Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Dansk soldat stupat i Iraq
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Limp
Hoppas det inte blir fler.
Patroels
Tankerne går til de efterladte! :(
Dahlberg
Tankarna går till hans anhöriga. Tråkigt att en skandinavisk broder har stupat...
xteam
Huvudbonad av, tyst minut för en stupad skandinavisk broder.

pansar2.png
SISU
Rest in peace.......... FN1.gif
Fu Kjellberg
Hatten av för en dansk broder.
Skänker hans anhöriga en tanke.
Nifelhel
Tankarna går som sagt till de anhöriga.... :( salute.gif
Patroels
Har just funnit detta på www.hok.dk:

"Den dræbte er den 34 årige overkonstabel af første grad Preben Pedersen fra Jydske Dragonregiment i Holstebro, der til daglig arbejdede ved regimentets bataljon i Oksbøl.

Foreliggende oplysninger indikerer, at det muligvis er et dansk vådeskud, der dræbte den danske soldat."

För jävligt sät att dö, om det verkligen är sant!

salute.gif Æret være hans minde salute.gif
Raptor
Där finns inga bra sätt att dö på...

Honnör och tyst minut
The_mistaken
Nu kan du koppla av där uppe och titta ned på oss alla saint.gif
Övriga tankar går till dom efterlevande och förhoppningvis ska ingen glömma den danska soldaten som lämnade jordelivet den 17:e Augusti 2003
salute.gif salute.gif salute.gif saint.gif salute.gif salute.gif salute.gif
Livhusaren
tar den enskilda ställningen och gör honör unsure.gif

Rest in Peace soldier
Patroels
QUOTE (Rogge @ Aug 18 2003, 01:41 )

Fel ställe at postera... dry.gif

@Raptor
" Där finns inga bra sätt att dö på... " Nej, du har rätt. Mit svenska är ännu inte så bra.
... Men ett våtaskott? angry.gif sad.gif mad.gif
Raptor
QUOTE (Patroels @ Aug 18 2003, 02:32 )
@Raptor
" Där finns inga bra sätt att dö på... " Nej, du har rätt. Mit svenska är ännu inte så bra.
... Men ett våtaskott?  angry.gif  sad.gif  mad.gif

7.gif

Nu begriper jag ingenting. Jag uttryckte bara att det var illa att en dansk soldat dog i tjänst. Oavsett om han blev vådaskjuten eller dog av fientlig eld så är det illa. Därav min kommentar.

Vill du debattera mitt ordval, gör det via PM. Tycker inte vi ska dra ner den här tråden till en debatt om min formulering.

Raptor
Patroels
QUOTE (Raptor @ Aug 18 2003, 02:37 )
QUOTE (Patroels @ Aug 18 2003, 02:32 )
@Raptor
... Men ett våtaskott?  angry.gif  sad.gif  mad.gif

7.gif

Nu begriper jag ingenting. Jag uttryckte bara att det var illa att en dansk soldat dog i tjänst. Oavsett om han blev vådaskjuten eller dog av fientlig eld så är det illa. Därav min kommentar.

Vill du debattera mitt ordval, gör det via PM. Tycker inte vi ska dra ner den här tråden till en debatt om min formulering.

Raptor

@Raptor
Jag ber om ursäckt!
Min aggression var riktad mot den idiot som inte hadde koll på sit vapen.
Men jag har nog oxå misförståt ditt inläg.... Skylla på mit dåliga svenska, men jag trodde att det du skrev var riktad mot mig. Men som sakt: Jag ber om ursäckt!

MVH
Patroels "the paranoid"
Fk.Mandrake
Genom att tala om de döda gör vi dem odödliga. På detta sätt kan vi hedra dem och deras minne. Vila i frid.

Sänder en tanke till de anhöriga.
Raptor
QUOTE (Patroels @ Aug 18 2003, 03:16 )
@Raptor
Jag ber om ursäckt!
Min aggression var riktad mot den idiot som inte hadde koll på sit vapen.
Men jag har nog oxå misförståt ditt inläg.... Skylla på mit dåliga svenska, men jag trodde att det du skrev var riktad mot mig. Men som sakt: Jag ber om ursäckt!

MVH
Patroels "the paranoid"

Ingen fara. No hard feelings.
dxl
Såvitt jag har förstått så hamnade dom i eldstrid när dom skulle stoppa ett fordon.
Ett scenario är ju att det var någon som gick fram till fordonet och när eldstriden utbröt så blev han skjuten av de som stod längre bak..

Säger inte att det var så verkligen inte, men jag tror inte det berodde på att någon hanterade sitt vapen fel utan snarare pågrund av något annat.

Men jag vet verkligen inte och det är kanske dumt att debatera det här.
Kände bara att jag ville ha det sagt.

*tänder ett ljus*
Myran
*mössa av* Vila i frid! blyg.gif unsure.gif
Menige Ryan
Salut! för vår skandinaviske broder.
Mina tankar går till dom anhöriga.
Gus
Ny info tyder på att någon i den danska patrullen fukkat upp något så otroligt. Danmark förhandlar med de två döda irakiernas bymedlemar om ersättning. tydligen var det aldrig någon eldstrid. Resultatet blev två döda irakiska fiskare misstagna för att vara tjuvar samt en egen soldat vådaskuten...

eller gör det samtliga tre till vådaskutna? var det samma person i patrullen som dödade alla? Vad hände???? Frågorna hopar sig, men Damark är ett så pass öppet land så att vi kommer nog att få reda på exakt vad som hände... tills dess kan ovastående info endast ses som spekulationer om vad som hänt.
Gorg
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,351317,00.html

Det danska lägret har bett den drabbade byn om ursäkt och inlett förhandlingar om ersättning för dödsskjutningarna.

Verkat ha spårat ut mer än man först trott..
mjukis
Mössa av för karln.
Jooohan
Vila i ro :(
Jimbo
Tv4 hade en bra genom gång om vad som hänt (enligt dem) (22 nyheterna 25 aug)

förklaringen löd i att en soldat klätrade upp på lastbilsflaket, han uppmärksammades av en annan dansk soldat på andra sidan lastbilen. pga dåliga ljusförhållanden så tror soldat två att soldaten på lastbilen är en beväpnad irakier och skjuter honom... kallabalik uppstår och man antar att irakierna på lastbilen är dem som sjkutit och man öppnar eld mot dem.
Läget reds upp efter att en dansk soldat skjutit någon form av lys raket.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.