Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tester på mönstringen
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Maximus
Ska ju upp och mönstra den 9 september och har hört mig för lite om vad man ska tänka på och så. Fått en hel del tips om vad man ska tänka på när man tex drar syrkan. Men en sak har slagit mig, varför ska det vara så teknik krävande med styrkemaskinen?? Vet många som har fått dåligt pga att dom har haft dålig teknik =/. Vore det inte lättare om man hade som på extramönstring för KJ och FJS men vanliga armhävningar, ryggres och sittupps? Då är det ju inte en massa teknik utna bara rå styrka + att man kan träna på det hemma!
Vad säger ni?
LYNX
QUOTE (Maximus @ Aug 14 2003, 13:35 )
Ska ju upp och mönstra den 9 september och har hört mig för lite om vad man ska tänka på och så. Fått en hel del tips om vad man ska tänka på när man tex drar syrkan. Men en sak har slagit mig, varför ska det vara så teknik krävande med styrkemaskinen?? Vet många som har fått dåligt pga att dom har haft dålig teknik =/. Vore det inte lättare om man hade som på extramönstring för KJ och FJS men vanliga armhävningar, ryggres och sittupps? Då är det ju inte en massa teknik utna bara rå styrka + att man kan träna på det hemma!
Vad säger ni?

Med en dålig teknik kan du inte använda din styrka optimalt.

En liknelse: Du kan ha kondition som en häst, vara stark som
Tjur. Du ska tävlingsimma 100 meter. Har du inte
tekniken så tröttar du ut dig och det kommer inte
gå vidare snabbt heller.
Maximus
@Lynx

Jo men vad är det pliktverket vill få fram av testet?? Som jag fattat vill dom se om du har stark rygg, ben och armar. Detta tycker jag man kan se minst lika bra genom armhävningar, ryggres och sittupps. Skillnaden är att om du gör som mitt förslag får du fram rätt resultat och inte lägre som du kan få genom maskinen på mönstringen.
LYNX
QUOTE (Maximus @ Aug 14 2003, 15:38 )
@Lynx

Jo men vad är det pliktverket vill få fram av testet?? Som jag fattat vill dom se om du har stark rygg, ben och armar. Detta tycker jag man kan se minst lika bra genom armhävningar, ryggres och sittupps. Skillnaden är att om du gör som mitt förslag får du fram rätt resultat och inte lägre som du kan få genom maskinen på mönstringen.

Det skulle ta tid att låta alla killar göra armhävningar, sittups m.m.
Sen så finns det en MÄNGD sätt att utföra dessa saker på, man
kan fuska rejält!

Som det är nu så blir det lika för alla.

Du har din fulla rätt att ha din åsikt men "kom över det" och
"gilla läget", det kommer inte att ändras.

MVH LYNX
Kimster
Lyftet med stången är som sagt en tidsvinnare också Du visar styrkan i Ben Rygg och Armar i ett enda drag. Personligen tycker jag stången är rätt bra för just 'marklyft' är en sak där många muskler i kroppen får jobba.
Nu lyfter man ju så högt man kan med armarna oxå men det går oxå att träna.

Träna marklyft på gymmet så får du se. Tränar du rätt teknik där så kommer det bli skitbra under testet.
Azan_Gb
Spinning. Träna spinning.
Kulan
Hur mycket ska man ta i marklyft med skivstång för att kunna få en nia på styrketestet på mönstringen? Kan vara bra att veta om man vill träna hemma före mönstringen.
Kimster
QUOTE (Kulan @ Aug 14 2003, 20:54 )
Hur mycket ska man ta i marklyft med skivstång för att kunna få en nia på styrketestet på mönstringen? Kan vara bra att veta om man vill träna hemma före mönstringen.

Du kan inte mäta så.. stången på testet ställs in efter hur lång du är och hur mycket du väger. Den väger alltså olika baroende på individen som ska lyfta. Sen måste du öva att lyfta från midjan och upp till halsen också vilket du inte gör med samma vikter som själva marklyftet.

Men marklyfter du 150-200% av din egna vikt så är du iaf halvägs till en 9:a. Vikten från midjan o uppåt vågar jag inte svara på. men ta en 20kg stång o träna med.
olikasaker
Hörrdu Kimster

Maskinen struntar i hur mycket du väger. Stången som man rycker i går med konstant fart med vilken kraft man än drar. Sen så registreras kraften du drar med av vågen du står på. Det är alltså lika kraft i draget för en nia, varesig en kille på 50 eller 80kg drar.
Som jag har förstått det iaf.
Kimster
Jaså.. då har bruden som satt där informerat mig fel. Det var vad hon sa; din vikt tas med i beräkningarna likaså längden. Eller vart ja komig och förvirrad liten skit som bara hade "ball-tjänst" på hjärnan hela tiden.
Sen att en VÅG som registrerad MIN vikt när jag klev på den har kanske inte med saken att göra.. !? blink.gif
zaitoh
ja, vågen används ju för att mäta vilken kraft du lyfter med. att du väger dig där kan ju ha med att man kan spara lite tid.

det enda som spelar ngn roll (vad dem sa till mig när vi studerade lyftschemat) var hur stor kraft (newton alltså) du presterade. men det kan ju ha att göra med att det bara var mig vi disskuterade och därför vara alla skalor redan omräknade.

anledningen till att mina gicks igenom så var att datorn inta accepterade att det var samma person som lyft båda gångerna. jag peppad (blev knappt 8) och jag förbannad över resultatet (stark 9) resulterade i två helt olika grafer, varvid jag fick göra ett tredje lyft. tappade då stångjäveln och fick krypa ut med en 8. fick skämmas.

ska du träna rekomenderar jag att du går ut i skogen och hjälper fadern med att ta hem ved. klassiskt träning för hela kroppen och bättre än något gym du kan tänka dig. dessutom är det gratis. kommer leka med stadsbor som om dem vore vantar vid handgemäng. biggrin.gif
Fredrik|sthlm
jag har också för mig att det är så. du drar i stången med med en snittkraft som sedan motsvarar ett värde i en tabell. kraften mäts i vågen du står på, och när du ändå står på en våg passar de på att mäta din vikt och registrera den.
däremot på cyklingen spelar dina värden för vikt och längd med. använder de värdena som du tog vid rycket där de även mäter din längd.
faktum är att jag cyklade någon eller ett par veckor efter rycket och de vågade fortfarande använda min vikt.
jag kan även passa på att berätta några roliga saker ang. cyklingen. de flesta här har ju mönstrat, så ni vet ju att man tar ekg under mönstringen. jag är dock osäker på om alla får göra det innan cyklingen, som jag. hur som helst så var jag oerhört laddad för cyklingen och hade spolat kallvatten i ansiktet och var beredd på att ge allt för att få ett högt värde. då säger: "ja, vi ska ju bara ta ett ekg först, om du är vänlig och följer med här." I och med att cyklingen var viktig för att jag skulle kunna bli det jag vill bli och även för min personliga belåtelse, var jag hyffsat spänd. Detta bidrog inte till någon lugn puls. men till slut blev den väl ok. inget fel på hjärtat och en behaglig 9 på cyklingen.
Värre var det för min kompis som hade sovit dålig natten innan. han tog därför med sig energidrycker till mönstringen. Han trodde också att det var raka vägen till cykeln, så han drog i sig 2 rejält starka energidrycker och visst blev han piggare. men ekget fick han ta om senare när hjärtat lugnat sig.
Womack
QUOTE (zaitoh @ Aug 15 2003, 01:24 )
ska du träna rekomenderar jag att du går ut i skogen och hjälper fadern med att ta hem ved. klassiskt träning för hela kroppen och bättre än något gym du kan tänka dig. dessutom är det gratis. kommer leka med stadsbor som om dem vore vantar vid handgemäng.  biggrin.gif

A fy fan jag har hjälpt till med veden hemma sen jag var 7 laugh.gif 8.gif
Zoran
Personligen tycker jag att "stången" är tvivelaktigt sätt att mäta styrkan på. Jag drog 9:or
trots att jag är väl medveten om att kompisar som drog 7:or och 8:or är utan tvekan starkare
och mer fysiskt utvecklade än jag. Ett bra exempel ärr en kompis som ska till K3, han drog 8:or, omkretsen på hans biceps är tre gånger större än vad mina är. Han väger ca 20kg mer så han borde dessutom presterat bättre när man räknar enbart i Newton. Eller? Jag förstår fortfarande inte systemet men är jäkligt nöjd med mitt resultat.

/Z
Fosk
QUOTE (Zoran @ Aug 15 2003, 16:27 )
Personligen tycker jag att "stången" är tvivelaktigt sätt att mäta styrkan på.

mm, lite märkligt blir det.. efter grundutbildningen hamnade jag i en grupp om sammanlagt tre personer. Jag var den starkaste i gänget, men hade klart sämst värde på "styrketestet". De andra två slog mig med två respektive fyra poäng.. Iofs är det väldigt mycket som spelar in, jag har ganska taskiga knän, fick problem när jag slutade spela handboll. Det gjorde att jag inte vågade och kunde ta i max med benen, och då går det som det går.

Något jag tyckte var mäkligt angående cyklingen är att ett flertal av oss som mönstrade samtidigt inte kunde få sju eller åtta på cykeltestet. När vi cyklat ett tag fick vi sexor, och damen som kollade oss sa att om vi cyklade dubbelt så länge kunde vi få nior, men vi vägde för lite för att få sjuor och åttor.
zaitoh
ja, det är ett sätt att märka styrka på. men det blir ju mer hur pass explosiv man är. att hålla på och jämföra vem som är starkast beror ju alltid på i vilken situation det är. dock anser ju jag att måttet på biceps inte har det minsta med styrka att göra.

stången är bra för att det är ett snabbt test som ger ett hum om personens syrka. men självklart kan inte ett test vara heltäckande, och för att bli det skulle mönstringen dra ut på tiden ett jävla tag.
Haggeman
QUOTE (Kimster @ Aug 14 2003, 17:33 )
Lyftet med stången är som sagt en tidsvinnare också  Du visar styrkan i Ben Rygg och Armar i ett enda drag. Personligen tycker jag stången är rätt bra  för just 'marklyft' är en sak där många muskler i kroppen får jobba.
Nu lyfter man ju så högt man kan med armarna oxå men det går oxå att träna.

Träna marklyft på gymmet så får du se. Tränar du rätt teknik där så kommer det bli skitbra under testet.

Jag tränade fel teknik, slängde på en 125 pannor nästan på en gång.
Ryggen knäcktes av å nu blir det nog ingen lump för moi..

Ångrar den dagen rääääääätt skapligt blyg.gif
Kockis
Sorry grabben, lider med dig...
jag ska mönstra 30 spetember så det är dags att sätta sig på cykeln och dra lite i stången, lite lättare vikter för mig då!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.