Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stridsvästfickor.....
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3
Bamse
Lite nyfiken på hur ni som har haft ute Stridsväst 2000 har placerat fickorna och vilka ev. regler som det finns från förbanden.

Själv hade jag magfickorna på vä sida, därefter flerbruksficka liten med kamera och kikare i ;) . Bak hade jag en flerbruksficka stor med lite smått och gott t ex extra första förband, reflexväst ev en vattenflaska. Den andra flerbruksficka stor hade jag som sjv-väska och bar ganska långt fram på höger sida och bakom den fältflaskan. Duellfickan hade jag på vänster västdel med öppningen uppåt till mångas förtret, tyckte det var svårt att få ut maget i knästående med öppningen neråt alt hamnade den så högt att den störde vid bärande av ryggsäck.
Torak
Jag skulle nog vilja ha duellfickan pa hoger brost, oppningen nerat, precis bredvid kolven.
EOD
Bar min så här
Stridsväst 2000 bild 1 En mag-ficka på vänster och höger sidan sedan flerbruksficka liten vänster bak där jag hade RA Amröj och i flerbruksfickan stor hade jag nödlivsmedel, ett par strumpor, handskar och lite annat smått och gott

och om man ska ha med sig skyddsmaskväskan så hade jag den så här
Stridsväst 2000 bild 2
Flyttar bara upp mag-fickorna på västens framsida.

EOD
Creative
Under min GU så monterade vi ihop bältet med västen högt upp så att man skulle kunna bära lk100:an smidigare. Fickorna användes till att ytterligare "tighta" ihop västen genom att fästa dem både i bältet och i väst delen... Minns jag inte fel så hade vi de båda mag fickorna på höger sida, lilla flerbruksfickan på vänster och till vänster om den hade vi en stor flerbruksficka, på benplattan satte vi den andra flerbruksfickan som jag bar på vänster ben, där bar våra ksp skyttar en band kasett, duellfickan bars på vänster axel. Användes skyddsmaskväska hängde jag den i karbinhakarna som sitter på bältet rakt bakom ryggen.

För de som ryckte in i januari i år så har det kommit en sold instruktion om hur allt skall bäras och vad som ska finnas i fickorna... sen när man legat inne ett tag så brukar man ju alltid kunna greja om lite som man själv vill, det är väll det som är syftet med sv2000 till viss del att man ska kunna anpassa västen efter soldatens förutsättningar och behov...

/Creative salute.gif
EOD
QUOTE (Creative @ Aug 18 2003, 08:23 )
Under min GU så monterade vi ihop bältet med västen högt upp så att man skulle kunna bära lk100:an smidigare. Fickorna användes till att ytterligare "tighta" ihop västen genom att fästa dem både i bältet och i väst delen... Minns jag inte fel så hade vi de båda mag fickorna på höger sida, lilla flerbruksfickan på vänster och till vänster om den hade vi en stor flerbruksficka, på benplattan satte vi den andra flerbruksfickan som jag bar på vänster ben, där bar våra ksp skyttar en band kasett, duellfickan bars på vänster axel. Användes skyddsmaskväska hängde jag den i karbinhakarna som sitter på bältet rakt bakom ryggen.

För de som ryckte in i januari i år så har det kommit en sold instruktion om hur allt skall bäras och vad som ska finnas i fickorna... sen när man legat inne ett tag så brukar man ju alltid kunna greja om lite som man själv vill, det är väll det som är syftet med sv2000 till viss del att man ska kunna anpassa västen efter soldatens förutsättningar och behov...

/Creative  salute.gif

Intressant, har du några bilder så får du gärna lägga ut dem/skicka dem till mig. Har jobbat lite på en förslag till hur Amröjarna ska bara stridsvästen, dock har vi så gott som alltid kroppsskydd Amröj under så man kan inte sätta allt så långt upp som ni gjorde eftersom man inte kommer åt det då.
Bild på stridsväst med kroppsskydd Amröj under

Det är som du säger Creative, västen är tänkt att den ska anpassas efter soldaten och uppgiften men säger man till en nyinryckt soldat att "du kan la' sätta ihop den som du känner för" så har du snart en clownpluton men sedan utgår i alla fall jag från att soldaterna "moddar" västen som de finner lämpligt efter det att tiden går.

EOD
Ful
Men man moterar ju fickorna efter befattning också..

Jag har för mig jag hade 7 mag på höger sida, duellfickan på bröstet så även stridskniven. På vänstersida hade jag nog flerbruksficka med hrg, följt av en med ksp am. Vattenflaskan kommer jag fan inte ihåg var jag hade smile.gif
Creative
QUOTE (EOD @ Aug 18 2003, 09:47 )
Intressant, har du några bilder så får du gärna lägga ut dem/skicka dem till mig. Har jobbat lite på en förslag till hur Amröjarna ska bara stridsvästen, dock har vi så gott som alltid kroppsskydd Amröj under så man kan inte sätta allt så långt upp som ni gjorde eftersom man inte kommer åt det då.
Bild på stridsväst med kroppsskydd Amröj under

Det är som du säger Creative, västen är tänkt att den ska anpassas efter soldaten och uppgiften men säger man till en nyinryckt soldat att "du kan la' sätta ihop den som du känner för" så har du snart en clownpluton men sedan utgår i alla fall jag från att soldaterna "moddar" västen som de finner lämpligt efter det att tiden går.

EOD

Dåligt med egna bilder på datorn, har mest bilder på papper... och just nu så är jag lite begränsad vad gäller tillgång till scanner... hittade denna bild på k4:as hemsida där det tydligt syns att västarna är ihopsatta högre än normalt,

kommer att börja MHS Ö för Hkpflj:s räkning om en vecka och då får jag tag på min väst som just nu fraktas genom sverige med kronfrakt... har jag möjlighet att fota lite med digitalkamera så kan jag skicka detaljbilder över infästning mm... men det kommer att ta lite tid isf...

/Creative salute.gif
EOD
Fick en rätt så bra uppfattning tack vare bilden du länka till så slit inte ihjäl dig för att lägga ut flera, men du får om du vill biggrin.gif

EOD
Adam Wilhelm
Angående Stridsväst 2000 kontra Stridsväst Fskj/S.
Nu har jag aldrig använt Stridsväst 2000 men jag har en Snigelväst som är uppbyggd på ett liknande sätt.
Min reflektion på den är att det är en suverän väst men den är inte optimerad för ryggsäcksbärning.
Även fast jag hissar upp bältet och monterar magfickorna högt så så tycker jag att det känns lite struligt.
Nu har jag inte testat Stridsväst Fskj/S heller så där kan jag inte heller riktigt uttala mig.
Men det känns som att den fungerar bättre med ryggsäck.
Stridsväst 2000 känns som att den är konstruerad för "skyttesluskar".

ObsObsObs:
Missförstå mig rätt, Strisväst 2000 o.dyl. är ett gigatiskt steg framåt jämfört med Strissele/stridsbälte 304K.
Jag är nog bara lite skadad av för mycket LK70 bärande. biggrin.gif
bushman
Hur är svk 2000 att bära tillsammans med radiomes, alltså lk 35 mesen?
för den används väl fortfarande till 180:an?

själv har jag stora problem med bärande av kroppskydd 90, 304 k och mesen.
att få till en behaglig skjutställning med ak4 är omöjligt.
vilket gör att jag oftast "glömmer" kroppsskyddet i stabsbilen.

har inga planer på att skaffa mig svk 2000 utan, kommer nog att få den automatiskt eftersom jag kanske rekar över till bat-staben i mitt hvo.
och de brukar eftersom kvm:en finns där, få saker som insatsplutonen skulle ha haft, ca tre år innan insats, så funkar vår mds-grupp iallafall.

jo jag e bitter..... sad.gif

ett problem som måste lösas innan hv, får ut skv 2000 är mag-fickor för ak4 mag.
annars kommer det att låta som ett kompani centurion vagnar, e på väg genom terrängen.
*67 årige enok lägger alla sina mag, bestick och snuskburken i samma flerbruksficka och marschar på*.
EOD
QUOTE (bushman @ Aug 18 2003, 18:58 )
Hur är svk 2000 att bära tillsammans med radiomes, alltså lk 35 mesen?
för den används väl fortfarande till 180:an?

{...}

ett problem som måste lösas innan hv, får ut skv 2000 är mag-fickor för ak4 mag.
annars kommer det att låta som ett kompani centurion vagnar, e på väg genom terrängen.
*67 årige enok lägger alla sina mag, bestick och snuskburken i samma flerbruksficka och marschar på*.

Problemet jag ser med Lk35mes+RA180 är att det inte går att inta liggande skjutställning eftersom ramen trycker i bakhuvudet, annars har jag aldrig sett att det varit extra jobbigt (är ju alltid jobbigt att bära saker ;) ) att ha radion på mes, dock använder jag hellre en Stridssäck2000 och stoppar ner RA180 i, då kan du ligga ner och skjuta.

Det går faktiskt att få ner 2 st ak4 mag i en magfickan, har testat, annars ser jag det inte värre än att man tilldelar HV 2 st flerbruksficka liten istället.

EOD
bushman
@EOD:
jo mesen i "hövvet" har man ju lekt.
och visst ra 180 i stridsäck 2000, jo om de två sakerna dyker upp, före jag kommer i på ålderdomshemmet, så skulle det nog vara bra.

vi får snällt nöja os med våra 146:or som FRO så snällt tillhanda håller oss, de själva har ju börjat få 180:or, men de skall inte vi outbildade skyttesluskar få röra vid.
och stridsäck får man köpa själv, eller be någon kompis lämna affse på de kommer inte att delas ut än på ett tag.

tycker iofs att det borde utveklas någon smart väska till västen som man kan ha 180:a i.
har sett något liknade till 146:an på film, (outbreak) som såg smidigt ut.
finns det redan lösningar kanske, berätta??
Bamse
Fanns om jag inte minns helt fel en anordning till RA 145/146 som gjorde att man kunde bära den tillsammans med Stridsselen. Hakades på de övre fästena för väskan. Använt den en gång och upplevde då att det inte var speciellt bra då radions tyngd drog bak hela selen.

Finns ju fickor att placera i div ryggsäckar så man slipper ha radion liggande hur som helst i ryggan alt på mes.

http://www.kifaru.net/MGpockets.htm

http://www.dupontdesign.dk/

Creative : Hur funkade det att ha Flerbruksficka Stor på benplatta?
Känns för mig rent spontant som att det skulle bli jobbig vid förflyttningar av alla de slag.
Torak
Varfor har de flesta duellfickan pa vanster axel? Tycker det ser ut att vara ganska krangligt att na vid omladdning - men i o f s brukar jag da ladda om pa engelskt vis, alltsa med vansterhanden och med hogerhanden kvar pa pistolgreppet. Ar standard nagot annat?
Lt. payne
@Torak
Det är svenskt standard laddning på AK4 också.
bushman
duellfickan kan oxå fästas på kolven, något som utnyttjades flitigt under nl 03 slutövn.
man skulle ju alltid ha med ett mag, så var skulle det vara om inte på vapnet.
detta fula missbruk tillskriver jag helt SoldF.com, eftersom jag tog inspriation från henke's svk 2000 sida.
merparten av bataljonen bar sina duellfickor på kolven, de andra fäste den i byxbältet.
Doyle
QUOTE (Lt. payne @ Aug 19 2003, 09:40 )
@Torak

Även numera vid magasinsbyte ak5 smile.gif
EOD
QUOTE (Doyle @ Aug 19 2003, 10:29 )
@Torak

Är det fastställt nu eller? I så fall, var står det? Har själv förespråkat att man ska byta magasin så ett bra tag vilket har tagit mot med blandade känslor av "övriga inom FM".

EOD
Doyle
Är det fastställt nu eller? I så fall, var står det? Har själv förespråkat att man ska byta magasin så ett bra tag vilket har tagit mot med blandade känslor av "övriga inom FM".

EOD

Läste det i ett tvåsidigt A4-dokument från MSS(om jag minns rätt). Har tyvärr inte dokumentet här, men försök med Markstridsskolan. Vill minnas att det var därifrån det kom.
Creative
QUOTE (Bamse @ Aug 18 2003, 22:44 )
Creative :  Hur funkade det att ha Flerbruksficka Stor på benplatta?
Känns för mig rent spontant som att det skulle bli jobbig vid förflyttningar av alla de slag.

Personligen tyckte jag att det fungerade klockrent, särskillt med snödräkt då man inte kommer åt benfickan så lätt och vid skidåkning så tycker jag inte att den stör... Det är mycket en vanesak, men många av mina kamrater struntade i benplattan och fäste den på västen ist, jag tyckte dock att det blev lite bökigt med ryggsäcks bärandet då i och med att den kom så långt bak på ryggen...

/Creative salute.gif
Torak
QUOTE (EOD @ Aug 19 2003, 12:08 )
QUOTE (Doyle @ Aug 19 2003, 10:29 )
@Torak

EOD

Vad bra - jag blev sa trott pa allt det dar tjafset om hur SakI trodde var bast att ladda om... Jag tror jag satte kolven pa baltet en enda gang, under skyddsvaktsprovet. Brukade dessutom gora mekanismrorelse med antingen hoger eller vanster beroende pa stallning.
EOD
Har väl varit lite av en ögontjänare. När det har varit skjutning på bana eller dyl så har jag gjort "rätt" men när det har varit tillämpat så slängde jag över magasinen i andra fickan (på 304K). Nu när jag har jobbat så har det ju inte varit så bra om jag framför soldaterna börjar med "ej reglementerade rörelser".

Som jag skrev tidigare tror jag så har jag lagt ett förslag på hur stridsvästen ska bäras på Amröjpluton (på chefens begäran) och förespråka då att man ska ges möjlighet att byta magasin med vänsterhande om man är högerhänt. Bild på magbyte Har varken fått ris eller ros för det.

EOD
The Trigger
Två saker har jag på hjärtat.

1: Har lite problem med min stridsväst. Jag vill ju ha med mig alla fickor, men jag kan inte bära min Berghaus 100L utan att få skitont. Pga att jag har fickor för långt bak. Har försökt å få ut benplattan men utan att lyckas. Vart ska man ha vattenflaskan för å komma åt den på bästa sätt? Avbärarbältet på Berghausen tar ju emot över allt. Någon som har ett förslag??

2: Tycker inte om de nya magbytes sättet. Eftersom jag är högerskytt så ligger jag med vänster bröst i marken (om ni förstår vad jag menar) PGA detta har jag alla mina fyra magfickor på höger sida.För att underlätta magbyte i liggande stälning. Men om man nu ska börja byta med vänster hand så blir ju allt knullat. Man rör sig onödigt mycket vid bytastillfället, och blir då lättare upptäckt. Men de är ju bara mina tankar...
EOD
QUOTE (The Trigger @ Aug 21 2003, 14:02 )
Två saker har jag på hjärtat.

1: Har lite problem med min stridsväst. Jag vill ju ha med mig alla fickor, men jag kan inte bära min Berghaus 100L utan att få skitont. Pga att jag har fickor för långt bak. Har försökt å få ut benplattan men utan att lyckas. Vart ska man ha vattenflaskan för å komma åt den på bästa sätt? Avbärarbältet på Berghausen tar ju emot över allt. Någon som har ett förslag??

2: Tycker inte om de nya magbytes sättet. Eftersom jag är högerskytt så ligger jag med vänster bröst i marken  (om ni förstår vad jag menar) PGA detta har jag alla mina fyra magfickor på höger sida.För att underlätta magbyte i liggande stälning. Men om man nu ska börja byta med vänster hand så blir ju allt knullat. Man rör sig onödigt mycket vid bytastillfället, och blir då lättare upptäckt. Men de är ju bara mina tankar...

1. Vad händer om du plockar ut vattenflaskan då? Får du ont av att bara ha fodralet kvar där bak? När jag åker i fordon så råckar jag ut för "samma" problem och då brukade jag plocka ut flaskan och använda det spännet som är på flaskan och bara hänga det fram på västen i brösthöjd, tycker att det borde fungera även för dig.

2. Jag hade en magficka på varje sida (som på 304K) plus flerbruksficka liten på vänster sidan (hade plockat ut 8 magasin). Så ligger jag ner så är det smidigare att använda den på högersidan och byta på "gamla sättet", sittande eller stående så använder jag i regel vänsterfickan.

EOD
SISU
[QUOTE=The Trigger,Aug 21 2003, 14:02 ] Två saker har jag på hjärtat.

En ben platta finns att köpa på recon.se .
Om du är i behov av en.. camo.gif
Casca
Idén med SV2000 är ju att du själv ska anpassa den inför den för stunden aktuella uppgiften. Om du som beväring får en instruktion var dina väskor ska vara placerade så är du förmodligen under GSU. Går någon in och petar senare så gör dom fel. Syftet är ju att väcka liv i din playstationhjärna.

Vad gäller duellfickan så tycker jag personligen att den bara är ivägen på axeln, speciellt vid axelbyte med vapnet m m.

Casca

strvkomp
Så här har vi GB på strvkomp I19 stridsvästen:

Duelleficka - Vänster axel med ficka neråt(högeraxel om du är vänsterskytt)

Magfickor 2st - Brevid varandra på Höger bröst, precis nedanför bröstmuskeln.

Multificka liten - På vänster bröst

Multificka stor 2 st - På midjebältet, på höfterna

Gasmaskväska - På rumpan, lite till vänster

Fältflaska - På högra skinkan

Nu vet ni

Mvh strvkomp pansar2.png
Dahlberg
Nu har man precis införskaffat en SV2000, helt kronmärkt och helt lagligt från förrådet... Jag är just nu hemvärnssjukvårdare, och efterlyser lite tips på praktiska sätt att sätta fickor och väskor... Hur har andra sjukvårdare gjort, som bl.a. har gjort lumpen med SV2000?

@strvkomp: Det heter skyddsmask!
Fk Fjellman
Så här har jag min iaf...

Höger sida(då man bär den): Båda flerbruksficka stor, en flerbruksficka stor (kartfodral, motorbrillor, rep och vapenetui) lågt placerat (bälte) och en flerbruksficka stor (Kåsa, tändstickor, camofärg, ståltråd m.m) högt placerat (väst). Bakom den på bältet har jag SRKn/bajonetten som jag moddat sliret medelst en stycke bianchi från en skyddsmaskväska. Framför den på bältet har jag en karbinhake för ComTacsen.

Vänstersida(då man bär den):Båda magfickorna(4x AK4 singelmag) på bältet, bakom dom skyddsmaskväskan(om den nu inte ligger i packningen). Flerbruksficka(1x AK4 jägarmag) liten placerad på västen.
Duellficka(1st modell äldre första förband samt kompass) högt på vänster axel.

På så sätt har man ryggen fri för ryggsäck, camelbak eller vad man nu vill. Enda nackdelen som jag märkt är att dom lägre magfickorna tar i låret om man har skarpt. Men håller på att forskar på det...

Lossade även på "drag handtaget" på ryggen och satte fast en namnlapp på kardborren (lysväv eller grönt tyg). Samt att jag tejpade den överblivna delen av bältet så inte den halkar ut hela tiden.

//Sgt Fjellman
SISU
QUOTE (Dahlberg @ Aug 26 2003, 21:23 )
Nu har man precis införskaffat en SV2000, helt kronmärkt och helt lagligt från förrådet... Jag är just nu hemvärnssjukvårdare, och efterlyser lite tips på praktiska sätt att sätta fickor och väskor... Hur har andra sjukvårdare gjort, som bl.a. har gjort lumpen med SV2000?

@strvkomp: Det heter skyddsmask!

Hur har ni som e med i HV lyckats lura förådet att ni ska ha sv2k har själv försökt utan resultat .
Har ni nått tips
Skulle oxå vilja ha ut den. biggrin.gif
Dahlberg
@Serg. Fjellman
Tackar för din beskrivning, att ha en flerbruksficka stor lågt placerad på bältet och en flerbruksficka stor högt placerad på västen, verkar ju smart, om jag nu förstod rätt. Man skall ha fickan på västen ovanför den andra, i samma lodräta linje, eller?

@SISU
Man får gå till ett förråd där det finns snälla förrådsgubbar, typ Almnäs. Och så kan man fråga om det ligger några okompletta eller lätt defekta västar, och skräpar. Min väst hade ett felvänt plastknäppe (Det i bältet), och det var inte så svårt att sprätta, vända och sy igen...
Fk Fjellman
Nja... det blir en lätt förskjutning.. den övre är lite mer mot mitten av bröstet än den nedre efter som jag har mycket grejor i den nedre och har comtacsen brevid den...

//Sgt Fjellman
SISU
@SISU
Man får gå till ett förråd där det finns snälla förrådsgubbar, typ Almnäs. Och så kan man fråga om det ligger några okompletta eller lätt defekta västar, och skräpar. Min väst hade ett felvänt plastknäppe (Det i bältet), och det var inte så svårt att sprätta, vända och sy igen...

OK jag ska till förådet LV 6 så snabbt jag kan.
Tack för tipset.. biggrin.gif
Charlie One
För att tydliggöra.

Det kom ett beslut i våras på att man fick byta magasin, på AK 5 med handen på pistolgreppet, men bara vid taktiskt magbyte. Dvs med patron kvar i loppet och när ingen mantelrörelse behöver göras. Detta borde ju vara den vanligaste sitationen i en stridssituation eftersom ingen jag känner vill skjuta helt slut på am i magget och få betala med dyrbara sekunder och extra handgrepp.

Ska man däremot ladda för första gången eller har cliffat och skjutit slut på am i maggetså ska man ladda på "det gamla sättet"
Volvo
QUOTE (Charlie One @ Aug 28 2003, 21:38 )
För att tydliggöra.

Det kom ett beslut i våras på att man fick byta magasin, på AK 5  med handen på pistolgreppet, men bara vid taktiskt magbyte. Dvs med patron kvar i loppet och när ingen mantelrörelse behöver göras. Detta borde ju vara den vanligaste sitationen i en stridssituation eftersom ingen jag känner vill skjuta helt slut på am i magget och få betala med dyrbara sekunder och extra handgrepp.

Ska man däremot ladda för första gången eller har cliffat och skjutit slut på am i maggetså ska man ladda på "det gamla sättet"

Stämmer utmärkt. Hade själv så sent som igår lektion i markstrid där löjtnanten ändrade sig om laddning och magasin byte.

Vid eldavbrott skall man göra likadant som när man laddar vapnet.
106
Tillägg:
Det räcker inte med att man har en patron i loppet utan det måste även vara minst en patron kvar i magasinet man tar ur. Annars skall mantelrörelse genomföras, även om man har räknat skotten.
Razvedka
Dessvärre skjuter man ofta slut magasinet under strid, det är inte många på denna jord som har koll på antal ptr under stridsadrenalinet...

Då kan det vara lämpligare att ALLTID göra mantelrörelse och snabbt blicka över lådan på vapnet! Mantelrörelse är inget man förlorar någon tid efter litet övning, snarare är det väl fippligt att byta mag med "säkert kollat" antal ptr för att sedan behöva korrigera beteende och göra mantelrörelse ändå...Men säkI är säkI...
KD803
QUOTE (Razvedka @ Aug 30 2003, 02:02 )
Då kan det vara lämpligare att ALLTID göra mantelrörelse och snabbt blicka över lådan på vapnet!

Syftet med det nya sättet är bland annat att minska risken för att ammunition lämnas på olämpliga ställen samt att det alltid finns en skaderisk när en patron snabbt kastas ut ur vapnet.

Sedan kan man ju alltid hävda att detta är fredstida SäkI-trams...
Badboy
På I19/Pbat så används det gamla sättet att byta magasin, dock får man utbilda soldater med befäst duglighet på det nya sättet... Dvs, de som skall vara överjävliga på strid med ak5 får lära sig det nya och praktiska varianten, övriga det gamla sättet. Som vänsterskytt är det riktigt funktionellt med det nya sättet, medan det blir lite problem för högerhänta. Magasinsfickorna sitter på höger sida av västen, varpå det blir bökigare att nå dessa med vänsterhanden, med nya sättet. Om man flyttar magasinsfickorna till vänster sida blir problemet detsamma vid gamla sättet, som används då patron ej finns kvar i loppet. Har man magasin lite här och där så är man ju pucktvåa lik förbannat...

På Stab/Grk komp är västen konfigurerad enligt följande:
duellficka på vänster axel(högerskytt)
flerbruksficka liten, lågt vänster bröst
flerbruksficka stor nr1 på bältet vänster sida
flerbruksficka stor nr2 på bältet höger skinka
magasinsfickor 2st bälte höger sida
vattenflaska vänster skinka
Jag föredrar själv att bära så mycket som möjligt på bältet då det underlättar bärandet av stridssäcken och minskar upplevd tyngd.

/Magnus B

Edit: förtydligade mig lite....
LeadHead
Standard på Livkompaniet vid I 19 var (och är fortfarande iaf. på Ingbat) som följer:

Duellficka med lock neråt uppe på vänster eller höger axel.
Magasinsfickor, en på varje sida på västen.
På bältet åt höger närmast spännet, flerbruksficka liten (för hgr/extra am, mm.) följd av flerbruksficka stor primärt till för "stridsombyte" strumpor och fältskjorta.
På bältet åt vänster sida flerbruksficka stor med vårdkit ak 5, ficklampa, extra första förband och ett hjälmunderlag samt Com-Tac.
Vattenflaska bak på höger sida. Många flyttar den dock till vänster då det finns mer plats där = mindre ont i häcken vid bärande av stridspackning.
SISU
Är det bara jag eller ........
Jag tycker att de ser ut som att det uppstyrt hur man ska ha fickorna ?
Eller har jag miss uppfattat det hela..
Meningen med en modulärväst är väl att man ska kunna sätta fickorna där man vill o de funkar?
Sgt1clHansson
QUOTE (SISU @ Sep 28 2003, 03:02 )
Är det bara jag eller ........
Jag tycker att de ser ut som att det uppstyrt hur man ska ha fickorna ?
Eller har jag miss uppfattat det hela..
Meningen med en modulärväst är väl att man ska kunna sätta fickorna där man vill o de funkar?

Om inte jag minns helt fel så är t.o.m. instruktionen som föjer med västarna att monteringen skall vara individanpassad.
Vargas
Största anledningen till att man skulle styra upp en modulär västs sammansättning är förmodligen att man vill ge de nyinryckta soldaterna som har noll kunskaper om vad han förväntas utföra en grund att stå på. När sen soldaterna erhållit såna kunskaper och färdigheter att han själv börjar fundera över vad som ska göras och vad han har för mtrl-behov för en uppgift, ska man låta dessa själva avgöra exakt var han ska ha flerbruksficka liten och så vidare.
Efter några veckor bör de flesta inse vad som funkar och vad som inte funkar för dom själva.

Att låta en total solis själv fundera ut hur han ska bära sin utrustning skulle sluta i katastrof. Det är att misstolka både HBI och uppdragstaktiken grundfilosofier.

Kom ihåg de flesta som får en SV2K i sin hand för första gången har inte hängt på SoldF hela sin ungdom.
SFC Zac
Tycker det borde ingå en kraftfull varning mot att bära fickor på bältet. Bältet skall vara fritt för att möjliggöra en sjysst passform för avbärarbältet.

Saknar även en ficka för förstaförband.Tycker det vore en bra grej att ha lätt tillgängligt. Inte ditt personliga (som naturligtvis skall ligga i höger benficka) utan ett extra för användande på andra. Har själv tejpat fast ett på höger axel. Sitter bra och stör ingenting.
Vargas
QUOTE (SFC Zac @ Oct 1 2003, 20:03 )
Tycker det borde ingå en kraftfull varning mot att bära fickor på bältet. Bältet skall vara fritt för att möjliggöra en sjysst passform för avbärarbältet.

Saknar även en ficka för förstaförband.Tycker det vore en bra grej att ha lätt tillgängligt. Inte ditt personliga (som naturligtvis skall ligga i höger benficka) utan ett extra för användande på andra. Har själv tejpat fast ett på höger axel. Sitter bra och stör ingenting.

@SFC Zac: Jag kan rekommendera Recons Personlig Sjukvårdsficka som jag har 2 st 1:a Förband och lite annat smått som skavsårstejp, compeed, osv. i. Priset på 369:- är lite väl högt för att jag skulle köpa fickan igen. Däremot tycker jag att Förbandsfickan är lite mer prisvärd.

Å andra sidan borde någon av dessa fickor ingå som standard till SV2K från förrådet.
Sgt1clHansson
Själv bär jag istort sett uteslutande fickor på stridsbältet. Fickorna sitter på tok för instabilt på väst-delen. Har aldrig märkt några problem med att ställa in bältet, trots detta. Däremot har jag svurit mycket om att det inte går att låsa spännet på bältet!

Angående att styra upp fickbärandet i början av utbildningen, så låter det sunt!
SFC Zac
@Vargas
Tackar för tipsen. Förbandsfickan borde verkligen ingå som standard!
knaZen
2 st magasinfickor till höger samt vattenflaskan strax efter.
Flerbruksficka liten till vänster följt av en flerbrukficka stor. Duellfickan har jag satt på vänster bröst/axel(mycket funkis) sedan har jag en flerbruksficka stor på benplattan som jag då har på vänster ben. Funkar bra tycker jag. IBLAND kan benplatta vara jobbig men för det mesta tycker jag att den är underbar!
MBW
Duellfickan skall ju sitta på kolven, har ni inte fattat det än.
Alltid nära till hands och ser coolt ut på bild 8.gif
Allvarligt, jag har haft polare som prövat att ha den på kolven och tycker att det har fungerat bra. Laddar enligt ny/gammla skolan.
Ut och pröva.
Kimster
Har just kommit tillbaka fråen 1v utb med EN01 och tänkte att nu fan ska jag prova SV på olika sätt med fickor. Tanken att jag som Akan-skytt ska kunna ha västen på mig när jag kliver i och ur tornet, för att ha västen liggandes i tornet är totalt kasst och att ha den i bollhavet är oxå IG då man måste be snubbarna där att ta med den ut och glömmer dom den (vilket de alltid gör) så måste man klättrea in själv o hämte.. = bökigt som fan.

SÅ efter lite provande, så kom jag på en lösning som var funkis för mig, med vagnstjänst som huvudsyssla.

Jag snodde/lånade en annans duellficka (han använde den inte ändå) satte en på höger sida i mitten och en på vänster i mitten på västen. Sen satte jag en magasinficka på högstaväsntra delen av axeln uppochner. I dullefickorna hade jag magasin, och i magasinfickan stoppa jag inte vård/verktygsmtrl med valeta att kunna stoppa 2 magasin till om tjänsten krävde det. Resten av fickorn satte jag på StridsSäcken.

Kravet var att bli så smal som möjligt och inte fastna i nått på väg ur och i tornet. samt kunna röra mig hyffsat nere i tornet. Får man tag på fler duelfickor kan man säkert ha 4st, men nu hade jag inte den möjligheten.

Alternativet var att vara utan SV och sätta duellfickor på Skyddsvästen, men SV är bra att ha och man får större möjligheter samt att mitt vätskesystem får nånstans att vara.. smile.gif som faktiskt kunde vara med i västen i tornet utan att det störde.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.