QUOTE (Dr.Koma @ Aug 24 2003, 12:20 )
Pfff kasta knivar..There´s allways that one idjut isnt there.
Såsom jag ser det kan man skylla Fällknivenbladens sprickbenägenhet på två saker. För du måste hålla med om att skräckhistorierna börjar bli många nu. Det ena är att VG10 kan vara ett för sprött stål från början eller att fällknivens smeder, till skillnad från Al Mars´ klantar sig ibland när dom anlöper eller normaliserar stålet i knivbladen. Vad det än är så kommer jag, den klockrena designen till trots att passa mig för jusst det här fabrikatet eftersom kvalleduttan är för ojämn. Defins beviserligen dom som bara håller i fem minuter men säkert också dom som håller även för barnbarnen. Det får tiden utvisa.
Spyderco ska jag inte gå in på för jag har alltid avskytt designen såpass mycket att jag inte ens brytt mig om att testat den. spyderco är knivvärldens glock i avseende om "själen" som någon nämnde tidigare.

"The first and only rule in combat situation knifethrowing is this:
DONT FUCKING THROW YOUR FUCKING KNIFE IN A FUCKING COMBATSITUATION!"
Jooo, killen bröt 2 eller 3 knivar... han hade inställningen att man skulle ha en kniv till allt, och då var man ju tvungen att bemästra alla sidor av den... trots mitt ivriga avrådande...
Som du själv säger: "klantar sig ibland när dom anlöper eller normaliserar stålet i knivbladen" = fabrikationsfel.
Jag håller
inte med om att skräckhistorierna börjar att bli många, det är en som diskuterats i den här tråden och jag har inte fått någon annan "bevisad" för mig...
Ett inlägg i debatten om knivar som går sönder..
Jag hänger ju hyfsat regelbundet (dagligen) på div. diskussionsforum dör huvudämnet är knivar, inte helt sällan dyker det upp någon som säger sig ha köpt en kniv för en viss summa, låt oss säga 90 USD, personen i fråga säger att den gått sönder när han/hon skar papper eller annat som en kniv av den kvalitén skulle klara utan problem..
En produktansvarig eller kundkontakts ansvarig dyker upp och ber om ursäkt, säger att de är intresserade av att få in kniven för att kontrollera vad det är som gått fel, oftast är det bara att skicka in kniven så byter de ut den mot en ny, "no questions asked" inte helt sällan erbjuder de sig att ersätta personen för ev. porto utlägg... men, personen dyker inte helt sällen upp och svarar att "nja, jag orkar inte/har inte tid så jag behåller den"..
Vilket får mig att anta att den riktiga orsaken är antingen att personen har gjort något med sin kniv som han inte borde (brutit och använt den som bräckjärn) alt. snackar skit och är mer intresserad av att skapa "opinionsstorm" och allmänt vara ett "troll" för sitt höga nöjesskull?
Varför köpa en relativt dyr kniv, inte vara nöjd med den och när sedan någon erbjuder dig att fixa den
gratis helt plötsligt inte vara så angelägen?? varför inte knipa käft från början då?
Jag menar inte att detta går att applicera på dig! utan det är menat som en förklaring på min skeptiska inställning till dessa "skräckhistorier"..
Såpass många Fällknivens knivar jag har tittat på och diskuterat med div. personer så borde jag sett ett flertal som varit trasig alt. hört från personer som varit missnöjda, men än så länge har jag inte sett en enda som varit trasig, förutom den som användes som kastkniv, vilket den ju inte skall göra...
Återigen, det är inte omöjligt att de går sönder, men det är heller inte troligt att det är så vanligt.
Kan hålla med dig om att en del Spyderco knivar är fula, trevlig jämförelse med Glock

men de är faktiskt förbannat användarvänliga... och håller en bra och jämn kvalité.
Så jag tycker du skall testa en, bara därför att.. :P
Själv är jag trogen Emerson fanatiker

( www.emersonknives.com ) de är, för min del, kanske knivarnas kimber eller automtakarbinernas Sig 550