Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vill du stå brevid den här mannen ?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Thorleif
Surfade runt på försvarets hemsidor o hittade den här bilden ! bilden är från övning samarin !
Ja jag skulle inte vilja stå brevid mannen till vänster !

http://www.mds.mil.se/photo.php?id=53587&nid=16330
Dedicated
Stå brevid är nog lugnt, men med tanke på hur liten hans AK4 ser ut i hans famn skulle man nog inte vilja ha honom emot sig! Han känner förmodligen inte heller nåt avancerat behov av fällbara och inskjutbara kolvar och annat tjafs!

OK, måste erkänna att jag inte tänkte på vart pipan var riktad.....nå, då får det väl bli hinderbanan på Revinge i kväll som "belöning"!
Lt. payne
Jag tror att Thorleif menar vart "jättens" skarpladdade vapen är riktat åt.
Han riskerar att avsluta kompisens liv med den vapenställningen.

synd att de tog in en sån bild...
Torak
Sana dar kroppsskydd var det jag forsokte komma pa forra veckan! Vilken modell ar de?
bushman
QUOTE (Lt. payne @ Aug 13 2003, 09:43 )
Jag tror att Thorleif menar vart "jättens" skarpladdade vapen är riktat åt.
Han riskerar att avsluta kompisens liv med den vapenställningen.

synd att de tog in en sån bild...

som jag har skrivit tidigare, har inte pressofficeren på skredsvik alla patroner i magasinet!
personerna på bilden är förmodligen släkt med honom, eller på annat sätt personligen relaterade till honom.

på våreld lyckades han få med hela koktrossen på bild, och beskrev exakt matsedeln på den mat vi åt under övn.
det faktum att insatskompaniet slå ut 15 vagnar från p4, under strid i bebyggelse i tidaholm utelämnades helt.

och detta trots att han skickade två av våra grupper med fel helikopter, för att stab och tross skulle få flyga.
att vi skulle vara säkringsstyrka runt landningsplatsen bekom honom inte.

jag hoppas vid gud att det finns en skyddad verkstad djup inne i ett berg på skredsvik, där denne man hålls på valium större delen av året.

@torak:
de heter kroppsskydd 90b, väger ca 12 kilo och används numer en bart av HV.
Lt. payne
QUOTE (bushman @ Aug 13 2003, 10:26 )
som jag har skrivit tidigare, har inte pressofficeren på skredsvik alla patroner i magasinet!

jag hoppas vid gud att det finns en skyddad verkstad djup inne i ett berg på skredsvik, där denne man hålls på valium större delen av året.

Jag tillbringade ett par månader i kungens tjänst i Skredsvik..

Jo, jag vet ett par bergrum där man kunde låsa in nån och slänga bort nyckeln!

smile.gif

Glömde en kul sak, kossorna där HATAR soldater som smyger i deras hage.
De (j-vla) kossorna förstörde alla tiders bästa eldöverfall genom att börja jaga oss!
Vakten_F4
de heter kroppsskydd 90b, väger ca 12 kilo och används numer enbart av HV.

Svar Niklas Erik Johan. Hade såna i lumpen, har svårt att tänka mig att dom inte skulle vara kvar. Mycket skönare än kroppsskydd 94! Men vägde dom verkligen 12 kilo? 7.gif Är det med keramplattorna?
bushman
QUOTE (Vakten_F4 @ Aug 13 2003, 10:48 )

Svar Niklas Erik Johan. Hade såna i lumpen, har svårt att tänka mig att dom inte skulle vara kvar. Mycket skönare än kroppsskydd 94! Men vägde dom verkligen 12 kilo? 7.gif Är det med keramplattorna?

ok ni inom flyget brukar ju vara föregångsmän vad gäller mtrl. :P
men de kanske används enbart vid skarpa vaktuppdrag då?

och de som vi har liggandes väger minst 12 kg, har hört 14 kg iofs men det finns en tråd om dessa någonstans.

sak samma tycker synd om de stackare som har haft dessa i utlandstjänst. blyg.gif tycker det var jobbit att åka ptgb 203 med 94:an på mig, hur var det då att åka pbv med 12 kg väst i värmen?
Torak
QUOTE (bushman @ Aug 13 2003, 11:16 )

och de som vi har liggandes väger minst 12 kg, har hört 14 kg iofs men det finns en tråd om dessa någonstans.

sak samma tycker synd om de stackare som har haft dessa i utlandstjänst. blyg.gif tycker det var jobbit att åka ptgb 203 med 94:an på mig, hur var det då att åka pbv med 12 kg väst i värmen?

Vi hade dem i vakten pa F21, de var ju jattetrevliga. De var lite tunga, men de var sa bekvama att de kandes mycket lattare an de var. De bars nar vi gick ronden, alltsa patrullerade basen tre ganger om natten. Funkade dessutom utmarkt for fastklamning av Ra138.
Vakten_F4
QUOTE (bushman @ Aug 13 2003, 12:16 )

Tror att vi var de enda som använde dom, tror dock att klarg. personalen skulle ha såna oxå i händelse av ofred, det fanns plattor i mängder iaf.

Vi hade dom OCH kropsskydd 94, personligen använde jag mest 90B. Visserligen är plattbanden på 94 bättre men 90B är så ruskigt mycket bekvämare! Och som Torak skriver, dom känns inte alls tunga när man har dem på sig.

Vi använde kroppsskydd vid all vht. utanför vaktbyggnaden förutom att äta och hissa flaggan.
Yman
Om ni absolut måste snacka kroppsskydd så finns det säkert någon lämplig tråd för det i materialplatsen...

Tillbaka till topic!
bong.gif

//Yman, moderator.
lobo
Först har han det i min mening ruskigt nördiga befälsstuket på mössan, sen siktar han på polarens huvud med ak:n.

Mindre bra.
Kimster
..ett utmärkt exempel på hur regelverket fallerar när det gäller bilder på hemvärnsmän, här med vapen, bra bild och namn... mad.gif mad.gif mad.gif IDIOTI!!
Boston
QUOTE (lobo @ Aug 13 2003, 15:26 )
Först har han det i min mening ruskigt nördiga befälsstuket på mössan..

unsure.gif Vad är det nördiga?? Kan inte se om det exakta stuket...
Men håller med att detta var en extremt dålig bild av Hv i tjänst.

Vatten flaskan är snygg också. dry.gif
Myran
Suck, att dom ens kan överväga att publicera sådana bildre.. :(

plus för vapen kollen.. *BANG* "Wooops!" sad.gif
bushman
QUOTE (Kimster @ Aug 13 2003, 16:15 )
..ett utmärkt exempel på hur regelverket fallerar när det gäller bilder på hemvärnsmän, här med vapen, bra bild och namn...      mad.gif  mad.gif  mad.gif  IDIOTI!!

det är inte idioti kimster!
det är ett bevis på att somliga människor har slunkit igenom devisen "rätt man på rätt plats".

vi är flera som helst ser den ansvarigen för bohus/dals-grp hemsida, (tillika pressofficer) återinviga närmsta galbacke eller under kölen på röjdykanas valbåt nästa gång de ror till norge.
Bamse
QUOTE (Kimster @ Aug 13 2003, 15:15 )
..ett utmärkt exempel på hur regelverket fallerar när det gäller bilder på hemvärnsmän, här med vapen, bra bild och namn...      mad.gif  mad.gif  mad.gif     IDIOTI!!

Kimster tar faktiskt upp enligt mig det viktigaste felet med denna bilden. Namn, kompani och visar att de har vapen.... på en offentlig hemsida. Behöver inte vara något större snille för att räkna ut var man kan få tag ett stycke AK.

Att diskutera hur de har stukat mössan eller hur de bär fältflaskan
(vilket jag för övrigt inte ser något fel med, utmärkt sätt att bära den om man saknar stridsväst) är ganska trivialt när man klantar sig med identiten på soldaterna.

Om man ska gnälla så kan man ju också ta upp att mannen/pojken till höger springer omkring med baskern i fickan, varför då? Men det är ju bara om man ska gnälla.. biggrin.gif
maximus20
Tragiskt och idiotiskt att lämna ut namn och bild!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif angry.gif sad.gif
dxl
hmmm
E det bara jag som tror att om ett skott skulle gå av så skulle kulan gå bakom killen till vänster.
Tycker helt klart att det ser ut som det.

Min personliga åsikt är att det är personen som LA UT BILDEN på nätet som klantat sig.
FOTOGRAFEN och SOLDATEN tycker jag inte gjort allt för mycket fel.

Ville bara ha det sagt

(edit=e det någon som mailat och sagt till om att det kan vara olämpligt att publicera namn???)
KalleSWE
I ett tidigare kompani som jag var med i hadde vi policyn att INTE lämna ut namn till "tidningen" när dom gjorde reportage om oss i olika sammanhang.

Det är ju upp till var och en att svara på frågan när den ställs av redaktören (lokal eller riks)

För ingen bär väl namnbrickan utanför kasernområdet hoppas jag!
"Insats Hv" nisse
QUOTE (Thorleif @ Aug 13 2003, 09:20 )
Surfade runt på försvarets hemsidor o hittade den här bilden ! bilden är från övning samarin !
Ja jag skulle inte vilja stå brevid mannen till vänster !

http://www.mds.mil.se/photo.php?id=53587&nid=16330

ger inte en speciellt bra bild av HV
Fu Bodin
Jag tycker att det är tråkigt att man som reporter inte följer upp verksamheten bättre.

Norra dal som är på bilden var jävligt ledsna på övningen, och de fick vid tillfället när bilden togs bedriva viss bevakningstjänst som inte hade med övningen att göra. :(

Samma dag vid samma tidpunkt övade vi sammanstöt med grupp och stridspar, några hundra meter bort med lös ammo.
Varför raporterade dem inte om det? mad.gif

Om HV skall rekrytera och verka proffsigare så bör de inte visa upp de sämre sidorna.
ASÖ:n var som bushman sa jävligt dåligt uppföljd, likaså SAMMARIN.
Lt. payne
QUOTE (Fu Bodin @ Aug 20 2003, 00:43 )

Vad var det som var antirekrytering?
Livhusaren
Bushman och ni andra som klankar ner

angry.gif Kan säga att jag börjar bli lite pist off nu allså!!!
kan säga att jag känner båda två och kan säga att den store mannen
känner jag och är ett gott befäl samt en God Soldat den lille av dom
han är ex AMF4 soldat och en bra också ...så han hedrar sitt regemente
geom att ha sin basker med sig..vatten flaskan jag vad skulle ni ha gjort om det var 27 grader ute och solen står rakt på er???
hade inte ni varit i behov av vatten kanske angry.gif

så sluta klanka massa skit i fall ni inte känner dom!!

Vist jag kan hålla med om en sak och det är att vapnet hade kunnat gjorts
bättre.SLUT!!
bushman
QUOTE (Livhusaren @ Aug 20 2003, 08:16 )
Bushman och ni andra som klankar ner

angry.gif Kan säga att jag börjar bli lite pist off nu allså!!!
kan säga att jag känner båda två och kan säga att den store mannen
känner jag och är ett gott befäl samt en God Soldat den lille av dom
han är ex AMF4 soldat och en bra också ...så han hedrar sitt regemente
geom att ha sin basker med sig..vatten flaskan jag vad skulle ni ha gjort om det var 27 grader ute och solen står rakt på er???
hade inte ni varit i behov av vatten kanske  angry.gif

så sluta klanka massa skit i fall ni inte känner dom!!

Vist jag kan hålla med om en sak och det är att vapnet hade kunnat gjorts
bättre.SLUT!!

nu får du lugna dig nåra kilo!

jag åtminstone är inte förbannad på killarna på bilden, de har gjort allt rätt förutom att tillåta sig uppträda med namn.
det denna tråd främst nu handlar om olämpligheten att lägga ut namn på folket som är med på bilderna.

efter ca 14 år inom hv inom bohus/dalgrp har jag slutat bli förvånad över allt som händer, både på hemsidan och inom ledningen av denna grupp.

stackarn på vänster på bilden skall nog inte klankas för sitt uppträdande med sitt vapen, var är hans vapenrem är väl den relevanta frågan?
och placeringen på vatten flaskan kan bero på att han fått ut en trasig dito, kanske?

mtrl-tjänst skall ju av tradition bedrivas av folk som håller hårt i sina prylar så FM's ekonomi går ihop, inom bohus/dalgrp är detta drivet till sin spets.
man får inte ut någonting!!!
det var inte kul som insats-soldat att på våreld bese folk ur koktrossen, som fått ut BT-utr när vi som skulle ha den inte fick, och så funkar det i 90% av fallen, folk som är personliga vänner med grp-staben(och i samma ålder 55+) stoltserar med utr som vi i insats drömmer om

läs hela tråden innan du går loss och använder namn.
vi tillhör samma insatskompani käre livhusar.
så vi borde lägga vår kraft på att få till en förändring i ledningen, inte skälla på varandra!
Livhusaren
Bushman

Det jag känner i detta är att det har blivigt kränkande på en person
för hans utrustning och sättet att jobba på om du för står mig..

Men det med vapenremen kan vara både förel och nackde
i ett sådant jobb..Fördelen är att du lättare kan få upp vapnet i annläggning utan
att behöva fiffla med remen och det känner du också till ..
samt att det blir jobbigt i längden utan rem..men men..

//livhusaren
bushman
@livhusaren:
ursäkten är tagen!

om vi skulle ta och lägga kraft på att få in lite militärer i ledningen för bohus/dalgrp, så slipper vi dessa diskussioner!
men en generation måste väl dö, innan hemvärnet i vårt område kan kallas militärt försvar.

ett tips till alla i insatsplutoner: vägra hamna på bild med era riktig namn.

@fu bodin:
det är jobbigt att fota insatssoldater som övar, vi står ju inte still.
Lt. payne
@Bushman

Samla ihop era åsikter, ta reda på vad ni vill och hur ni vill göra det. Skriv ner det.
Ta er till C MDS och lämna fram dom. Säg hur ni upplever situationen, funderar ni på att lägga fritiden på något annat så säg det.

Tror att våra chefer behöver höra klarspråk från marknivå, det finns för många "rövslickare" mellan golv och tak som tänker på sitt eget välbefinnade.
Livhusaren
Bushman

Japp det är synd att en generation måste lämna av för att det skall
kunna ändras..själv skall jag läsa upp till LT under nästa år
ja delar av den lägger den i ettapper ...och det kommer jag göra på HVSS

Japp att dom hänger ut namnen tycker jag är fel.. salute.gif
men men..sånt är livet...

LT.Payne

Japp det blir väll att man skälv kommer tillvärka en bok
för hur försvaret skall vara samt lämna över den till
C MDS..suck..

//Livhusaren
dxl

om du inte motiverar varför det är "anti" bilder så tar jag faktiskt åt mig en hel del.
angry.gif angry.gif rlwhore.gif

(edit=kanske inte bara skulle ha med det bodin skrivit)
IIHF
Fungerade inte många Hemvärnsenheter som B-styrka under övningen??? Kan kanske därför förklara deras utrustning..??? unsure.gif

DP gasmask.gif
Panzerfaust
QUOTE (dxl @ Aug 20 2003, 14:31 )

om du inte motiverar varför det är "anti" bilder så tar jag faktiskt åt mig en hel del.
angry.gif angry.gif rlwhore.gif

(edit=kanske inte bara skulle ha med det bodin skrivit)

Jag ser inte heller nåt fel på bilderna... den första med vakterna så är det ju riktningen och namnen, annars ser det bar ut, och med tanke på killen storlek i längd så förstår jag att han inte har vapenremmen, den är nog bara ivägen för honom, sen är han nog tillräkligt stor och stark ut för att orka konka runt på den utan rem, den ser minder ut till hans kropp än vad ak5an gör till min kropp B)

dom andra bilderna ser inte så speciella ut... tycker ju persnlogen att vapenhateringen ser lite läskig ut med pipa raktupp och händerna på... men men :P
annars helt ok, alla har ju ovreallen, förmodligen b styrka eller av nån annan anleding...
Fu Bodin
Rekryteringsplanch för HV:

http://www.mds.mil.se/photo.php?id=54054&nid=16435
Inom den nya organisationen sår utbildningsvärdet högt.
(T. ex. vet alla att man inte har laddat vapen på ryggen)

Välkommen med din ansökan

Kollar man på övriga hemsidor inom FM (utom HV) så är allting med mottot "häftigt", eftersom det är rekrytering och upplysning hemsidorna är till för.

Inom HV har man nästan alltid en tensdens att lägga ut "vi är gamla, men vi kan skjuta i alla fall".

Hemsidorna är rekrytering (och information). Tycker du att bilderna ger en respektgivande bild av "det nya HV"?
106
QUOTE (Fu Bodin @ Aug 20 2003, 22:11 )

Vilket är tillåtet med Ak4 om eventuellt verktyg (spade inf) bärs på sidan. Men det är inte lämpligt i de flesta fall, rent taktiskt sett alltså.
Thorleif
QUOTE (Fu Bodin @ Aug 20 2003, 22:11 )
Rekryteringsplanch för HV:

http://www.mds.mil.se/photo.php?id=54054&nid=16435
Inom den nya organisationen sår utbildningsvärdet högt.

Välkommen med din ansökan

Kollar man på övriga hemsidor inom FM (utom HV) så är allting med mottot "häftigt", eftersom det är rekrytering och upplysning hemsidorna är till för.

Inom HV har man nästan alltid en tensdens att lägga ut "vi är gamla, men vi kan skjuta i alla fall".

Hemsidorna är rekrytering (och information). Tycker du att bilderna ger en respektgivande bild av "det nya HV"?

Håller med dig Bodin ! dom ser ut som riktiga härken ! o om jag hade varit sugen på att börja i hemvärnet så hade jag nog avvägt det när man får myten besanad av att det är gamla gubbar som är med !
Nej upp med lite snygga bilder på unga välvårdade soldater ur hemvärnet !
Panzerfaust
Absolut ligger det nåt i det bodin säger... håller med.
Men man kan inte göra något ballare än vad det är, take it or leav it.
Skulle ju va om man kastar på alla nya västen, 90 hjälm samt hjälunderlag och skyddsgalsögon ak5d mm... men då är det ju falsk markands föring biggrin.gif

Det där är ju (tyvvär) den sanna bilden av ett vanligt Hv kompani.
Sådär ser det ut på mitt kompani... ph34r.gif
Men sen är det ju så att under GUn kunda man se likande bilder med egna ögon, under matrasterna så ser ju folk ut lite hur dom själva vill..

Va ju dåligt valda bilder, men jag tror inte man kan få så jätte mycket ballare bilder.
bushman
det skall väl inte var så jävla svårt att få fram lite bra bilder.
det handlar ju om inställningen hos fotografen!!!

det tar ju inte många sekunder att fixa till lite snygga bilder, med en digitalkamera, be bara folk possera lite så löser det sig.

svårigheten sitter ju som i hela samhället i jätteproppen orvar: 40-talisterna.
de skiter i rekryterningsvärdet av bilder på hemsidor, de har ju redan tryggat sina chefstjänster inom hv-staber, för tyvärr så är det ju fortfarande så att ålder verkar gå före kompetens och grad inom hv.

därför hamnar oftast de äldre killarna på bild på md-grpnas hemsidor.
det är ju schyssta polare som alla vet är duktiga hemvärns män, så de passar ju bra att visa upp.

och herrarna på bilderna är säkert jävulst duktiga hv-soldater inget snack om saken,, de till skillnad från exempelvis undertecknad, var ju ute och jobbade som b-styrka, under sammarin.

som lt pyane skrev, det är nog dax att göra ett rytande till chf MDS, och tala om vad man tycker om den där penisonärssamanslutningen som styr på skredsvik.

vad gäller hemsidorna så kan man ju låta någon eller nåra ur en insatspluton, få skriva lite vad de tyckte och tänkte om övn.
lite som dagboken från kosovo.

fast vi kanske inte skall låta bodin skriva för då lägger väl öb ner marinen för gott laugh.gif
Thorleif
Håller helt o hållet med bushman ! kunde inte sagt det bättre själv !!!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.