Azan_Gb
Aug 11 2003, 12:49
Snackade med en kompis om vad man ville bli när man var liten och vad man blev...eller kanske ska bli.
Vad ville du bli när du var liten?
Själv ville jag alltid bli astronaut , eller något i syfte att hjälpa människor, läkare, polis eller något liknande.
Just nu hoppas jag att efter värnplikten läsa till polis.
Dedicated
Aug 11 2003, 15:09
Inte fasen var det speditör jag ville bli men ändå blev pga ödets nycker, hälsa eller rättare sagt ohälsa. När jag var liten ville jag bli pilot.......
Dies irae
Aug 11 2003, 15:23
Jag ville bli brandman...
Jag har blivit det jag ville.
zaitoh
Aug 11 2003, 15:34
jag har inte blivit stor än, men när jag blir det vill jag nog bli ung igen... :P
När jag var liten ville jag bli Spindelmannen :P Men som alla vet går ju inte det...Det finns ju redan en.
Jag ville bli stridspilot när jag var liten, men det gick i graven med att man fick brillor
Men nu skitar jag på att bli en combattrucker

Edit - Fan vad alla tng sitter nära varandra...
Fu Sjöstedt
Aug 11 2003, 19:09
Usch då!
Azan_Gb, vilka svåra frågor du ställer...
Ville nog bli polis när jag var liten, tror jag.. (Har nog Alzheimers light..

)
Inte fan drömde jag om att jobba som psyk-skötare i alla fall!
Men vem vet vad man blir när man blir stor..? Är ju "bara" 26.
SG OLSSON
Aug 11 2003, 19:34
Skogsmaskinförare. Jag ville köra de där sakerna som brummade så mycket
Blev datortekniker. Brummar iofs också en hel del
Hade väl egentligen inget drömyrke när jag växte upp men har alltid gillat teknik/elektronik och datorer så efter att ha gått 4-årig teknisk linje på gymnasiet (ja på den tiden fanns inte högskoleår och sånt)..
Trillade in på ett större Svenskt telekomföretag och fick sitta och peta med mobiltelefoner och drömde om att jobba med testutveckling.
Så blev det dock inte utan nu sitter man på ett amerikanskt datorföretag och driftar unixdatorer åt ett större svenskt telekomföretag.
Ett arbete jag skulle ha dödat för att få för 10-15 år sedan ...
Flippan
Aug 11 2003, 21:01
Ja ni när jag va liten så ville jag bli soldat eftersom både far o farfar varit det... vill fortfarande bli det, YOF i sverige men aldra helst NCO i Royal Marines. Har brittiskt medborgarskap så de funkar... lite nördklassat kanske...
QUOTE (zaitoh @ Aug 11 2003, 16:34 )
jag har inte blivit stor än, men när jag blir det vill jag nog bli ung igen... :P
Lite OT.
Zaitoh, gillar din signatur, läste en liknande för ett tag sedan:
Det finns tre sorters människor, dom som kan räkna och dom som inte kan.
zaitoh
Aug 11 2003, 21:34
ty
/OT
soldat isak
Aug 11 2003, 22:03
Jag hade nog ganska tidigt klart för mig att jag ville bli nån sorts maskinförare... Jag var redan som litet barn synnerligen impad av alla sorters maskiner som gjorde jobb som krävde mycket "muskler". Och nu jobbar jag som skogsmaskinförare.... ;)
Ingbat/I19
Aug 11 2003, 22:07
Ville väl bli det klassiska när jag var liten...brandman, polis, pilot osv.
Under högstadietiden bestämde jag mig för att bli civilingenjör och har hållit fast vid det. Pluggar nu på KTH men funderar på att lägga det på is ett tag och satsa på en officerskarriär.
Som liten: Valforskare, clown, bonde... Lite olika perioder.
Nåt för Markan det här annars...
Lindeberg
Aug 11 2003, 22:57
Kommer inte ihåg att jag drömde om något som liten. Kommer utbilda mig till sjuksköterska/ambulanssjuksköterska.
Kommer dock ihåg att jag var förtjust i en leksaksbil, en beigegul liten Mercedes-ambulans
Raptor
Aug 11 2003, 23:06
Som liten ville jag bli soldat, i varje fall något inom det militära. Med tanke på Sveriges försvarspolitik insåg jag att det inte fanns en framtid där så då drog väl drömmen något åt polisyrket. Men numera lutar det åt något inom byggbranschen. Vi får se var det slutar.
J.Thern
Aug 11 2003, 23:12
Det första jag kommer ihåg att jag ville bli var Lantbrukare... Sedan vart det polis... men nu drar det åt officersyrket...
Bengtsson
Aug 12 2003, 11:28
Ville bli polis när jag var liten. Sen drog det iväg åt sjöofficershållet (blått som blått) och det lutar nog att det blir något ditåt, men annars så har jag väl tänkt på journalistyrket en del. Får se, får se.
Amfibieslusken
Aug 12 2003, 11:56
Jag ska bli gymnasielärare. Från början ville ( vill fortfarande ) jag bli polis. Jag är nöjd med mitt kommande yrke. Vad jag vill säga är att livet blir inte alltid som man har tänkt sig.
Raffsec
Aug 12 2003, 12:14
Hmm vad jag ville bli när jag var liten rätt länge typ till mellan stadiet hade jag sriösa planer på att bli flygförare (har alltid gillat stridsflyg WW2 & framåt). Sen så tänkte jag ett tag bli polis men det bidde väktare tills vidare stor har jag nog inte blivit än......
Bronson
Aug 12 2003, 12:43
Fiskare

Hemingway är kung.
Uttern
Aug 12 2003, 13:58
När jag var riktigt liten pekade jag på en tavla av en kanon och sa att "när jag blir stor ska jag bli kanon".
Och det blev jag. I varje fall mår jag kanon.
Tavlan har jag kvar.
Uttern
Lt. payne
Aug 12 2003, 14:13
Jag ville bli en sån som visade vilket håll flygplanen på hangarfartygen skulle flyga åt. (Det heter nog "Catapult Officer").
Jag växte upp med Vietnamkriget på tv. Nyheterna visades (o)lämpligt före televinken och kullamannen.
Ville som liten bli livvakt...
Flippan
Aug 12 2003, 20:27
Ville bli soldat när jag va liten... vill de förtfarande faktiskt eller bergsguide. B)
Soldat, polis, tullare, ambulansförare. Men inte jobbar man inom något av dessa actionyrken. En arbetsförmedlare föreslog en gång att jag skulle bli florist, snacka om förnedring.
Nåja, är nöjd där jag är nu.
Dahlberg
Aug 13 2003, 02:41
Jag ville bli civ ambsjv, och den drömmen är nog på väg att slå in, fast bättre... Då jag pluggar till ssk nu, så chansen är att jag blir ambssk...
Nar jag var 4-5 år lekte jag och min kusin Brandchefsraggare. En mycket bra kombination tycker jag än idag.
Tyvärr visste jag inte att den tjänsten inte fanns. Men vi lekte iaf att vi åkte runt och raggade brudar i en brandbil genom att sitta på stegen till taket på landet och låtasasköra samt dricka Trocadero.
Om man ska gå på vad man lekte som barn så måste det bli...terrorist ?
Låg på kompisens balkong och hade gisslandrama, siktade med leksaksgevär på låtsaspoliserna nedanför.
Ja, jag växte upp på 70-talet, hurså ?
Men, nej, den banan valde jag alltså inte...
Vakten_F4
Aug 13 2003, 07:46
Humm... Har aldrig haft något direkt drömyrke.
Jobbar nu som väktare, och det lutar åt att söka till polis eller tekn. officer.
Hade inte trott att jag skulle bli/vilja bli något av ovanstående för ett par år sen! ;) Man mognar väl kanske (lite iaf!)
SnowFlax
Aug 15 2003, 10:34
Jag ville bli astronaut när jag var liten, och mitt intresse för rymden är fortfarande relativt stort; kan ibland stirra upp mot rymden och alla stjärnor och drömma mig bort.
Nu vill jag inte längre bli det, jag vill bli yo, istället, men då gäller det att jag för det första får göra vpl:en och för det andra får bra "betyg", men det heter ju "vill man, så kan man" och jag vill verkligen så resten borde inte bli någon omöjlighet
Jag vill bli pilot! Helst i flygvapnet!. Satsar stenhårt på det så får man se hur det går....Såg att nån här var det ( eller flygförare om vi ska vara petiga), kanske man kan få lite tips?
OK, vet inte riktigt vad du vill veta men här kommer lite....
17 år, perfekt syn och hörsel, går nv-programmet, ganska klen fysik men har nyligen startat ett saftigt program (styrka, kondition och att tåla tung belastning av ryggsäck) Ska mönstra nästa år och hoppas på flygbassäk på F7. Något mer så säg till bara
man ville ju såklart bli yrkesmilitär men man fick ju följa i farsans o farfars fotspår o bli åkardräng B)
Livhusaren
Aug 15 2003, 14:41
Jag ville bli en Astronaut samt att jag ville bli Fallskärmajägare eller Jägare på K3/K4
som min pappas brorsöner.
När jag var liten 5-6 år ville jag bli Cowboy, kom i samma ålder till insikt om att jag kunde bli skjuten och det var ju inte bra...
De lite seriösa planerna kom först när man blev äldre, (15-19) officer var länge en plan, men nerdragningar och nerläggningar av regementen kom allt oftare, och det kändes som en osäker tillvaro. Jag ville ju leda och utbilda trupp, absolut inte göra militär karriär och sätta mig för mycket bakom ett skrivbord, då kunde det kvitta. Planerna lades på is tillsvidare...
Nu hägrar polishögskolan, skall bara få dom att förstå vilken lämplig polis jag skulle bli.
Tillsvidare slavar jag framför datorn på ett icke namngivet mycket trist konsultbolag och längtar ut i skogen... FBU Höstkurser... mmmm
När jag var riktigt liten ville jag bli Forskare, ni vet ha vit rock och hålla på med kemi och
fysik hela dagarna. Det var min största dröm. Det föll sig så att det visade sig att jag är
riktigt dålig på naturvetenskap och matematik. Så det är en barndomsdröm jag aldrig
kommer att uppleva. Tycker fortfarnde om naturvetenskap men saknar ....talang för ämnet.
/Z
Syster Håkan
Sep 7 2003, 16:15
Ville bli brandman - blev brandman
Nu studerar man till underskjöterska sen till syrra (därför namnet) sen till slut till ambulans sjukvårdare.
Jag ville, trott eller ej, bli ekonomiskt oberoende så jag kunde köpa alla leksaker i hela världen :P
Man hade många udda drömmar som liten... Zeb Macahan var ju en stor idol! Skulle nog gärna ha tagit över hans "jobb". När jag kom upp i 10-11 års åldern så startade jag och en polare (numera löjtnant på P10) en "commandoklubb" som kort kallades för "CK". Vi övade mestadels ute på landet. Där byggdes flera sorters baser, en container fick vara en stridsvagn osv... Jag ville bli officer!!
Hur kom det sig att jag bestämde mig för att bli polis?
Min far har under hela min uppväxt varit polis, vilket medförde att jag var "van" att se uniformer i stor utsträckning. Jag såg således inte yrket som något speciellt, men det skulle dock ändras... Jag och min kamrat hade planerat att genomföra en repellering från en liten bro (ca 3-4 meter hög) i den stad där vi bodde. Den materiel vi skulle använda oss av var kort och gott; tjärad märling... Jag höll på att kvävas då märlingen skar in i min lilla mage/midja när jag hängde i luften... Samtidigt som jag hängde där rullade en polisbil förbi. En av konstaplarna såg på mig med en elak blick samtidigt som jag förstod att min far skulle få reda på idiotin jag höll på mig. Jag blev så satans rädd och bestämde mig därför på rot att jag aldrig skulle göra något dumt igen...

Jag skulle istället bli polis, som min far... Nog för att stolligheterna inte upphörde p.g.a. mitt beslut, men polis är jag... om fyra månader...
Själv så var väl den stora drömmen att bli stridspilot (barnsligt förtjust i flygplan fortfarande) men det sket ju sej ganska tidig(glasögon)

. sedan så var det väl något inom det militära men som vanligt så blev det inte så, men man får väl nöja sej att vara en weekend warrior
När jag var liten så ville jag bli allt från polis/brandman till stridspilot.
Pilot drömmarna dog i fjärde klass av den klassiska orsaken - glasögon.
Numer har jag inte det (laser operation), men det är kört ändå... Dessutom är jag för gammal =)
Så det blev det andra intresset (teknik) som tog över och skickade mig genom teknis och högskolan, så nu är jag systemadministratör på UNIX.
Inte lika coolt som stridspilot, men rätt kul det med

Edit:
Men varje gång en helikotper eller ett jaktplan flyger förbi så stannar jag till, tittar upp och drömmer mig bort ett par sekunder

/Edit
furiren
Sep 8 2003, 12:35
Jag ville bli Stridspilot och flyga min J35:a och skjuta ned ryssar (TOP GUN)
men dom här s***** glasögonen. Sen ville jag köra Grusbil och Grävmaskin.
Nu är jag en arbetslös isoleringsplåtslagare som går och drömmer efter ett CE kort och en ny FH12:a
Panzerfaust
Sep 8 2003, 13:12
Hmm, Jag ville bli Brandman eller polis.
Vart det förstnämnda, men gav upp efter drygt 10 månader.
Ända sedan lite ålder har jag även ritat... folk som går på minor, bomber som spränger bilar, mera minor...
Gjorde försåts (stavingen?!?) mineringar till mina GI Joe Gubbar
grävde även ner påsksmällar i jorden och gick med gubbarna på dem.
EOD vill jag pyssla med... Har insett det dolda budskapet i mina barndomslekar nu...
Jag ville bli vulkan. Var väl 4-5 år och såg på tv hur en vulkan på island fick ett utbrott, och blev mäkta imponerad. En sån skulle man bli tänkte jag, då är man chef över det mesta.
Nu blev det inte så direkt ;)
Vysotskij
Sep 8 2003, 13:31
När jag var liten och farmor frågade vad jag skulle bli när jag blev stor svarade jag med en femårings klarsyn: "Först blir jag väl arbetslös..."
Sen vet jag att jag ville bli snickare; diggade hårt att bygga vapen i trä nere i källaren. Men den banan dog när jag kom på att syslöjd var roligare än träslöjd.
När jag började gymnasiet ville jag bli journalist eller högstadielärare i SO. Sen kom jag på att det var roligare att svara på frågor än att ställa dem (och att alla lärarkollegier inte var så bra som dem jag haft i högstadiet), och ville bli tjänsteman, gärna på Försvarsdepartementet. Men så kom jag på att ekonomutbildningen var bra för en sån karriär, och när jag väl börjat plugga tyckte jag att man väl kunde testa ett par år i näringslivet. Men det var inte så kul, iallafall inte 2001-2002, så nu läser jag sjukligt abstrakta ekonomiska teorier som kanske kan leda till en forskarkompetens så småningom. Vad det blir för jobb av det vet man aldrig.
Idag ångrar jag mest att jag inte satsade på att bli reservare.
Bulldozer
Sep 8 2003, 15:27
Mkt ung Bulldozer ville bli Viggenpilot i "Luftvapnet"

men insåg som 14-åring att jag antingen skulle bli radiopratare

(höll på med närradio) eller bli jägarofficer på K3

(Hemvärnsungdom). Blev uttagen till KB/Militärpolisen

. Läste på vad det innebar och fann att det var den perfekta tjänsten för mig. Nema K3 alltså! Var mätt på K1 efter 15 mån. Ångrar att jag inte gick ROK:en men det var väl någon mening med det också... :(
Är chef inom kommersiel radio idag.

Blev alltså radiopratare! Med tanke på alla nedskärningar så var det nog lika bra att det blev som det blev. FM hade inte kunnat matcha min lön jag har idag heller (även om pengar inte är allt).
Vänner som är kvar inom FM vittnar om en viss tappad sug hos dem som har något att jämföra med (kapten eller högre) då de formades i en Försvarsmakt som inte finns längre. :(
PS. Jag tycket det är kul med klickbara smileys! Märks det?

Edit: Korr!
Rifleman/Medic
Sep 8 2003, 16:13
Ville alltid vara hård som liten. Det gick ju bra, eftersom det visade sig att jag senare i livet blev stenhård!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.