessa uniformerade klantar i det kök jag jobbade i, frågade jag han rent ut om han kände sig tuffare, iklädd full m90 med pansarbasker på huvudet.
"svar ja" blev det självklara svaret.
insåg att felet låg rekryteringen av festivalledning, och inte i de enskilda nissar, som antagligen trodde att de kunde få använda de kunskaper, de fått från HVu till att leka lillhitler, på intet ont anande festvalbesökare.
ok för att just denna festival har en inriktning på en musikstil där folk gärna bär uniformsliknade plagg.(synth)
men när det går omkring människor som skall ha hand människor välbefinnade i full uniform, och med festivalenledningens tysta godkännade tycker jag att något är fel.
vet ej om det var åtgrädat till detta års festival, men bara vetskapen om att en av de största festivalerna i landet, tycker att uniformsbärande funktionärer är ok, ger mig en dålig inställning.
då jag vet policyn som andra festivaler har vad gäller klädkod, så är det knappt att man får jobba i ett par svarta BDU-byxor, pga att de ser "militäriska" ut.
och att inget men med cammo får bäras.
vidare är huvudbonader inte heller populärt, och en svart basker skulle inte ha lång överlevnads tid.
de som inte kan finna sig i dessa klädregler får helt enkelt finna sig att inte vara funktionärer.
och då kvittar det om de åkt från jukkasjärvi till småland för att jobba.
följ den enkla policy som finns eller köp en egen biljett.
LeadHead
Oct 4 2004, 18:02
QUOTE (Lt Hmmm @ Oct 4 2004, 11:03 )
Man behöver alltså inte försöka ta sig in på ett regemente för att det ska bli straffbart. Däremot så måste bäraren ha på sig uniformen i syfte att se ut som en riktig militär, utan att vara sådan. Däremot är jag mer tveksam till att en som bär fullt utrustad uniform kan fällas om han helt enkelt gör det för att det är snyggt.
"Lagboken" verkar under BrB 17:15 inte ha någon hänvisning till NJA avseende annat än typ läkare, klubbvakter och advokater.
Det skulle kunna bero på att om någon grips med obehörig uniform (observera att uniform består av uniformspersedlar
med FM:s tjänstetecken) så är det ett sånt solklart fall av föregivande av allmän ställning att det knappast behöver gå upp i HD.
Jag vill minnas att någon snubbe greps i Östersund (?) för några år sen efter att som falsk officer hållit på och faktiskt deltagit i verksamheten (bl.a. lett skjut-/stridsövn. om jag inte minns fel), så ett fall borde i alla fall finnas.
En sökning på forumet skulle säkert ge relevanta hänvisningar men, nä... ;)
QUOTE (LeadHead @ Oct 4 2004, 19:02 )
QUOTE (Lt Hmmm @ Oct 4 2004, 11:03 )
"Lagboken" verkar under BrB 17:15 inte ha någon hänvisning till NJA avseende annat än typ läkare, klubbvakter och advokater.
Det skulle kunna bero på att om någon grips med obehörig uniform (observera att uniform består av uniformspersedlar
med FM:s tjänstetecken) så är det ett sånt solklart fall av föregivande av allmän ställning att det knappast behöver gå upp i HD.
Jag vill minnas att någon snubbe greps i Östersund (?) för några år sen efter att som falsk officer hållit på och faktiskt deltagit i verksamheten (bl.a. lett skjut-/stridsövn. om jag inte minns fel), så ett fall borde i alla fall finnas.
HUR LYCKAS MAN?
gunsmoke4b
Oct 4 2004, 20:07
Du får inte bära Kronans uniform civilt, men det är heller inga problem att få tag på den.

Skulle vilja säga att det är lite dubbla budskap.
Foxtrotcharliegrg
Oct 4 2004, 20:33
QUOTE (LeadHead @ Oct 4 2004, 19:02 )
Kanske den som fanns i denna historia
http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=10680 ?
Välsmort munläder i kombination med bristfällig kontroll kan ta dig långt ibland.... :(
@ Sidron
För att kommentera det här fallet så skulle bara Hedersmedlemmen bära uniformen (vilken inte har några kragspeglar) vid det årliga hemvärnsföreningsmötet....i det här fallet verkar det som instruktionerna inte har framgått att inte använda den till andra tillfällen.
LeadHead
Oct 5 2004, 09:40
QUOTE (gunsmoke4b @ Oct 4 2004, 20:07 )
Du får inte bära Kronans uniform civilt, men det är heller inga problem att få tag på den.

Skulle vilja säga att det är lite dubbla budskap.
Åter igen. Skilj på rena uniformspersedlar (t.ex. fältjacka 90, fältbyxa 90, marschkänga 90 och fältmössa 90) och
uniform bestående av
både reglementerade uniformspersedlar
och försvarsmaktens tjänstetecken.
martinator
Oct 5 2004, 14:26
Måste uniformen ha försvarsmaktens tjänstetecken för att räknas som uniform?
För mig är uniform ett/flera plagg som används för ett enhetligt utseende.
Tjänstetecken/förbandstillhörighet är för att inom enheten/gruppen kunna särskilja personer, eftersom detta inte går att göra på deras klädsel. Som jag ser det spelar således inte märken och grader någon roll för att det ska vara en uniform. Det är principen om enhetelighet som är avgörande. Gemene man upfattar nog inte heller det så att, -jaha där gär en kille klädd i ett M90 ställ men eftersom han inte har märken som anger förbandstillhörighet och grad så är han inte inom försvarsmakten.
/martinator
The Swede
Oct 5 2004, 14:45
UniR FM 2003 sidan 26 punkt 1.1.2:
Uniformer och civila tjänstedräkter är försedda med tjänstetecken. Tjänstetecknen är av Försvarsmakten fastställda gradbeteckningar, tjänsteställningstecken, tjänstgöringstecken, utbildningstecken, facktecken, yrkestecken, mössmärken, uniformsknappar m fl emblem samt armbindlar och liknande.
Uniformspersedlar och tjänstetecken sätts samman till uniformer enligt UniR FM bestämmelser.
The Swede
Jag kollade med polisen om detta med anledning av ett evenemang jag hjälper till att organisera, och det är helt OK att klä ut sig till myndighetsperson om det är på ett avgränsat område där alla är införstådda med situationen och ingen kan få för sig att man försöker få folk att verkligen tro att man företräder den myndigheten. Om man sen har vett nog att säga till polisen att man kommer att simulera det och det vid ett särskilt tillfälle på´en särskild plats ska det, enligt RPS, inte vara några problem.
martinator
Oct 5 2004, 16:01
@The Swede
Gäller detta även för att en civil domstol ska tolka det som uniform? Om tex. en person iklädd 90 persedlar (utan märke) går om kring och påstår sig vara från försvarsmakten så begår han inget brott för att persedlarna enligt Uni R/FM inte utgör en uniform? Känns ändå som att märken odyl spelar mindre roll för en civil domstols bedömning än det helhetsintryck personen gör iklädd persedlarna.
/martinator
QuizQuoz
Oct 5 2004, 16:17
Eftersom citatet av The Swede kommer ifrån Uniformsreglementet så gäller det som står i den icke för civila.
The Swede
Oct 5 2004, 22:12
@martinator.
Som jag förstår det behöver man inte vara klädd i uniform för att kunna lagföras för föregivande av allmän ställning.
Det räcker t.ex att man går fram till någon och säger att man är polis och vill kolla det ena eller det andra.
Man kan påstå att man är militär utan att vara klädd i militära persedlar.
Jag skulle kunna lura de flesta att jag är svensk militär även om jag är klädd i t.ex en amerikansk uniform för att de flesta civilister vet inte hur en svensk uniform ser ut.
Det är alltså inte bärandet av en eventuell uniform som är straffbart utan de handlingar man utför.
The Swede
martinator
Oct 6 2004, 08:35
@The Swede
Okej, är med på vad du säger. Jag ger mig väl :P
/martinator
Magister R
Oct 7 2004, 15:03
QUOTE (Sidron @ Oct 4 2004, 09:44 )
Jag tycker att det är högst olämpligt att man kan göra civila till hedersmedelemmar och ge dem en uniform! vad ska allmänheten tro när hon kommer spaltserande runt på stan, dåligt klädd och gör en ej reglementesriktig honnör? Hela den här diskussionen om att civila går runt i m/90 borde koncentreras på hur mycket skit försvarmakten får ta bara för att civila utan större kännedom om försvarmakten upplever vissa som millitärer trots att dem inte är det! Ny lag efterfrågas för att stärka den millitära integriteten!

Undrar ödmjukast VARFÖR man överhuvud taget håller sig med "hedersmedlemmar"? Låter lite befängt, eller? Vill man ha med en person i HV som saknar militär bakgrund får man hänvisa denne/denna till lämplig FrivOrg. Då kommer han/hon att få en grundläggande soldatutbildning där personen ifråga förhoppningsvis får lära sig NÄR OCH HUR man bär uniform. Å andra sidan är det ju ingen som helst garanti för att mtrl:en kommer att nyttjas på rätt sätt...
Sedan efterlyser jag en viss flexibilitet; om en duglig soldat råkar använda M/90 byxorna när han hugger ved privat så ser jag inte det som något hot mot FM:s rykte. Det är för mig en våldsam nivåskillnad när man börjar använda sig av vapenrocken civilt, framförallt om det är "ute på sta'n"
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.