Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Expanderbar batong aka teleskopbatong
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3
sisuchef
öhhh.. jag bar alltid minst tre knivar när jag var i US.... Å bajoneten ingick i reglementerad utr.. löjligt att snacka om knivlagen då..

Jo men kniv är en bra sak att ha som soldat, tälja barkbåtar kanske men framförallt att fixa tändved, spetsa pinnar som skall användas för vindskydd etc etc. Vad ska du ha batongen till? Roit? Men om det inte är läge för RIOT då? Vad ska du då ha den till?
jake the snake
QUOTE (sisuchef @ Dec 30 2004, 23:18 )
Vad ska du ha batongen till?

Visa i syfte att skrämma, hota med vid behov, slå i luften med vid behov, slutligen slå folk med.

Varför skall soldaten bara vara hänvisad till ord och vapen? inget däremellan?
Graderad insats någon?
Är det bara i Riotsituationer man behöver ha en batong?
2Sharp
QUOTE (jake the snake @ Dec 30 2004, 22:22 )

Visa i syfte att skrämma, hota med vid behov, slå i luften med vid behov, slutligen slå folk med.

Graderad insats någon?

Jag är på JTS linje, ännu ett verktyg, klockrent...

Stor fördel att slippa skjuta folk och slippa slå folk med vapnet.
Larsan
QUOTE (jake the snake @ Dec 30 2004, 23:22 )

Graderad insats någon?

WORD... plus att man kan ha den till att värja sig mot vildhundar och dessutam använda om man söker i tex rosenbuskar.. tro mig..
Sgt1clHansson
Det är egentligen märkligt att Teleskopbatongen är Forboten, bättre att ha och inte behöva än att behöva och inte ha. Är soldaten betrodd med knivar, kulsprutor, automatkarbiner, granater och stridsfordon är det svårt att motivera att denna inte skulle ha omdömme nog för en expanderbatong. Hänger det på "utbildningskravet" så är det ju bara att utbilda soldaterna så är problemt löst!
jake the snake
QUOTE (Sgt1clHansson @ Dec 31 2004, 14:53 )
Hänger det på "utbildningskravet" så är det ju bara att utbilda soldaterna så är problemt löst!

Exakt. Jag tror att detta problemet kommer att lösa sig med tiden. Jag är övertygad om att Svenska soldater kommer att få fler verktyg i sin verktygslåda, och jag tror att expanderbar batong kommer att vara en av dom.
wolfie666

Graderad insats någon?

Ursäkta mig men är inte 30 st 5.56mm skarp tillräckligt stort hot?

Nää skämnt och sido det verkar som om APS batongerna är väldigt faliga eftersom det är sådant stirr över den. Utbilda dem som har behovet så slipper man felaktig användning

;) ;) fun_icon_nana.gif bash.gif
jake the snake
QUOTE (wolfie666 @ Dec 31 2004, 15:11 )

Graderad insats någon?

Ursäkta mig men är inte 30 st 5.56mm skarp tillräckligt stort hot?

Nää skämnt och sido det verkar som om APS batongerna är väldigt faliga eftersom det är sådant stirr över den. Utbilda dem som har behovet så slipper man felaktig användning

;) ;) fun_icon_nana.gif bash.gif

Hotar man med vapen MÅSTE man kunna backa upp hotet. Annars urholkas det.
Hota ine med ett vapen om du inte kan använda det. En batong kan man använda betydligt oftare än ett vapen, för övrigt så har själva utfällningen en rätt lugnande effekt.
Nemo
Ni som är med i SBP; hur ser utbildningen ut på nämda batonger? Hur många timmar är den på och vad går man igenom? SäkI?
Hoppas innerligt att det inte är nyexade K3-befäl som håller i utb. för då hade den sett ut på följande sätt:
Befäl:
-Fäll ut *alla fäller ut sin batong*
-Fäll in *alla fäller in sin batong*
-Fäll ut *alla fäller ut sin batong*
Detta pågår under lååång tid sedan kommer det klassiska:
-Fäll in *alla fäller UT sin batong varpå befälet i fråga blir skogstokig och börjar skrika om att det gäller att LYSSNA på befälet*
Sedan upprepas det hela tills alla är helt Malajn.gif

Någon som känner igen sig? biggrin.gif
Sytare
Ja Nemo... bash.gif
Sgt1clHansson
@Nemo
"Repetition är kunskapens moder"

Har för mig att utbildningen är typ heldag, men teori och praktik. Diskuterade det förra året med någon som nyss genomgått personskyddsutbildning (inkl Teleskopbatong-utbildning) för ett väktarbolag.
sisuchef
Föreskriven utbildning är 8 timmar enligt FAP.
För vissa grupper även repetition.
Vad som gäller MP i Fm vet jag inte. Jag tycker fortfarande inte den skall tilldelas alla och envar på US.
jake the snake
QUOTE (sisuchef @ Jan 2 2005, 00:04 )
Jag tycker fortfarande inte den skall tilldelas alla och envar på US.

Varför inte?
SISU
Ja varför skulle den inte delas ut till soldaterna i US ?
Jag ser inget negativt att dela ut den (med rätt utbildning).
Det borde ju vara bättre att vid en situaton som inte behöver dödligt våld kunna hota med batong istället för AK ?
Eller är jag helt vilse i pannkakan .
losec
Läste tråden från början och undrade då varför ingen tagit upp Teleskopen i US.
På de flesta fasta posteringar jag varit vid på balkan har det funnits så kallade "hundklubbor". Dessa är gjorda på enskilda soldaters bevåg för att på ett enkelt sett kunna värja sig och vifta undan vildhundarna på ett behagligt avstånd.

Inofficiellt brukar dessa ju ofta kallas "tolkar". När t ex någon "bråkar" i en VCP får soldaterna en helt annan auktoritet. Varför får man det då, och inte redan innan då man ju har ak, ksp? Simpelt! Folk i AOR:et lär sig snabbt att man inte kommer använda skjutvapen i första hand.
Om locals börjar bråka och en soldat helt plötsligt plockar upp en stor träklubba utan att vara hotfull med den. Brukar locals:en då fortsätta bråka? Nej! Vore det lämpligare med teleskopbatong? JA!

EDIT: @2sharp
Under KS 05 gick det ryckten om en "knivdåre" nere i Gracca... Han sades sitta hemma i soffan och jonglera med en otillåten/icke-namngiven kniv i vardera hand. Du vet ingen som kan passa in på denna beskrivning? ;)
Tracer
Hej

Är det någon som har bild på batongens "endcap".
Är intresserad av att se hur loggan som fm använder på batongen ser ut
eller använder man RPS logga?
Fredriksson
Man har ingen logga.
Nifelhel
@Tracer

Jag uppmanar dig att nyttja vår eminenta sökfunktion hädanefter.
/Nifelhel - Blågul

RPS(RiksPolisStyrelsen) logga ägs utav just RPS och det är bara svensk polis samt ordningsvakter som får ha batong med den loggan. Anledningen till OV har den är att dom lyder under polisen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.