Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HJÄLP: Vilken flygsimulator rekomenderar ni?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum > Dataenheten
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
Fredrik|sthlm
Jag undrar kort och gott vilka nyare flygsimulatorer ni rekommenderar? MS Flightsimulator 2004? Något flygspel med trevliga stridsplan? Finns någon simulator med JAS 39 Gripen?
Så verklighetstrogna och snyggast gjorde flygsimulatorer/spel efterfrågas, även om det finns bra helikoptersimulatorer/spel.

Edit: Förtydligat ämne/Henke
Gotcha
Uhm...lite OT, men de ROLIGASTE f-sim jag har lirat är helt klart Interceptor och Fighter Bomber (där man kunde spaka AJ37) till Amiga.. (och när man köpte en kraftigare Amiga gick spelen dubbelt så fort..! biggrin.gif )
zaitoh
om du vill ha underhållande flygning är IL sturmovik helt underbart. sovjetiska flyg på östfronten.

i alla fall om du tillhör dem som inte tycker det är kul att få in ett mål på radarskärmen, välja robot, skjuta och åka hem. nej en och en halv lång och MKT svettig luftduell skall det vara, vilket du får i detta spel. dock bör du kört flight-sim innan, då det krävs mycket bra flygkunskaper!
Fk Bengtsson
Kanske inte det nyaste men jag gillar F4 Falcon skarpt. Uppdaterar man den till nyaste versionen så får man ett oerhört realistiskt spel. Planet ifråga är F16.
Flygsim
Bra svensk sida om flygsim...
jed
Sen finns ju www.flightsim.com, men den är som namnet antyder mest inriktad på MS flightsim.

Är du ute efter civila simmar, så är MS Flightsim den mest avancerade och verklighetstrogna i mitt tycke.

"Bevis" för detta är ett par kompisar till mig som har lagt ner en hel del tid på flightsim, och fick chansen att prova att flyga i SAS flygsimmar (exakt kopia av en riktig cockpit), och började med ett helt anstängt plan, startade det, flög en sväng och landade...
Ingen av de är pilot sen innan, de hade bara en ruggig massa timmar i flightsim.

Sen finns det en massa virtuella flygbolag (tex SAS Virtual Airlines), och de pojkarna och flickorna är inte riktigt kloka! smile.gif

Det finns även en Combat Flightsim 3 ute, den är svårflugen tycker jag iaf, men när man väl greppar det så... ;)
Tivaljör
EuroFighter Typhoon.
Flyg sim som utspelar sig i realtid. Du har 5 allierade piloter ( bl a en svensk) som ska möta det röda hotet...
Ganska fränt. Då Fi agerar, kan man höra om det på nyheterna (t ex polen invaderat). Sen hur snyggt själva spelet är, är det väl lite si o så med....

LÄNK

EDIT:(Det här med stavfel var ingen höjdare....)
JiWe
QUOTE (jed @ Aug 5 2003, 12:51 )
Sen finns ju www.flightsim.com, men den är som namnet antyder mest inriktad på MS flightsim.

Är du ute efter civila simmar, så är MS Flightsim den mest avancerade och verklighetstrogna i mitt tycke.

"Bevis" för detta är ett par kompisar till mig som har lagt ner en hel del tid på flightsim, och fick chansen att prova att flyga i SAS flygsimmar (exakt kopia av en riktig cockpit), och började med ett helt anstängt plan, startade det, flög en sväng och landade...
Ingen av de är pilot sen innan, de hade bara en ruggig massa timmar i flightsim.

Sen finns det en massa virtuella flygbolag (tex SAS Virtual Airlines), och de pojkarna och flickorna är inte riktigt kloka! smile.gif

Det finns även en Combat Flightsim 3 ute, den är svårflugen tycker jag iaf, men när man väl greppar det så... ;)

Jag var Inne men var aldrig med i SASviritualairlines men jag flög online med dom och det var bland det roligaste jag nånsin har gjort på datorn.

en timmes flygresa från arlanda till Landvetter kändes som några minuter...hur kul som helst att själv prata på riktigt med ATC(Air Traffic Controler) men det var jävligt nervöst oxå då jag var nybörjare. "Ground, Skyexxpress024 redy to copy clearence to landvetter"
Amfibieslusken
Jag brukar också flyga Falcon 4.0 med de senaste uppdateringarna. Otroligt realistiskt. Jag rekomenderar det starkt.
mdn
Själv rekomenderar jag X-Plane. Eftersom X-plane beräknar luftströmmarna över planet i realtid så ger det mycket bättre resultat än vad andra flygsimulatorer, där flygegenskaperna är hårdkodade, ger. Det medför också att man kan slänga in en egentillverkad modell och direkt få verkliga flygegenskaper.

Kolla in screenshots och ladda ner en demo på http://www.x-plane.com .
zaitoh
QUOTE (mdn @ Aug 5 2003, 20:18 )
Själv rekomenderar jag X-Plane. Eftersom X-plane beräknar luftströmmarna över planet i realtid så ger det mycket bättre resultat än vad andra flygsimulatorer, där flygegenskaperna är hårdkodade, ger. Det medför också att man kan slänga in en egentillverkad modell och direkt få verkliga flygegenskaper.

Kolla in screenshots och ladda ner en demo på http://www.x-plane.com .

mdn. DU ÄR EN ÄNGEL!!!!!!!!!!!!! wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif

som jag letat efter detta program!

TACK TACK TACK....

nu ska här byggas... en gripen i jumbujetstorlek var beställd hörde jag....
J-Star
Jane's F/A-18 är helt klart i klass med Falcon 4.0.

/J
Xit
Är det ingen som har provat FM;s flygsimulatorer? =) Fan å få prova en sådann! wub.gif
106
QUOTE (Xit @ Aug 6 2003, 00:46 )
Är det ingen som har provat FM;s flygsimulatorer? =) Fan å få prova en sådann!  wub.gif

Jo då, JA-SULan med nya visulatorn + MMT (JAS39). Det var väl kul, särskilt JA-SUL.
För den som inte förstått det är det stor skillnad mellan dessa och det man har hemma på PCn. Men är syftet bara att leka någon timme eller spela mot andra duger PCn gott och väl för de flesta av oss.

Även FV ägnar sig åt "nätverksspel" på FLCS- Flygvapnets Luftstridssimuleringscenter:

De simulatorer som finns där har inte samma realism i kabinen som FMS och MMT (eller SUL-JA37), utan används som namnet antyder för att öva luftstrid (BVR-strid).
imint
Det går även bra med visuell strid. Några polare, några bärs och sedan kör man "Kungen av Gotland". Alla startas ovanför Gotland och sedan pangar man på varandra tills det bara är en kvar. smile.gif
BJK
QUOTE (imint @ Aug 6 2003, 06:06 )
Det går även bra med visuell strid. Några polare, några bärs och sedan kör man "Kungen av Gotland". Alla startas ovanför Gotland och sedan pangar man på varandra tills det bara är en kvar. smile.gif

Tar med mig en back och joinar nästa gång!! B)
jed
Jösses j**lar vad coolt flcs var!

Och jag som trodde att Project Magenta hade en del coola cockpits...

Måste kolla med flcs om det går att ordna ett studiebesök där... horny.gif
Mojo
LOMAC (Lock On, Modern Air Combat) släpps snart, dvs de inom närmsta månaderna. Gjort av samma utvecklare som gjorde IL-2 Sturmovik, vilket högst troligtvis betyder bra kvalité. Jag skall definitivt titta närmare på denna sim.

Innehåller tyvärr inga jasplan men däremot många andra godbitar
Fredrik|sthlm
men finns det någon bra simulator som har med något jasplan?
106
QUOTE (Fredrik|sthlm @ Aug 7 2003, 15:19 )
men finns det någon bra simulator som har med något jasplan?

Inte vad jag känner till.
I EF2000 fanns JAS som motståndare, och sedan fanns det något tillägg till NATO-fighters eller vad nu spelet hette där man kunde flyga JAS i polska färgerna.
Men detta var för måååånga år sedan (1996?) när jag höll på med sådant. Jag provade bara EF2000 så det andra kan jag inte utala mig om.
BJK
Gripen till MS Flight Simulator
Tivaljör
i Eurofighter Typhoon kan man spaka ett...
TheStroyer
QUOTE (Xit @ Aug 5 2003, 23:46 )
Är det ingen som har provat FM;s flygsimulatorer? =) Fan å få prova en sådann!  wub.gif

Min polare har kört en viggensimulator på någon flottilj. Kommer ej ihåg vilken. Han tyckte det va skitkul och inte alls så svårt som man skulle kunna tro. Han klarade både start och landning med lite hjälp. Men det är ju bara en simulator dock.
BJK
Kolla in följande lilla shop i Fjollträsk :
Simulatorer

Dom har t om gamla hederliga Olle 02 där!!! :P
Maddman
Davs !

Fortsätter på den flyttade tråden ...........

Det finns en mod till Falcon 4 som heter FreeFalcon 2.
I denna så kan JAS-39A spakas !

http://www.f4community.com/home.fc
http://www.freefalcon.com/

Dock ! Enbart extern vy, inte cockpit (ännu ?!)

Värd att prova !
Falcon 4 är i övrigt den bästa flyg-sim. jag kört !

pansar2.png FN1.gif HV.gif
Fu Bodin
Kört Falcon 4.0 för några år sedan, men rotade fram spelet och körde FreeFalcon, tog dessa screenshots:

tango.
QUOTE (Xit @ Aug 5 2003, 23:46 )
Är det ingen som har provat FM;s flygsimulatorer? =) Fan å få prova en sådann! wub.gif

Jodå, Viggen-simulatorn på F16 var fruktansvärt rolig, och inte alls så svårflugen som man kan tro. biggrin.gif
BJK
Ny 37:a till FS2004

Ser hyfsad ut, dock finns det några teknikaliteter som inte stämmer, t ex yttre laster på dom olika versionerna, inre landställsluckor ute tillsammans med H-stället och nosvingeklaffen ska alltid vara nere när stället är nere.

Huvudsidan med mer screenshots, bl a på Blå Petter !
Danne
QUOTE (BJK @ Jan 30 2005, 19:41 )
Ny 37:a till FS2004

Ser hyfsad ut, dock finns det några teknikaliteter som inte stämmer, t ex yttre laster på dom olika versionerna, inre landställsluckor ute tillsammans med H-stället och nosvingeklaffen ska alltid vara nere när stället är nere.

Huvudsidan med mer screenshots, bl a på Blå Petter !

Snyggt. För sådana som mig som ritar och målar,analogt alltså, flygplan så är simulatorer ett smidiagare sätt än tre-vy skisser och plastmodeller då man här kan fundera ut en vy och sedan frysa den i i ettt screenshot. Får nog titta lite på det där.
BJK
Lite mer svenskt från FS2004:

reaptor
QUOTE (Tivaljör @ Aug 7 2003, 19:11 )
i Eurofighter Typhoon kan man spaka ett...

Hur då? Jag har Euro Fighter men hur gör man?
106
@BJK
Var hittade du Sk60?
Är det en repaint på en 105OE, som dessutom måste köpas?

37:an tyckte jag liksom många andra fpl i FS hade lite fel proportioner, men den bästa jag har sett hittills, särskilt panelen.
FS2004 har jag inte provat, men tidigare versioner har jag en hel del synpunkter på som flygsimulator räknat. I princip den enda anledningen att välja FS var utbudet av nedladdningsbara fpl.
BJK
QUOTE (106 @ Jan 30 2005, 23:15 )
@BJK
Var hittade du Sk60?
Är det en repaint på en 105OE, som dessutom måste köpas?

37:an tyckte jag liksom många andra fpl i FS hade lite fel proportioner, men den bästa jag har sett hittills, särskilt panelen.
FS2004 har jag inte provat, men tidigare versioner har jag en hel del synpunkter på som flygsimulator räknat. I princip den enda anledningen att välja FS var utbudet av nedladdningsbara fpl.

Det är en payware SK60OE från början, men nu finns det svenska anpassningar med lite svagare motorer och så:

Likaså finns det många andra fina maskiner för FS2004 nuförtiden :

Sleepoo
QUOTE (Fredrik|sthlm @ Aug 5 2003, 10:03 )
Jag undrar kort och gott vilka nyare flygsimulatorer ni rekommenderar? MS Flightsimulator 2004? Något flygspel med trevliga stridsplan? Finns någon simulator med JAS 39 Gripen?
Så verklighetstrogna och snyggast gjorde flygsimulatorer/spel efterfrågas, även om det finns bra helikoptersimulatorer/spel.

Igen simulator men grymt kul och väldigt snyggt är ace combat 5 till ps2 släpps i feb i sverige. JAS 39D Gripen finns att flyga. Spelets hemsida: http://acecombat5.namco.com/
Panzerfaust
Nån som vet om Falcon 4.0 går att få tag på?
Letat som en dåre men inte hittat... vart ju sugen nu. Spelade hos en kompis "back then" så jag har det inte själv ju :(
Lonnelid
Falcon 4.0 finns att ladda ner som Abandonware på Underdogs. Finns även några länkar som jag antar kan vara användbara

http://www.the-underdogs.org/game.php?gameid=5031
Flak
Som om AlphaSim klara av att ge mig korrekta uppgifter för att få hem Viggen... sad.gif banghead.gif

- - - - -

Tacka vet jag Lock On - Modern Air Combat camo.gif

En (dålig) ruta från en favvo-film: "Euros.Avi" , 13,4 Meg i zip...
ftp://ftp.ubisoft.com/games/lomac/media/Euros_video.zip

Så snyggt är spelet(!), och man måste helt enkelt stödja ett så enormt och überhäftigt
ryskt simulatorprojekt. Makalöst vackert, realistiskt och kultigt, men LO-MAC sänker också
tyvärr alla datorer som inte heter Cray i förnamn...

Seså, surfa genast vidare till filmsnutt-samlingen
Här!
och titta närmare på vilka filmer som finns...

Sen är det dax att bläddra lite i den 125 sidor långa screenshot-tråden... wub.gif
En massa tuffa skärmdumpar...

Lock On finner man på
http://www.lo-mac.com/

...och man köper det på t ex: Åhlens för about 99 kr! B)

Första patchen gör att du slipper ha skivan i datorn när du spelar. (Sånt uppskattas...)

Dock vill jag varna för inlärningskurvan som är något brant, manualen som
är på 134 sidor, datorns belastning och för att det finns en del buggar...

Men du får säkert ut rekreation för minst 99 kr ändå... 6n.gif
Flak
QUOTE (Flak @ Feb 2 2005, 03:20 )
Som om AlphaSim klara av att ge mig korrekta uppgifter för att få hem Viggen... sad.gif  banghead.gif

Ojojojojojojjjj! horny.gif

Nu har jag (efter tre mail, vilket inte var AlphaSim's fel...) äntligen fått mina Viggar!
Maken till manligt plan har jag aldrig sett! 6n.gif

Ni som har FS2004: Det är bara att införskaffa det här direkt!
Det är ju nästan en fosterlänsk plikt att ha ett välutbyggt försvar i datorn!

Modellen är strålande fin och kommer i 4 olika målningar och 3 val av beväpnad
eller obeväpnad. Naturligtvis har den en mäktig cockpit....

http://www.alphasim.co.uk/

Shop / Other Air Forces / SAAB AJ37 Viggen

smile.gif
BJK
Modellen suger verkligen, tyvärr :

"-First my landing light points straight up the cockpit (se picture)

-Second my strobes does not flash at all, it is a steady light from them.

-During nightflight the bitmap on right side of the art. Horizon I flashing

-Even during a climb the AOA shows negative values

-When full “flaps” (a Viggen does not have flaps) and Landing gear down you have to use an attitude of -10 degrees to even sink.

-The canard-flaps should be raised/lowered together with the landing gear, automaticly.

-The the inner hatches for the main landing gear should be closed when not operating the landing gear.

-The Viggen can not carry drop tanks under the wings, just on the centre pylon.

-The AJS can not carry any radarguided missiles (e.g. AMRAAM, Skyflash)

-In VC some instruments are “bitmap-mixed”, e.g. VS and some other instrument.
Flak
QUOTE (BJK @ Feb 3 2005, 09:09 )
Modellen suger verkligen, tyvärr : ...

LOL! laugh.gif

Jag ska inte börja babbla med dig för mycket på SoldF:s forum, men kom igen nu...

Det rör sig om en modell till ett dataspel. För 109 kr... Tror du den kan vara perfekt
för det priset? Om du vill ha en bättre så är det väl bara att bygga en, men sannolikt
går nog den (om den fanns till försäljning) på >100 x fler kronor.

Jag har köpt den här Viggen och jag tycker det är jäkligt skoj att blåsa omkring
med den! smile.gif

Närmare än så kommer nog ingen av oss att få flyga förlagan...

(Flak - som flugit två olika Viggensimulatorer på flottilj och har lite för mycket
material om planet hemma...) salute.gif fun_icon_nana.gif
BJK
Nej, inte perfekt, men mycket bättre än så här iaf. En ren besvikelse tycker jag, och jag fick pengarna tillbaka utan att ens fråga om det.
Tittar man på andra svenska kärror t ex SK60 och den kommande 37:an från I3D-teamet så är det rejäla skillnader mot för den här produkten.

/BJK

(Som har X antal timmar i alla versioner av 37SUL, Gripen MMT, Gripen PETRA, SAS MD-80, A320, Hkp11 och x antal timmar live flygning i förlagan......) smile.gif

Edit: Ja just det, har även typutbildad på samtliga versioner av fpl 37, utom på JA ;)
Blackadder
fråga på viggen sim: i FS2004
när man fällt ut stället så vart den fruktansvärt nostung, ni som vet, är det så på riktigt med?
lågfarts egenskaperna var inte skoj smile.gif

/b
BJK
Nej, när man fäller ut stället så fälls nosvingeklaffen ned och det ger i stället ett nos-upp moment, och för att kompensera detta så flyttar man ned neutralläget lite på vingrodren för att kompensera detta nos-upp (droping kallas det).
Blackadder
QUOTE (BJK @ Feb 3 2005, 10:14 )
Nej, när man fäller ut stället så fälls nosvingeklaffen ned och det ger i stället ett nos-upp moment, och för att kompensera detta så flyttar man ned neutralläget lite på vingrodren för att kompensera detta nos-upp (droping kallas det).

ok, tack då stämmer inte modellen riktigt...
BJK
Nope ;)
Blackadder
men ska göra ett nytt försök i kväll, får helt enkelt efterlikna tillståndet med trim (tyvärr så fanns ju vingklaffar med i modellen)

vad skulle en typisk set-up på final vara, fart, AoA osv...

bortse eller välj själv QNH, vikt mmm..

om det är öppna uppgifter såklart ;)
Maverick
*SMÅGARVAR ÅT BJK:S ANALYS*

Lade in CFS 3 i veckan. Gilalsde det inte alls wink.gif Har alfrig varit förtjust i VKII simar sad.gif utan det åkte ut lika fort och skall nu säljas (någon intreserad så säg till) tillsammans med RAF Typhoon modulen.

Har kikat på lock on eftersom Janes F15 är kört att köra under Xp sad.gif
Någon som har pejl på vart man hittar lockon på nätet??? Detta då jag alldeles för sällan är inne i stan och kommer åt Åhlens wink.gif
BJK
QUOTE (Blackadder @ Feb 3 2005, 10:59 )
men ska göra ett nytt försök i kväll, får helt enkelt efterlikna tillståndet med trim (tyvärr så fanns ju vingklaffar med i modellen)

Tja, beroende på vikt så är väl jämviktsfarten för alfa 12 ca 300 km/h om jag inte missminner mig.

Edit: säg 300 i stället så ligger du på rätt sida smile.gif
Blackadder
QUOTE (BJK @ Feb 3 2005, 11:07 )

Tja, beroende på vikt så är väl jämviktsfarten för alfa 12 ca 325 km/h om jag inte missminner mig.

Perfa ! biggrin.gif ojoj va nirdigt detta börjar bli nu !
BJK
QUOTE (Maverick @ Feb 3 2005, 11:03 )
*SMÅGARVAR ÅT BJK:S ANALYS*

Lade in CFS 3 i veckan. Gilalsde det inte alls wink.gif Har alfrig varit förtjust i VKII simar sad.gif utan det åkte ut lika fort och skall nu säljas (någon intreserad så säg till) tillsammans med RAF Typhoon modulen.

Har kikat på lock on eftersom Janes F15 är kört att köra under Xp sad.gif
Någon som har pejl på vart man hittar lockon på nätet??? Detta då jag alldeles för sällan är inne i stan och kommer åt Åhlens wink.gif

På CDon.com kostar den bara 89:- nu som info. smile.gif
BJK
QUOTE (Blackadder @ Feb 3 2005, 11:09 )
QUOTE (BJK @ Feb 3 2005, 11:07 )

Tja, beroende på vikt så är väl jämviktsfarten för alfa 12 ca 325 km/h om jag inte missminner mig.

Perfa ! biggrin.gif ojoj va nirdigt detta börjar bli nu !

Gillar du svenskt så rekommenderar jag FSQuality´s SK60 med en svensk mod till, den är mycket bra.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.