Dedicated
Aug 15 2003, 10:39
Hur är det egentligen tänkt att man ska ta sig ner från detta hinder? Hoppa? Det är ju rätt högt.......typ 3-4 m.
Min tränare som är Fys-instruktör på Karlberg tycker att man ska sätta sig på rumpan o hoppa ner och inte ta sats och hoppa ner som några gjorde

med knäskador och fotledsskador som följd...
//toMPa
Honken
Aug 15 2003, 10:50
Eller så klänger man tag i kanten och tjänar på så sätt minst två meter i fallhöjd.
Dedicated
Aug 15 2003, 10:54
Men hur SKA man göra? Använder mig av Honkens metod, speciellt eftersom vi tränar i full utrustning inkl. kroppsskydd.....Revinge, Honken, känns det bekant?
Pratar vi Militär 5-kampsbana eller stridshinderbana.
Om 5-kampsbana varför med full utr?
Snabbast och med minsta risk för skador... är sittande på kanten!
//C
Dahlberg
Aug 15 2003, 11:33
Lutande vägg med rep? Det är väl bara att "repella" sig ned med repet...?
Fredrik|sthlm
Aug 15 2003, 11:37
det finns nog inget sätt som är det enda rätta. tycker du att det går lika bra att hänga och spara 2m på det sättat så kan du göra det, sittandes som någon sa, är väl det snabbaste och ändå inte säkert riskfyllt.
däremot kan jag säga att väggen i karlberg är roligare utan rep, särskilt som den under tidigare vår inte har några rep framplockade. då vill jag däremot ställa en fråga. någon som har en idé om hur man ska bestiga ett sådant hinder bäst (utan rep). Min teknik är att ta full sats och försöka springa vidare på väggen och innan man kommer för mycket ut i från väggen igen, ta tag i kan där uppe. Det känns däremot som detta inte är biomekaniskt idylliskt för knäna. jag kan ha helt fel. att du kanske får upp betydligt större hastighet i ett fall från samma höjd. men svar önskas ändå.
Dies irae
Aug 15 2003, 11:56

Detta är hindret i fråga.....
Honken
Aug 15 2003, 12:10
Lt. Payne: känns mycket igen. Tyvärr så fick vi inte hålla på med hinderbanan mer än en gång. Man skulle tydligen ha fallutbildning och annat trams för att få använda hela.
Under hindret så är det ju (oftast) sand eller sågspån så att sätta sig på kanten och hoppa ner är nog det bästa. Så fick vi lära oss, på hinderbanan i Skövde så är det även en kant nedanför hindret som ska hindra sågspånet från att åka under hindret, så att hänga sig på med händerna och sen släppa var nästa farligt då man riskerade att landra på denna kant (4-5dm hög) och ramla och slå sig rejält.
När du hoppar (om du sätter dig på kanten) se då till att du har lätt böjda knän innan du landar, då landar du mjukt och bekvämt. Det brukar dock finnas ett värre händer, pungspräckarhindret, där man ska hoppa på telefonstolpar som är ungefär 1 m ifrån varandra, och det blir bara högre för varje stolpe. Så när du är på sista stolpen så är du på nästan 3 m höjd, och där var det bara hårt grus i Skövde. Det var nog det värsta hindret, för om man missade en telefonstolpe så riskerade man att få att ben på var sida om telefonstolparna, och då kunde otäcka saker hända
Dedicated
Aug 15 2003, 12:30
QUOTE (Honken @ Aug 15 2003, 13:10 )
Lt. Payne: känns mycket igen. Tyvärr så fick vi inte hålla på med hinderbanan mer än en gång. Man skulle tydligen ha fallutbildning och annat trams för att få använda hela.
Fallutbildning? Går bra att trilla utan utbildning, empiriskt bevisat. Eftersom vi inte vet bättre tar vi alla hinder.......
Lt. payne
Aug 15 2003, 12:53
QUOTE (J fyhr @ Aug 15 2003, 12:56 )
Lite OT i ämnet kanske..
Ett sånt hinder är ett bra sätt att öva grupparbete och stärka sammanhållning.
Uppgift:
Hela gruppen ska över UTAN rep (och skador). Hur gör man då?
Den naturliga ledaren brukar utkristalliseras vid såna tillfällen och gruppen lär sig lita på varann.
Få någon fallskärmshoppare (går lika bra med civila hoppare) att utbilda på landning/rullning så slipper ni skador.
Avseende hur man tar sig över hindran har jag bara fått lära mig hur man gör det snabbt, inte skadefritt.
Men om man ser på personen höger i bilden skulle jag om jag var där greppat kanten och helt enkelt svingat mig över (kanske satt i höger fot på kanten i farten). Eftersom röven då passerar cirka en decimeter över kanten lär det inte gör någon större skillnad mot om man sitter på kanten, mer än att man tjänar tid.
Angående hindret med liggande telefonstolpar hade man på en numer nedlagd hinderbana

en planka under stolparna som gjorde att man inte kunde ramla ner mellan dem och skada sig. Även på det hindret är principen densamma, man kliver inte på sista stolpen utan lägger händerna på den och svingar sig över. På så sätt spar man både tid och knän eftersom fallet blir lägre.
Men jag vet inte om det finns ETT korrekt sätt att ta sig runt banan. Men eftersom den är militär borde det ju vara uppstyrt in i minsta detalj.
stavning
Dahlberg
Aug 15 2003, 14:32
QUOTE (Fyhr @ Aug 15 2003, 11:39 )
Hur är det egentligen tänkt att man ska ta sig ner från detta hinder? Hoppa? Det är ju rätt högt.......typ 3-4 m.
Om man gör en fuling, så tar man det rep som man har klättrat upp med, och drar över det till andra sidan, och svingar sig ned med det... Enkelt, men rätt?
Dedicated
Aug 15 2003, 14:41
QUOTE (Dahlberg @ Aug 15 2003, 15:32 )
QUOTE (Fyhr @ Aug 15 2003, 11:39 )
Om man gör en fuling, så tar man det rep som man har klättrat upp med, och drar över det till andra sidan, och svingar sig ned med det... Enkelt, men rätt?
Syns kanske inte på brorsans bild, men repet är fäst ungefär mitt på brädväggen, på baksidan. Dessutom gör man det inte speciellt enkelt för de som kommer efter en om man tar repet med sig.
Lt. payne
Aug 15 2003, 14:46
QUOTE (Fyhr @ Aug 15 2003, 15:41 )
Dessutom gör man det inte speciellt enkelt för de som kommer efter en om man tar repet med sig.
Äh, då får de anstränga sig lite bättre nästa gång!
Vet du väl Fyhr, det är ingen bra övning om du inte har blodsmak i munnen!

"All the way"!!
Dedicated
Aug 15 2003, 14:51
QUOTE (Lt. payne @ Aug 15 2003, 15:46 )
Dessutom gör man det inte speciellt enkelt för de som kommer efter en om man tar repet med sig.
Äh, då får de anstränga sig lite bättre nästa gång!
Vet du väl Fyhr, det är ingen bra övning om du inte har blodsmak i munnen!

"All the way"!!
Nä, jag vet. Därför är ryggsäcken tung, tyngre blir den och marschen efter hinderbanan längre och längre. Skavsåren större, bredare och blodigare! You´re in the Hemvärn nu........
Dies irae
Aug 15 2003, 14:54
Syns kanske inte på brorsans bild, men repet är fäst ungefär mitt på brädväggen, på baksidan. Dessutom gör man det inte speciellt enkelt för de som kommer efter en om man tar repet med sig.

Nu syns det iallafall...

Det jävligaste hindret på banan, enligt mig....
QUOTE (Fu Tangsjö @ Aug 15 2003, 12:26 )
Det brukar dock finnas ett värre hinder, pungspräckarhindret, där man ska hoppa på telefonstolpar som är ungefär 1 m ifrån varandra, och det blir bara högre för varje stolpe. Så när du är på sista stolpen så är du på nästan 3 m höjd, och där var det bara hårt grus i Skövde. Det var nog det värsta hindret, för om man missade en telefonstolpe så riskerade man att få att ben på var sida om telefonstolparna, och då kunde otäcka saker hända

Paminner om en bit ur en engelsk radioserie fran femtiotalet,
The Goon Show:
"May I introduce Count Jim "Knees" Moriarty, champion barbed wire hurdler until his tragic accident."
Dahlberg
Aug 15 2003, 15:37
Aha, då hjälper det ju inte en själv att svinga över repet, men det blir desto jävligare för den som kommer efter... Moahahah...
Har löpt en del på hinderbanan i min ungdom.
Utan stridsutrustning behöver inte repetanvändas. Spring mot planket och greppa kanten och hoppa över i samma rörelse, landa i framåtrörelsen rulla och fortsätt löpa.
Rekomenderas inte på annat underlag än sand och absolut inte med någon form av packning.
Casca
Tianzi
Aug 15 2003, 18:08
Jag tycker att man alltid ska vara medveten att hinderbanan kunde vara värre.
ta killen här på bilden, han har det lite värre...
Raptor
Aug 15 2003, 22:10
Att hoppa ner, sittande från kanten fungerar. Har testat det både i träningskläder och i full stridmundering. Risken är att du inte landar jämnt och då får du komprimeringsskador i foten. Jag råkade ut för det under ett hopp och det satt i ganska länge.
Nu är jag modell tyngre så det har säkert något med saken att göra. Men om du inte vill chansa så ta tag i kanten och häng dig ner försiktigt. Sedan är det bara att släppa. Det går med stridsutrustningen på men det är lite klumpigare.
Kapten krycka
Sep 10 2003, 10:30
Tänk om våra befäl hade gett oss några alternativ på hur man tar sig ner. Vi var "bara " 5 av 20 som gick där ifrån med skador.
Sitter själv och väntar på operation två av knät[FONT=Arial][COLOR=purple]
De på hinderbanan måste man inte ha fältjacka i stridsmundering?
Det blir ju betydligt svalare att springa som de är klädda.
Sen att sitta och hoppa ner gjorde vi 4*20 män och ingen skadades.
Då några av hoppade ståendes från hindret sa bara våran löjtnant "Fy fan va combat!". Tilläggas kanske ska säga att vi gjorde det med skyddsmask på också.
Nosferatu
Sep 13 2003, 10:17
QUOTE (Fu Tangsjö @ Aug 15 2003, 13:26 )
När du hoppar (om du sätter dig på kanten) se då till att du har lätt böjda knän innan du landar, då landar du mjukt och bekvämt. Det brukar dock finnas ett värre händer, pungspräckarhindret, där man ska hoppa på telefonstolpar som är ungefär 1 m ifrån varandra, och det blir bara högre för varje stolpe. Så när du är på sista stolpen så är du på nästan 3 m höjd, och där var det bara hårt grus i Skövde. Det var nog det värsta hindret, för om man missade en telefonstolpe så riskerade man att få att ben på var sida om telefonstolparna, och då kunde otäcka saker hända

Dock är det numera plankor under telefonstolparna, förutom mellan den första och den andra...
Apropå "väggen"

som den kallas i Skövde (där repen för tillfället är borttagna) ska man enligt 1 st. Sgt. landa snett (fötterna först, givetvis), så att benen tar i marken, men sedan landar du med överkroppen vid sidan av fötterna...
om ni fattar...
Om du skall hoppa ner skall du landa på fötterna(doh!)
När fötterna tar emot skall du ej "trycka emot" utan låt dig själv sjunka ihop(böj på knäna så mycket de går)
Då kommer du antagligen
1. Göra en kullerbyta bakåt. Där knäna slipper ta så himla mycket tryk.
Dock kan du få en smäll på ländryggen och det är inget vidare iheller.
2. Häng dig på kanten så du får 1-2m mindre.
Sen för gruppövningen utan rep.
En lägger sig snett på den, nästa klättrar upp på honom och når kanten.
Sätter sig där, lägger sig på kanten eller något.
De andra börjar springa uppför och använder den sittande killen där uppe som
"rep" eller ankare. Smartast är att om han tar tag med hela armen runt kanten så folk kan använda sig av honom som ett fakerep.
Dock bör killen vara uthållig.
My 2 euro's.
Racoon Pioneer
Sep 13 2003, 15:39
Vid vår utbildning på det hindret sa befälet att man skulle springa så långt man kunde på väggen utan att använda repet och i en perfekt värld utan att överhuvudtaget fattat repet greppa om kanten och svinga kroppen åt sidan och över toppen och utför. Samma princip som på pungkrossarn -man försöker hålla kroppsmassan så nära marken som möjligt.
/RP
strvkomp
Sep 13 2003, 16:07
Du springer upp för väggen med hjälp av repet. När du är uppe sätt dig på rumpan och luta dig framåt så att du ligger på kanten med ett ben dinglande på varje sida. Det beb som ligger på repsidan när du sprang upp drar du nu upp så att du ligger raklång på kanten. Sen håller du i dig med händerna på kanten glider med kroppen längs kanten som du ska ner på till du hänger i bara händerna lodrätt. Släpper, landar, skriker ditt krigsrop, beger dig med språng mot nästa hinder som du ska forcera.
allt detta görs med, på ryggen gevär. Det låter knepigare än vad det är. Fördelen är att det faktiska hoppet bara blir drygt en meter.
Detta är alltså forcering av detta hinder á la stridsvagn....
//Strvkomp
Fbj972
Sep 13 2003, 16:23
Det Casca beskriver har även funkat utmärkt för mig vid samtliga tillfällen jag sprungit hinderbana.
strvkomp
Sep 13 2003, 16:42
Tilläggas bör att detta inte tar lång tid och att allt görs i en ett moment. Men man måste öva några ggr för att bli bra på det. På detta sätt gör jag både med stridsutrustning och i poplinstället.
//Strvkomp
har viserligen bara kört hinderbanan utan stridsutrustning, och det var för någon vecka sen i skövde. Vi fick kort och gott.. "spring uppför kanten och ner på andra sidan". Saknas som sagt rep och några av dom skadade klarade sig inte upp, väl uppe hoppade alla ner. Kändes la lite fötterna men inget märkvärdigt och det är högre än den på bilden (uppskattar jag iallafall).. vill även tillägga att detta var med skadade, dåligt tränade (typ jag) soldater som ligger inne som ledningssoldater.. dvs så mycke pannben med mera krävs det inte.
TheSaint
Jul 6 2007, 17:36
Såg på P7 innan semestern att de har gjort om hinderbanan.
Jag hade för mig att det var internationell standard på den och att den ser likadant ut överallt.
Det de hade gjort på P7 var att lejongropen nu var ett hål ner i marken och inte två vinklade väggar med ett avstånd emellan som det var innan. Sen har de gjort om det ena lilla vägghindret. Det som kommer precis efter pungkrossen som brukar vara en liten vinklad vägg men nu hade de rundat av väggen så den blev mer rund.
Någon som vet om detta är nya riktlinjer som fins överallt eller är det bara P7 som har fått något ryck, inte helt ovanligt ju...
Sen lade jag också märke till att man har valt att lägga stenplattor (typ gatsten) under alla hopphinder borde det inte vara större skaderisk än med sand som tidigare?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.