Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Plånbok...
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2
2Sharp
Ok, jag behöver en ny plånbok...

Vad skall jag köpa? inget gayigt läder... nä, syntet skall det vara..
Har haft en i M/90 camoflage, funkis men den är nu mer eller mindre "död", har väl tänkt att ha något liknande..

Vad har ni andra??

smile.gif
111 SSK BAT
En i ogayigt läder.

Väldigt liten och tunn. vikbar, får plats med 8 kontokort(7 kontokort +1 litet körkort) och kontanter.

Köpt nere vid sergelstorg för 120 kronor. Aldrig varit så nöjd.
Lindeberg
En liten en i svart läder. Plats för fyra kort och kontanter.

Annars gillar jag Smartcaze´s utbud.

Detta kanske kan var något?

Anväder förresten också en clips (liknande namnbrickan) bitvis
RäserCarl
Har en från recon i svart, misstänker att du har den i 90-kamoflaget. Fan det kan ju inte bli mycket bättre, den har tom plats för blyertspenna. http://www.recon.se/Recon/planbok.htm
Ingbat/I19
En defender från Smrtcase!!!

Lindeberg
Från och med nyss använder jag ett clips. Har använt lädret ett bra tag nu, och gav mig för clipsets enkelhet smile.gif
Aron
Kör med denna:

Helt funkis, i aluminium, lite tjock för att ha i bakfickan dock.

/Aron
Lindeberg
Hade en sådan svart tidigare, men öppningsprylen gick sönder och plånkan var funktionsoduglig :(
2Sharp
Just recon's jag har haft... hmm, den är ju bra, man kanske skulle köpa en ny? fast en grön... men de har inte plastfickan på utsidan kvar på de nyare modellerna tror jag bestämt?

Plåt är ju nice... men jag är nog på jakt efter en i syntet! finns de i titan kanske? smile.gif

Jag och läder är inte kompatibelt, tyvärr...
Fu Kjellberg
Jag har en svart Caterpiller plånka i nylon.
Funkar bra.
Gillar inte läder.
Inköpt på Freeport i Kungsbacka.
Nifelhel
Klart det skall vara läder... Zzå man kan zmiizka varandra!!! horny.gif
Kör en läderplånka civilt, i fält en nylon med div idhandlingar i.
Patroels
Kolla den här då:

http://www.specopsbrand.com/main.html

Leta upp: T.H.E. Wallet, en multifunktions-grej
2Sharp
QUOTE (Nifelhel @ Aug 14 2003, 21:05 )
Klart det skall vara läder... Zzå man kan zmiizka varandra!!! horny.gif
Kör en läderplånka civilt, i fält en nylon med div idhandlingar i.

Det kan man göra ändå... smile.gif

Jag kan bara inte fatta att byta grejor, jag kör med en grej tills den fallerar..

Du har väl inte skurit dig ännu? salute.gif

Tack Patroels, de har jag nog sett på Balkan nå'n gång... verkar lovande...
Fu Kjellberg
QUOTE (Patroels @ Aug 14 2003, 22:08 )
Kolla den här då:

http://www.specopsbrand.com/main.html

Leta upp: T.H.E. Wallet, en multifunktions-grej

Något liknande hade jag i Libanon med plastficka på utsidan för bluecardet. FN1.gif
2Sharp
QUOTE (Fu Kjellberg @ Aug 14 2003, 21:21 )
Något liknande hade jag i Libanon med plastficka på utsidan för bluecardet.  FN1.gif

Jaaa, det ville man ju inte tappa bort... huga...
Vargbroder
En i silvertape:

Thinkgeek

biggrin.gif
EOD
Hmm, själv kör jag med en namnbrickehållare camo.gif

Ska väl erkänna att jag även har en "civil plånbok" men namnbrickehållaren fungerar utmärkt när man är ute och festar och bara tar med sig sedlar, ID och kanske kontokort ut.

EOD
Vakten_F4
Har en i läder i kontokortsstorlek, använde tidigare ett visitkortsfodral med FV emblem på, inhandlat för 50:- på SFD F4. Det rymde dock inte så mycket pengar och passade därför mycket bra när man låg inne! Var mycket plåt vid säkkontrollen dock, plåtplånbok, cigarettetui, zippo och en nokia 8850! smile.gif

Namnbrickshållare använder jag nu för att clippa fast telefonen på tröjan när jag jobbar, bara smeta dit den med dubbelhäftande tejp! Mycket bra, och framförallt snyggt! ;) Rekommenderas att även ha ett civilskal utan hållare!
Vapenfett 101
QUOTE (RäserCarl @ Aug 14 2003, 20:33 )
Har en från recon i svart, misstänker att du har den i 90-kamoflaget. Fan det kan ju inte bli mycket bättre, den har tom plats för blyertspenna.

Eller så petar man in en Maglite Solitaire i facket istället! Mycket behändigt!
2Sharp
Fet-cred för den i silvertape... mycket coolt smile.gif

Jag har en variant på namnbrickan som jag använt några år, men jag är lite trött på konceptet, jag vill ha en "riktig" plånbok...
Samt att den inte alltid är helt rätt att använda...

Gillar Eagle's plånbok, men det blir ju lite dyrt att bara beställa en plånbok!

Jag söker vidare, tack för alla ideér smile.gif
106
Vi borde kanske kunnat gissa att du hade en sedelklämma som även fungerade som kniv.

Men hur blir det med en amerikansk plånbok (anpassad för $) och svenska sedlar (eller €)? Skiljer inte måtten en del?
Recons plånbok har ju stort sedelfack och fungerar utmärkt med både SKr (ja, jag vet att de numer vill kalla det SEK) och €. Tyvärr är facket för ID-kort lite för litet för att Hv-leget eller förarbeviset skall må bra.
2Sharp
QUOTE (106 @ Aug 15 2003, 17:51 )
Vi borde kanske kunnat gissa att du hade en sedelklämma som även fungerade som kniv.

Men hur blir det med en amerikansk plånbok (anpassad för $) och svenska sedlar (eller €)? Skiljer inte måtten en del?
Recons plånbok har ju stort sedelfack och fungerar utmärkt med både SKr (ja, jag vet att de numer vill kalla det SEK) och €. Tyvärr är facket för ID-kort lite för litet för att Hv-leget eller förarbeviset skall må bra.

Ehh, jaa, ibland är jag en smula förutsägbar.. smile.gif

Jag är ju pank för det mesta så jag har inte så mycket sedlar :( men, jag brukar vika hit och dit så det brukar inte bli några problem, har haft d-mark, euro, sek och usd i recons, vikta åt alla håll smile.gif

Gillar att jag kan ha mitt "challenge coin" i särskild ficka på Eagles plånbok!
Nifelhel
QUOTE (106 @ Aug 15 2003, 18:51 )
Tyvärr är facket för ID-kort lite för litet för att Hv-leget eller förarbeviset skall må bra.

En fråga: Har du med dig ditt Hvleg dagligen?

Jag skulle strängeligen avråda ifrån att man bär med sig Hvlegitimationen varje dag. Detta har tagits upp inom min MD-grupp. Och vi har fått rådet att inte bära den med oss varje dag. Skulle man bli av med sin plånbok, så skyltar man direkt med att man troligen har en ak4 hemma. Och "hembesök" vill man ju inte få heller.

Och när vi anmäler till MDgruppen att våran/min Hvleg är borta. Så måste man lämna in vapnet för centralförvaring i minst 6månader. :(

--Sorry för att jag gick offtopic--
Fk.Mandrake
QUOTE (2Sharp @ Aug 15 2003, 16:09 )
Fet-cred för den i silvertape... mycket coolt smile.gif

Jag har en variant på namnbrickan som jag använt några år, men jag är lite trött på konceptet, jag vill ha en "riktig" plånbok...
Samt att den inte alltid är helt rätt att använda...

Gillar Eagle's plånbok, men det blir ju lite dyrt att bara beställa en plånbok!

Jag söker vidare, tack för alla ideér smile.gif

Det borde jag nästan har gissat! Att du hade hittat fram till Bladeriggers grejor. Säg nu bara inte att du har livremmen med strypsnara oxå! ;)
Creative
Finns bra plånböcker att få tag på hos tex Naturkompaniet, har själv en svart plånbok från EagleCreek, mycket nöjd...

/Creative salute.gif
2Sharp
QUOTE (Fk.Mandrake @ Aug 18 2003, 07:46 )
Det borde jag nästan har gissat! Att du hade hittat fram till Bladeriggers grejor. Säg nu bara inte att du har livremmen med strypsnara oxå! ;)

Nä! den har jag inte, varit sugen dock... tyvärr tycker jag hans grejor är liite väl överdyra... men han har ju ett enormt schysst helhetstänkande och detaljtänkande.

Naturkompaniet är taget, skall rekas..
Adam Wilhelm
QUOTE (EOD @ Aug 15 2003, 13:02 )
Hmm, själv kör jag med en namnbrickehållare  camo.gif

Ska väl erkänna att jag även har en "civil plånbok" men namnbrickehållaren fungerar utmärkt när man är ute och festar och bara tar med sig sedlar, ID och kanske kontokort ut.

EOD

Gjort det sedan -95.
Mycket funkis.
Raptor
QUOTE (Ingbat/I19 @ Aug 14 2003, 21:33 )
En defender från Smrtcase!!!

Jag var inne på deras hemsida och bökade runt lite. Stod inte var återförsäljarna fanns så jag mailade deras ansvariga för södra sverige. Fick inget svar.
blyg.gif

Så finns det någon vänlig själ som vet vilka affärer i Malmö som saluför Smartcaze? Frågas, kom.
106
QUOTE (Nifelhel @ Aug 16 2003, 16:13 )
En fråga: Har du med dig ditt Hvleg dagligen? 

Skulle man bli av med sin plånbok, så skyltar man direkt med att man troligen har en ak4 hemma.

Nej, det har jag inte, men de gånger det skall med är det ibland lite meckigt att få i det i plastfickan. Förarbeviset hade jag ju med mig när jag hade behov av det.
Dessutom ligger det inga vapen hemma hos mig, förutom en gammal luftpistol, men det visar ju som du sade att man troligen har det. Jag håller med om att det vore tråkigt om man dessutom skulle få "hembesök".
Sytare
Grävde fram den här tråden och den verkar alldeles ypperlig för mitt ändamål.

Min plånbok (av märket Everest) hängde med mig nu i 15 månader och den är puck2/kapput/Out of order. Jag letar följdaktligen efter en ny plånbok.

Tittat runt lite (men håller mig borta från Plattan...) och jag hittade Maxpedition PUG WALLET borta hos Anders. Sen så hittade jag tipsen här inne och ja, jag har inte blivit ett dugg visare.

Någon med erfarenhet av Maxpeditions Plånkor?

Vilken Plånka var det 2Sharp köpte?

Och är det nå'n som testat SPEC.OPS THE WALLET och kan säga att den är värd priset och besväret att beställa från staterna?

Over and out.
Mattsson
Ni skola investera i det manligaste av manligast:
GAFFA!
Solon
QUOTE (Mattssonmannen @ Apr 2 2005, 19:49 )
GAFFA!

En handväska i silvertape? blink.gif
Sytare
QUOTE (Mattssonmannen @ Apr 2 2005, 20:49 )
GAFFA!

AAAAAAARRRRRRRRGHHHHHHHH!!!!!!!!

Från hemsidan:
Tyvärr måste vi också meddela att Lefti gått ur tiden och lämnat vårt sortiment. Den sista Leftin kommer vi skänka till den som pallrar sig till Alpingaraget i Stockholm och uppger kodordet "banan".

Alltid så ska Lt. J's ande spöka för mig...

Ducti/Gaffa är diskad i den här upphandlingen (gillade inte plånkorna heller...)
Fbj972
Är jag helt ute, eller rent av omogen som inte använder plånbok? 7.gif
Lindeberg
Det beror på vad du använder istället.
A2Keltainen
QUOTE (Fbj972 @ Apr 3 2005, 01:43 )
Är jag helt ute, eller rent av omogen som inte använder plånbok? 7.gif

Du är inte ensam om att inte använda plånbok. Jag har alla mina kort (bankomat, passer, bibliotek, m.m.) i en cirka 1,5 cm tjock bunt som hålls samman med en tjock gummisnodd, sedlarna i en lös bunt i en ficka och mynten slänger jag sedan i någon ryggsäcksficka eller byxficka. Jag betalar aldrig med mynt, utan dumpar dem i en låda hemma som jag sedan då och då går och växlar in, så det spelar ingen roll om de är svåra att få tag i.
WinterMute
Är nu inne på min andra Recon-plånbok. Snygg, praktisk och hållbar är mitt omdömme.

Den första i M/90 köpte jag på skoj uppe på F16, fick bruk för den några månader senare då jag blev ficktjuvad. Konfirmationsplånboken i läder väck med alla kort, körkort etc. Grr... angry.gif

Recon-plånboken fungerade så bra att jag köpte mig en ersättare för något år sedan när den första började hänga på sista versen, också den i M/90. Det är kul att ha den med när man är i uniform - hela kittet färgkordinerat biggrin.gif Fick faktiskt frågan av några killar om man fick ut plånbok i cammo när man gjorde lumpen.

// WM
Fbj972
QUOTE (Lindeberg @ Apr 3 2005, 06:56 )
Det beror på vad du använder istället.

Använder en namnbricka som kort/sedelklämma. Det är ju kungligt när jag tänker efter.

Skönt att du A2K lirar i samma division som mig! laugh.gif
Lindeberg
Jaja, klämma funkar ju naturligtvis. Brukar jag själv köra med, innan jag än en gång tröttnar på att vika sedlarna snyggt. När alla ställen jag brukar handla på tar kort så kommer klämman fram igen.
A2Keltainen
QUOTE (Fbj972 @ Apr 3 2005, 13:26 )
Skönt att du A2K lirar i samma division som mig! laugh.gif

Våga vägra plånbok! biggrin.gif

Studierektorn på min högstadieskola gick alltid omkring med en riktigt fet bunt sedlar (100 kr:s och 500 kr:s) i bröstfickan på sina vita skjortor. Det var en intressant syn.
Fbj972
QUOTE (A2Keltainen @ Apr 3 2005, 14:21 )
Studierektorn på min högstadieskola gick alltid omkring med en riktigt fet bunt sedlar (100 kr:s och 500 kr:s) i bröstfickan på sina vita skjortor. Det var en intressant syn.

Ha ha... That man for president!
A2Keltainen
QUOTE (Fbj972 @ Apr 3 2005, 15:39 )

Det blev ju inte sämre av att han vägde runt 150 kg och hade en naturlig utstrålning och pondus i stil och klass med Clint Eastwood. Gissa hur många elever som tyckte det var en bra idé att vara störiga under de matematiklektioner vi hade med honom? biggrin.gif
Fbj972
QUOTE (A2Keltainen @ Apr 3 2005, 15:06 )
QUOTE (Fbj972 @ Apr 3 2005, 15:39 )

Det blev ju inte sämre av att han vägde runt 150 kg och hade en naturlig utstrålning och pondus i stil och klass med Clint Eastwood. Gissa hur många elever som tyckte det var en bra idé att vara störiga under de matematiklektioner vi hade med honom? biggrin.gif

He he..

Min första tanke om honom var; fetlagd, lätt kobent, tunnhårig (robinhoodfrissa), solkig åtsittnade lätt genomskinlig skjorta, loafers som spänner över hans tjocka fötter, ständigt svettig. I mina tankar var han dock en gladlynt och trevlig man! laugh.gif

Snart känner jag hur den tunna OT-isen brister under mina fötter...

Edit: Grisklor
Mattsson
Annars har vi här för GDSaren: Sy en egen plånbok
olaevil
Detta är vad jag andvänder men Sedlarna är ju smalare här...

http://www.beza.biz/moneyclamp/howitworks

MVH
Olaevil
Plux
http://www.planboken.nu

har en sån (classic) för tillfället.
Funkar riktigt bra. Smidigt med SL fickan oxo.
En rätt bra plånbok om jag får säga det själv biggrin.gif
gislemark
Har haft min plånbok i ca 6-7år.
Inköppt på en marknad i näheten.
Den har varit en riktig trontjänare. Den har varit på väfg att kasta in handduken flera gånger, men det är fixat med häftklammer, textillim och silvertejp.

Vägra köpa nytt, Long live the McGywer spirit.
Omnixar
Jippie fun_icon_nana.gif

Jag har letat efter en tråd att visa upp det här i ..
*varning för skrytsam ungdom som inte vet bättre*

För ett par veckor sedan hade FM besök av en delegation från Kina. De kom till K1 för att äta lunch i Kavallerimässen och underteckand stod hedersvakt i M/Ä. Jag blev placerad precis utanför mässen och var väldigt stolt (för att inte säga glad då det var mycket kallare utomhus där min kamrat stod)

Precis innan de var på väg ut kom en av de lägre officerarna från delegationen (han var väl antagligen överstelöjtnant eller så..) och gav mig en blå låda med orden: "This is a little souvenir to you from us.."

Jag hasplade ur mig ett tack och skämdes något enormt över hur tafatt jag var.
Sedan öppnade kinesen den lilla lådan.

Souvenir från Kina

*stolt*
// Omnixar

PS) Kan vara trassel med bilden, testa att kopiera adressen..
Sytare
surprise.gif Ser helt x77 ut dribble.gif
Tivaljör
QUOTE (Omnixar @ Apr 5 2005, 10:53 )
//...//
Precis innan de var på väg ut kom en av de lägre officerarna från delegationen (han var väl antagligen överstelöjtnant eller så..) och gav mig en blå låda med orden: "This is a little souvenir to you from us.."
//...//

Letat efter en Tracking Device?
Man vet ju aldrig... ph34r.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.