Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fällknivens F1 kniv
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2
gonzo
Har köpt en sådan kniv för ett väldigt rabatterat pris, helt ny. Vill bara ha era åsikter angående denna kniv. Fick tips från mina befäl att det var en bra kniv.

http://www.fallkniven.com/a1f1/f1_sv.htm

ha de bra!!

Rangern.gif
Lindeberg
Håller kniven vad texten lovar så verkar det ju vara ett bra verktyg. Men, man kan nog inte säga så mycket förrän man håll/klämt/känt på den.

Kanske har 2Sharp någon erfarenhet av denna. Något säger mig att han kan en del om knivar biggrin.gif
Ing
Jaha. Varför inte gå ut och använda den själv och skaffa dig en egen uppfattning om den nu när du har den? 7.gif

Jag tycker den är trevlig.
Funkar ju inte ens i närheten lika bra som A1 att plocka ner slanor m.m, men som istället för en mora!
Torak
Sjalv ar jag ratt fortjust i S1 - var Kapten hade en, med vilken han brukade "spika" fast sana dar stora anteckningsblock pa traden ute pa kaserngarden...
EOD
En kniv är ett verktyg och det gäller att använda rätt verktyg till rätt uppgift. Anledningen till att jag köpte min S1 var att jag vill ha lite mera huggverktyg. A1 var lite för stor i mitt tycke men jag är säker på att du kommer bli nöjd med din F1, det är en bra kniv. Sedan kan jag rekomendera Kydexslidorna, fungerar mycket bra.

Bild på S1 med behandlat blad

EOD
Doyle
QUOTE (Torak @ Aug 16 2003, 13:41 )
Sjalv ar jag ratt fortjust i S1 - var Kapten hade en, med vilken han brukade "spika" fast sana dar stora anteckningsblock pa traden ute pa kaserngarden...

OT, men vet en som "spikade" fast ett anteckningsblock i ett träd medelst kniv. Han fick göra resten av sin GU med en hand då "knivhanden" behövde några månader på sig att läka ihop senor motsv.
Smocken
Personligen tycker jag F1 är lite för liten. Dpock så är kvaliteten utmärkt. Kolla hellre in A1 eller S1. Själv sitter jag på en Coldsteel SRK. Har alltid funkat för mig.
gonzo
F1an var den enda jag kunda beställa till ett sådant rabatterat pris, kommer betala 300 kr för den. Jag har ingen lust att lägga ner 1200 kr på en kniv, annars hade jag valt s1an. Den här kniven duger för mig tror jag.
Vet dock inte när jag får den.
RäserCarl
Får man fråga lite försiktigt vart man ska vända sig för att köpa den till detta förträffliga pris?
Yman
F1-kniven har diskuterats i ett flertal trådar här i Materialplatsen.
Blandannat denna

Men som sagt, det finns flera trådar som handlar om bl.a F1:an.

//Yman
niklassthlm
Tjena! Jag har haft min F1'a i ca 5 år och är super nöjd med den. Stålet är det bästa på marknaden.
Jag använder den all around.
Köp den, du kommer inte att ångra dig, den är INTE för liten för vad den är ämnad för.

/Niklas

sök runt lite på kniv forum o kolla så får du se vad folk tycker om den ( gämmfört med SOG osv)
Mårten
Vill du även ha en kombinerad kniv/lie/machete kan jag varmt rekomendera storebror A1.. Dock ser den bisarr ut i bältet... (A1:an alltså..)
gonzo
Räsercarl:
Genom en kontakt och en sponsor... inte i någon affär alltså

Yman:
Sökte på F1 Kniv o lite sånt, men hittade inget, antingen var det att jag var kass på att söka eller så var det internet som var dumt.
Vargas
Bär dagligen kniv från Fällkniven, äger 1st F1, 1 st S1 och två WM1:or. Just F1:an är lagom för det mesta, även om den större S1 kan vara att föredra om man ska leka skogshuggare. I vardaglig tjänst föredrar jag faktiskt den behändiga WM1 med neck-kydex istoppad i fickan alternativt F1:an i kydexslida i bältet.
heiho
Har haft F1 sedan den kom ut, tror det var 1995, den bästa kniv jag haft.
Enligt min uppfattning skall en bra kniv vara så stor att du kan fälla ett träd men samtidigt så liten att du kan tälja dig en kåsa och göra en fiskesticka. F1 uppfyller detta med råge.

OT
Min F1 har löpnummer 1016. Det vore kul att veta vad ni har för nummer på era.
2Sharp
F1 är en bra kniv, som några andra tycker jag att den kan vara lite liten, men den tål ju bra med stryk.

Från början tillverkades de i Japan och i ATS-34 stål, sedan blev det väl VG-10 och nu laminerat VG-10 om jag inte är helt yr..

Jag tror inte att de numreras längre.

Jag tycker att Fällknivens knivar håller hög klass, både vad gäller kniv och slida, jag fördrar i princip alltid slida i kydex (motsv.)
Jag är inte så förtjust i deras nyare serie "Northern Light, tycker inte att de gör skäl för pengarna.

Hade jag köpt en kniv från dem nu hade jag valt en S1, svart med kydex, bra storlek som inte är allt för svår att bära.

Jag tycker att den enkla designen är bra, samtidgt som den är lite tråkig smile.gif därför jag har valt att köpa en Strider BT-SS, den ger mig både utseende och presterar mycket bra! Kanske liiite lång? får använda den lite mer för att avgöra det tror jag...

Knivar är kul smile.gif
Torak
Jag har en katana hemma, men den far val inte plats i baltet ute i falt...
2Sharp
QUOTE (Torak @ Aug 16 2003, 18:05 )

Tunnis... ph34r.gif
Vargas
Sitter och funderar på om jag skall blåsa lite av de stålar man fick tillbaka på skatten på ett par lösa Fällkniven-blad: http://www.fallkniven.com/sv-blades.htm
Det lutar åt ett F1-blad som jag skall lägga på ett par skållor i horn eller ben, kan bli valnötsträ också.

Min några månader gamla F1:a med laminerat VG-10 är inte numrerad.
Richard H
QUOTE (heiho @ Aug 16 2003, 17:45 )
OT

Min har: #01223 och är köpt -95
Fu Kjellberg
QUOTE (Vargas @ Aug 16 2003, 19:24 )
Sitter och funderar på om jag skall blåsa lite av de stålar man fick tillbaka på skatten på ett par lösa Fällkniven-blad: http://www.fallkniven.com/sv-blades.htm
Det lutar åt ett F1-blad som jag skall lägga på ett par skållor i horn eller ben, kan bli valnötsträ också.

Min några månader gamla F1:a med laminerat VG-10 är inte numrerad.

Såg också att dom sålde lösa blad och blev sugen att köpa.
Antingen linda greppet med paracord eler G-10 grepp och göra en egen kydexslida
Men såg att priset på lösa blad och en färdig med slida inte skillde så mycket.

Men det är alltid roligare med något man gjort själv :P
Patroels
@ Kjellberg
Göra egen kydex-slida... HUR? wub.gif
Var får man tag på materialer?
Hur varmt ska det vara innan man kan arbeta med det?

I NEED TO KNOW
Lindeberg
Min plånbok gillar inte denna topicen mad.gif

Vill ha en F1 biggrin.gif
Fu Kjellberg
Patroels @
Här är lite tips i en gammal tråd.
Tidigare tråd..

Har inte gjort någon själv men läst om det.
Du kan värma både i ugn eller varmluftspistol.

Vet inte var man hittar kydex i Danmark.
Patroels
Jaså, man kan söka på denna sajten? vissel.gif mad.gif

Tackar!
Zeb
KÖP, KÖP, KÖP. Har haft min i några år nu och jag har inte haft någon bättre kniv. Som ett befäl på k3/överlivnadsinstruktör sa till mig," Den når alla inre organ" om den nu ska användas till sådant. ;)
heiho
QUOTE (Torak @ Aug 16 2003, 19:05 )

Katana är ett underbart vapen.
Har precis fått min polerad så den får också stanna hemma då jag drar i fält.
Blir det skarpt åker den nog med hängandes på ryggen. ph34r.gif
Vargas
Alla vet ju att Katana bärs i bältet intill sin lilla följeslagare Wakizashi ...
heiho
Man kan aldrig vara säker, det finns fördelar med att ha den på ryggen också. ph34r.gif
2Sharp
QUOTE (heiho @ Aug 16 2003, 21:55 )
Man kan aldrig vara säker, det finns fördelar med att ha den på ryggen också. ph34r.gif

Sluta lipa och se till att fixa några schyssta bilder till oss blankvapendiggare..

smile.gif
Torak
Min katana ar tyvarr av det billigare slaget, £65 och formodligen billig metall. Men vass ar den! Jag testade den pa en kartonglada, gick rakt igenom med perfekt kant.

I ett skarpt lage skulle jag nog hellre skaffa en egen pistol och bara med AKn, plus en machete av militart slag. Eller kanske en kukri...
niklassthlm
Enligt min uppfattning skall en bra kniv vara så stor att du kan fälla ett träd men samtidigt så liten att du kan tälja dig en kåsa och göra en fiskesticka. F1 uppfyller detta med råge.

OT

Min har : 7612
De nya f1 orna är ej numrerade ( De tillverkade i Lam. VG10 )

/Niklas
heiho
Har tyvärr ingen digitalkamera, skall se om jag kan låna en.
Min Katana är dock av hyfsad kvalitet, priset ligger runt 15 000.
Men om ni är intresserade så gå in på Staffan Stenudds sida och kolla in Iaido videos, Iaido = konsten att dra det japanska svärdet.
http://www.stenudd.com/aikibatto/video.htm
2Sharp
Hade varit kul att se bilder med lite intressant info...

Träffade på iaido då jag tränade karate för Shingo Ohgami, intressant men jag har på senare år halkat långt från den [japanska] kampsportsmentaliteten då jag haft andra mål med min träning.
Adam Wilhelm
Jag har gjort ett byte.
För några månader sedan köpte jag en Sissippukko M/95 för 500:-
För en tid sedan så slängde jag ur mig att jag ville byta den mot en polares F1.
Mitt skäl var att han alltid använde sin Cold steel Recon Tanto i fält och således inte behövde F1:an.
Till min förvåning gick han med på det och min f.d kniv hänger numera i lastgallret på hans XC 70.

Jag-> fun_icon_nana.gif
Dr.Koma
Jag vete fan vad för dalahästar ni har täljt med era F1or och S1or för när FBU kurs polaren högg in i en torkad tvåtums björkpåle med sin sprillans nya S1a (VG10 stål blad) så splittrades och chippade det värre än morsans porslin. VG10 stålet är bara skit. segt att bryna och lätt att splittra köp en coldsteel Master hunter eller srk istället dom tål att användas på riktigt.
Ing
QUOTE (Dr.Koma @ Aug 20 2003, 22:40 )
Jag vete fan vad för dalahästar ni har täljt med era F1or och S1or för när FBU kurs polaren högg in i en torkad tvåtums björkpåle med sin sprillans nya S1a (VG10 stål blad) så splittrades och chippade det värre än morsans porslin. VG10 stålet är bara skit. segt att bryna och lätt att splittra köp en coldsteel Master hunter eller srk istället dom tål att användas på riktigt.

Låter som någonting Fällkniven AB skulle vara intresserade av att få in som garantiärende och han skulle garanterat få en ny kniv.

Den kniven MÅSTE det varit fabrikationsfel på, i annat fall ljuger du dig blå om vad som hände.
Capt
Dr.Koma;

Är innehavare av en S1'a sedan 5 år tillbaka och har använt den mycket frekvent.
Utan att skämmas kan jag säga att den dessutom emellanåt har brukats ganska vårdslöst till saker den inte är byggd för.
Har aldrig någonsin haft några problem eller upplevt att den inte har gjort sitt jobb.
Enda problemet jag upplever då det gäller att skärpa upp den är att en dag tar stålet slut, men den hänger i allafall med ett tag till.

Din polare har antingen en kniv med fabrikationsfel, eller så har han brukat den extremt fel.
2Sharp
Om du dömer ut VG10 för att en (1) kniv fallerat så tycker jag du är väl drastisk...

Jag har haft en A1 som jag spöade på ordentligt, inga dalahästar där inte...

Fabrikationsfel är en sak, bara att kontakta Fällkniven så ordnar de det utan bekymmer... för fan, skicka den till mig så fixar jag en ny åt din polare...
Jag tycker dock att det luktar skitsnack lång väg...
Sg Joker

OT

löpnummer #07073.. Tror att jag köpte den ca ´96-´97 nån gång. Den har fungerat utmärkt när jag behövt den även om jag för det mesta bara använd min Leatherman Wave. Jag tycker att allt jobb man behöver en stor kniv till är yxjobb..(förutom slyröjning)..
Tompa
Jag har också funderat på en F1:a men jag har hört att den har ett relativt litet (kort) handtag och dålig parerstång. Hur är skillnaden mot den lite större S1:an? Ligger den bättre i handen och har den bättre parerstång ,och framförallt vad anser befälen under VPL om att man har en S1:a?

-om något av detta har tagits upp redan så kan Blågul radera detta-

//toMPa salute.gif
2Sharp
QUOTE (Tompa @ Aug 22 2003, 14:31 )
Jag har också funderat på en F1:a men jag har hört att den har ett relativt litet (kort) handtag och dålig parerstång. Hur är skillnaden mot den lite större S1:an?  Ligger den bättre i handen och har den bättre parerstång ,och framförallt vad anser befälen under VPL om att man har en S1:a?

//toMPa  salute.gif

Jag har inte så små händer och tycker F1/S1 ligger bra i handen, parerstången är tämligen liten men tillsammmans med greppet som du inte glider på ger det ett säkert grepp.

Min uppfattning, från minnet, är att F1/S1's handtag inte skiljer sig så mycket åt.
Razvedka
QUOTE (Tompa @ Aug 22 2003, 15:31 )
Jag har också funderat på en F1:a men jag har hört att den har ett relativt litet (kort) handtag och dålig parerstång. Hur är skillnaden mot den lite större S1:an?  Ligger den bättre i handen och har den bättre parerstång ,och framförallt vad anser befälen under VPL om att man har en S1:a?

//toMPa  salute.gif

Vad avser olika befäl på olika förbands åsikter kan naturligtvis skilja sig stort. Min uppfattning är att de flesta efter GSU tillämpar en regel om "snygg på kasern" och kanske tillåtelse till litet mer tillämpad utr i fält - och det är ju där du har användning av en S1/F1...Det är ju bara att fråga om godkännande och kunna motivera varför man behöver den:)

Vad gäller parerstång kan jag bara instämma i 2Sharps meddelande: Den ligger mkt fint i handen och jag har aldrig upplevt att jag skulle glida på kniven eller kännt mig ängslig att på annat sätt fippla till det...Haft F1 i fem års flitigt användande i allt från att skära fint och tyst till att splinta hårda björkklabbar under mer civil verksamhet och det är en kanonkniv som knappt ens avtar i skärpa under de mer brutala påfrestningarna...
Vargas
Parerstången anser jag inte vara ett problem. Dessutom utrustar jag mina knivar oftast med en bit tamp i "ögat" på handtaget så att man kan trä in fingrarna och fixera kniven mer i handen om man skulle känna att det fanns minsta risk för att slinta.
Axial
QUOTE (Ing @ Aug 20 2003, 21:49 )
QUOTE (Dr.Koma @ Aug 20 2003, 22:40 )

Låter som någonting Fällkniven AB skulle vara intresserade av att få in som garantiärende och han skulle garanterat få en ny kniv.

Den kniven MÅSTE det varit fabrikationsfel på, i annat fall ljuger du dig blå om vad som hände.

Förutsatt att vi pratar kurs på Väddö (ungdomsledarkurs grundkurs, tror jag det var) så är historien sann, dels har jag en kompis som var där och dels har jag träffat instruktören som lyckades ha sönder kniven. Det var faktiskt två eller tre knivar som gick sönder under samma övning och knivbladen sattes i en träbit och hängdes upp i matsalen på FBU-kursgård Väddö som trofé. Dock var de nedtagna när jag var där i år.
Jag ska idag kontrollera historien och förhoppningsvis återkomma imorgon söndag (under kvällen) med överkontrollerad information.
Dr.Koma
Anade att det här skulle sticka i ögonen eftersom det är så många som har just den här modellen. Kan tillägga att jag också gillar utformningen på A1 bättre än min SRK (A1 har skönare grepp för mina händer och genomgående blad) Men Nej jag snackar inte skit jag trodde inte mina egna ögon när jag såg vad som hade hänt, men det fins minst sex man en kvinna och en golden retriever från Överlevnad barmark kursen på väddö v.33 förra året som kan intyga vad jag säger. Om någon av er är riktigt presistenta så kan jag nog jobba fram mailadressen till Anders som ägde kniven för jag är inte helt nöjd med att folk anklagar mig för att ljuga. dry.gif

Enstaka fabrikationsfel och garantifråga, visst mycket möjligt, men det avskräckte iallafall mig helt och hållet från att köpa en A1:a.

Det här inträffade faktiskt som jag skrev på Väddö men det var ingen ungdomsledarkurs och det där med flera knivar på samma övning låter obekant för mig. Men har det falierat fler fällknivenprodukter där så stärker det bara min ståndpunkt angående Vg10 stålets kvalité. Det fins inga fbu kurser där man använder sin kniv oftare och hårdare än överlevnadskurserna eftersom att kniven kompassen och eldstålet är den enda utrustning man har under hela veckan. All annan utrustning tillverkar man med (yes you guessed it) sin kniv.
2Sharp
Nej, jag anklagar dig inte för att ljuga, men som jag nämnde, döma ut ett knivstål för att en kniv har fallerat är lite drastiskt tycker jag. Det stålet används ju även av andra tillverkare (Spyderco, Al Mar) och anses vara ett mycket bra och stryktåligt stål.

Jag säger inte att en kniv från Fällkniven absolut inte kan gå sönder, men, att det då beror på fabrikationsfel tycker jag är ett rimligt antagande. Det sticker mig inte i ögonen, men det är alltid trevligt med en längre förklaring smile.gif

Som sagt, jag har haft en A1 som jag använde rejält, jag har fixat Fällknivens knivar åt många kamrater och vänner, under mina missioner har det varit deras (Fällknivens) knivar högt och lågt, jag har personligen sett en kniv gå sönder, och den kniven användes som kastkniv med stenigt underlag.

Eftersom jag är intresserad av knivar så kollar jag gärna in andras knivar och frågar hur de använt dem och hur länge de har haft dem, de flesta är nöjda och, som sagt, ingen har haft sönder någon...

Dock har jag hört flertalet gånger att någon haft en kompis/kusin/etc. som minsann bröt sin A1 när de skar näver... man blir lite skeptisk...

Tog du illa upp ber jag om ursäkt.

(Hey Raz, tack för senast smile.gif )
Dr.Koma
Pfff kasta knivar..There´s allways that one idjut isnt there. laugh.gif
Såsom jag ser det kan man skylla Fällknivenbladens sprickbenägenhet på två saker. För du måste hålla med om att skräckhistorierna börjar bli många nu. Det ena är att VG10 kan vara ett för sprött stål från början eller att fällknivens smeder, till skillnad från Al Mars´ klantar sig ibland när dom anlöper eller normaliserar stålet i knivbladen. Vad det än är så kommer jag, den klockrena designen till trots att passa mig för jusst det här fabrikatet eftersom kvalleduttan är för ojämn. Defins beviserligen dom som bara håller i fem minuter men säkert också dom som håller även för barnbarnen. Det får tiden utvisa.

Spyderco ska jag inte gå in på för jag har alltid avskytt designen såpass mycket att jag inte ens brytt mig om att testat den. spyderco är knivvärldens glock i avseende om "själen" som någon nämnde tidigare. HV.gif

"The first and only rule in combat situation knifethrowing is this:
DONT FUCKING THROW YOUR FUCKING KNIFE IN A FUCKING COMBATSITUATION!"
2Sharp
QUOTE (Dr.Koma @ Aug 24 2003, 12:20 )
Pfff kasta knivar..There´s allways that one idjut isnt there.  laugh.gif
Såsom jag ser det kan man skylla Fällknivenbladens sprickbenägenhet på två saker. För du måste hålla med om att skräckhistorierna börjar bli många nu. Det ena är att VG10 kan vara ett för sprött stål från början eller att fällknivens smeder, till skillnad från Al Mars´ klantar sig ibland när dom anlöper eller normaliserar stålet i knivbladen.  Vad det än är så kommer jag, den klockrena designen till trots att passa mig för jusst det här fabrikatet eftersom kvalleduttan är för ojämn. Defins beviserligen dom som bara håller i fem minuter men  säkert också dom som håller även för barnbarnen. Det får tiden utvisa.

Spyderco ska jag inte gå in på för jag har alltid avskytt designen såpass mycket att jag inte ens brytt mig om att testat den. spyderco är knivvärldens glock i avseende om "själen" som någon nämnde tidigare.  HV.gif

"The first and only rule in combat situation knifethrowing is this:
  DONT FUCKING THROW YOUR FUCKING KNIFE IN A FUCKING COMBATSITUATION!"

Jooo, killen bröt 2 eller 3 knivar... han hade inställningen att man skulle ha en kniv till allt, och då var man ju tvungen att bemästra alla sidor av den... trots mitt ivriga avrådande...

Som du själv säger: "klantar sig ibland när dom anlöper eller normaliserar stålet i knivbladen" = fabrikationsfel.
Jag håller inte med om att skräckhistorierna börjar att bli många, det är en som diskuterats i den här tråden och jag har inte fått någon annan "bevisad" för mig...

Ett inlägg i debatten om knivar som går sönder..
Jag hänger ju hyfsat regelbundet (dagligen) på div. diskussionsforum dör huvudämnet är knivar, inte helt sällan dyker det upp någon som säger sig ha köpt en kniv för en viss summa, låt oss säga 90 USD, personen i fråga säger att den gått sönder när han/hon skar papper eller annat som en kniv av den kvalitén skulle klara utan problem..

En produktansvarig eller kundkontakts ansvarig dyker upp och ber om ursäkt, säger att de är intresserade av att få in kniven för att kontrollera vad det är som gått fel, oftast är det bara att skicka in kniven så byter de ut den mot en ny, "no questions asked" inte helt sällan erbjuder de sig att ersätta personen för ev. porto utlägg... men, personen dyker inte helt sällen upp och svarar att "nja, jag orkar inte/har inte tid så jag behåller den"..
Vilket får mig att anta att den riktiga orsaken är antingen att personen har gjort något med sin kniv som han inte borde (brutit och använt den som bräckjärn) alt. snackar skit och är mer intresserad av att skapa "opinionsstorm" och allmänt vara ett "troll" för sitt höga nöjesskull?
Varför köpa en relativt dyr kniv, inte vara nöjd med den och när sedan någon erbjuder dig att fixa den gratis helt plötsligt inte vara så angelägen?? varför inte knipa käft från början då?
Jag menar inte att detta går att applicera på dig! utan det är menat som en förklaring på min skeptiska inställning till dessa "skräckhistorier"..

Såpass många Fällknivens knivar jag har tittat på och diskuterat med div. personer så borde jag sett ett flertal som varit trasig alt. hört från personer som varit missnöjda, men än så länge har jag inte sett en enda som varit trasig, förutom den som användes som kastkniv, vilket den ju inte skall göra...

Återigen, det är inte omöjligt att de går sönder, men det är heller inte troligt att det är så vanligt.

Kan hålla med dig om att en del Spyderco knivar är fula, trevlig jämförelse med Glock smile.gif men de är faktiskt förbannat användarvänliga... och håller en bra och jämn kvalité.
Så jag tycker du skall testa en, bara därför att.. :P

Själv är jag trogen Emerson fanatiker smile.gif ( www.emersonknives.com ) de är, för min del, kanske knivarnas kimber eller automtakarbinernas Sig 550 smile.gif
Dr.Koma
Jo visst kan det vara som du säger om att folk missanvänder sina knivar men det jag beskrev hände bokstsavligen framför ögonen på mig så jag har lite svårt att avfärda det. Dom andra historierna från väddö kan jag inte svara för eftersom jag inte var där men kan man väl hävda att det är missanvändning att hugga i trä med sin kniv? srk håller ju för det?

Tänkte faktiskt köpa mig en spyderco för ett tag sen för att ha som repsåg ifall jag skulle hamna i nåt skitnödigt läge när jag klättrar men det blev alldrig av eftersom jag tyckte att den hade för smalt användningsområde. tveka.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.