Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Poliser med skjutförbud
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Knekt
Aftonbladet

Fullständigt pinsamt! Inte enbart för att de enskilda poliserna borde tagit ansvar för sitt skytte. Rikskrims ledning borde för länge sedan sett över systemet och löst detta.
Panzerfaust
QUOTE (Knekt @ Aug 21 2003, 14:29 )
Aftonbladet

Fullständigt pinsamt! Inte enbart för att de enskilda poliserna borde tagit ansvar för sitt skytte. Rikskrims ledning borde för länge sedan sett över systemet och löst detta.

Har varit tal om det där förut.
Ganska pinsamt ja... Har även för mig att det va något med pistolen också, nån som mins vad det va? det va nån typ av kontroll eller så...
Unicorn
QUOTE (Knekt @ Aug 21 2003, 13:29 )
Aftonbladet

Jag har bara en kommentar: Äntligen!

Mängden lata konstaplar som inte ens orkar masa sig ned till en folktom skjutbana med fri ammunition har länge legat på en fullständigt oacceptabel nivå. Polismyndigheterna har i alla år ställt ett minimum av enkla grundkrav som vissa befattningshavare anser sig ha rätten att högaktningsfullt skita i.

Jag känner inte till en enda polismyndighet som inte har erbjudit en ansenlig mängd skjuttillfällen vid olika tidpunkter för att alla skall ha möjlighet flera gånger om. För de som inte har planerad arbetstid råder oftast fri bokning under några månaders löptid. De som ändå inte ansett sig ha tid, eller inte klarar kraven (men allt som oftast har tid att uträtta privata ärenden, ta "krimfys" eller fika halva dagen) har erbjudits individuell hjälp på tid de får sätta själva.

Ändå är det årliga skjutprovet ingenting dessa latoxar prioriterar. Hittills har detta horribla ordervägrande tillåtits av myndigheterna. Skall det äntligen vara slut med daltet...?
Kockis
Det är en skam för sverige att våra poliser inte fixar sånna grejer, det är ju bara att sikta och träffa, lätt som en plätt.
Vc_90
Kockis kan allt!!!!!!!

Ditt ovanstående inlägget Kockis går nog upp på min lista över totalt hjärndöda inlägg. Var vänlig sluta uttala dig om saker du inte har en aning om.
Jag tycker det är lätt att leda en 90vagn, det tycker nog inte du, skall jag göra mig lustig över dig då??
Kockis
Nej men dom har ju fixat det förut...
Antingen är dom för lata eller så börjar dom bli senila och har glömt hur man gjorde när man sköt. Om det sista mot all förmodan skulle vara fallet bör dom inte ha vapen...

//Rättstavning av Fu_Dahlberg - moderator, som testar funktioner
Vc_90
Vilken tur att du vet det.....

Jag tror att de flesta håller med om att det inte är lysande gjort av de poliserna som bommat testerna.
Men det är minst lika löjligt av dig att sitta o raljera över någonting du inte har en aning om... så styr upp din attityd lite, just ju dyker den till botten för att använda u-båtsspråk! navy2.gif
Panzerfaust
Tror inte det handlar om att dom inte klarar det, förmodligen är det så att intresset inte finns... är ju inte patrulerande poliser heller enligt aftonblaskan, mest kontorssnutar som sitter och kliar sig i flinten när dom försker lösa nåt fall... Det är ändå dålig stil, men som jags er det hadde det varit mycket värre om det hadde varit NI, kan lova att alla i NI har fler skjuttimmar än Jönson på rikskrim som kopierar fingeravtryck hela dagarna... man ska nog inte ta detta på sååånt dödligt allvar heller. laugh.gif
Tror inte buset vid rånet får möta dessa poliser med dragna vapen i vilket fall... om dom ens hadde vapnen på sig innan. (talar lite av egen erfarenhet då jag känner poliser, både unga och gammla, många kirmmare och sånt id en äldre skaran har inte ens sina tjänste vapen på sig.)
KD803
@Wittman

En polis är en polis är en polis. Med andra ord, det ska inte finnas poliser som inte uppfyller de mest elementära kraven. Och till dessa hör att kunna hantera sitt tjänstevapen på ett säkert sätt.

Om man anser att man inte behöver kunna detta ska man inte vara polis.
91karlsson
Är det någon som vet vilka krav dom ska uppfylla?
Erik_G
Nu när vi talar om krav..
Har inte FM några krav som ska uppfyllas av alla officerare? Hur är det med skjutkompetensen där?
I USMC ska ju alla först och främst vara skyttesoldater, sedan ovanpå det, stridspilot, amiral etc.. Finns det några liknande krav inom försvaret? Eller är det ok att vara yoff och vara totalt fri från allt vad kondis heter, och knappt veta vilken ände som är farlig på en Ak?

/Erik G som inte kastar sten i glashus för han är en äcklig civilist....
The Swede
Jodå Erik.

Det finns något som heter FM baskrav som innefattar olika övningar som en officer skall klara av, bl,a ett skjutprov av det enklare slaget.
De övningar som det gäller är övning 2 och 7 enligt SkjutR A PEK del 2.
Övning 2: Precisionsträning. Figurtavla med 1/3 figur. Avstånd 100 m. 3 skott, liggande utan stöd.
Krav:3 träff, högst 13 cm mellan ytterskotten. Högst 4 serier/man får skjutas.

Övning 7: Snabbhetsträning. Figurtavla med 1/1 figur. Avstånd 100 m. 4 skott, stående.
Krav: 3 träff, max 7 sekunder (AK5) från kommandot "Eld!" Högst 4 serier/man får skjutas.

Övriga krav kan man läsa om HÄR.

The Swede pansar2.png
Unicorn
QUOTE (91karlsson @ Aug 21 2003, 21:49 )

Man skjuter på IPSC-tavla med ring för central bröstträff (diameter, Nifelhel?).

Det ingår en precisionsserie från 25 meter, fem skott, fri tid.

Nödvärnsdrag från hölster, avstånd 7 m (brukar skjutas på tio m p g a vissa skjutbanors kortaste skjutavstånd), 3 s, fem skott med patron ur/hölstring mellan varje.

Skjutning från höjd beredskap (patron i loppet, slackad hane, armen sänkt till max 45 graders vinkel), avstånd 7 m, 2 s.

Genomgående för alla moment är att samtliga fem skott skall ha träffat tavlan. Minst fyra skall vara inom ringen för central träff.

Någon övning mer kan ingå, där sviktar minnet, men Nifelhel har säkert besked.

Dessutom skall handhavandet under hela skjutningen genomföras på säkert sätt för att skytten skall bli godkänd.
Fbj972
QUOTE (Unicorn @ Aug 21 2003, 14:25 )
De som ändå inte ansett sig ha tid, eller inte klarar kraven (men allt som oftast har tid att uträtta privata ärenden, ta "krimfys" eller fika halva dagen) har erbjudits individuell hjälp på tid de får sätta själva.

AMEN! Framför allt privata ärenden... Jobbade tidigare på LKC och blev ständigt förundrad över hur viktigt det är med just privata ärenden... De måste ha fullt upp på fritiden då de inte hinner med detta då... blink.gif

Du har f.ö. helt rätt gällande kompetensprovet, Unicorn.
Nifelhel
QUOTE (Unicorn @ Aug 22 2003, 09:05 )
QUOTE (91karlsson @ Aug 21 2003, 21:49 )

Man skjuter på IPSC-tavla med ring för central bröstträff (diameter, Nifelhel?).

Det ingår en precisionsserie från 25 meter, fem skott, fri tid.

Nödvärnsdrag från hölster, avstånd 7 m (brukar skjutas på tio m p g a vissa skjutbanors kortaste skjutavstånd), 3 s, fem skott med patron ur/hölstring mellan varje.

Skjutning från höjd beredskap (patron i loppet, slackad hane, armen sänkt till max 45 graders vinkel), avstånd 7 m, 2 s.

Genomgående för alla moment är att samtliga fem skott skall ha träffat tavlan. Minst fyra skall vara inom ringen för central träff.

Någon övning mer kan ingå, där sviktar minnet, men Nifelhel har säkert besked.

Dessutom skall handhavandet under hela skjutningen genomföras på säkert sätt för att skytten skall bli godkänd.

Har för mig att ringen är 25cm i diameter.

Jepp, stämmer har inget att tillägga på vad det gäller moment på kompetensprovet.

Man måste få godkänt på momenten för att bli helt godkänd. Och man lägger lika stor vikt vid handhavande som vid precision osv.

Kan tillägga att i Västra Götalands län är siffran NOLL. Det har arbetats stenhårt i ett antal år med detta, och det bär frukt nu. Dem som inte bär vapen har blivit befriade av ett eller annat skäl. Dem är dock inte många och dem har skrivbordstjänst.
Fu Frippe
Kan ju tillägga att kompetensprovet ju egentligen är ett MINIMIkrav. En polis i yttre tjänst bör ju inte ha några problem med detta, (och vad jag sett under min korta aspiranttid, klarar alla utryckare provet enkelt.)

*Frippe-som våldgästar polarens dator än en gång, men som faktiskt bara väntar på att mitt ADSL ska aktiveras! laugh.gif *
jake the snake
Jag tycker att den svenska polisen är en riktigt bra och sympatisk organisation, och jag stödjer min lokala polisstation!

Men jag måste hålla med om att vissa poliser skjuter alldeles för dåligt. Självupplevd händelse:

Farsan har jobbat som polis i hela sitt vuxna liv. Från det att jag var 12 år så har jag ibland hängt med honom till stationen och skjutit lite pistol. (Nu är det mest tvärtom iofs.) En gång när jag var 13 år så skulle jag få skjuta med
Sig-Sauer P225 för första gången. Tidigare hade jag fått skjuta med Walther PP .22 lr och 7.65, men nu var det alltså dags för de riktiga doningarna. Med vid tillfället var två andra poliser, en kvinnlig polis som tävlade i pistolskytte, och en nyutexaminerad manlig polis som var 23 år och ganska styv i korken.

Vi började på ca. 20 meter, precisionsserier om fem skott, flyttade ner till 10 och sköt ner bowlingkäglor på tid samt sköt nödvärnsskjutning med drag.

DÖM OM MIN FÖRVÅNING NÄR JAG KOMMER TVÅA!!!!!!!

Jag, en TRETTONÅRING som FÖR FÖRSTA GÅNGEN höll i vapnet slog alltså en nyutexaminerad polis!! Det enda han gjorde bättre än mig var dragmomentet, jag hade aldrig övat det naturligtvis, men ALLA träffresultat var bättre än hans.
En pinsam situation för mig, jag skämdes som en hund och jag tror inte ens att jag behöver beskriva hur Polisen såg ut.

Min analys: Många poliser ser skjutvapen som ett ont, och behandlar sina väldigt styvmoderligt. Dåligt för dem, för brottslingar, och för oss: tredje man.
EMK
QUOTE (Kockis @ Aug 21 2003, 17:14 )
Det är en skam för sverige att våra poliser inte fixar sånna grejer, det är ju bara att sikta och träffa, lätt som en plätt.

Hmm.....Du kanske skulle bli polis då?? :P

Jag tycker inte det är så lätt att skjuta med pistol................
Kockis
Jag kanske överdrev lite, men det är ju inte så svårt att öva upp sin förmåga...
Civil Skyddsvakt
Bra att RPS se över det hela. Bär man vapen så ska man kunna hantera det också!

Har själv kompetensskjutning 4 ggr per år på betald arbetstid.
Kanske kan vara nåt för polismyndigheterna att införa............
Nifelhel
Polisaspiranter får inte så mycket skjuttid på PHS som man tycker dem skall ha. Detta är iofs olika för varje omgång.

@ Civil Skyddsvakt
Polismyndigheten i västra götalands län, har 2 kompetensskjutningar om året, och f*n ta den som inte kommer. Vederbörande jagas sedan med blåslampa. Myndigheten har legat på framkant med detta i flera år.
Civil Skyddsvakt
@ Nifelhel
Låter som en bra idé! Bär man vapen så skall det ställas krav på personen i fråga. Att skjuta "godkänt" är inga svårigheter, klarar man inte av det så är frågan om du skall ha rätt att bära vapen.....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.