Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Försvarets ekonomi/frivilligverksamheten.
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2
Lt. payne
Jag fick för en stund sen från kompch en redogörelse för hur övningsverksamheten under hösten kommer att påverkas...

Utan att ta upp detaljer är mina slutsatser följande:

HV kommer nog att förlora en stor del medlemmar, vem lägger fritid på inget?

Engagemang och frivillighet kommer troligen att minska radikalt.

Nyrekryteringen kommer att självdö, vem vill gå med i en organisation som inte gör något de lovat?

Personligen kommer jag nog att allvarligt tänka över mitt nuvarande engagemang.
Min fritid ska vara meningsfull och kul. Nu kommer det att bli mycket tufft att motivera sig själv.

Om ryssen kommer, ropa inte på mig...
Ize-Q
enligt mig så ställer en soldat upp i vått och torrt.
även om försvaret har dålig budget så ställer man upp.

man kan inte komma och bara glassa när allt ät bra och sedan skita i allt när det är lite fattigare.

men visst det ät förjävligt.
SSN
QUOTE (Lt. payne @ Aug 21 2003, 12:41 )
Jag fick för en stund sen från kompch en redogörelse för hur övningsverksamheten under hösten kommer att påverkas...

Hur kommer den att påverkas för er? Hos oss verkar den fortsätta som planerat...ta i trä
Lt. payne
QUOTE (SSN @ Aug 21 2003, 14:11 )
QUOTE (Lt. payne @ Aug 21 2003, 12:41 )

Hur kommer den att påverkas för er? Hos oss verkar den fortsätta som planerat...ta i trä

Nästan tvärstopp här (Helsingborg) i vanliga HV.
SSN
hmm, det var ju mindre bra...:(
Smocken
QUOTE (Ize-Q @ Aug 21 2003, 13:56 )
enligt mig så ställer en soldat upp i vått och torrt.
även om försvaret har dålig budget så  ställer man upp.

man kan inte komma och bara glassa när allt ät bra och sedan skita i allt när det är lite fattigare.

Att beskriva det så är naivt! Svart eller vitt zon. Folk kan ha satsat tusentals timmar på FRIVILLIG verksamhet för att få ett utbyte, när inget kommer tillbaka i form av övningar så förstår jag om man blir besviken.

Ställa upp? Ja det kan jag göra för det finns inga pengar annat en att bedriva exercis tjänst eller fys. Kostanden är en intrs. Men dt finns säkert nån som gör det gratis
gpd
Hmmmm..... Jag trodde att regeringens direktiv innebar att frivilligförsvaret INTE skulle påverkas........
skytten
Dags att göra som de Franska bönderna snart?

Man börjar faktiskt bli hyfsat less, varför inte
dra in ALL utbildning ett år. Förutom ett antal
beredskaps vpl, istället för att halvutbilda som
det blir i år..?

Antar att det låter enklare än vad det är..
Boston
Har inte fått veta våra krav ännu men det ser inte ljust ut...
Vet inte om det är tur, men vi har ju generals inspektion i höst(södertörnsgruppen).
Den tror jag inte dom vågar spara allt för mycket på.

Sen blir det ju svårt att rekrytera, "kom med oss, vi har inga pengar men har nästan kul hela tiden för vi så glada..."

Man vill så mycket men får så lite.. mad.gif
Maximus
Vet inte hur det är med de vuxnas organisationer. Men vi i FBU-Ungdom har iaf inte blivit drabbade på något sett =) Var lite orolig för det men min chef sa igår att inget skulle drabba oss.
Får hoppas att det blir nu så, vem vet regeringen kanske har fler besparingar på G angry.gif
nilsson
I min MD-grupp är samtliga ungdomskurser inställda.
Antar att det har påverkat "vuxenutbildningen" också.
Xit
Fan, varför drabbas alltid försvaret av nedskärningar etc? Inte för ofta har man hört att nu djävlar, här skall satsas på försvaret. Näe säger som våran kapten "Det var bättre när muren fanns"
Fu Sjöstedt
Fråga kolon:

Är inte avtalsbrott olagligt och polisanmälningsbart? 7.gif

Jag som hv soldat har skrivit ett kontrakt på att göra ett visst antal timmars tjänstgöring per år. Samma kontrakt borde rimligtvis förbinda den andra parten i kontraktet att tillhandahålla övningstillfällen så jag har möjlighet att fullgöra mina kontrakterade timmar...?

Om försvarsmakten inte gör detta, är det för mig som "amatörjurist" ett självklart kontraktbrott. sad.gif

Frågan är då om det är juridiskt tekniskt och praktiskt genomförbart att anmäla försvarsmakten för kontraktsbrott för att tvinga dem att tillhandahålla övningar...? 7.gif

Är bara en vimsig tanke i min lilla hjärna, men det visade sig att vi var fler som hade tankar i de banorna på kompaniet.
Finns det någon med erfoderliga "lagvrängarkunskaper" ( biggrin.gif nä, gillar inte jurister egentligen) på forumet som kan reda ut frågan?

En något småsur Skarpskytten som inte får öva så mycket som han blivit lovad och önskar... camo.gif
91karlsson
Vi får verkligen hoppas att det inte händer något som kräver vår insats nu när vi inte får öva så mycket som krävs för att hållas oss på rätt nivå.
gpd
En intressant fråga är ju om försvaret kan kräva att vi skall uppfylla våra kontrakt om inte det gives tillräckligt med övningar. Påverkar ju befattningpenning och utbildningspremie mm...
Panzerfaust
personligen så är jag påväg ur HV. Väntar på besked från polisen här om att byta över till SPB, det verkar lovande.
Om HV förändras innan jag skriver över mig så, ok... då stannr jag förmodligen... annars går jag över.
Men det låter inte lovande för HV´s del... HV har som jag ser det fått en upprycking dem senaste åren känns det som... många unga osv, och insatsplutonerna.
Men som det känns nu dör HV ut... tror HV kommer gå tillbaka till det gammla...
ERI
Jag var på infomöte i förra veckan på Md-gruppen. Vi kör på som vanligt enligt planlagd utbildning. (INSATSPLUT)

/ERI
Hotel Charlie One
Japp, verkar som om insatsplut ångar på som vanligt. Ett tecken på vad som komma skall?
dxl
Tills efter det nya försvars beslutet gillar jag egentligen inte att disskutera det här, eftersom så mycket kommer ändras.
Vad jag har förstått så är FM i en "bryt ner bygg upp fas" just nu.
När allt är klart (ca2005) så kommer HV insatsplutoner vara de mest utbildade och kompetenta soldaterna inom riket.
HV är insats styrkor redan nu, vilket inebär att de är det förband som ALLTID finns tillgängligt medan skyddsstyrkorna (vpl utbildade) finns först EFTER mobilisering.

Min personliga åsikt efter att ha läst allt jag kommit över om det nya försvars beslutet är att man ända upp i riksdagen har förstått att HV är ett bra och kostnadseffektivt sätt att ha ett stående försvar och därför finns det MYCKET plats och mycket nytt för HV i det nya försvarsbeslutet.

Vi är i en övergångsfas, det är allt ifrån planer och tankar om hur Sverige ska försvaras till utrustning som skrotas.
Men det är också mycket nytt som kommer och i slutändan så tror jag att de som vill satsa på HV kommer få ut mycket utav det även om det kommer dröja ett tag.
mace
QUOTE (Hotel Charlie One @ Aug 22 2003, 18:49 )
Japp, verkar som om insatsplut ångar på som vanligt. Ett tecken på vad som  komma skall?

Det verkar vara så, i min pluton (insats) märker vi inte av några besparingar. Snarare mer pengar till övningar och materiel.
major_Jonte
Om inte jag har helt fel så är vel inte HV och FM bara till för att skydda sveriga vid eventuella anfall.
bara att se när det var översvämning i norrland, krylla ju av massa soldater.

hv och fm är bra till mycket camo.gif
EMK
QUOTE (nilsson @ Aug 21 2003, 21:18 )
I min MD-grupp är samtliga ungdomskurser inställda.
Antar att det har påverkat "vuxenutbildningen" också.

Det var inte så jävla muntert!!!

Hos oss ligger planeringen fast (Än så länge) men man vet aldrig!!!

För 2 år sen var det samma sak

mad.gif

Inte roligt att lägga ner en massa tid och sen blir det tvärstopp.
KalleSWE
Enl. uppg. idag säger jag bara

"stockholm i mitt hjärta"

Och sedan får ni som är bra på att dra slutsatser räkna ut resten fun_icon_nana.gif
Kimster
Min insatspluton har fått ställa in hela våran 5dygns-övning och nån till. mad.gif Så nu kanske vi ha 3 övningar kvar på resten av året.. . SKANDAL! :(
HvUJJ [Färén]
hmm, det känner jag igen, ja kan lika gärna slänga lappen med årets resterande övningar..
övningstiderna skulle görasom radikalt... bla rycker en fältövning på 7 dygn som skulle vara i Strömstad..
Och de ska nu ordna en övning/ månad.. förr hade vi varannan vecka camo.gif

annars sade befälen till oss att de hade väldigt mkt pengar att spendera på oss.. men det var ju innan besparingen slog igenom:dong:

Jag är med i HvU om ni inte visste.. B)
jed
Jag har inte hört nånting om vad som händer med vårt schema resten av året och det är lite oroväckande eftersom det skulle ha meddelats förra veckan och de brukar vara punktliga...

Men men, jag ska inte måla fan på väggen, hoppas fortfarande på det bästa!!
Lt. payne
QUOTE (Hotel Charlie One @ Aug 22 2003, 19:49 )
Japp, verkar som om insatsplut ångar på som vanligt. Ett tecken på vad som  komma skall?

Dubbelkolla din information, min säger tvärt emot din.
valiant
Observera att det inte är FM ekonomi som är dålig utan Statmakternas, därför har alla myndigheter blivit ålagda sparkrav. Hursom helst själv åker Valiant & Co
med Tg bilar tross och hela härligheten till Danmark för 2 dygns övningar där vi kommer att ingår i ett Patruljekompani och få våra fiskar varma.

-Valiant-
SSN
QUOTE (valiant @ Aug 25 2003, 13:44 )
Hursom helst själv åker Valiant & Co
med Tg bilar tross och hela härligheten till Danmark för 2 dygns övningar där vi kommer att ingår i ett Patruljekompani och få våra fiskar varma.

-Valiant-

Vi förväntar oss en utförlig beskrivning av äventyret sen ;)

Lycka till salute.gif
jed
Jippi!!!! Vårt schema verkar ligga fast som det är!!

Det enda som är lite skakigt just nu är en övning som vi inte har fått besked om än, nämligen att åka upp till Dalarna och öva striby i några gamla hus där vi kan få spränga dörrar, väggar och annat bjäfs som är i vägen i en helg!!! horny.gif

Jag visste väl att jag skulle få användning för FARB kursen en vacker dag (hoppas bara att det blir av...)

Valiant: ser med spänning fram emot en utförlig rapport om hur ni smiskade våra bröder i Öst...
Hotel Charlie One
@Payne: Japp. Fick nya direktiv igår... angry.gif
dxl
QUOTE (jed @ Aug 25 2003, 15:56 )
Valiant: ser med spänning fram emot en utförlig rapport om hur ni smiskade våra bröder i Öst...

vissel.gif hmm sist jag kollade så låg Danmark i syd.
:P
Hans Engström
Jippi!!!! Vårt schema verkar ligga fast som det är!!

Det enda som är lite skakigt just nu är en övning som vi inte har fått besked om än, nämligen att åka upp till Dalarna och öva striby i några gamla hus där vi kan få spränga dörrar, väggar och annat bjäfs som är i vägen i en helg!!!  horny.gif

Jag visste väl att jag skulle få användning för FARB kursen en vacker dag (hoppas bara att det blir av...)

Schemat ligger fast som sagt, och vi får väl se hur det blir med nästa år.

Dalaövningen är egentligen ett tillägg till den vanliga övningsfloran och innebär därmed ett tillägg på övningsbudgeten. Mig veterligen så ingår det att bryta dörrar och inte att slå bräsch.

Dok onekligen kul att tilhära ett prioriterat förband.
Fu Bodin
Kom ett brev i dag.

C MDS vill att BohusDalgruppen skall spara 800 000 kr för i år, alla övningar är inställda utom Bas-krav.

5.gif Regeringen rlwhore.gif
jed
QUOTE (dxl @ Aug 25 2003, 17:16 )

vissel.gif hmm sist jag kollade så låg Danmark i syd.
:P

Självklart ligger Danmark i Syd...
Det var tydligen alldeles för avancerat att skriva syd samtidigt som de läser vädret och säger östlig vind på radion... blink.gif

<edit>
QUOTE (Hans Engström)
Schemat ligger fast som sagt, och vi får väl se hur det blir med nästa år.

Dalaövningen är egentligen ett tillägg till den vanliga övningsfloran och innebär därmed ett tillägg på övningsbudgeten. Mig veterligen så ingår det att bryta dörrar och inte att slå bräsch.

Dok onekligen kul att tilhära ett prioriterat förband.

Dalaövningen har jag hört både att vi ska bryta dörrar och att vi ska spränga bräscher...
Och optimist som jag är, så tror jag att vi ska få spränga bräscher! camo.gif

Men hur det blir nästa år... Hoppas fortfarnade på det bästa!!
</edit>
Hans Engström
jed, schemat vi la ser ut ungefär så här, vi får se om det godkänns

Jan-Feb = obligatoriskt sjukvårdsutbildning
Mar = 'torr' objektsövning i stan
April = PF månad
Maj = SIB och stridsskjutning, 'officersprov' för alla
Jun-Aug = uppehåll
Sep = Objektsövning med lösam och simfire
Okt = Upphämtning PF
Nov = Slutövning
jed
Verkar som ett bra schema.

PF månaderna, ska de vara induviduellt anpassade med olika stationer, eller är det samma för alla?

Vad är det tänkt att vi ska göra på officersprovet? Är det ett slags soldatprov med march, skytte, sjukvård etc etc?

Vi har en hel del övningar nu i höst, tjejen var lagom lycklig... Får fjäska ordentligt på ledig tid smile.gif
salander
hej grabbar...jo,som ni redan sagt så är det förjävligt att vi måste dras med dessa neddragningar år efter år...och nu igen....man tycker ju att det borde finnas sååå j..vla mycke utrustning som bara ligger,med tanke på att vi inte har någon värnplikt idag.... ohmy.gif ok nästan i alla fall..som borde delas ut till oss på hv bat...dom gör ju ingen nytta på förråden menar jag....och sen det här med intro.utbildningen...förr va det ju bara en helg....inga problem...alla har ju gjort lumpen,så det blev som en liten repetition,men nu ska men gå intro 3 helger...va fan...har vi inte tappat folk tidigare så lär vi nog göra det nu...är det en hel gu man ska göra eller..!! mad.gif och sen snackar dom om besparingar.. mad.gif ..det här gäller inte mig,men dom flesta som nu går med i hv,har ju familj...varför 1 helg är ok,men 3 helger....bara på intro,och vad kostar inte det....någonting är snett,men till er alla där ute....efter regn kommer sol....jag tror och hoppas att det kommer bättre tider för oss,och för dom som orkar släpa sig igenom introt...ha en underbar dag,så ses vi kanske i buschen.mvh.salander.
Xit
Vad är det du säger? 3 veckor för intro? När beslutades detta? Och när träder det ikraft? Inte för att jag mår illa av det utan jag tänker på de andra som skall göra den, de med familjer etc, även på den präst som skall göra intron samma tid som jag. Det kan bli lite kärvt för honom om det är tre helger smile.gif

Edit - Skrev samma sak 2 ggr...
D-G
3 helger, perfekt, det var ju för att jag ville öva jag gick med... bara mer av det goda!
Maximus
Vad sägs om detta??
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=1

Tänk att våran nya försvarsmenister kunnde säga ifrån och få igenom något :P Hoppas hon kan göra så flera gånger smile.gif
Tolo
Mmmm...kan ju alltid hoppas att dom fixar så KS09 inte drabbas också.
jonte72
Att spara på anskaffningspengarna drabbar de värnpliktiga senare istället, när det är krig och de saknar viktig utrustning ;) ( de skulle de ändå göra - vi är i Sverige och det ända som är viktigt är att bedriva värnpliktsutbildning, men att vi saknar modernt artilleri, modernt luftvärn, splitterskyddade förband fullt ut - förutom lättare jagarförband mm, modernaste pansarvärnsvapnen, attackhelikoptrar, modern beväpning till flygvapnet mm) det är en annan sak.

Delserie 3 av Gripen förstörde också en del i budgeten, men den var "viktig" för framtida export.
Därför beställdes 64 nya Gripar till flygvapnet som redan då skulle klarat sig på de redan 140 beställda flygplanen.
KD803
QUOTE (jonte72 @ Aug 29 2003, 23:59 )
Delserie 3 av Gripen förstörde också en del i budgeten, men den var "viktig" för framtida export.
Därför beställdes 64 nya Gripar till flygvapnet som redan då skulle klarat sig på de redan 140 beställda flygplanen.

Precis som anskaffningen av strv 122 gjorde. Armén skulle ha klarat sig med de redan levererade 160 strv 121.
Hans Engström
QUOTE (BJE @ Aug 30 2003, 16:37 )
Precis som anskaffningen av strv 122 gjorde. Armén skulle ha klarat sig med de redan levererade 160 strv 121.

Hädelse!
laugh.gif
Och då hade inte jag kunnat stå idag och berätta för Finnarna att deras senast införskaffade vapensystem redan klassats som föråldrat av Armén.
jonte72
QUOTE (BJE @ Aug 30 2003, 16:37 )
QUOTE (jonte72 @ Aug 29 2003, 23:59 )

Men de ingick ju i samma "paket", vi fick leasa/köpa dessa när vi köpte våra 160 st 121:or. De är även från tidigt 80-tal och ca 20 år gamla nu, sedan så är skyddsnivå mm mycket högre på 122:an.
KD803
QUOTE (jonte72 @ Aug 30 2003, 16:52 )
Men de ingick ju i samma "paket", vi fick leasa/köpa dessa när vi köpte våra 160 st 121:or. De är även från tidigt 80-tal och ca 20 år gamla nu, sedan så är skyddsnivå mm mycket högre på 122:an.

Så du tror inte att tyskarna hade låtit oss köpa strv 121 om vi inte samtidigt köpt 122:orna?

Argumentet att 122:orna är bättre än 121:orna är lika giltigt som att 39C/D (delserie 3) är mycket bättre än 39A/B (delserie 1-2).
111 SSK BAT
I den bästa av världar hade vi bara köpt 122orna och fpl 39 i c/d utförande. Då hade vi sparat sjukt mycket pengar. 121orna ingick inte i något paket. Det var vad vi själva ville, vi behövde något tills vi fick 122orna.

Dessutom rådde det en viss förkärlek för pansar just då. Med Pansar vinner man krig, speciellt i öknar och på den stora europeiska slätten. Politiker tenderar att lägga mycket vikt vid historiska fakta och situationen just nu snarare än att försöka se framåt. (Ungefär som att Nokia skulle välja att satsa stenhårt på GSM teknologi därför att det fungerar bra just nu och har fungerat bra ett tag)

Men vi lever inte i den bästa av världar och vi väljer ju vem som skall bestämma vart fjärde år så vi har inte så mycket att klaga över.
Fu Bodin
QUOTE (111 SSK bat @ Aug 30 2003, 18:34 )
I den bästa av världar hade vi bara köpt 122orna och fpl 39 i c/d utförande. Då hade vi sparat sjukt mycket pengar. 121orna ingick inte i något paket. Det var vad vi själva ville, vi behövde något tills vi fick 122orna.

Dessutom rådde det en viss förkärlek för pansar just då. Med Pansar vinner man krig, speciellt i öknar och på den stora europeiska slätten. Politiker tenderar att lägga mycket vikt vid historiska fakta och situationen just nu snarare än att försöka se framåt. (Ungefär som att Nokia skulle välja att satsa stenhårt på GSM teknologi därför att det fungerar bra just nu och har fungerat bra ett tag)

Men vi lever inte i den bästa av världar och vi väljer ju vem som skall bestämma vart fjärde år så vi har inte så mycket att klaga över.

Om vi tidigare gått med i EU och Tyskarna, Spaniorerna, Engelsmännen och Italienarna inte varit så förbannat långsamma så hade vi haft 90 stycken Eurofighters i stället för Gripen.

Men, men räknar man på all FoU som Gripenprojektet medfört i Sverige så hade vi haft totalt lägre intäkter under senaste högkonjuturen. Men det är ju inget som våra svenska politiker vill berätta.

Sverige - en gång världens ledande IT nation!
gpd
Den tråden börjar spåra ur...... Jag är inte säker på att jag skulle vilja byta 39:an mor Eurofighter, den kärran känns dyr och föråldrad vid leverans. Vi har flugit 39:an i ett decennium nu...

Åter till ämnet, det återstår att se vad de 190 miljonerna ger för effekt i organisationen i alla fall för HV och friv. Dessutom pågår en diskussion mellan GRO FRIV och MD S om besparingarna på frivilligverksamheten, där GRO FRIV har en annan åsikt....

KS09 påverkas inte, utlandsmissionerna och beredskapsförbanden har prio. Vi kommer att öva med IKS01 som planerat.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.