Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Befattningsutbildningar!!
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Laurin E.
Några blev glada, andra blev ledsna och besvikna...

Själv hamna jag på Min-pluton, vilket jag är nöjd med. Någon som har lite erfarenhet av Min? Vore kul att höra lite berättelser om folk som pysslat med likande saker, om det nu finns sådana på forumet!?

/Laurin
Slasken
Där hamna jag med, sökte det i första val. Dock hade det vart kul att få veta lite mer då jag inte heller vet sådär värst mycket. Ja då kommer vi "vara ihop" från vecka 336 då. kul! biggrin.gif
Tompa
Snackade med polaren som ligger där nere igår och han hamnade på Robot...

// toMPa Rangern.gif
Azan_Gb
QUOTE (Laurin E. @ Aug 15 2003, 20:50 )
Några blev glada, andra blev ledsna och besvikna...

Själv hamna jag på Min-pluton, vilket jag är nöjd med. Någon som har lite erfarenhet av Min? Vore kul att höra lite berättelser om folk som pysslat med likande saker, om det nu finns sådana på forumet!?

/Laurin

va inte du sjukvårdare
Laurin E.
QUOTE (Tompa @ Aug 16 2003, 11:27 )
Snackade med polaren som ligger där nere igår och han hamnade på Robot...

// toMPa  Rangern.gif

Vilken pluton ligger han i? Min pluton hade nämligen stor majoritet av robotplatserna...
hellered
azan_gb: laurin.e var från början inskriven som sjukvårdare men bad om att få en annan tjänst. som tur väl var fanns det konkurrens om sjukvårdsplatserna.
värre är det dock för en annan forumbesökare(fransson) som tyvärr inte blev båtchef utan robot.
Azan_Gb
Hursomhelst. Hoppas ni kommer trivas på era befattningar.

och Lycka Till så ses vi i oktober.

/Azan som vill bli GRK

Edit:Tar befälen hänsyn till vad man vill bli , eller är det dem som bestämmer vart man ska hamna?.
Amfibieslusken
Grattis till er som fick de platser ni ville ha, grattis även till de som inte fick vad de ville ha, ni får bra utbildningar ändå, och ni blir inte besvikna.

@Azan_Gb. Befälen tar hänsyn till vad ni själva vill, men naturligvis kan de inte göra det för alla, då de bara har ett visst antal platser på de olika kompanierna, men de flesta får som de vill.

Rangern.gif
Azan_Gb
QUOTE (Amfibieslusken @ Aug 16 2003, 16:50 )
Grattis till er som fick de platser ni ville ha, grattis även till de som inte fick vad de ville ha, ni får bra utbildningar ändå, och ni blir inte besvikna.

@Azan_Gb. Befälen tar hänsyn till vad ni själva vill, men naturligvis kan de inte göra det för alla, då de bara har ett visst antal platser på de olika kompanierna, men de flesta får som de vill.

Rangern.gif

Då hoppas jag på beffatningen GRk Pjäsgruppchef.
Volvo
Har för mig att det är Pb uttagna som blir gruppchefer. Rätta mig om jag har fel.
Dass
jag vet inte riktigt hur det är på Amf4 men jagb antar att det liknar vårt sätt i Amf1, PB elever blir allt från tekniker som inte har några soldater under sig till stf.plutch (GRK).
vi på amf1 får reda på måndag vad vi får för huvudtjänst.
Volvo
Jo, så är det på amf 4 också. Jag tänkte just på Pjäsgrpc att det endast är Pb uttagna som kan bli. Som jag förstått så är Azan GB uttagen och kan därför inte bli gruppchef, möjligt Stf pjäsgrpC.
VH
Dass, vilken pluton ligger du på och vad har du sökt?
Lycka till!
Azan_Gb
QUOTE (Volvo @ Aug 24 2003, 09:30 )
Jo, så är det på amf 4 också. Jag tänkte just på Pjäsgrpc att det endast är Pb uttagna som kan bli. Som jag förstått så är Azan GB uttagen och kan därför inte bli gruppchef, möjligt Stf pjäsgrpC.

Hej
Jo ska förklara det här.
Det är PB som är Gruppchefen. Och han följer E-gruppen . Och 4 personer är det som är dem som skuter skottet. 1 Gb och 3 F-soldater. Då är Gb:n typ chef över dem 3 f-soldaterna. Men när gruppen är samlad då har Pb:n befälet för hela gruppen.
Dass
QUOTE (VH @ Aug 24 2003, 13:34 )
Dass, vilken pluton ligger du på och vad har du sökt?
Lycka till!

ligger inne på 1:a PBplut (vi har Kjkomp/Amfskytte som befäl) och har sköt Amfskytte, nu på måndag visar det sig vad jag blir, egentligen tycker jag att de alra flesta tjänster hade nått som verkade intressant, med just Amfskytte och GRK är det som intresserade mig mest.

tack så mycket för "lycka till" det kommer jag behöva i Amf
VH
Var det er vi "hjälpte" som extra-instr. under en fysövning med en Fk i gympahallen i somras?

Skytte blir nog roligt, mycket skjutningar och bra befäl.
Vilka befäl har du nu? Du kan PMa om du inte vill dra dom i tråden!
(Låg inne förra året/i år)
Halonen-AmfPB
Själv hamnade jag på min... inte kanske riktigt vad jag tänkt mig. Vad jag har hört om min så i krig så lägger de ner minor och ligger och väntar i 3 veckor på att rätt båt kan passera och så spränger de båten. I övningstid så har jag hört att man lägger ner minor, plockar upp dem och tokvårdar sedan i flera timmar.
Panzerfaust
unsure.gif Hur länge ligger en PB inne? vet en som ska in som pb nästa år på amf1.
När jag gjorde lumpen 98-99 vid infateriet gjorde PB 12 KB 15 månader (har för mig 14 men folk säger att jag har fel då)
Han säger att han ska va inne i 15 månader som PB, är det så nu förtiden?
Hur länge är isåfall KB inne? eller finns inte det längre unsure.gif ?
hum hum
Vysotskij
QUOTE (Wittman @ Aug 25 2003, 22:28 )
unsure.gif Hur länge ligger en PB inne? vet en som ska in som pb nästa år på amf1.

Har för mig att det skrivits tidigare, men ungefär såhär var det på min tid (mitten 90-tal):

Armén: F-vpl 7-8 mån, GB/E-vpl 10 mån, PB 12 mån, KB 15 mån

Flygvapnet: F-vpl 7-8 mån, GB 11 mån, PB 11 mån

KA/Amf: F-vpl 7-8 mån, GB/E-vpl 10-11 mån, PB 14 mån

Flottan: Dålig koll; varierar nog från 9-10 månader till 18 för PB/KB

I praktiken kan det variera, exempelvis brukar KB som rycker in i början på juni rycka ut i tid till högskolans terminsstart, så det blir väl lika ofta 14,5 som 15 hela månader.
edgeman amfpb03/04
QUOTE (Dass @ Aug 24 2003, 09:23 )
jag vet inte riktigt hur det är på Amf4 men jagb antar att det liknar vårt sätt i Amf1, PB elever blir allt från tekniker som inte har några soldater under sig till stf.plutch (GRK).
vi på amf1 får reda på måndag vad vi får för huvudtjänst.

Har inte ni ledigt i veckan?
Alla utom BåtC är lediga på Amf4 den här veckan...
Inte helt fel alls... =)

/ Sundlo
(som förövigt blev Strigrpchef)
Thorleif
När jag gjorde lumpen 98-99 vid infateriet gjorde PB 12 KB 15 månader (har för mig 14 men folk säger att jag har fel då)
hum hum

AMF har inga KB ! o PB ligger inne 15 månader !
Panzerfaust
QUOTE (Thorleif @ Aug 27 2003, 08:46 )
hum hum

AMF har inga KB ! o PB ligger inne 15 månader !

Yes, förstog nästan det ;)
Men vilken grad får Pb då i amf? blir dom vpl fänrikar vid mycket i och emd att dom ändå är inne 15 månader? eller blir dom bara sergeanter ändå?
edgeman amfpb03/04
QUOTE (Wittman @ Aug 27 2003, 08:56 )
Yes, förstog nästan det ;)
Men vilken grad får Pb då i amf? blir dom vpl fänrikar vid mycket i och emd att dom ändå är inne 15 månader? eller blir dom bara sergeanter ändå?

man blir sergant vid muck ja...
Azan_Gb
QUOTE (edgeman amfpb03/04 @ Aug 27 2003, 02:19 )
/ Sundlo
(som förövigt blev Strigrpchef)

Vad gör en som dig?

Ska du till blekinge och läsa?

/Ali
Pbmin
Som ni hör på mitt namn så vet jag en hel del om min-pluton. Ni behöver inte oroa er för att ni bara kommer att ligga o slappa i en o-plats. Vad jag förstår är ni Pb och om Pb på min så har man röven fylld med uppgifter hela tiden. Mycket spaning och pang-pang. Vad gäller vård säger jag bara TOKVÅRD! horny.gif ca. 24 tim efter varje minfällning. Lycka till... Rangern.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.