Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Det ultimative vapen och verktyg?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Patroels
Kolla här grabbar:

http://www.jnanam.net/shastra/

Särskilt Khukuri FAQ- o HIMALAYAN IMPORTS-sidorna är intressanta!
Protiwa
Lite längre ner på sidan tar de även upp "Katar" denna stötdolk är också kanska tuff.
Jag har en variant av en katar som tillkom i USA under 1800 talet. Kniven kan ses användas i filmen "Plutonen".

Bronson
TheStroyer
QUOTE (Bronson @ Aug 21 2003, 09:31 )

det där ar ingen kniv, det är ett svärd biggrin.gif
bushman
en fråga till alla knivfantaster där ute?

i filmen "the hunted" brukas knivar rätt flitigt, den kniv som bentico del toro brukar i början på filmen och slaktar hjortjägare med, är det något som bara finns på film, eller kan man få tag i detta utmärkta multiredskap?

det är ju så att det lärs ut ganska flitigt hur man har ihjäl folk med kniv i denna film, vilka enheter inom amerikanska armen får denna utbildning?

någonstans tycker jag mig se ett "airborne" märke men det är inte 101, ty de bär ett märke med ett dubbelt "A" och inte örnhuvudet.
men det verkar vara någon form av spec. ops, som jobbar direkt för försvars departementet, är det delta force som detta skall föreställa?

eller är detta bara ren filmfiction? brutalt övervåld med kniv, är inget som lärs ut på det sätt som visas i filmen?

och nästa fråga: blir några svenska förband utbildade på extremt handgemäng som div tillhyggen, och då menar jag inte högvaktsträning med bajonett?
Mårten
någonstans tycker jag mig se ett "airborne" märke men det är inte 101, ty de bär ett märke med ett dubbelt "A" och inte örnhuvudet.
men det verkar vara någon form av spec. ops, som jobbar direkt för försvars departementet, är det delta force som detta skall föreställa?

Dubbelt A... Är inte det 82nd Airborne, "the (A)ll (A)merican Division"?

https://www.perscom.army.mil/tagd/tioh/Abn/...n/Image2241.gif
2Sharp
QUOTE (bushman @ Aug 21 2003, 15:25 )
i filmen "the hunted" brukas knivar rätt flitigt, den kniv som bentico del toro brukar i början på filmen och slaktar hjortjägare med, är det något som bara finns på film, eller kan man få tag i detta utmärkta multiredskap?

http://www.beckknives.com/Feedback_Form.html

smile.gif
Patroels
Protiwa...
Bronson...
TheStroyer...
Bushman...
Mårten...
2Sharp...

dry.gif
Fu Kjellberg
QUOTE (Patroels @ Aug 21 2003, 18:26 )
Protiwa...
Bronson...
TheStroyer...
Bushman...
Mårten...
2Sharp...

dry.gif

?

Jag hade en Khukri Som jag köpte på nepalesiska PX:et i Libanon. Var suverän att hugga bambu och andra typer av buskar, grenar.
Rostade tyvärr lätt. Inte direkt fältmässig med trä och läderslida.
Cooldsteel gör en modern variant.
Cold steel Khukri
Patroels
QUOTE (Fu Kjellberg @ Aug 21 2003, 19:17 )
QUOTE (Patroels @ Aug 21 2003, 18:26 )
Protiwa...
Bronson...
TheStroyer...
Bushman...
Mårten...
2Sharp...

dry.gif

?

Jag hade en Khukri Som jag köpte på nepalesiska PX:et i Libanon. Var suverän att hugga bambu och andra typer av buskar, grenar.
Rostade tyvärr lätt. Inte direkt fältmässig med trä och läderslida.
Cooldsteel gör en modern variant.
Cold steel Khukri

dry.gif = !.... Ingen av dessa herrar har reagerat als på själva länken.

Det är ju för f-n militärhistorie det rör sig om!

...Men va hände med din "nepalesare" då?
Fu Kjellberg
Tyvärr lämnade jag kvar den i Libanon. Den fick mycket stryk när jag rensade bambu och annat när vi hade "städdag" på campen.

Ångrar det lite nu.
Men jag har fortfarande kvar en flaska nepalesisk rom i en flaska formad som en khukri :P

Gillade den. Det var lite tyngd i bladet när man högg.

Khukri i Afga-land 2001
2Sharp
Sorry, jag hade lite brådis...

Anyway, min uppfattning är att en khukuri har en bra form och designen är en mycket bra kompromiss mellan att kunna hugga och även finlir, dels genom den svängda formen och dels genom att man ofta har olika tunna eggar på bladet.

Det jag tycker är negativt är sättet de tillverkas på, jag skulle vilja ha en mer kontrollerad tillverkining med tanke på kvalité och "garanterad" prestanda.
En modernare variant av Cold Steel tror jag hade passat mig bättre, eller kanske denna: http://www.physics.mun.ca/~sstamp/knives/machax.html

Jag är personligen lite skeptisk mot allt för mycket trix på knivar, jag tror att basic är bra...
smile.gif
bushman
khukuri är en ghurkas förlängning av hans arm.
vad annat än respekt kan man visa för soldater som bara på pin jävelskap, kröp fram och skärde skosnörena av japanska poster?

skulle gärna vilja ha tag i en, får be en tjejkompis till mig, som har kontakter i nepal att kolla upp pris.
hon var där och vandrade för ca fem år sen och behöll kontakten med sin guide.

men jag vet inte om man har så stor nytta av en khukuri på våra bredgrade mer än som just prynads grej?

hörde en historia om någon som hade med sig en till en civil överlevnadskurs.
och alla var imponerade över denna beryktade kniv.
ända tills innehavaren skulle hugga ved och visa sig duktig, första kvällen.
slutade med att han klöv sin knäskål.
övn.leningen var inte lyckliga över att första natten, gick åt att bära tillbaks den skadade till civilisationen.

numer är de mer restrektiva till stora knivar på den kursen.
däremot användes tydligen khukurin flitigt av övn.ledingen på överlevnad djungel i malysaia, där den gjorde mer nytta, i svensk granskog.
SSN
QUOTE (2Sharp @ Aug 21 2003, 16:13 )

Har du testat den 2sharp? Är den nått att ha i mörka skogen, tycker den verkar lite " to much " så att säga?
Fk.Mandrake
Khukri räknas som svärd eller ett mindre svärd. Den används bland annat inom den Burmesiska kampformen Bando. Bando förbundet i USA har för övrigt en avdelning som sysslar med att bevara stridstekniker från Gurkhas har jag för mig.

Har själv en Khukri som är stämplad "Gorkha Army". Tyvär är den en aning kantstött och jag saknar skida. Jag...eeeeehhhhh.....råkade hitta denna. Tror att det är någon buse som kanske saknar den! Det är ju allmänt känt att "bus" inte skall ha khukris!!!! ;)

Men en Cold Steel hade inte varit fel! Som ordspråket lyder: So many knifes, so little money!!!! Hade en gång chansen att köpa ett exemplar av en försökskniv till FM. Den var tänkt som närstridskniv och var komplett med M-nummer, skida och kartong. Jag ångrar mig fortfarande!!!!1
SADDO
Jag har två "Khuk's" en från Himalayan imports och en från ett annat företag. Den ena är helt traditionell men den andra har kydex-skida. Det är mkt hög kvalitet på det icke rostfri stålet, och dom är helt grymma att hugga med. Bladen är zonhärdade med en hårdhet på ca 58-60 rockwell i eggen och mycket mjukare i den grova ryggen. Lite väl tunga att ha i stridsutr men som sagt helt grymma att "röja" med....

/Danne
Patroels
2Sharp:
"Det jag tycker är negativt är sättet de tillverkas på, jag skulle vilja ha en mer kontrollerad tillverkining med tanke på kvalité och "garanterad" prestanda."

Va är felet med sättet dom tilverkas på? Her har vi ju en amerikanare som skaffar rejäla job til några nepalesare, utan att underbetala dom. Inte nog med det, dessa herrarna sätter ju en stor ära i hantverket bakom varje enkelt produkt.
Garantiet är det vel inget fel med heller? Jovist, läder/träslidan "dör" snabbare av det hårda fältlivet, och är klumpigare än slidor gjort av kydex o.dyl. (Här kommar hemslöjdaren in i bildet biggrin.gif )
Och att skulle skicka tillbaks en kniv med brutit blad, när du väl står ute i fälten är ju skit-jobbigt. Men det gäller ju för vilken kniv som helst, inte sant?

Sen förstår jag inte den här:

"Jag är personligen lite skeptisk mot allt för mycket trix på knivar, jag tror att basic är bra..."

Det är vel knivarna med "cyber-super-hyper-mega-ultimate" -stållet som är trixiga, och HI-khukuriarna som är basic, eller? 7.gif

SADDO:

Vill se bilder på kydex-slidan horny.gif horny.gif Pleeeeeeease?
Gorg
och nästa fråga: blir några svenska förband utbildade på extremt handgemäng som div tillhyggen, och då menar jag inte högvaktsträning med bajonett?

Dom enda jag känner till som tränar närstrid är kustjägarna, och vad jag förstår är det ganska så basic saker. Vet inte om FSJ gör det men det e inte omöjligt.
Fu Dahlberg
QUOTE (Gorg @ Aug 23 2003, 00:46 )

Dom enda jag känner till som tränar närstrid är kustjägarna, och vad jag förstår är det ganska så basic saker. Vet inte om FSJ gör det men det e inte omöjligt.

Kom på en egentlig OT sak jag undrat över... I "op:Garbo" beskrivs det hur KJ "tar hand om" ryssar med hjälp av pianowire... Är et något som har eller "övas" eller är det mest för att det låter coolt i boken?
2Sharp
QUOTE (Patroels @ Aug 22 2003, 22:28 )
2Sharp:
"Det jag tycker är negativt är sättet de tillverkas på, jag skulle vilja ha en mer kontrollerad tillverkining med tanke på kvalité och "garanterad" prestanda."

Va är felet med sättet dom tilverkas på? Her har vi ju en amerikanare som skaffar rejäla job til några nepalesare, utan att underbetala dom. Inte nog med det, dessa herrarna sätter ju en stor ära i hantverket bakom varje enkelt produkt.
Garantiet är det vel inget fel med heller? Jovist, läder/träslidan "dör" snabbare av det hårda fältlivet, och är klumpigare än slidor gjort av kydex o.dyl. (Här kommar hemslöjdaren in i bildet  biggrin.gif )
Och att skulle skicka tillbaks en kniv med brutit blad, när du väl står ute i fälten är ju skit-jobbigt. Men det gäller ju för vilken kniv som helst, inte sant?

Sen förstår jag inte den här:

"Jag är personligen lite skeptisk mot allt för mycket trix på knivar, jag tror att basic är bra..."

Det är vel knivarna med "cyber-super-hyper-mega-ultimate" -stållet som är trixiga, och HI-khukuriarna som är basic, eller?  7.gif

SADDO:

Vill se bilder på kydex-slidan  horny.gif  horny.gif Pleeeeeeease?

Ahh, jepp, det håller jag med dig om, min tanke var mer på kvalitetskontrollen, min uppfattning är att för att tillverka ett knivblad med god kvalité och framför allt en god försäkran om likvärdig kvalité från kniv till kniv så vill jag ha en kniv som är tillverkad under mer kontrollerade former. Så min skepticism är mer över det än det du tog upp smile.gif

Visst, en slida kan jag ordna själv, inga problem, men inte helt sällan är ju även handtaget gjort i div. mtrl. ben, trä etc. inga material jag vill ha i en kniv, jag vill ha så mycket syntet som möjligt!

Står du med en kniv som är avbruten spelar det ingen roll vem som har tillverkat den, inte heller hur, men köper jag en kniv som jag vet är tillverkad under mer kända förhållanden i en modern fabrik med stränga kvalitetskontrollrutiner och ex: härdad av en person/företag som har mycket gott rykte känner jag mig tryggare i mitt val av kniv.

För mycket trix på knivar var i meningen som för mycket "kurvor" a là khukuri eller Beck's kniv, jag nöjer mig med en rak egg och en stadig spets... min Strider BT-SS är ett litet avsteg då bladet har tandad rygg och "tiger stripe" men det är ren fåfänga och det ger ingen kompromiss i funktion.

Under min GU tränades det handgemäng med kniv och vapen, i mindre omfattning även obeväpnad kamp.
Nedkämpande av fi medels pianotråd har jag hört från flertalet "old school" soldater, så det har nog utbildats i det under tidigare år, säkert ett rätt söligt sätt att ta fi av daga..

smile.gif

Oh yeah, jag har inte testat Beck's kniv, inte ens hållt i en, för mig är den för mycket, dock tycker jag att den verkar mycket väl genomtänkt. Ingen Hobbex kniv direkt...
SADDO
Jag gillar Himalayan Imports "kvalitetstester" och hur knivarna tillverkas....Uncle Bill är en riktigt sjysst typ, har varit i kontakt med honom flera gånger. Han står verkligen för det han säger, han knusslar inte. När alla knivar som florerar är dator-designade, av raketforskare, tycker jag att det är skönt att det finns kvar några som kan förse oss kvivdårar med traditionellt tillverkade kvivar och skidor. Min kuhkri från Him.Imp. gjorde en kort turne på min stridsutrustning innnan jag insåg att den var så vacker att jag inte hade hjärta att använda den......

Om ni har missat det så säljer alltså Himalayan Import khukris som för det mesta överskrider allt ni tidigare sett,hört och läst om sådana knivar. Skulle tro att det är de bäst kontrollerade knivarna som kommer ut ur Nepal. Har sett en del khuks som bytts på diverse Utlandsmissioner och dom är ofta inte i närheten av HimImp's kvalitet. Det smids en hel del khuks i Nepal, alla är inte tillverkade i bästa stålet, utan av vilkent skitstål som helst. Grabbarna VET att dom kan byta bort sina stora, krökta knivar när dom kommer utomlands....

Jag lovar att försöka fixa lite bilder på mina två "Godingar"...

/Danne
2Sharp
QUOTE (SADDO @ Aug 23 2003, 06:24 )
Jag gillar Himalayan Imports "kvalitetstester" och hur knivarna tillverkas....Uncle Bill är en riktigt sjysst typ, har varit i kontakt med honom flera gånger. Han står verkligen för det han säger, han knusslar inte. När alla knivar som florerar är dator-designade, av raketforskare, tycker jag att det är skönt att det finns kvar några som kan förse oss kvivdårar med traditionellt tillverkade kvivar och skidor. Min kuhkri från Him.Imp. gjorde en kort turne på min stridsutrustning innnan jag insåg att den var så vacker att jag inte hade hjärta att använda den......

Om ni har missat det så säljer alltså Himalayan Import khukris som för det mesta överskrider allt ni tidigare sett,hört och läst om sådana knivar. Skulle tro att det är de bäst kontrollerade knivarna som kommer ut ur Nepal. Har sett en del khuks som bytts på diverse Utlandsmissioner och dom är ofta inte i närheten av HimImp's kvalitet. Det smids en hel del khuks i Nepal, alla är inte tillverkade i bästa stålet, utan av vilkent skitstål som helst. Grabbarna VET att dom kan byta bort sina stora, krökta knivar när dom kommer utomlands....

Jag lovar att försöka fixa lite bilder på mina två "Godingar"...

/Danne

Missförstå mig inte, jag menar inget negativt om knivar som är tillverkade på traditionellt vis, det är otroligt coolt!

Men, jag är övertygad om att du har en jämnare kvalité på knivar som tillverkas under mer kontrollerade former, där man har bättre kontroll på metallan man väljer, under vilka temperatrurer man arbetar, mer kontrollerad härdning, hårdhetstester etc.
För mig känns det bättre att "veta" detta, givetvis kan hantverksmässighet kompensera för mycket av det, men jag är övertygad om att jämnheten i kvalitén är inte densamma.

Så, återigen, inget ont om Himalyan Imports eller Bill Martino, jag är övertygad om att han gör sitt bästa för att leverera en khukuri av mycket hög kvalité som är tillverkad på traditionellt sätt, och det är just där som begränsningen ligger för mig.
Har du kollat här? : http://www.bladeforums.com/forums/forumdis...?s=&forumid=739

Skulle vara kul att se bilder! jag blir ju, som vanligt, sugen på att köpa en, bara för att vi "pratar" om kniven... m å s t e motstå... m å s t e motstå.... gnnn.... blyg.gif ....
Dr.Koma
Jag är skitnyfiken på det där himalayan imports. Är det nån som har en länk eller nåt? skulle vilja få mina skitiga labbar på en Parang nån gång i livet.
Är det en Al Mar combat smatchet i början av tråden?
Patroels
Dr. Coma...
Shhhhh! Tystnad! Om du tittar på starten av denna tråd, hittar du kanske något...
Men kom ihåg: Det är en hemlighet biggrin.gif

2Sharp: Håller med om det mesta av va du säger, men det är det charmiga bakom hantverket som gör att jag har börjat rita ett blad som en dag ska framställas hos HI.
Inget bråttom här, ska ju akta på pengarna oxå laugh.gif
Fast när jag beställer kniven, blir det bara en "skeleton-knife". Altså ingen olika handtags-material eller slida, bara stål. Sen är det ju bara att fixa kydex-slidan (jag väntar med längsel på bildarna, SADDO biggrin.gif ), och linda para-cord runt handtaget. Voilá !

Och 2Sharp?
Du kan inte motstå... Du måste ha en HI-Khukuri...

(..... Undrar om mit Jedi mind-trick funkar på honom) ;)
2Sharp
QUOTE (Patroels @ Aug 23 2003, 15:12 )
2Sharp: Håller med om det mesta av va du säger, men det är det charmiga bakom hantverket som gör att jag har börjat rita ett blad som en dag ska framställas hos HI.
Inget bråttom här, ska ju akta på pengarna oxå  laugh.gif
Fast när jag beställer kniven, blir det bara en "skeleton-knife". Altså ingen olika handtags-material eller slida, bara stål. Sen är det ju bara att fixa kydex-slidan (jag väntar med längsel på bildarna, SADDO  biggrin.gif ), och linda para-cord runt handtaget. Voilá !

Och 2Sharp?
Du kan inte motstå... Du måste ha en HI-Khukuri...

(..... Undrar om mit Jedi mind-trick funkar på honom)  ;)

Jo, charmen bakom hantverket är en stor del av knivintresset...

Får man fråga vilken modell du skall ha på ditt egenritade blad?? smile.gif
Paracord är ju glockrent att ha på greppet, det som får mig känns bäst är givetvis "Strider wrap", kolla: http://striderknives.com/html/handlewrapping.html
Lätt att fixa (lite tidsödande dock) och sitter bra samt ger ett bra, halkfritt grepp.
Se till att paracorden är helt i syntet, annars blir det lätt bagg i den, samt att på något sätt behandla metallen under wrappen för att motverka "rost".

Din onda dansk, jag behöve3r inte en khukuri, nej... inte... kanske lite... neeej.. eller egentligen kanske... blink.gif
*phu* jobbigt... smile.gif
Patroels
Jag hadde tänkt något i stil med denna:

Självklart skal para-cord vara helt syntetisk, och jag har redan nerladdat lindnings-instruktionerna från Strider. Ser väldigt funkis utt!

... Och jag vill aldrig mera lita på en 60cm hög, grön gubbe med stora öron som kallar sig Yoda! mad.gif
2Sharp
QUOTE (Patroels @ Aug 24 2003, 17:25 )
Jag hadde tänkt något i stil med denna:

Självklart skal para-cord vara helt syntetisk, och jag har redan nerladdat lindnings-instruktionerna från Strider. Ser väldigt funkis utt!

... Och jag vill aldrig mera lita på en 60cm hög, grön gubbe med stora öron som kallar sig Yoda!  mad.gif

LOL, ser man gröna gubbar så bör man ju vara försiktig med att lyssna på goda råd.. smile.gif

Ser nice ut, den kan bli fiiin med ett schysst wrap... strider wrappen är funkis, jag har lindat min Emerson La Griffe och även en liten dolk från Ek med det, ger ett riktigt bra grepp smile.gif
Adam Wilhelm
Knäppisar!! biggrin.gif
Men jag förstår vad ni menar, jag kan också bli alldeles till mig när jag ser en snygg kniv.
Det ska ju vara djävulen att allting bra ska vara så dyrt!

Jag gillar små knivar typ Helle Nying, Fällkniven Wm-1 o. dyl.
Liten kniv för finliret och stor kniv för det grovhuggna.

Som jag har förstått det så är en Khukri en alldeles utmärkt huggare.
Väldigt praktiskt när man ska hugga lianer, slanor och sånt.
Roligt att traditionen lever vidare hos Ghurkasförbanden.
Patroels
... Ett par månader sedan dette hände, men...
Jag fik gjort en teckning av den kniv jag hoppades kunde smidas av Himalayan Imports...
Ja, nu känner ni redan resultatet. Jag skickade teckningen till honom och fick först svaret att en model var nödvendig och att chancen för ett bra resultat var 50/50. Mail'ade honom igen o' sa att jag såklart skulle göra en "wooden dummy". Hans svar var någonlunda att han helst inte ville ta ordern. :(
Då var det att jag noterade en av hans signature lines under själva mail'en. Där stod nå'nting liknande detta: Still alive, but working at it.
Kanske inte ordagrant, men iaf... Det är ju en offentlig känt hemlighet att Bill Martino är sjuk på något sätt, och då vore man ju en klantskalle om man blev arg på honom för att säga nej!

F*n också, alltså blyg.gif

P.S. Nej, teckningen gömmer jag för mig själv.
Sir Vival
@ Patroels
Om det inte nödvändigtvis är en "kändissmed" som skall smida kniven, så har jag kontakt med ett par förstklassiga smeder. Troligen betydligt billigare med...
Patroels
Ahh, Sir Vival to the rescue biggrin.gif

Det var just det som var tanken bakom hela projektet: A blacksmith, his hammer and anvil... Handmade är så jävla charmigt, eller? wub.gif

Har de några hemsidor?

Patroels/optimist smile.gif
Vinter
Jag har letat efter en bra parang länge, och då en parang med rundad egg. Någon som har sett någon sådan?

Annars kanske denna sida kan vara intressant för diskussionen.
http://www.valiantco.com/
HvPrsk
Som trogen sammlare av ColdSteel knivar så kan man ju inte låta bli att dela med sig av dessa två: Ett måste för alla Hv-Krigare med självaktning...

- HvPrsk

Edit: Fixade länken!
Sir Vival
@ HvPrsk
Använder du Khukrin "i tjänsten"?
HvPrsk
QUOTE (Sir Vival @ May 9 2004, 11:24 )
@ HvPrsk
Använder du Khukrin "i tjänsten"?

Ja, den är allt som oftast med i skogen, antingen i skidfickan på LK70, eller innanför sidofickorna på någon av de andra säckarna. Men om man kan säga att jag använder den i "tjänsten" vet jag ju inte riktigt...

-. HvPrsk
Patroels
@ Sir Vival
Inget svar på min fråga. Skicka gärna PM om det är bättre på det vis.

@ Vinter
Mycket interesant hemsida där! Skojigt att se hur dom har svårt att släppa deras egen hantverkskultur när dom gör "främlingar" smile.gif
På Java1 längst ner til vänster finns det en som man tycker liknar en parang (?)

@ HvPrsk
Den var snygg! Om jag hadde valet ville jag nog hällre ha CS's gurkha-kukri. Men då är det alltså främst smaken som dikterar detta.
Sir Vival
QUOTE (Patroels @ May 9 2004, 15:04 )
@ Sir Vival
Inget svar på min fråga. Skicka gärna PM om det är bättre på det vis.

Sorry! I'm a bit lost!
Vad jag vet så har ingen av dem hemsida, men jag återkommer...

Och ja, handsmitt har en viss speciell känsla.
simon
Apropå Ghurkas...

Fåssan lärde känna en brittisk officer när han var på utbytestjänstgöring. Denne berättade en historia från Falklandskriget. Han hade varit ombord på en brittisk båt, nån dag efter krigets slut. Plötsligt snubblar han över ett gäng Ghurkas som sitter och storbölar. Han frågar därför en brittisk sjöman vad det är som står på. "-De gråter för att de missade kriget", svarade han helt allvarligt...

How can you just not love 'em! biggrin.gif
Vinter
@Patroels Konstigt att jag inte sett den förut, har fått för mig att parang bara är malaysia, hmm den är ju perfekt som större kniv. Vi få se.. Enda problemet blir väll hållbarheten, men funkar den i djungeln så..
Patroels
@ Vinter
Här kommer jag att tänka på om firman Special Air Sea Service inte hadde en såkallad Golok (som liknade mer en Parang... Tror jag), men tyvärr håller dom på att bygga ny hemsida: Här.
facit
QUOTE (Patroels @ May 8 2004, 22:41 )
... Ett par månader sedan dette hände, men...
Jag fik gjort en teckning av den kniv jag hoppades kunde smidas av Himalayan Imports...
Ja, nu känner ni redan resultatet. Jag skickade teckningen till honom och fick först svaret att en model var nödvendig och att chancen för ett bra resultat var 50/50. Mail'ade honom igen o' sa att jag såklart skulle göra en "wooden dummy". Hans svar var någonlunda att han helst inte ville ta ordern. :(
Då var det att jag noterade en av hans signature lines under själva mail'en. Där stod nå'nting liknande detta: Still alive, but working at it.
Kanske inte ordagrant, men iaf... Det är ju en offentlig känt hemlighet att Bill Martino är sjuk på något sätt, och då vore man ju en klantskalle om man blev arg på honom för att säga nej!

F*n också, alltså blyg.gif

P.S. Nej, teckningen gömmer jag för mig själv.

Bill Martino dog nåra veckor sen

RIP
Patroels
Varför är det altid dom bästa som dör först? :(

/Troels
Sljivovica
Men jag har fortfarande kvar en flaska nepalesisk rom i en flaska formad som en khukri

Har kvar flaskan, men rommen måste ha
"dunstat" bort.. brow.gif

Tre stycken direktimporterade från Nepal.
Googla på "khukri nepal" så hittar ni säkert
några tillverkare. Håller otroligt fin finish.
Trevligt att kunna gynna befolkningen där
som jag upplever som oerhört sympatiska.

Denna köpte jag för ca. $20 hos Nepbat i Kroatien,
dom pengarna motsvarar säkert några månadslöner
hos dom. Blev samtidigt bjuden på nepalesisk gryta.
Dom hade väldigt roligt åt om man skulle börja
svettas av den starka kryddningen.
Som tur var så är man lagd åt stark mat så det
gick hyfsat.. vissel.gif

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.