Fu Kjellberg
Aug 6 2003, 23:07
Har precis sett US airforce nya kamouflage BDU. Vet inte om jag skall skratta eller gråta.
Det var ingen snygg syn.
Döm själva.
Kamouflage uniform
Nifelhel
Aug 6 2003, 23:11
Men va fan är det för skit??? Ser ut att vara hämtat ifrån en kass B-film ju....
Att den inte är snygg håller jag med om. Tror den inte kommer att bli så populär i USAF
, men den är ju utmärkt som en hawaii skjorta motsv
Dies irae
Aug 6 2003, 23:13
Ganska orent & fult...
Ingbat/I19
Aug 6 2003, 23:13
Ser ju inte bra ut så där vid första anblicken men nåt bra måste det ju vara annars skulle de väl inte välja den.
verkar extremt bra i mina ögon.
skarpa kanter mellan olika färger för att skapa 3d-känsla (typ m90) blandat med spräckliga färger för att smälta in... att ingen tänkt på det tidigare!
antar att markstridande förband inte kommer att strida i blått...
Tivaljör
Aug 7 2003, 00:43
Jättebra att ha på sig om det är växlande molnlighet och man befinner sig på 10 000 m ö h
The Swede
Aug 7 2003, 00:48
Det här är ju fusk.
Varför kan alla andra se sidan men inte jag?
Mobbing kallas sånt.
The Swede
5526 Viktor Ludvig
Aug 7 2003, 01:11
Nej tack!
För mkt 'designerkamouflage'.
Funkis??
/5526
Hmm, undrar vart man skall ha den..
QUOTE (The Swede @ Aug 7 2003, 01:48 )
Varför kan alla andra se sidan men inte jag?
Inte jag heller.
Inte ens www.af.mil kan jag se, däremot övriga amerikanska vapenslags sidor.
QUOTE (Atrax @ Aug 7 2003, 02:13 )
Hmm, undrar vart man skall ha den..
om man läser kan man se att detta är flygets. de kör med blått pga tradition antar jag. skulle jag vara i deras kläder (nu är jag väl rolig) skulle jag nog också vilja ha samma cammo på min uniform, även om jag tillhör ett annat vapenslag. skapar samhörighet vilket aldrig är fel.
synd t ex att SSD93 inte har samma typ av cammo som m90. detta gör ju att flottister blir tagna för både poliser och väktare (har hänt ett antal gånger för mig). också bra om folk utåt sett kan se varifrån man kommer.
btw, vad ser inte löjligt ut när det är nytt? kommer ihåg vad folk tyckte om visby när hon presenterades... tror det är annan uppfattning idag.
edit: funkar dessa bättre? (är dock lite stora...)
Bild1Bild2Bild3Bild4
QUOTE (zaitoh @ Aug 7 2003, 02:27 )
om man läser kan man se att detta är flygets. de kör med blått pga tradition antar jag.
Deras motsvarighet till vår m/87 är blå, men deras andra uniformer har och har så vitt jag vet alltid haft samma färg som arméns. Det vill säga att idag har de BDU i woodland och 6-färgs ökenkamouflage, i Vietnam hade de samma helgröna kläder som övriga.
På tal om deras historia, USAF bildades först 1947. Innan det var det USAAF (US Army Air Force) och innan det USAAC (US Army Air Corps). USAF har alltså sin bakgrund inom armén. Flottan (och marinkåren) har fortfarande sitt eget flygvapen.
EDIT:
Nej, jag kan inte se de bilderna heller. Inte ens om jag kopierar URLen och klistrar in den i ett nytt fönster.
Dahlberg
Aug 7 2003, 01:40
Det ser ju inte så jävla taskigt ut ju... Om man får se uniformen på riktigt, in action, på lite håll, i en miljö, så är säkert mönstret jättebra; färgerna flyter säkert bra ihop, med sin 3D-effekt... Jänkarna kunde dock ha valt en lite mer mörkare ton i uniformen. Just nu så ser den ju ut som nån påhittad billig ryssland-kopia från Taiwan...
Om man tittar på den tredje bilden som zaitoh länkar till ser man att de funderar på USMCs åttakantiga mössa, den som bara vi och vissa flottister använder, undrar om de menar allvar med den? Normalt använder flygvapnet och armén sin mjuka rundade 1860-tals mössa.
Inte for att blatt ar nagot vidare kamo pa marken... Men annars ser det lite fult ut, som nagot designerkamo, i still med kamot i borjan av Spy Hard....
Ser inga bilder och kan inte nå af.mil
Protiwa
Aug 7 2003, 10:29
Jag tycker att det är ganska likt "Tigerstripe" cammot som Special Forces använde under Vietnamkriget. Fast i blått istället för grönt.
JohnDoe
Aug 7 2003, 10:30
QUOTE (Nifelhel @ Aug 7 2003, 00:11 )
Men va fan är det för skit??? Ser ut att vara hämtat ifrån en kass B-film ju....

Ja en riktigt dålig b-film från hongkong
Blå Brigad
Aug 7 2003, 10:32
Som vissa andra här så kan inte jag heller se bilderna ni talar om...
Protiwa
Aug 7 2003, 10:37
The Swede
Aug 7 2003, 10:49
Bra Protiwa, det blev ju mycket bättre, NOT.
The order of the red
X has struck again.
The Swede :(
Usch så fult, förstår inte meningen med det......
nsky_517
Aug 7 2003, 11:30
Skit snyggt! ser ut som Vietnam tigerstripe, vilket är ett av mina favorit camon. VILL HA!
Mitt absoluta favoritkamo maste vara M/90, tatt foljt av engelskt DPM. Oken-DPM ar ocksa fint, samma med jankarnas Urban. Men resten av de amerikanska... nej tack.
Startar en omrostning, bara for skojs skull.
Ser ut som mönstret på mitt toapapper, verkar inte duga till bättre heller.
Det verkar vara "in fashion" att lägga in sin logga i mönstret (jfr "marpat").
Dock undrar jag.,
Varför blåa färger? Var ska USAF strida med dom?
Marpat och Cadpat är ju betydligt mer "digitalt" och har ett ännu spräckligare mönster. USAF verkar ju ha valt att gå tillbaka till tigerstripe, fast med andra färger. Beror det på att en modern tigerstripe är änny bättre än mad/marpat, eller är det bara en fråga om "logotyp"?
Håller med om att det ser B-filmsmässigt ut.
/E
Patroels
Aug 7 2003, 12:24
Nej nu jävlar...
FAN VA ÄCKLIG DEN ÄR!
Nu har jänkerna igen bevisat att det bara rör sig om "fashion-statements"
Flygmek 003
Aug 7 2003, 12:48
Va taskigt att jag inte kan se bilderna, alla verkar har en stark åsikt efter att ha sett bilderna och här sitter jag som ett annat miffo.
Jag förstår inte vitsen med ett blåspräckligt camomönster ?
I vilken miljö räknar USAF att den ska ge effekt ? Det måste ju vara bättre för klargöringspersonalen att använda woodland eller möjligen något grått för att smälta in med betongplattan planen står på. Jag tror, som några andra sagt, att det handlar om att skapa en profil och en lagkänsla inom USAF. Men själv skulle jag inte vilja påträffas död i sådant camouflage. Så om ingen kan berätta vilken miljö mönstret är avsett för tänker jag såga det hela som "Armed Forces Stupidity"
QUOTE (Protiwa @ Aug 7 2003, 11:37 )
Men kolla bilden i nedre vänstra hörnet.....
Hade man varit på lite mer avstånd så hade man ju inte sett hennes ben.
Själv tycker jag nog att M90 e "fulare" men om man var i det militära för att se snygg ut.......
softfeel
Aug 7 2003, 20:59
Någon som känner för att lägga upp bilderna på egen hemsida så att vi som är registrerade som säkerhetshot också för en möjlighet att se härket?
Jasså, våra vänner från väst råkade ha ett par tusen tiger uniformer och ett par tusen liter blå färg över.
Fast det måste ju vara oslagbart vid vid ytsim sett från ett par tusen meters höjd.
För på marken är det ju sällan blått!
Eller har dom månne utvecklat ett cako som smälter in bland instrumenten i en cockpit?
Det här med bilderna måste vi ju lösa.
Jag ser dem inte och sitter på ett telia ADSL. Ni andra då?
Lt. payne
Aug 8 2003, 08:46
USAF har nog ett par bra anledningar till att ha utvecklat detta mönster..
Jag anar att mönstret har en viss fördel i Betong/bebyggelse särskilt i skymning/mörker. Betong och bebyggelse är väl den vanligaste miljön för icke flygande personal i alla flygvapen.
Protiwa
Aug 8 2003, 09:11
QUOTE (Protiwa @ Aug 7 2003, 11:37 )
Jag ändrade bilderna till en annan server,
Hoppas att alla kan se dom nu!
SOLF

USAF
kronvrak
Aug 8 2003, 10:08
QUOTE (Lt. payne @ Aug 8 2003, 09:46 )
Jag anar att mönstret har en viss fördel i Betong/bebyggelse särskilt i skymning/mörker. Betong och bebyggelse är väl den vanligaste miljön för icke flygande personal i alla flygvapen.
Varför inte grått och brunt mönster i så fall ? Som funkar även om det råkar finnas växter runt mig...
Blå Brigad
Aug 8 2003, 11:52
Jaaa, äntligen kan man se dem, men när man hade sett dem önskade man att man inte hade gjort det... vilket urlöjligt kamoflage. Kanske inte i en sönderbombad stad men där brukar inte ruinerna lysa i blått.
softfeel
Aug 8 2003, 12:03
QUOTE (Lt P @ Aug 8 2003, 08:51 )
Det här med bilderna måste vi ju lösa.
Jag ser dem inte och sitter på ett telia ADSL. Ni andra då?
Jag sitter också på telia ADSL, tror att de andra som inte heller kan se bilderna också har det.
Men nu har Protiwa löst problemet, bra jobbat

.
USAF kanske inte är de som strider mest och då är det kanske inte viktigt att inte synas. Markpersonal på en flygbas ska nog synas. Undrar om piliterna också får ett likadant camo, de borde ha större behov av att inte synas.
Fraggel
Aug 8 2003, 12:28
Bild Kolla på den högra kragspegeln och titta på det kinesiska tecknet som finns där, det är tecknet för kvinna eller människa jag kommer inte ihåg riktigt...
Detta är en kinesiks konspiration
The Swede
Aug 8 2003, 12:32
Nu fattar jag ingenting Fraggel
The Swede
Vakten_F4
Aug 8 2003, 12:33
Hmm, jänkarna ger uttrycket "FV är inget vapenslag, det är en klädstil" en ny innebörd...
Tycker det ser ganska ludermässigt ut, om det ger bra kamoflage när man klargör fpl eller inte övergår mitt vetande så det ska jag inte uttala mig om.
Men anta att det är glockrent på plattan, hurra! Men... dom inom FV som INTE direkt pysslar med fpl då? Antar att USAF´s flygbassäk (motsv.) får det svettigt när ryssen kommer om dom ska kunna gömma sig...
Protiwa
Aug 8 2003, 13:11
QUOTE (Fraggel @ Aug 8 2003, 13:28 )
Bild Kolla på den högra kragspegeln och titta på det kinesiska tecknet som finns där, det är tecknet för kvinna eller människa jag kommer inte ihåg riktigt...
Det är inget kinatecken, det är ett knapphål...
Man ser inte knappen för den sitter på andra sidan kragen. Man ser bara tråden...
Japp nu kan jag se bilderna. Jag har Felia ADSL jag också.
Jag blev inte direkt imponerad, håller med övriga om att det ser rätt illa ut, rent estetiskt alltså. Men jag håller med om att personen på bilden nere till vänster är rätt bra kamouflerad mot bakgrunden. Men varför byta kamouflage helt istället för att anpassa färgerna på ett befintligt? Jag förstår heller inte varför den amerikanska krigsmakten skall ha olika kamouflage för olika försvarsgrenar, för olika delar av världen förstår jag, men inte olika vapenslag.
För ett par år sedan (2000) hörde jag ett rykte om att svenska FV skulle tilldelas sjöstridsdräkt, då främst till de som sitter nere i de hemliga bergen.
Eskelinen
Aug 8 2003, 21:17

Va ful ser ut som en heltäckande Hawaii skjorta
Nu kom jag på vad det påminde om.
Streetfighter!
The_mistaken
Aug 8 2003, 23:57
Verkar som om US Airforce har problem att få plats med budgeten inom ramarna
"Det verkar som om vi behöver ta fram lite sjyssta kläder för dom här miljonerna"
Fraggel
Aug 9 2003, 08:49
QUOTE (Protiwa @ Aug 8 2003, 14:11 )
QUOTE (Fraggel @ Aug 8 2003, 13:28 )
Det är inget kinatecken, det är ett knapphål...
Man ser inte knappen för den sitter på andra sidan kragen. Man ser bara tråden...

Jag vet det vara bara ett försök att vara lustig men komma får du se. Tecknet blir människe eller kvinna jag är inte helt säker på vilket.
Men vem vet det kanske är en konspiration där Kineserna försöker ta över världen...
Bäst att vara på sin vakt...

BTW dåligt sydda knapphål och knappfästen... Kommer inte att hålla ( Enl min mor och hon är sömmerska). Jag gav henne bilderna för att se om hon kunder skjaka fram tyget till dem...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.