Help - Search - Members - Calendar
Full Version: mer fysik än nödvändigt?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Salin
hej! jag har lite funderingar angående jägarförbanden. alltså..

1. är det verkligen samma intensitet och träningsmängd under hela utbildningen, eller blir det mindre eftersom?

2. någon som gjort jägatjänst, var du i bättre eller sämre skick konditions/styrkemässigt efter lumpen?

3. när man åker skidor i lumpen, är det enbart vita blixten som gäller, eller får man ta med sig egna "seriösa" skidor att åka med på fritiden (om någon sådan finns.. smile.gif.
Gotcha
1. Mängd och intensitet varierar lite beroende på utbildningskede, men det blir aldrig mindre fys. Du lär dig fort uppehålla din egna fysiska status för att klara uppgiften.

2. Jag var i hyfsat skick innan inryck, rasade snabbt i vikt under GSU och byggde sedan upp mig igen. Jag hade ganska stor viktökning, något som även gällde långt efter MUCK...men då av andra skäl.. B)

3. Vi hade vita blixten, vette fasen om det ens existerar något annat (förutom den bruna varianten då), men du kommer garanterat INTE få ta dina egna privata skidor - och det finns ingen anledning till det heller, det handlar ju inte direkt om att skida klassiskt i bästa Gunde Svan-stil.
EOD
3. Ska finnas någon kortare "försöks typ" av vita blixten men man kommer nog få drulla runt på vita blixten i ett antal år till. Sedan är det som Gotcha, det är inte meningen att man ska susa fram som Gunde Svan, meningen att man ska kunna förflytta sig även om det är en meter snö. Sedan när man drar en pulka efter sig så kvittar det nog om man har Gundes skidor på sig, går nog inte mycket snabbare...
...kanske om man kunde få skidorna med Gunde i och hänga på honom pulkan, tåls att tänka på FM, tvångsrekrytering!!

EOD
järv
På I22 fick vi ut en hyfsad civil skidutrustning för träning i spåren.. Ingick även utbildning i vallning och teknik för de som inte hade någon vana.
Kimster
1. Det var mest ibörjan, men jag tror det var för afå folk att tvingas få upp bättre kondition. Sedan efter halva utb. kanske så minskas befälen fys med och istället blir det ens egna ansvar...

2. Konditionsmässigt var jag nog en bra bit bättre.. styrkemässigt vetefan .. tror jag var sämre.. allt springades äter på musklerna om du inte äter mycke och tränar. Jag tränade aldrig styrka på gymmer under lumpen vilket man kanske skulle gjort..
tikvah
3) På I19 Pbat fick vi iaf dels ut de vanliga underbara vita skidorna. samt en "seriös" civil variant som vi dels nyttjade under fyspassen samt själva under kvällarna. Till dessa skidor erhöll vi valla och dyl för att hålla dem i trimm.
Bla
QUOTE (EOD @ Aug 18 2003, 12:02 )
3. Ska finnas någon kortare "försöks typ" av vita blixten men man kommer nog få drulla runt på vita blixten i ett antal år till.

De korta skidorna kallas inom Fv för Hundförarskidor. Inom A tror jag de kallas för PVskidor. Berörda förband har haft dessa ett antal år. Har väldigt svårt att tro att det genomförs försök med "nya" vita blixten.

...men detta kanske borde vara en ny tråd!?

/Slut inlägg från en "vanlig dödlig" ;)
Axial
QUOTE (Bla @ Aug 18 2003, 18:03 )
QUOTE (EOD @ Aug 18 2003, 12:02 )
3. Ska finnas någon kortare "försöks typ" av vita blixten men man kommer nog få drulla runt på vita blixten i ett antal år till.

De korta skidorna kallas inom Fv för Hundförarskidor. Inom A tror jag de kallas för PVskidor. Berörda förband har haft dessa ett antal år. Har väldigt svårt att tro att det genomförs försök med "nya" vita blixten.

...men detta kanske borde vara en ny tråd!?

/Slut inlägg från en "vanlig dödlig" ;)

Det vi pratar om här är alltså förkortade "vita blixten" där längden är avpassad för att precis passa på tvären i PvBv2062/2063 eftersom det inte finns något tak att fästa fullstora skidor på om man åker pansarvärnsbandvagn.

Vad gäller skidor på jägarregementena så är jag fått den uppfattningen att iallafall I 22 tillhandahöll civila skidor för fysisk träning. Hade en I 22:are i samma hv-pluton som jag och han berättade detta en dag när vi diskuterade vilket förband som var hårdast. (av I 13 och I 22 that is ;) )

Jag har en följdfråga: Använder jägarförbanden vita blixten eller har de andra motsvarande skidor för den mer krigiska biten av verksamheten ?
skytten
Eh..jaa.. Visst får alla ut "civila" motionsskidor eller är det bara
I19 som har haft det genom alla tider..?

Visst finns det sk. "stormskidor" som psk använder??
Eller är jag ute och cyklar..
Vysotskij
2. Har själv bara gjort gröntjänst på ett jägarförband (K 3), och vi hade definitivt mindre fys än KBS och förmodligen mindre än GBS där, men min erfarenhet stärks av vad jag hört från folk exempelvis på FJS. Det finns dock folk här som har bättre koll än jag.

Man har mindre ren fys än vad man tror, så det är svårt att hålla uppe en elitkondis (milen på under 37, till exempel). Däremot ger marscher och allmänt högt tempo en grundfys som gör att också löpkondisen hålls på en okej nivå.

Så om folk på ett jägarförband vid inryck gör en mil på mellan 35 och 47 minuter så har nog spannet efter ett halvår minskat till 38-43. Alla har dock blivit betydligt bättre på att långa sträckor gå med 30-40 kilo på ryggen. Och de som var sämst tränade i början har nog i genomsnitt haft det slitigare och mindre roligt. Så vill du bli jägare, träna långa sträckor, gärna i terräng.
LYNX
QUOTE (Vysotskij @ Aug 20 2003, 11:07 )
2. Har själv bara gjort gröntjänst på ett jägarförband (K 3), och vi hade definitivt mindre fys än KBS och förmodligen mindre än GBS där, men min erfarenhet stärks av vad jag hört från folk exempelvis på FJS. Det finns dock folk här som har bättre koll än jag.

Man har mindre ren fys än vad man tror, så det är svårt att hålla uppe en elitkondis (milen på under 37, till exempel). Däremot ger marscher och allmänt högt tempo en grundfys som gör att också löpkondisen hålls på en okej nivå.

Så om folk på ett jägarförband vid inryck gör en mil på mellan 35 och 47 minuter så har nog spannet efter ett halvår minskat till 38-43. Alla har dock blivit betydligt bättre på att långa sträckor gå med 30-40 kilo på ryggen. Och de som var sämst tränade i början har nog i genomsnitt haft det slitigare och mindre roligt. Så vill du bli jägare, träna långa sträckor, gärna i terräng.

Vad kan jag säga?
Du har fått med allt. biggrin.gif

( Ser nu att mitt inlägg inte precis för debatten framåt men Vysotskij
fick med precis ALLT smile.gif )
Andrew
Instämmer med Vysotskij och Lynx .... sprang själv milen runt 37 -38 min och spelade handboll i div 1 när jag ryckte in ... rasade i vikt under vpl. och fick kämpa för att komma tillbaka på tider runt 37-38 min. på 10 km som alltid varit mitt mål att ligga runt.

Dock så har marschvanan gett mig otroligt mycket ... detta något som vi alla vet är den bit som är tråkigast att träna på egen hand.

Att träna löpning själv är ju helt ok , men att marschträna ensam 20-80 km suger ju fett.

Som vi alla känner till så förbränner ju kroppen inte lika mycket fett då pulsen pumpar förbi 110-120 (som är ganska normalt för de flesta när man löper.)

Därför tror jag att det i de flesta fall (för personal vid våra Svenska J-förband) är högst normalt att man tappar vikt under Gu då man "marschar" mer än kör ren löpträning.
Fredriksson
Soldaterna på F21 har tillgång till civila löparskidor. När jag gjorde GU (StrilSÄK-pluton 01-02) var det även tillåtet att använda sina civila turskidor i fält, så länge dom målades vita. Allt för funktionen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.