Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Lämplig placering
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
betongungen
Ni som läst mitt förra inlägg om att jag slapp göra vpl och även ni andra skulle ni kunna vägleda mig till rätt placering. Formellt sett så är allt ok med mig nu. Allt kommer lösa sig. Jag har även nu fått en massa goda ord från tiden från sommar och vinterkurserna så jag kommer komma in.

Frågan är vart. Vad vill jag göra? Jag har kollat runt på Lumpen.nu och fy fan vad många utbildningar där finn som jag vill gå på. Jag kan tänka mig det mästa. Hälst vill jag finnas ute i fältet. Jag vill inte sitta inne i någon jävla bur och kolla folks id. Jag har en tendens att vara överbeskyddande. Rent ut sakt så skiter jag i om jag kommer svälta igäl bara övriga gruppen ( som jag beffinner mig med ) kommer klara sig. Jag vet inte hur många fjällvandringar jag pakat mer par kilo extra matriell som andra kanske kan behöva ha andvändning av.

I skrivande stund så är min fysik inte den bästa, men gämfört med mitt förra inlägg så är den betydligt bättre. Om ett par dagar så ska jag börja träna tai kuondo samt börja simma igänn. Har dessutomm gått en satans massa under sommaren. Jag blir lycklig av att gå. Trotts hur jävla nere jag är så finner jag alltid en väg upp igän. Vet inte riktigt hur jag klarar stress men av någon anleding så löser det sig. På ett eller annat sätt. Sömn kan jag klara mig utan. Destu mindre fritid jag har till att lata mig på destu mer engaskerad blir jag och destu mer eftersträvar jag att få gjort. Smärta kan jag tåla, kanske inte för tillfället, men ge mig en stund så löser det sig. Att allting löser sig är mer eller mindre mitt måtto.

Vad för utbildning jag vill in på vet jag inte riktigt. I grova drag så är det antagligen någon utbildning där jag är hundförare, vilket ger typt följande utbildningar.

GA829 Bassäkman, Marinen
GA927 Flygbasjägare, Flygvapnet
PA800 Militärpolisgruppbefäl, Armén
PA805 MP/Säk-gruppbefäl, Armén
GA924 Närskyddsman, Flygvapnet
GA929 Säkerhetsjaktman, Marinen

Annars har jag tänkt mig att söka in som sjukvårdare. Vilket ger mig följande utblidningar.

MH900 Sjukvårdare, Armén
MH925 Sjukvårdare, Flygvapnet
HV820 Sjukvårdsgruppbefäl, Marinen
MH822 Sjukvårdsgruppbefäl, Marinen

Efter avslutad sjukvårdsutbildning kommer du att med enkla hjälpmedel kunna omhänderta och vårda skadade och sjuka. Då kan du:
- kontrollera och upprätthålla fria luftvägar och ge konstgjord andning
- kontrollera och registrera medvetandegrad, blodtryck, puls och andning
- stoppa blödning

Upphålla fria luftvägar kan jag, samt konstgjort anding. Kontrolera medvetande kan jag det med, nästan iaf. blodtryck blir inga problem då man har verktyg som gör det åt en. Andingen lär inte häller vara några svårigheter. Stoppa bödningar lika så.

Krav
Resultatet av de tester och prov som du gör under mönstringen visar om du är lämplig för utbildning till sjukvårdare. Du måste ha körkort och det är bra om du har gått omvårdnadsprogrammet.

Körkort har jag inte. Men vem vet det kanske löser sig. har däremot inte gått omvårdnadsprogrammet, däremot är jag publikvärd via svenska fotbollsförbundet, vilket innebär att jag vet hur det är när totalt kaos utbryter, jag vet hur det är när 1000 människor blir totalt emot en.
Azan_Gb
Har du funderat på Amfibie. Fin miljö att göra vänplikten i, modernt nytt förband.
Dessutom är det mycket stjuta , fält med mera.
Lindeberg
Omvårdnadsprogrammet är inget krav (och som jag ser det ger det ingen fördel heller) om du ska utbildas till sjukvårdare, inte körkort heller smile.gif
Green
Varför inte jägarkb och efter gsu söka till gruppsjukvårdare så får du ju hoppa fallskärm om du är på K3 smile.gif
106
QUOTE (Green @ Aug 13 2003, 00:10 )
Varför inte jägarkb och efter gsu söka till gruppsjukvårdare så får du ju hoppa fallskärm om du är på K3 smile.gif

????????????????????
GA KA
@ Azan: Varför ge råd om något du inte vet? Bör man inte ha gjort GU först innan man kan ge råd om förbandet?
Azan_Gb
QUOTE (GA KA @ Aug 13 2003, 11:24 )
@ Azan: Varför ge råd om något du inte vet? Bör man inte ha gjort GU först innan man kan ge råd om förbandet?

På info mötet tyckte jag om miljön , officerare sa vart man änn hamnar på amfibie så pangar man en massa. Och så är det ett modernt förband
Thorleif
Då kan jag som har gjort min värnplikt som amfibie starkt rekomendera den ! Där får du gå långa promenader kan jag lova dig smile.gif
Doyle
QUOTE (Azan_Gb @ Aug 13 2003, 14:45 )
På info mötet tyckte jag om miljön , officerare sa vart man änn hamnar på amfibie så pangar man en massa. Och så är det ett modernt förband

Hört talas om Uncle Sam nångång?
Många fula knep används för att rekrytera folk.
Se bara på Goldie Hawn som trodde hon skulle få eget rum med havsutsikt i filmen "Tjejen som gjorde lumpen"

camo.gif :P
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.