sniper
Aug 11 2003, 12:12
Letar efter ett hölster till en glock 19! Vet dock inte vilket hölster som är mest prisvärt och var man kan hitta ett som håller måttet. Hölstret skall användas i kombination till en väst så det lär väl bli ett benmontage? Någon som har erfarenhet utav pistolhölster och kanske rekommenderar något speciellt ??? Tack på förhand
Bianchi UM-84 som FM använder är nog ganska lämpligt till fältbruk. Skyddar puffran mot stötar och går att bära på en hel del olika sätt. Sedan finns det förstås en massa andra mer Hi-Tec varianter från andra tillverkare.
Sedan är ju förstås frågan vad du skall ha den till? Om du har Pistol från FM så får du ju ett hölster av dem, och skall du ha den civilt så är det säkert fler än jag som undrar varför du skall kombinera den med väst... Läderväst med MC-tryck eller
Kan ju vara till tavlingar i Practical Pistol.
Bellum
Aug 11 2003, 16:26
Jag tar migfriheten att utgå från att du ska nyttja det till airsoft eller dylikt eftersom du bevisligen inte tilldelats något hölster men ändå ska använda väst (eller är det kanske en sån där läderväst som fms skarpa b-styrka använder!?)
Nåväl: Enligt mitt tycke finns det ingen som helst fördel att ha vapnet lårmonterat. Visserligen kommer det inte i vägen för repileringsutrustning då, men det sysslar man ju sällan med.
99% av alla som använder lårmontering gör det nog enbart för att dom tror att dom blir tuffare då.
Fördelar vid lårmontering:
Vid repilering (enl. uppgift, har aldrig prövat själv.
Nackdelar:
Onödig vikt på benet, vid midjan är den vikten mer försummbar
Svårt att få eländet att sitta bra utan att vara irriterande (Låret har en tendens att expandera mer än vad resåren på hölstret gillar. Antingen sitter det löst när man slappnar av eller för hårt när man spänner benet)
Längre sträcka att föra vapnet till anläggning
Svårt att komma åt innehåll i benfickan
Lättare att slå emot olämpliga saker
Svårt att dra i vissa ställningar
Så satsa på ett hölster som sitter i bältet till västen i stället.
Montera det precis bakom höftbenet (Där tycker iaf jag det sitter bäst) Och se framför allt till att det sitter fast ordentligt
I övrigt håller jag med Lt P om att Bianchis hölster är helt okey.
Särskilt om du förser det med Thumbsnap istället för lock.
Dessutom kan man ju köpa benmonteringsjox till det har jag hört...
Slut, Frågor?
Jag har anvant holster av diverse typer, bl a for airsoft men ocksa bara for att ta skoj foton - jag har foton pa ett jag sydde sjalv pa
http://www.andrew-perry.com/soldf/Sjalv tycker jag om larholster - det ar lattare att dra an fran baltet.
Annars ar nog de lattaste, i ordningsfoljd:
Baltet, cross-draw: Snabbt att dra, latt att tacka med en jacka, kommer inte i vagen.
Axelholster: Snabbt att dra, beroende pa holster. Kan vara trassligt att fa att passa.
Baltet, bakom ryggen: Snabbt att dra och bekvamt att bara, men jobbigt om man ska sitta ner.
Baltet, pa hoften: Jag hatar att bara pistol pa hoften, kanske for att jag har sa langa armar - det tar jattelange att trassla ut pistolen ur holstret.
Vad har du för apindex då?
Nifelhel
Aug 11 2003, 18:13
Sniper skall du ha ett höftburet hölster så har BlackHawk och Safariland bra grejer. Dem har även bra lårburna hölster. Själv har jag ett BlackHawk Omega lårhölster. Har provat Safariland 6004 lårhölster, men tycker det blir för tight runt låret och stryper en del blodgenomströmning. Jag avråder dig från at köpa Bianchis lårhölsterkit. Benremmen är hur slapp som helst och har en tendens att glida upp under aktiviteter. Och den har bara en rem, medan BH's har 2 remmar och sitter bättre. Samt att du kan reglera höjden var hölstret skall sitta på benet, det går inte med Bianchis.
@Bellum
Har du prövat lårhölster någon gång? Är du pistolskytt?
Jag ser många fördelar med att bära lårhölster. Den hamnar precis i handhöjd där det sitter nu(om jag slappnar av i armen), den sitter fritt ifrån all annan utrustning. Och jag gör hyfsat snabba drag därifrån osv..
Sen finns det alltid en klick som bär en viss sorts utrustning bara för att det ser tufft ut.
KalleSWE
Aug 11 2003, 18:20
QUOTE (Nifelhel @ Aug 11 2003, 19:13 )
Benremmen är hur slapp som helst och har en tendens att glida upp under aktiviteter.
*host*Men Niffe då, du får väl ta av dig utr. innan sänggående*host*
Nifelhel
Aug 11 2003, 18:24
QUOTE (KalleSWE @ Aug 11 2003, 19:20 )
QUOTE (Nifelhel @ Aug 11 2003, 19:13 )
Benremmen är hur slapp som helst och har en tendens att glida upp under aktiviteter.
*host*Men Niffe då, du får väl ta av dig utr. innan sänggående*host*
F*n ska det vara nödvändigt? Tränar inte alla närstrid i sängkammaren?

8|
Protiwa
Aug 11 2003, 22:12
Skulle rekomendera detta hölster:

Finns på
http://www.militaryshop.se
sniper
Aug 11 2003, 23:38
oj, förlåt,, jag var dessvärre en utav dom som hellre satt och kollade på min tjejkompis bröst under lektionerna än hängde med i frökens rasande tempo och då blir man inte tilldelad FM:s hölster

Nej, skämt å sido, jag håller på lite med soft och har fått tag på en glock 19 som jag tänkte hänga på mig på något bra sätt. Den kommer att funka som "back up" i CQB när min M4:a lägger av.. Så det är för rent skoj bruk. Kommer iofs att i sinom tid köpa en G19 för praktiskt skytte men det lär väl dröja :( Klubben är lite motsträviga till såna vapen,, dom är ju inte gjorda för seriöst skytte, då skall man ju ha en neuhausen eller möjligtvis en Beretta..
Jepp skaffa en "neua" istället, klockrena för grovpistol... synd bara att dom är lite dyra att köpa.
QUOTE (Fu Tangsjö @ Aug 12 2003, 00:43 )
Jepp skaffa en "neua" istället, klockrena för grovpistol... synd bara att dom är lite dyra att köpa.
Neuhausen är klockrena till viss sorts skytte, men inte lika klockrena till annat.
De har dock inte så mycket att göra med Glockhölster... tillbaks till ämnet, kids!
Bellum
Aug 12 2003, 06:56
Nifelhel:
Provat lårhölster har jag. Nej, jag skulle inte vilja ge mig själv epitetet Pistolskytt, främst eftersom jag är för oföretagsam för att gå med i skytteklubb och börja engagera mig. Men jag tycker att det är förb****t roligt att skjuta pistol.
Mina erfarenheter baserar jag främst på:
1. Experimenterade en del under vpl med att bära pistol på olika sätt (Fast bara när inga befäl såg, så klart)
2. Diverse försök att bära annan utrustning på låret
3. Bär mitt tjänstevapen (bevakningsbranchen) i midehölster och ser inga nackdelar med det.
Men sen väger ju det faktum, som du påpekade, att vapnet hänger fritt från annan utrustning väldigt tungt på fördel sidan...
Kan kanske vara så att smaken är som baken...
Eller också borde gamle Belum inse att utveklingen går framåt...
Hotel Charlie One
Aug 12 2003, 08:03
En annan fördel med lårhöltret är att vapnet kommer ner en bit från skyddsvästen. Håller man på och far och flänger i och ur fordon är det mycket bekvämare med ett lårhölster.
Lt. payne
Aug 12 2003, 08:34
QUOTE (Bellum @ Aug 11 2003, 17:26 )
99% av alla som använder lårmontering gör det nog enbart för att dom tror att dom blir tuffare då.
Ja, det är säkert därför många specialstyrkor föredrar lårmonterade hölster.
För att vara tuffa, inte för att komma i skjutläge snabbare än fienden.
Jag skulle hellre välja Bianchi UM-92 än modellen UM-84 som nämdes ovan. UM-92 har fast styrning runt hela avtryckaren. Även FM använder UM-92.
Om det är rätt hölster för dig är en helt annan fråga, prova så många du kan.
Lycka till med Glock-köpet. Bra pistoler behöver inte kosta 25 000, det räcker med 5 200 kr.
Van der Kaye
Aug 12 2003, 09:57
Mitt tips är att du åker till närmaste butik o ber att få prova lite olika modeller.
Beror lite på hur man är byggd map lårens längd o tjocklek vad som passar bäst.
Dock håller ett benhölster med två remmar runt låret bättre hölstret på plats i höjdled på låret samt
minskar risken för rotation runt benet åt något håll.
Sen har vi valet om du vill ha en fast platta av kydex eller dyligt eller ett mera flexibelt material, beror oxå lite på smak o hur du skall
använda hölstrer o pangen.
Kan dock själv rekomendera ett Safariland 6004 SLS Tactical.
Benplatta och hölster i kydex som gör att pangen sitter som klistrad, formpressad för Glock 17.
Går dock snabbt att dra med den enkla thumb-snap låsningen.
Fördelen med platta i kydex är oxå enligt min enkla mening att den motverkar att pangen vinklas för mycket utåt från låret pga sin egen tyng.
Men som sagt det finns en uppsjö av olika bra modeller från Cobra, Bianchi, Uncle Mike´s, Vega etc där alla har sina fördelar.
Sen kan du ju alltid beställa ett eget hölster från NFM enligt egna önskemål... dock något dyrt.
MVH
Fk Van der Kaye
Lårmonterade hölster är inte godkända i IPSC om det inte är tjänsteutrustning. (fö har man inte någon fördel av dom i IPSC eftersom man sällan bär tungväst!)
Är det någon som vet om safariland hölster 6004, 6280 motsv fungerar med en Glock som har Bo-mar sikte och ett främre korn som är något högre än standardkornet... 5-6 mm högt?
Thess Vita
Apr 20 2008, 01:02
Själv är jag fortfarande överförtjust i mitt hölster från Safariland, som går att montera på benplattan. Går att bära ypperligt för både yttre tjänst och för gröntjänst. Ingen kan rycka Glocken ur sitt läge utan att trycka på knappen. Man drar snabbare Lucky Luke men har ändå vapnet säkert.
I22 Vargen
May 21 2008, 09:16
När man "drar" sin pistol ur ett Safariland 6004/6005 hölster... hör funkar det med låsningen, petar man bort bygeln med tummen, eller trycker man på någon knapp som på Blackhawks SERPA modeller...!? är bygeln på ett Safariland hölster fjäderbelagt?
Genom att bara titta på bilder så får man känslan att det går fortare att dra från ett Balckhawk SERPA hölster än ett Safariland 6004/6005... men det kanske är lika enkelt / går lika fort...någon som har erfarenhet av dom bägge!?
Sir Vival
May 21 2008, 09:55
QUOTE (I22 Vargen @ May 21 2008, 09:16 )

När man "drar" sin pistol ur ett Safariland 6004/6005 hölster... hör funkar det med låsningen, petar man bort bygeln med tummen, eller trycker man på någon knapp som på Blackhawks SERPA modeller...!? är bygeln på ett Safariland hölster fjäderbelagt? :huh:
Genom att bara titta på bilder så får man känslan att det går fortare att dra från ett Balckhawk SERPA hölster än ett Safariland 6004/6005... men det kanske är lika enkelt / går lika fort...någon som har erfarenhet av dom bägge!?
Har bara en reflektion att delge ang. 6004: om man som jag, har händer av strl M, så kan det vara svårt att föra fram bygeln med tummen samtidigt man greppar kolven. Så många gånger som pistolen hakat upp i bakkant när man drar den...
Om man justerar upp hölstret (5cm, möjligen 10) mot höften kan detta förbättra "draget" då man får en lite annan vinkel på handen.
För att få ett snabbt drag med flyt i på ett hölster med SLS lås (6004, 6280 mfl) så är det viktigt att man tar index på låset först.
För att veta vad index är för just dig så fäller man fram byglen och sätter tummen på eggen av den räfflade ytan (knappen), sedan tar man och fäller tillbaka bygeln med svag hand och följer samtidigt med med stark hand i rörelsen. När SLS:en sedan låser så stannar man upp med stark hand. Tummen kommer nu att ligga på "knappen" på låset och kolven kommer att ligga mot handflatan- detta är ditt index, dvs den punkt du vill hitta varje gång du drar.
För du nu låset nedåt framåt så kommer du att finna att du har etablerat ett högt och bra grepp redan i hölstret. I praktiken tar man alltså greppet efter det att byglen är helt ur vägen.
Det blir allt populärare att bära 6004 ganska högt, och jag tycker att det är helt rätt, man ska inte behöva sträcka sig efter vapnet.
Vad gäller Serpa så är jag personligen inte glad i det, låsets placering gör att du lätt hamna med pekfingret i varbyglen under draget och hölstre är väldigt smäckigt byggt. En bättre lösning som jag tror kommer att ersätta SLS efterhand (även på taktiska hölster) är Safarilands ALS, en knapp på ovansidan som man tar med tummen i en helt naturlig rörelse. Framöver kommer det dessutom med ett antal plator som man kan flytta hölsterkroppen i mellan och använda hölstret både på benplatta, i stridsvästen och kanske på instrumentpanelen.
QUOTE (517 @ Apr 20 2008, 00:09 )

Är det någon som vet om safariland hölster 6004, 6280 motsv fungerar med en Glock som har Bo-mar sikte och ett främre korn som är något högre än standardkornet... 5-6 mm högt?
Det borde inte vara några problem, det finns en ganska väl tilltagen kornkanal.
I22 Vargen
May 21 2008, 12:29
QUOTE (jöjje @ May 21 2008, 10:35 )

En bättre lösning som jag tror kommer att ersätta SLS efterhand (även på taktiska hölster) är Safarilands ALS, en knapp på ovansidan som man tar med tummen i en helt naturlig rörelse. Framöver kommer det dessutom med ett antal plator som man kan flytta hölsterkroppen i mellan och använda hölstret både på benplatta, i stridsvästen och kanske på instrumentpanelen.
Betyder det att det går att fälla fram bygeln på ett 6004 hölster och det stannar i framskjutet läge ? och om man då går på händer, skulle pistolen kunna rammla ur hölstret, men med ett ALS så sitter pistolen fast även fast bygeln/låset är framkjutet och man måste trycka med tummen på en knapp för att lossa den!?
Jag trodde att bygeln/låset var fjädrande och åkte tillbaka i sitt "låsande" läge så fort man släppte det...
Kanske är det så att om det är fara o färde att man kan fälla fram bygeln/låset och sedan dra pistolen vid behov... då låter det ju sunt med ett ALS hölster om man snabbt måste flänga iväg / hoppa över / hoppa in i etc utan att vara rädd att tappa pistolen medan man rör sig!?
jake the snake
May 21 2008, 12:42
Det går inte snabbare att först fälla fram bygeln för att kunna dra snabbare om du har tränat in att fälla bygeln i draget.
Det går faktiskt långsammare i genomsnitt, eftersom ditt muskelminne inte känner igen "bilden".
För övrigt tar en uppfälld bygel på ett Safariland i princip ingen tid alls att påverka jämfört med att bara dra en pistol från ett helt öppet hölster om man bara använder det rätt.
johanp
May 21 2008, 19:34
QUOTE (johanp @ May 21 2008, 20:34 )

Ser ut att vara ett Bianchi UM92II med "thumb strap" istället för lock.
coolhand
May 21 2008, 21:18
Japp. Det verkar stamma!
Det ar inte en 84:a da den har det svarta skyddet for varbygeln som bara 93:an har
QUOTE (jake the snake @ May 21 2008, 13:42 )

Det går inte snabbare att först fälla fram bygeln för att kunna dra snabbare om du har tränat in att fälla bygeln i draget.
Det går faktiskt långsammare i genomsnitt, eftersom ditt muskelminne inte känner igen "bilden".
För övrigt tar en uppfälld bygel på ett Safariland i princip ingen tid alls att påverka jämfört med att bara dra en pistol från ett helt öppet hölster om man bara använder det rätt.
Jag vet inte om det är mitt inlägg du har svarat på, men vi är helt överens- det är flyt i rörelsen hela tiden och låset tar man "i farten", den enda "halvhalten" man gör är när man hittar index. Ett riktvärde på drag- 1 skott är ca 1-1,2 sekunder + ca 0.3 sekunder om man måste göra mantelrörelse (på avstånd upp till ca 7m)
Att köra med fäld bygel ger som sagt ingen tidsvins men utsätter brukaren för högre risk eftersom hela retensionssystemet är upphävt.
I22 Vargen
May 22 2008, 07:42
QUOTE (jöjje @ May 21 2008, 22:53 )

Jag vet inte om det är mitt inlägg du har svarat på, men vi är helt överens- det är flyt i rörelsen hela tiden och låset tar man "i farten", den enda "halvhalten" man gör är när man hittar index. Ett riktvärde på drag- 1 skott är ca 1-1,2 sekunder + ca 0.3 sekunder om man måste göra mantelrörelse (på avstånd upp till ca 7m)
Att köra med fäld bygel ger som sagt ingen tidsvins men utsätter brukaren för högre risk eftersom hela retensionssystemet är upphävt.
Intressant, det låter som om Safariland 6004 / 6005 modellerna är mera omtyckta än Blackhawk SERPA... hmmmm kanske får bli ett Safariland (på benet) för vanlig tjänst och ett SERPA ( i bältet) som man kan sätta på sig då man är mera i säkerhet.
Fu Kjellberg
May 22 2008, 18:45
QUOTE (jöjje @ May 21 2008, 11:35 )

Det blir allt populärare att bära 6004 ganska högt, och jag tycker att det är helt rätt, man ska inte behöva sträcka sig efter vapnet.
Jag håller med.
Jag bär själv mitt 6004 på det sättet.
Se undertecknad längst ut till höger.
polman1
May 23 2008, 11:20
Pistolen på låret är vettigt om det är karbinen som är huvudvapnet och pistolen reserv. Annars tycker jag det bara är i vägen. Har man bara pistol så är midjebältet bästa stället.
Dolt gärna i ett IWB alldeles bakom höften. Jävligt obekvämt men funkar bra.
Glock 19 är en mycket fin puffra, bra val.
jake the snake
May 23 2008, 18:39
QUOTE (jöjje @ May 21 2008, 22:53 )

Nix pix, det var inlägget precis ovanför mitt och vi är helt överens. Att öva med att fälla bygeln i förväg under övning är dumt och att verkligen fälla den i skarpt läge är helt oförlåtligt.
Folk är bekväma! Just Safarilandhölstret brukar inte vara några problem med när man utbildar men om folk har Bianchiskitet så är det tyvärr väldigt populärt att folk viker upp locket under jackan eller bakom hölstret för att inte behöva stänga och öppna locket hela tiden.
-Ett bra exempel på en blandning av dålig materiel och dålig utbildningsfilosofi.
Train as you fight, det kan inte sägas för många gånger.
coolhand
May 23 2008, 20:34
Vilken ar den exakta skillnaden mellan ett Safariland 6004 and 6005?
Fu Kjellberg
May 23 2008, 21:25
QUOTE (coolhand @ May 23 2008, 20:34 )

Vilken ar den exakta skillnaden mellan ett Safariland 6004 and 6005?
6004

6005

6005 har ett snabbspänne som gör att du kan lossa hölstret från bältet utan att plocka av en massa andra saker som sitter på.
coolhand
May 24 2008, 07:53
Super!
Visste att lankkungen borde ha nagot att visa upp

Tack Kjellberg!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.