Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Köpa M90?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
2Sharp
...köpa M90 på serviceförråden i egenskap av HV?

Jag hade mer än gärna haft fler uniformer, varför inte kunna köpa dessa till självkostnadspris i serviceförråden?

Vad tycker ni andra? hur gör Yoff?
Xit
Jo det skulle ju vara ett smidigt sätt, jag frågade på vårat truppserviceföråd om man fick köpa en LK70 för att ha i HV men då sa dom att föråden inte fick sälja pga det var krigsmtrl, det enda man fick handla var det som fanns i personalbutiken.Och där kunde yoff bla köpa enklare förstärkningsplagg typ värmetröja, tjockstrumpor, skjorta 90.
Gotcha
YOff - vet ej. ("AFSE"..??) B)

Men vi är rätt många som vill ha en extra uppsättning till självkostnadspris!!
106
QUOTE (2Sharp @ Aug 7 2003, 19:22 )
hur gör Yoff?

Det kan man undra, de verkar ha hur mycket prylar som helst. Misstänker att de tar ut sakerna på kortlån, det är ju inte så svårt om man får skriva under blanketten själv.

I princip kan man ju köpa en hel m/87 på personalbutiken, men 90 systemet är det sämre ställt med. Ibland säljer de åtminståne sjöstridskängor och liknande.

Annars kan du ju gå med i ännu en frivilligorganisation och kvittera ut ännu ett "komplett" 90-system.
valiant
Gå med i FBU så får du ut en uppsättning till.

-valiant-
KP2
Yoff på de allra flesta regementen tilldelas åtminstonde två uppsättningar som tjänstebruksutr.
bäfver
vår PC trodde vi hade två 90 uniformer månaden innan muck, en för fält och en för kasern... vart förvånad att vi bara fått ut en 7.gif.. därför undrar jag om det är nån här på forumet som fått ut två 90 ställ...
Honken
Vi fick ut två.
Ingbat/I19
QUOTE (bäfver @ Aug 7 2003, 22:23 )
vår PC trodde vi hade två 90 uniformer månaden innan muck, en för fält och en för kasern... vart förvånad att vi bara fått ut en 7.gif.. därför undrar jag om det är nån här på forumet som fått ut två 90 ställ...

Japp, standard på I19. En för fältbruk och en för högtidligare tillfällen.
EOD
QUOTE (bäfver @ Aug 7 2003, 21:23 )

Som Amröjare hade jag tre. En "fin" M/90, en "fält" M/90 och en M/90P

@ 2Sharp
Vet du vad en M90 kostar? Det går ju att köpa privat t.ex. här. (känner du väl redan till så jag antar att du vill köpa från FM p.g.a. att det är billigare eller något).

Men håller med, det skulle gå att köpa.

EOD
106
QUOTE (bäfver @ Aug 7 2003, 22:23 )

Japp, det trodde jag alla soldater fick (utom sjömännen i flottan) under GU.
Hade 2st FU 90 (båda nya), snödräkt, 2par sommarkängor + vinterkängor samt m/87.
Djungeluniformen fick nästan förvaras i låst bur på nätterna (risk att den skulle rymma eller äta upp någon annars), men kasernuniformen var ren och fin.
I frivilligorganisationer har jag bara en per organisation (dvs 2 totalt + "egna" 90P-byxor).
I utlandsstyrkan fick vi en 90 (90P för vagnsbesättningar) och en 90L, på 07:an var det en 90, en 90P och en 90L för alla.
Torak
Vi fick bara ut en; det var tal om att fa ut en extra uppsattning, men det hade inte blivit nagot av det nar jag akte hem. Hade ju garna fatt ut M/87 ocksa...
Fredriksson
Vi fick två, samt dubbla uppsättningar kängor. Guld!
mange
YOFF har nog garderat sig med buffertmtrl i de flesta fall eller...... smile.gif Har en kollega som hoppade av och började i den privata sektorn, är tveksam om han returnerat allt mtrl än & det är ca tre år sedan. MB
NBC
Nuförtiden så får väl alla ut minst 2 uniformer + sommar & vinterkängor. Något annat har inte jag hört talas om iaf, en snuskuniform och en "fin"uniform. Vi fick även byta dom när dom blev skitiga vilket jag hört att många inte fick.

Någon som har en lösning på impregneringsfrågan i M/90, den är ju under all kritik. Den funkar nästan när dom är nya men hos alla andra så fullkomligen suger den åt sig vatten som en svamp.
106
QUOTE (Fu Tangsjö @ Aug 7 2003, 22:57 )
Någon som har en lösning på impregneringsfrågan i M/90, den är ju under all kritik. Den funkar nästan när dom är nya men hos alla andra så fullkomligen suger den åt sig vatten som en svamp.

Ge f-n i att tvätta uniformen så ofta. Använd regnställ om det regnar.
En stor fördel med 90an (jämf m/59) är att den torkar snabbt.
EOD
QUOTE (Fu Tangsjö @ Aug 7 2003, 21:57 )

Som 106 säger tvätta dem inte. Fanken, efter 10 månader i skiten så har man ju ett sådant "fält Kamouflage/impregmering" på uniformen att man kan få en direktträff från en C-granat och ändå överleva. Förlorar dock lite värme plus att man ser ut som 7 svåra år... camo.gif

Skämt å sido, jag har hellre en M/90 som inte är så jäkla impregmerad, splitter nya M90 är ju som att springa runt i regnstället. Regnare det så får man dra på sig regnstället.

Våga vägra tvätta M/90!

EOD
henke
För att få någorlunda bättre vattenmotsånd kan man styka den med ett vanligt stykjärn.
Egentligen skall den ju torktumlas på 110°C men det grejar inte den man har i tvättstugan direkt.
Har man en bastu kanske man kan ju hänga den en stund därinne.

I Kosovo fanns det Hedins IMPREX Grov impregnering i blomsprutor för impregnering.
Hara kikat på att köpa det hemma, men det står på flaskan att det är brandfarligt och är en sorts lacknafta.
1 liter kostar 59 kr på Ö&B.

Finns säkert bättre impregnering som typ på Stadium, mfl har men de kostar 100kr för någon deciliter.
I en riktig friluftsbutik kostar det säkerligen flera hundra...
Gotcha
Eller så gör man som en *smart* kille på båtpluton: man tar SEGELIMPREGNERING...i bästa fall rör man sig som Terminatorn i slutscenen på första rullen...

Men visst, den sög inte åt sig vatten i alla fall..

Edit: jag fick ut 1 FU + 1 par byxor, när vi skulle ut i skiten hade vi ju vår eminenta gröna overall...vilket var mest hela tiden.
gpd
Förr i tiden (1996) kunde man köpa dem direkt från tillverkaren ( Norsells industrier ), noterade man att det var HV så lär de etiketterna sitta kvar ( då går de att byta ). Kostade ca 700:- för jacka och brallor..

EDIT stavning
nilsson
Hittade följande adress till Norsel Fabriks AB, som tillverkar FU90;

NORSEL FABRIKS AB
BOX 89 C/O ÖHRLIN
701 41 ÖREBRO

Besöksadress FRIDHEMSGATAN 2
Vakten_F4
Vi fick bara ut en m/90 (och två par kängor), men vi fick å andra sidan ut m/59 för att vårda i och m/87 att vara fin i. Tror dock att vi var första plutonen på F4 som fick det.

Dock fick alla jag känner som lumpade i armén ut en slit- och en permis-m/90. Men det kan man ju förstå förstås, vadmals-m/87 skulle man väl inte vilja visa sig offentligt i direkt... ;)
LeadHead
På I 19 är det idag 1 x FU 90 eller 90 P och en m/87 A som gäller.
Fk Backéus
Impregnering!
Jag brukar förstärka min impregnering efter tvätt med Grönlandsvalla från Fjällräven. En stor vax-kaka som man gnider in tyget med på utsatta ställen och sedan värmer ner i tyget med ett strykjärn (Ta inte mammas/flickvännens splojtans nya super-duper ångstrykjärn bara saint.gif ! ), nog det bästa alternativet och drygt!

FN1.gif
KD803
Numera ska vpl få ut en m/90 och en m/87. Någon på hkv har kommit på att det nu blir billigare så än att hålla vpl med två m/90.

Som yoff kan man i teorin ta ut två (eller tre, eller...) m/90 på långlån.
Sgt. Larsson
Kadetter får fortfarande ut två stycken m90, vilket jag tycker är glockrent då man inte vill gå runt och lukta sur skog på flottiljen eller skolan om man bär m90.
2Sharp
Tack för alla svar!

Vet att man kan köpa "civilit" men dels är det ju enormt dyrt samt att de inte går att byta, det känns ju också fånigt att gå med i flertalet friv. org. bara för att få ut fler uniformer!

Korkat...

Fortfarande nyfiken på hur yoff gör.. idiotiskt att man skall behöva stjäla saker...

smile.gif
KD803
QUOTE (2Sharp @ Aug 10 2003, 11:56 )
Fortfarande nyfiken på hur yoff gör.. idiotiskt att man skall behöva stjäla saker...

Som skrivet, det går att kvittera ut flera på långlån...
The Swede
@2Sharp.

Jag är inte helt säker men jag kan återkomma i frågan om några dar.
Jag börjar ju jobba igen imorgon så då kan jag fråga mina kollegor.

The Swede pansar2.png
EOD
QUOTE (2Sharp @ Aug 10 2003, 10:56 )
Tack för alla svar!

Vet att man kan köpa "civilit" men dels är det ju enormt dyrt samt att de inte går att byta, det känns ju också fånigt att gå med i flertalet friv. org. bara för att få ut fler uniformer!

Korkat...

smile.gif

Jag köptet ett par M90/P brallor och de satt kronmärkning kvar i så går ju att byta men jag kanske hade tur i den meningen sedan är det ju inte fel att man fjäskar lite för dem på förrådet vissel.gif
Brukar få färre frågor då...

Nu är jag inte Yoff men det är ingen som frågade vad jag skulle med 3 st uniformer till när jag jobbade som BFA, tror nog att jag kunde plocka ur fler om jag hade velat. Många Yoff har både 4 och 5 uniformer på sina kvitton men då är ofta två inne hos sömmerska.

Samtidigt så tycker jag att två uniformer räcker mer än väl, när de blir för skitiga så är det ju bara att byta dem.

EOD
jake the snake
QUOTE (2Sharp @ Aug 10 2003, 11:56 )

Plockar ut som lån. Jag har två P byxor, en P jacka, ett par F byxor och Två F jackor.
+en massa extra fickor till sv2K 6n.gif
Amigo 8708
Hejsan! kan det vara någon som vet vart ifrån man får tag i en billig M/90 Jacka? i storleken runt 160/65 man är ju kortväxt. biggrin.gif
Jag har haft M/90 byxorna i ett halvår nu. men jag vet inte vart ifrån man får tag i jacka. skulle ju självklart villa ha uniformen komplett åt minstone! :P

gasmask.gif camo.gif
Lindeberg
QUOTE (Amigo 8708 @ Aug 2 2005, 11:22 )
Hejsan! kan det vara någon som vet vart ifrån man får tag i en billig M/90 Jacka? i storleken runt 160/65 man är ju kortväxt.  biggrin.gif
Jag har haft M/90 byxorna i ett halvår nu. men jag vet inte vart ifrån man får tag i jacka. skulle ju självklart villa ha uniformen komplett åt minstone!  :P

gasmask.gif  camo.gif
*

Provat google?

Första träffen ledde mig rätt. Men sedär, en SoldF-sida ohmy.gif
Plut.Sjv.AQ
På Mil:s hemsida finns det någonstans en sida med återförsäljare av beg. försvarsmatriel.
Dajo
QUOTE (henke @ Aug 8 2003, 08:47 )
I Kosovo fanns det Hedins IMPREX Grov impregnering i blomsprutor för impregnering.
Hara kikat på att köpa det hemma, men det står på flaskan att det är brandfarligt och är en sorts lacknafta.
1 liter kostar 59 kr på Ö&B.
*

Så fort lacknaftan dunstat så är det ingen ökad brandrisk.
Det tar dock 1-2 veckor innan allt gått ur och då bör man undvika öppna lågor.

Vattenavstötningen blir emellertid helt utmärkt och kan rekomenderas.

En viss flammighet blir det innan lacknaftan försvunnit men det får man leva med.

På axlar, övre delen av ryggen samt överarmar kör jag med Fjällrävens grönlandsvax som förstärkning.
M90 blir då i princip vattentät där men å andra sida blir andningen lidande.
Amigo 8708
QUOTE (Lindeberg @ Aug 2 2005, 12:15 )
Hejsan! kan det vara någon som vet vart ifrån man får tag i en billig M/90 Jacka? i storleken runt 160/65 man är ju kortväxt.  biggrin.gif
Jag har haft M/90 byxorna i ett halvår nu. men jag vet inte vart ifrån man får tag i jacka. skulle ju självklart villa ha uniformen komplett åt minstone!  :P

gasmask.gif  camo.gif
*

Provat google?

*

Ja tack men problemet är ju att jackorna är dyra på alla affärer där!! vill ha nån under 700:- alla fall ca: 200 eller liknande
The Swede
QUOTE (Amigo 8708 @ Aug 2 2005, 21:04 )
QUOTE (Lindeberg @ Aug 2 2005, 12:15 )

gasmask.gif  camo.gif
*

Provat google?

*

Ja tack men problemet är ju att jackorna är dyra på alla affärer där!! vill ha nån under 700:- alla fall ca: 200 eller liknande
*

Kollat Tradera?
Lindeberg
QUOTE (Amigo 8708 @ Aug 2 2005, 21:04 )
*

Sådan information måste du skriva i ditt inlägg om du ska slippa dryga snubbar som jag. :P rolleyes.gif laugh.gif
Meduza
http://www.mil-con.se/contenta/shop.viewPr...t.asp?pr_id=302

Billigare än 700 ;)

Du sa väl inget om NY ? ^^
Foxtrotcharliegrg
QUOTE (valiant @ Aug 7 2003, 19:57 )
Gå med i FBU så får du ut en uppsättning till.

-valiant-
*

Nu svara jag iofs på ett 2 år gammalt inlägg men det fungerar säkert fortfarande som så att det beror helt på vilken MD-grp du tillhör. Försökte själv detta (HV, gick med i FBU, ville ha ut uniformen) men ICKE! "Du tillhör redan en FriviOrg och har därför fått en uniform" var det bistra svaret jag fick alla gånger jag försökte på förråd och via föreningen.
Att inom HV motivera att få ut en extra "fin M/90" för HV-representation (officiella möten, rekrytering etc.) har inte funkat heller. angry.gif
Men det är ju förändringens tider nu och vem vet vad som händer till hösten biggrin.gif

@Amigo 8708
M/90 Jacka NY = 650kr

Mvh,
Foxtrotcharliegrg
Amigo 8708
QUOTE (Meduza @ Aug 3 2005, 17:46 )
http://www.mil-con.se/contenta/shop.viewPr...t.asp?pr_id=302

Billigare än 700 ;)

Du sa väl inget om NY ? ^^
*

Nej men runt 200:- ? Och i strl 160/65 ? där är det ju 180/75
Bliss
Priserna styrs ju i hög grad av tillgång och efterfrågan.

Försvarsmakten valde att skänka en massa grejor till Baltikum istället för att sälja ut det till de olika överskottsbolagen, detta gör att det inte finns så fasligt mycket m/90 prylar ute.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.