Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Expanderbar batong aka teleskopbatong
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3
Vakten_F4
QUOTE (Haggeman @ Aug 14 2003, 16:01 )
Finns det inte teleskopbatonger där man längst ut kan skruva på en liten lampa och så blir det en
teleskopficklampa?
Å sådanna får man ju ha, men om faran för livet skulle vara framme så kanske man inte är helt hjälplös.

Ja en ASP exp.batong kan skruvas ihop med en ASP Taclite eller Triad II om man byter ändstycket på lampan. Dock tror jag INTE att den blir mer laglig för det. Då föredrar jag en maglite istället (som kanske inte är lika smidigt men iaf. lagligt.)

Dock är batongen/magliten på axeln ganska överskattat, om går och lyser så så får man anta att det är mörkt, det som händer om man då ska slå nån direkt från det läget är att man slutar lysa på den man vill se och istället bländar sig själv.
Nä då föredrar jag en triad i vänsternäven och gummiklubban i höger!
zaitoh
QUOTE (Vakten_F4 @ Aug 14 2003, 16:10 )
Dock är batongen/magliten på axeln ganska överskattat, om går och lyser så så får man anta att det är mörkt, det som händer om man då ska slå nån direkt från det läget är att man slutar lysa på den man vill se och istället bländar sig själv.
Nä då föredrar jag en triad i vänsternäven och gummiklubban i höger!

ja, då tycker jag att funktionen lysa i ögonen kan vara nog så effektiv. måste ju inte klubba ner folk det första man gör hela tiden...? B) sen finns det väl inget som hindrar att andra delan av magliten används så du slipper få den i ansiktet? men iofs förstår jag inte riktigt hållningen du menar 'över axeln'. att du håller nära lampan då? 7.gif
Vakten_F4
QUOTE (zaitoh @ Aug 15 2003, 01:08 )
ja, då tycker jag att funktionen lysa i ögonen kan vara nog så effektiv. måste ju inte klubba ner folk det första man gör hela tiden...? B) sen finns det väl inget som hindrar att andra delan av magliten används så du slipper få den i ansiktet? men iofs förstår jag inte riktigt hållningen du menar 'över axeln'. att du håller nära lampan då? 7.gif

Menar du att man inte skulle slå alla man ser? 7.gif

Exakt, man håller handen så att lillfingret hamnar precis där lampan blir tjockare i reflektoränden, så att större delen av lampan hamnar åt samma håll som tummen pekar.

På så sätt lyser man där man vill och är snabb att slå Kjell Kriminell i ett hastigt läge.

Är inte 100% men jag har för mig att tokmotaren i Terminator 2 går runt och lyser så när han hittar moppen med avbrutet skaft i städskrubben på psycho-institutionen
2Sharp
Det här med att man skulle bli bländad har jag hört från flera håll, efter hårda empiriska tester [vilt och kontrollerat svingande i 2Sharps lägenhet] är min teori att det är mycket svårt att blända sig själv, belysa sig, ja, men inte blända sig själv.

Hur f-n håller ni grejorna egentligen?? 7.gif j/k!
dxl
Kanske OT men e det någon annan här som är väktare och som andvänt batong "skarpt" så att säga.
Vakten_F4
QUOTE (2Sharp @ Aug 15 2003, 17:49 )
Det här med att man skulle bli bländad har jag hört från flera håll, efter hårda empiriska tester [vilt och kontrollerat svingande i 2Sharps lägenhet] är min teori att det är mycket svårt att blända sig själv, belysa sig, ja, men inte blända sig själv.

Hur f-n håller ni grejorna egentligen??  7.gif  j/k!

Har faktiskt inte provat själv, största nackdelen är väl att man tappar belysningen på Kjell Kriminell.

Kanske OT men e det någon annan här som är väktare och som andvänt batong "skarpt" så att säga.

Nope, som tur är har man inte råkat ut för nåt än. Har tillräckligt med kollegor som har blivit slagna, stuckna och skurna så jag klarar mig helst utan.
2Sharp
QUOTE (Vakten_F4 @ Aug 16 2003, 14:11 )
Har faktiskt inte provat själv, största nackdelen är väl att man tappar belysningen på Kjell Kriminell.

Sant, men förhoppningsvis hör man dunsen när batongen träffar ohederlige Kjelle i hövvet, så man vet vart den gynnaren håller hus...

Det går ju ändå rätt snabbt att få tillbaks lampan och belysa honom igen.
Jag tror att även om du har en lampa i ena handen och batong i andra så tappar du belysningen på måltavlan? det brukar ju flängas omkring en del vid handgemäng..
Fk Lindquist
QUOTE (nilsson @ Aug 12 2003, 01:55 )
Någon som vet om det är lagligt att bära omkring på teleskopbatong offentligt?

Läs Kniv lagen!!!
Fk Lindquist
QUOTE (dxl @ Aug 15 2003, 19:46 )

Jo då, har haft ASP sedan 1995!! Burit den i stort sett varje arbets pass sedan dess!!
Jo den är använd, har väl bytt den ett par ggr!!
Trevlig sak faktiskt.! Tyvärr så kom de ju på att den bara skulle få bäras av Polisen efter ett tag, men personskyddet har den godkännd + ett par bev. bolag som ahr den på test.!
Som sagt den är väldigt smidig, lätt att bära och avskräcker mer än gummiklubban! Sen är den ju lättare att ha under kläderna när man kör personskydd!!
Florerar en massa rykten om att den är godk, eller ska bli det..men det kommer att basuneras ut rejält när den blir det!!

Ska vi va ärliga så är procenten av Väktare och framför allt Ov som har den mycket hög!!
maximus20
bong.gif
Teleskopbatong får endast andvändas av Polis samt personal som jobbar med personskydd.
Dessutom krävs det special/extra utbildning jämfört med vanliga gummibatongen för att få andvända teleskopen. alien.gif rlwhore.gif
Vakten_F4
QUOTE (maximus20 @ Aug 19 2003, 04:45 )
bong.gif
Teleskopbatong får endast andvändas av Polis samt personal som jobbar med personskydd.
Dessutom krävs det special/extra utbildning jämfört med vanliga gummibatongen för att få andvända teleskopen.  alien.gif  rlwhore.gif

mad.gif Du tror inte att det har sagts tidigare i den här tråden?

Dessutom glömde du MP och kriminalvårdare.
Fk Backéus
Ordningsvakt och expanderbar taktisk batong är nu möjligt!

"[03-09-05 Stockholms län]

Ordningsvakt får bära
expanderbar batong från 1/9

Sedan 1 september 2003 får ordningsvakter som gått igenom utbildning med godkänt resultat bära expanderbar batong.

Alla ordningsvakter som bär denna batong (ASP 21" och 26") ska ha denna behörighet inskrivet i sitt förordnande som bevis för godkänd genomgången utbildning. Om ordningsvakt bär expanderbar batong utan att kunna visa upp sin behörighet kommer att få sitt förordnande omprövat av polismyndigheten. "

Kolla in vad som gäller i din polismyndighet!

För SBP'are som arbetar som OV och vill tjänstgöra med ASP gäller följande:

-Skriv ett brev addresserat till RPS där du förklarar att du söker dispens för att arbeta med expanderbar batong och att du fått utbildningen inom SBP.
-Inkludera kopia på förordnande
-Inkludera utbildningsbeviset från SBP (om du har ett)

Undrar ni vem på RPS ni skall ställa det till? Det gjorde jag också. Tonneman sa att det bara skulle stå RPS. Det kommer rätt i alla fall...

Hämtat från Forum för SBP

FN1.gif
Emil
När jag hade batongutbildning i lumpen så sa våran löjtnant att anledningen till att vi hade de gamla var att om man blir slagen med den gamla batongen när man är och "upploppar" får man så ont att man verkligen hellre vill hem och dricka varmt thé och vila i en skön filt. medan om man blir slagen med teleskopbatongen får ont men mest så ont att man bara blir irriterad och arg inte så ont att man vill hem och vila.
jake the snake
QUOTE (Emil @ Sep 10 2003, 18:58 )
När jag hade batongutbildning i lumpen så sa våran löjtnant att anledningen till att vi hade de gamla var att om man blir slagen med den gamla batongen när man är och "upploppar" får man så ont att man verkligen hellre vill hem och dricka varmt thé och vila i en skön filt. medan om man blir slagen med teleskopbatongen får ont men mest så ont att man bara blir irriterad och arg inte så ont att man vill hem och vila.

Han har fel. Jag har provat båda och teleskopvarianten är avgjort mer elak än gummivarianten. Inte ens i samma liga.
Nifelhel
QUOTE (jake the snake @ Sep 10 2003, 19:07 )

Han har fel. Jag har provat båda och teleskopvarianten är avgjort mer elak än gummivarianten. Inte ens i samma liga.

Hur kommer det sig att du har provat båda batongerna? Och exakt hur gick dessa prov till?
Dåliga kontakter med polisen brukar ju annars ge vissa individer erfarenhet på hur mycket ont en batong gör.... blyg.gif

En utav anledningarna till att polisen har bytt batong. Är att den med gummiöverdrag krävde fler slag än, vad man fick med ett slag med den expanderbara batongen. Vilket gjorde att det blev mer krosskador efter den gummiöverdragna. En annan är att poliserna oftast lämnade den stora batongen i bilen, för att den mest var i vägen.
Swed65
Jag vet hur ett slag med asp känns, lyckas få en skaplig träff på ryggen av en uppjagad beredskapspolis under Nordic Peace 02.

Kan intyga att det kändes.....
jake the snake
QUOTE (Nifelhel @ Sep 10 2003, 21:35 )
QUOTE (jake the snake @ Sep 10 2003, 19:07 )

Hur kommer det sig att du har provat båda batongerna? Och exakt hur gick dessa prov till?
Dåliga kontakter med polisen brukar ju annars ge vissa individer erfarenhet på hur mycket ont en batong gör.... blyg.gif

En utav anledningarna till att polisen har bytt batong. Är att den med gummiöverdrag krävde fler slag än, vad man fick med ett slag med den expanderbara batongen. Vilket gjorde att det blev mer krosskador efter den gummiöverdragna. En annan är att poliserna oftast lämnade den stora batongen i bilen, för att den mest var i vägen.

Jag utbildar soldater i batongtjänst. Jag har en gummibatong i skrivbordslådan och en teleskopbatong i mitt klädskåp. Jag brukar köra en jämförelse mellan dom under utbildningen. Ett slag med gummibatong på ena skinkan, ett slag med teleskopbatong på andra. lika hårt, vilken gör mest ont? Teleskopbatongen. som sagt, inte ens i samma liga.
Nifelhel
Med samma energi i slaget med båda batongerna. Så är det givet att den expanderbara batongen gör mer ont då den har en mindre yta vilket medför ett högre "tryck" så att säga och stummare matrial. Den gummiöverklädda har ju en bredare yta och mer flexibelt matrial.

När polisen utbildar på expanderbar batong, så använder dem speciella övningsbatonger samt att dem har så kallade "Redman"dräkter(en speciell skyddsdräkt).
jake the snake
QUOTE (Nifelhel @ Sep 12 2003, 23:41 )
den expanderbara batongen

expanderbar batong

Får man inte säga teleskopbatong?
Fbj972
QUOTE (Swed65 @ Sep 12 2003, 13:31 )
Jag vet hur ett slag med asp känns, lyckas få en skaplig träff på ryggen av en uppjagad beredskapspolis under Nordic Peace 02.

Kan intyga att det kändes.....

Aj då... Det kanske var jag som slog dig...? Måste säga att det var mycket bra figuranter på den övningen!

En hundförare i min grupp arbetar numera som o-vakt i Stockholm och har den expanderbara batongen inskriven i sitt förordnande. Han är sedan några år SBP.
Lindeberg
SBP = Svensk BilProvning ohmy.gif ;) ;) laugh.gif
Fbj972
QUOTE (Marzocchi @ Sep 13 2003, 22:07 )
SBP = Svensk BilProvning  ohmy.gif  ;)  ;)  laugh.gif

Helvete du har avslöjat oss... biggrin.gif
Fk Backéus
QUOTE (Fbj972 @ Sep 14 2003, 00:19 )
QUOTE (Marzocchi @ Sep 13 2003, 22:07 )
SBP = Svensk BilProvning  ohmy.gif  ;)  ;)  laugh.gif

Helvete du har avslöjat oss... biggrin.gif

Attans!
Nu har man inte en ände bilburen vän längre! laugh.gif

SBP - Särskilda BEredskapspolisen
"För oss är ingenting omöjligt!"

FN1.gif
Fu Kjellberg

Så här kan man ju göra om man inte tycker att det räcker med batongen
En Strideryxa. wub.gif
2Sharp
@ Kjellberg.. Mick Strider rulez smile.gif

Den känns faktiskt smidigare än den ser ut... wicked...

smile.gif
Andrew
Hur stor är risken att teleskopet åker in när man hugger ved till grabbarna som väntar tålmodigt inne i tältet ? biggrin.gif laugh.gif

Gedigen liten sak ialla fall.
Nifelhel
@Fu Kjellberg
Det som är svårast är väl att finna lagstöd för ett eventuellt brukande... laugh.gif

@2Sharp

Down boy!!! Ta det nu lugnt det är bara en yxa... ;) horny.gif
2Sharp
QUOTE (Andrew @ Sep 18 2003, 20:34 )
Hur stor är risken att teleskopet åker in när man hugger ved till grabbarna som väntar tålmodigt inne i tältet ?  biggrin.gif  laugh.gif

Gedigen liten sak ialla fall.

Ved? det är ingen jävla vedyxa.. ;)

Bara en yxa? um yeah, det är bara en storbystad blondin, det är bara en Kulspruta 58.. hmm..

:P
Fk.Mandrake
Now THAT`S a battleaxe!!!!!!!!!!!!!!!!!! blink.gif
Torak
Sag just ett program om polisen i Manchester (England). De forsokte stoppa en biltjuv som holl pa att kora ivag, sa ett halvdussin poliser kutade fram, mobbade bilen och borjade daska in fonstren med de dar hopfallbara tonfa-batongerna de har. Sag ratt lustigt ut, med Bobbies akande pa motorhuven med batong i hogsta hugg... ;)
robot
Ska införskaffa mig en ASP-batong. Vad bör man ha för längd på batongen... fördelar och nackdelar... hade tänkt mig runt 21 tum..
Raptor
1) Kan man köpa teleskopbatonger som civilperson i sverige, lagligt?

2) Om, ja. Var kan man köpa de?
2Sharp
Fördelen med en kort batong är att den är lättare att bära med sig och är mer hanterbar i trånga utyrymmen, en lång batong har ju bättre räckvidd, samt kan vara svår att använda i trånga utrymmen då du kan träffa dörrkarmar och/eller andra personer.

21" gillar jag personligen, dock är 26" asp lättviktsbatong inte fy skam heller..

Det skall inte vara olagligt att köpa och inneha teleskopbatong, dock gäller samma restriktioner som det gäller för knivar, inte allmän plats etc.

Dock har många företag som säljer teleskopbatonger praxis att endast sälja till personer med väktarleg (motsv.)

Vart? sök på nätet..
mjukis
Nu sa ju 2sharp vad jag hade tänkt säga här... Knivlagen syftar som vi kan se i ett tidigare inlägg på allmän plats, bil på allmän plats, skolgårdar osv. Den utgör inget hinder i sig för Calle Civilist att ha världens ondaste teleskopbatongssamling hemma i garderoben. Utgör den något hinder för honom att rycka fram den i nödvärn då tidigare nämnda Kjell bryter sig in i hans hus i syfte att kniva honom?
Raptor
Teleskop batong

För er som letar.
Unicorn
QUOTE (mjukis @ Sep 28 2003, 22:57 )
Nu sa ju 2sharp vad jag hade tänkt säga här... Knivlagen syftar som vi kan se i ett tidigare inlägg på allmän plats, bil på allmän plats, skolgårdar osv. Den utgör inget hinder i sig för Calle Civilist att ha världens ondaste teleskopbatongssamling hemma i garderoben. Utgör den något hinder för honom att rycka fram den i nödvärn då tidigare nämnda Kjell bryter sig in i hans hus i syfte att kniva honom?

Nej.

I det scenariot kan du använda vad du råkar ha till hands hemma, såsom stora kökskniven, teleskopbatongen eller hagelbössan. Den som bryter sig in hos dig får högaktningsfullt skylla sig själv.

Skyddet för den som försvarar sig mot våldsmän som bryter sig in i hemmet är oerhört stort.

Jag minns själv bl a en herre som härom året medelst hagelgevär sköt av lårbenet på en knarkare som tog sig in genom fönstret, liksom en hemvärnsman som sköt galen knarkare med Kpist. Båda gärningarna ansågs straffria.
Fredriksson
Gammal tråd, jag vet.. ;)
Jobbar som OV i Norrbotten, och svingar expanderbar batong lagligt. Hur ser det ut i övriga Sverige?
drmagoo
QUOTE (Raptor @ Sep 28 2003, 21:46 )
1) Kan man köpa teleskopbatonger som civilperson i sverige, lagligt?

2) Om, ja. Var kan man köpa de?

SpyShop

Butik i Helsingborg som säljer telekopbatonger till alla... bong.gif

Dock som tidigare sagt... samma relger/lagar som gäller för kniv, gäller för batong
Serg. Backström
Benämningen på teleskopbatongen är taktisk batong, källa :RPS.
Den är helt stel i utslaget läge och ej flexibel som någon skrev, den fungerar utmärkt när man transporterar eller kontrollerar personer. För att få bära denna batong måste man genomgå en 8 timmars utbildning inkl. examination hos polisen. Mig veterligt är det bara mp Iinom FM som bär den samt den särskilda beredskapspolisen.
Om du arbetar som t.ex ordningsvakt och har utb. på denna får du bära den men en väktare får endast bbära den svarta gummiklubban, i alla fall tillsvidare. Om du bär en sådan batong civilt kommer du att anmälas och sannolikt åtalas enligt Knivlagen, Lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, 1988:254.

Med Vänlig Hälsning Serg. Backström

Som även tillönskar forumet en god fortsättning.
bushman
QUOTE (Serg. Backström @ Dec 27 2004, 21:38 )
Benämningen på teleskopbatongen är taktisk batong, källa :RPS.
Den är helt stel i utslaget läge och ej flexibel som någon skrev, den fungerar utmärkt när man transporterar eller kontrollerar personer. För att få bära denna batong måste man genomgå en 8 timmars utbildning inkl. examination hos polisen. Mig veterligt är det bara mp Iinom FM som bär den samt den särskilda beredskapspolisen.
Om du arbetar som t.ex ordningsvakt och har utb. på denna får du bära den men en väktare får endast bbära den svarta gummiklubban, i alla fall tillsvidare. Om du bär en sådan batong civilt kommer du att anmälas och sannolikt åtalas enligt Knivlagen,  Lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, 1988:254.

Med Vänlig Hälsning Serg. Backström

Som även tillönskar forumet en god fortsättning.

men US har väl den taktiska batonger?
som inom FM heter expanderbatong och har eget m-nr.
i allafall har jag suttit och inventerat dessa för US.
nu fick jag ingen utbildning på den, men som sagt den finns ju åtminstone på pappret, i en snart utdöd svensk del av en logistikbataljon.
jake the snake
I US bär såvitt jag vet endast MP, samt de lite mer speciella förbanden som ingen dödlig vet någonting om, den expanderbara batongen. Vanliga soldater i exempelvis Kosovo får sin konfiskerad av MP om dom skulle få för sig att köpa och bära en.
Varför kan man ju fråga sig.

"Den faller under knivlagen!" säger då någon

Jo, men om man får lov att bära en kulspruta med 600 skarpa skott på sig en vanlig dag, så borde det väl inte vara några problem att bära en vanlig batong som används över hela världen säger jag.
bushman
QUOTE (jake the snake @ Dec 28 2004, 12:53 )
I US bär såvitt jag vet endast MP, samt de lite mer speciella förbanden som ingen dödlig vet någonting om, den expanderbara batongen. Vanliga soldater i exempelvis Kosovo får sin konfiskerad av MP om dom skulle få för sig att köpa och bära en.
Varför kan man ju fråga sig.

"Den faller under knivlagen!" säger då någon

Jo, men om man får lov att bära en kulspruta med 600 skarpa skott på sig en vanlig dag, så borde det väl inte vara några problem att bära en vanlig batong som används över hela världen säger jag.

nja så många mp skulle nog inte ha med sig.
men å andra sidan kanske inte det var vi svenskar som skulle ha dessa batonger.
vi hade riot-gear för ett par plutoner.
och vi hade ju tre andra V/E grp än di svenske på nl, så ex-batongerna var kanske för dem.
2Sharp
QUOTE (jake the snake @ Dec 28 2004, 11:53 )

Är inte det rätt typiskt?

Likväl att det letas stiletter innan rotation hem... man är betrodd med att bära ksp/hgr/ak men gud förbjude att man tar hem en attack-stilett.. 7.gif

Å andra sidan, lagar är lagar...
Larsan
QUOTE (2Sharp @ Dec 28 2004, 13:40 )
QUOTE (jake the snake @ Dec 28 2004, 11:53 )

Är inte det rätt typiskt?

Likväl att det letas stiletter innan rotation hem... man är betrodd med att bära ksp/hgr/ak men gud förbjude att man tar hem en attack-stilett.. 7.gif

Å andra sidan, lagar är lagar...

öhhh.. jag bar alltid minst tre knivar när jag var i US.... Å bajoneten ingick i reglementerad utr.. löjligt att snacka om knivlagen då..
iofs bar jag en expanderbar åxå..

Hehe.. när jag var på leave flög jag inrikes med både expanderbar och en S1a i bältet.. nu hade jag M90 men ändå.. iofs före 9/11 men ändå..
2Sharp
QUOTE (Larsan @ Dec 28 2004, 14:08 )
öhhh.. jag bar alltid minst tre knivar när jag var i US.... Å bajoneten ingick i reglementerad utr.. löjligt att snacka om knivlagen då..

Hehe.. när jag var på leave flög jag inrikes med både expanderbar och en S1a i bältet.. nu hade jag M90 men ändå.. iofs före 9/11 men ändå..

Jo precis, fånigt...

3 bara? jösses... smile.gif
Larsan
QUOTE (2Sharp @ Dec 28 2004, 15:52 )
QUOTE (Larsan @ Dec 28 2004, 14:08 )

Jo precis, fånigt...

3 bara? jösses... smile.gif

MINST tre.. ;)
2Sharp
QUOTE (Larsan @ Dec 28 2004, 15:05 )
MINST tre.. ;)

Ahhh, nu är jag lättad!

biggrin.gif
GC1
QUOTE (bushman @ Dec 28 2004, 01:12 )
men US har väl den taktiska batonger?
som inom FM heter expanderbatong och har eget m-nr.
i allafall har jag suttit och inventerat dessa för US.
nu fick jag ingen utbildning på den, men som sagt den finns ju åtminstone på pappret, i en snart utdöd svensk del av en logistikbataljon.

den ingår i det nya "riotkitet" med nya skydd o hjälmar.
batongen är ganska lång har jag för mig, definitivt längre än 21"
HotelAlpha
Senast jag hörde(-02) så var det 26" som hade BOA.
Nifelhel
Standardbatongen som svensk polis utrustas med är ASP 26tums.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.