QUOTE (Patroels @ Aug 22 2003, 22:28 )
2Sharp:
"Det jag tycker är negativt är sättet de tillverkas på, jag skulle vilja ha en mer kontrollerad tillverkining med tanke på kvalité och "garanterad" prestanda."
Va är felet med sättet dom tilverkas på? Her har vi ju en amerikanare som skaffar rejäla job til några nepalesare,
utan att underbetala dom. Inte nog med det, dessa herrarna sätter ju en stor ära i hantverket bakom varje enkelt produkt.
Garantiet är det vel inget fel med heller? Jovist, läder/träslidan "dör" snabbare av det hårda fältlivet, och är klumpigare än slidor gjort av kydex o.dyl. (Här kommar hemslöjdaren in i bildet

)
Och att skulle skicka tillbaks en kniv med brutit blad, när du väl står ute i fälten är ju skit-jobbigt. Men det gäller ju för vilken kniv som helst, inte sant?
Sen förstår jag inte den här:
"Jag är personligen lite skeptisk mot allt för mycket trix på knivar, jag tror att basic är bra..."
Det är vel knivarna med "cyber-super-hyper-mega-ultimate" -stållet som är trixiga, och HI-khukuriarna som är basic, eller?
SADDO:
Vill se bilder på kydex-slidan
Pleeeeeeease?Ahh, jepp, det håller jag med dig om, min tanke var mer på kvalitetskontrollen, min uppfattning är att för att tillverka ett knivblad med god kvalité och framför allt en god försäkran om likvärdig kvalité från kniv till kniv så vill jag ha en kniv som är tillverkad under mer kontrollerade former. Så min skepticism är mer över det än det du tog upp

Visst, en slida kan jag ordna själv, inga problem, men inte helt sällan är ju även handtaget gjort i div. mtrl. ben, trä etc. inga material jag vill ha i en kniv, jag vill ha så mycket syntet som möjligt!
Står du med en kniv som är avbruten spelar det ingen roll vem som har tillverkat den, inte heller hur,
men köper jag en kniv som jag vet är tillverkad under mer kända förhållanden i en modern fabrik med stränga kvalitetskontrollrutiner och ex: härdad av en person/företag som har mycket gott rykte känner jag mig tryggare i mitt val av kniv.
För mycket trix på knivar var i meningen som för mycket "kurvor" a là khukuri eller Beck's kniv, jag nöjer mig med en rak egg och en stadig spets... min Strider BT-SS är ett litet avsteg då bladet har tandad rygg och "tiger stripe" men det är ren fåfänga och det ger ingen kompromiss i funktion.
Under min GU tränades det handgemäng med kniv och vapen, i mindre omfattning även obeväpnad kamp.
Nedkämpande av fi medels pianotråd har jag hört från flertalet "old school" soldater, så det har nog utbildats i det under tidigare år, säkert ett rätt söligt sätt att ta fi av daga..

Oh yeah, jag har inte testat Beck's kniv, inte ens hållt i en,
för mig är den för mycket, dock tycker jag att den verkar mycket väl genomtänkt. Ingen Hobbex kniv direkt...