Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HJÄLP: Vilken flygsimulator rekomenderar ni?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
Maverick
QUOTE (BJK @ Feb 3 2005, 10:11 )
QUOTE (Maverick @ Feb 3 2005, 11:03 )
*SMÅGARVAR ÅT BJK:S ANALYS*

Lade in CFS 3 i veckan. Gilalsde det inte alls wink.gif Har alfrig varit förtjust i VKII simar sad.gif utan det åkte ut lika fort och skall nu säljas (någon intreserad så säg till) tillsammans med RAF Typhoon modulen.

Har kikat på lock on eftersom Janes F15 är kört att köra under Xp sad.gif
Någon som har pejl på vart man hittar lockon på nätet??? Detta då jag alldeles för sällan är inne i stan och kommer åt Åhlens wink.gif

På CDon.com kostar den bara 89:- nu som info. smile.gif

TAck.. redan beställt wink.gif *ser fram emot paketet*
J-Star

Lade in CFS 3 i veckan. Gilalsde det inte alls wink.gif Har alfrig varit förtjust i VKII simar sad.gif utan det åkte ut lika fort och skall nu säljas (någon intreserad så säg till) tillsammans med RAF Typhoon modulen.

Någon som har pejl på vart man hittar lockon på nätet??? Detta då jag alldeles för sällan är inne i stan och kommer åt Åhlens wink.gif

Jane's F/A-18 då? Kör inte du den?

/J
Danne
QUOTE (J-Star @ Feb 3 2005, 12:59 )

/J

Anser "Lock On" var mer intressant än Jane´s. även om deras spetsnos simulationer ( främst F 15E och F 18) var roliga. Dock är Jane´s diton gamla och ingen av dem var särskilt operativt realistiska, utan mest bara detaljerade för detaljrikedomens skull. Lock on är gudomligt vackert iaf.

PM/SY-SIM rocks...samt "the real deal".
Maverick
QUOTE (J-Star @ Feb 3 2005, 11:59 )

/J

nej faktiskt inte... Har du någon pejl på vart man kan få tag på den för vettiga pengar?? OCh har du pejl om det fungerar under Xp smile.gif

EDIT: Förresten smile.gif Hur är Lock on i just stridsdelen wink.gif
Det jag ogillar med VVII sim är att det är lowtech wink.gif Gillar att kunna släppa laserstyrda missiler och annat ,-)
Celebrior
Lomac har ett ganska avancerat stridssystem och det finns tillgång till en stor del av olika sorters robotar och missiler(ant-air, ant-ground, anti ship etc)
att försöka sänka ett skepp är mycket underhållande. biggrin.gif
tyvärr finns det inte så många västplan med i spelet (A-10 och F-15), de flesta är ryska.
106
QUOTE (BJK @ Feb 3 2005, 09:09 )
a Viggen does not have flaps

Rätta mig om jag har fel men AJ/SH/SF/SK har väl flaperons och JA klaff och skevroder?
BJK
QUOTE (106 @ Feb 4 2005, 23:59 )

Rätta mig om jag har fel men AJ/SH/SF/SK har väl flaperons och JA klaff och skevroder?

Jag har då aldrig sett några klaffar på fpl 37 mer än nosvingeklaffen och funktionen med dropingen på vingrodren.
Och som du säger så är det skillnad mellan JA´s vingroder (dom är ihopkopplade mekaniskt) och övriga 37:ors (ej ihopkopplade och så har t om ytterrodren Fly By Wire (!) som överlagrar den mekaniska insignalen.
106
QUOTE (BJK @ Feb 5 2005, 12:06 )
QUOTE (106 @ Feb 4 2005, 23:59 )

Jag har då aldrig sett några klaffar på fpl 37 mer än nosvingeklaffen och funktionen med dropingen på vingrodren.
Och som du säger så är det skillnad mellan JA´s vingroder (dom är ihopkopplade mekaniskt) och övriga 37:ors (ej ihopkopplade och så har t om ytterrodren Fly By Wire (!) som överlagrar den mekaniska insignalen.

Jag ska inte försöka svara på inlägg vid midnatt, utan att ha tagit något rejält uppiggande.
Det var jag som blandade ihop saker och ting. AJS/SK har väl elevons (inte flaperons) och JA skilda höjd och skevroder (inte klaff och skev). Men jag kan säkert ha blandat ihop begreppen ännu en gång.
BJK
Lätt hänt! smile.gif

JA har mekaniskt ihopkopplade roder på var sida, och AJS-familjen har det inte. Man skulle kunna tro att det är tvärtom, men så är inte fallet. Således har i princip AJS fyra styrytor (vingroder) medan JA bara har två.
106
...och självklart blandade jag ihop allting igen. banghead.gif banghead.gif
BJK
Så kan det gå när haspen inte är på! ;)
Smeghead
Har nån testat X-Plane 8? Ser ut att vara riktigt avancerad samt "FAA APPROVAL FOR TRAINING TOWARDS AIRLINE TRANSPORT CERTIFICATE" vilket inte kan vara helt fel?

Finns en hel den trevliga features, vad sägs som att ta flyga lite rymdfärga eller varför inte tag sig en sväng till mars?

http://www.x-plane.com
BJK
Jag har testat den men har väl inte riktigt kommit underfund med alla inställningar och valmöjligheter tyvärr. Men i ärlighetens namn så har jag väl inte lagt ned allt för många timma till det heller.
Magnus
Har ni något tips om en schysst joystick med force feedback?
106
QUOTE (Magnus @ Feb 6 2005, 14:10 )

Själv tycker jag att force feedback är överreklamerat. Det blir inte mer verklighetstroget bara för att spaken skakar, i flera fall tvärtom. Om man tittar på kvalitetsspakar så har de inte den funktionen.
Vargas
QUOTE (106 @ Feb 6 2005, 22:46 )
QUOTE (Magnus @ Feb 6 2005, 14:10 )

Själv tycker jag att force feedback är överreklamerat. Det blir inte mer verklighetstroget bara för att spaken skakar, i flera fall tvärtom. Om man tittar på kvalitetsspakar så har de inte den funktionen.

Jag håller med, framförallt om man ska spela moderna flygspel. I ett WW1 eller WW2 kan det ha sin tjusning, men det beror på.
Flak
Tänker bara berätta, utifall någon har missat den ståtliga (och gratis)
37:an till FS2004 som finns att ladda ner från FS Nordic.

http://www.fsnordic.net/

Gå till Filarkivet och sök på JA-37!

För att göra det hela riktigt fulländat så har tydligen en Herr Richard Brinkeback
skapat 18 mäktiga repaints i form av flygplansindivider från historiens
allra manligaste flottilj; Bråvalla! wub.gif

Titta! Till och med emblemet är med!

salute.gif

clap.gif
106
Men varför Rb05 på en JA?
JBP
mmmm fanken va sugen man blev på att flyga sim på burken igen, Kände för att damma av min Saitek X36 joystick med trottelcontroler....men tydligen skall den inte funka under windows xp blyg.gif
AdamKalle
Blev också sugen. Jag har en Thrustmaster PFCS (den där trevliga varianten med aluminiumbas och stenhårda fjädrar) som jag vet funkar under XP, så så långt är allt frid och fröjd.

Jag har även det tillhörande gasreglaget kallat WCS, och vad gäller den har jag inte en aning om funktionaliteten i XP. Man programmerade den med hjälp av ett antikt DOS-program, är det till äventyrs någon som fått ovanstående gasreglage att funka i XP?
imint
QUOTE (106 @ Mar 6 2005, 20:52 )

Ja, det undrade jag också, det går ju inte 7.gif
Kulsprutejojjo
Jag e inte mycket för flygsimulatorer. Det finns faktiskt en "flygsimulator" som jag gillar, och den heter Frontier (egentligen andra spelet i Eliteserien, och det är egentligen ett rymdspel).
Adam Wilhelm
QUOTE (imint @ Mar 6 2005, 21:50 )

MÖPar!! laugh.gif
106
QUOTE (Adam Wilhelm @ Mar 6 2005, 22:01 )

MÖPar!! laugh.gif

snarare överintresserad av flygfarkoster.
Danne
QUOTE (106 @ Mar 6 2005, 22:03 )

och det är en STOR skillnad.

B)
Moro
FÖP ?! blink.gif

Vill också spela sim, men måste skaffa ny dator.. :(
imint
QUOTE (106 @ Mar 6 2005, 22:03 )
QUOTE (Adam Wilhelm @ Mar 6 2005, 22:01 )

MÖPar!! laugh.gif

Dessutom gick det bara att hänga dom på kroppsbalkarna...
Kulsprutejojjo
Hur mycke kostar det där FS2004? Jag vill ha det! dribble.gif
RRM Sjöbev
salute.gif
Incoming Viggens...RIKTIGT snyggt..

Battle of Griffin is starting in Norway later this month. And some Swedish friends are comming over to join the fun.
skrev Espen smile.gif
imint
QUOTE (RRM Sjöbev @ Mar 8 2005, 22:40 )
salute.gif
Incoming Viggens...RIKTIGT snyggt..

Battle of Griffin is starting in Norway later this month. And some Swedish friends are comming over to join the fun.
skrev Espen smile.gif

Det var det dummaste jag sett! fälltankar på vingarna och amraam längst ut, fel, fel, fel. Gör om gör rätt!!! ;)

Snygga bilder smile.gif
Flak
Jo, hörrni flygsim-experter...

Har ni några bra tips på gamla och roliga flygspel man kan köra hemma
mellan två datorer i ett nätverk? B)

Jag är ute efter något riktigt lättdrivet spel, eftersom den ena burken är
en PII 400 MHz. Den klarar dock Battlefield, DFLW och t.o.m Vietcong.

Det behöver inte vara realistiskt eller speciellt snyggt för tanken är mest
att damma på polarna under inflytande av rusdrycker... laugh.gif

Kör visserligen XP men man kan väl använda Win95 kompabilitetsläge
eller t.o.m. ha nått eget OS på nån disk...

Alla förslag uppskattas!

Jag-----> 5.gif rlwhore.gif <-----Kartig polare
Sljivovica
Kan rekommendera "Search & Rescue 4".
Man kör olika räddningsoperationer med
tre olika hkp-modeller.
Lite småsvettigt att hovra i 40 kt:s vind
och samtidigt försöka vinscha. 7.gif
För att inte tala omlanding på fartygsdäck,
det brukar oftast bli "hård sättning".. navy2.gif
Wolfsong

Titta på fenan. Det är en AJ. ;)
imint
QUOTE (Wolfsong @ Mar 10 2005, 22:16 )

Nice try, den har den lilla antennmojjen på längst bak nedanför fenan, vilket gör det till en JA med hängda Rb 05 B)
J-Star
QUOTE (Wolfsong @ Mar 10 2005, 22:16 )

Vad? AJ har väl rak bakkant på fena medan JA och SK har den större fenan med liten böj på bakkanten?

/J
Rokare
Sitter här och läser tråden och inser snabbt att jag måste börja "flyga" igen..

En barndom med FV-Ungdom, Segelflyg och F-19 Stealthfighter på C64 kan ju lätt få upp en i varv igen...

Hittade denna tråden för att lite mer beskriva min känsla smile.gif

Då och Nu...

Förresten en fråga oxå.. Alla flashiga shots på Viggen m.m antar jag är add-ons till MS Flight Sim.. Snackar vi endast flyga då? (Vilket ju inte är så lite det) Eller blir det även lite Combat :P

GMY
Wolfsong
@imint & j-star

Rätt vad angår antennen. Dock är hela fenan AJ modellen, dvs den mindre fenan med pitot röret i toppen.

Alltså är det en "hybrid" model. :P

EDIT: Saknar den plata stora antennen på ryggen också om man tittar efter de stora detaljerna...

EDIT2: Den har både belysningen från JA och AJ på huvudvingen... helt klar en dålig hybrid model.
Lonnelid
QUOTE (Rokare @ Mar 11 2005, 09:50 )

Jag har en gamla datatidning där Flight Simulator II för C128/C64 recenseras. Recentens kommentat är något i stil med. "Fantastisk grafik! kan inte bli bättre!" Grafiken är den samma som i länken ovan ....
Maverick
Fan..Måste ladda ned FS smile.gif Blir ju sugen jul.. Hittade en bok om hur man flyger skiten på bokrean ;.)

Mavve som har en tröja där det står "jag har landat på Bromma" denna erövrades på en mässa 94 där man skulle landa ett flygplan på JFK med FS 98 wink.gif sista erf jag hade av nämnda spel wink.gif
Älskade dock att ligga och sjöttla runt med de flesta flygsimmar... På låg höjd...
imint
QUOTE (Wolfsong @ Mar 11 2005, 12:02 )
@imint & j-star

Rätt vad angår antennen. Dock är hela fenan AJ modellen, dvs den mindre fenan med pitot röret i toppen.

EDIT: Saknar den plata stora antennen på ryggen också om man tittar efter de stora detaljerna...

EDIT2: Den har både belysningen från JA och AJ på huvudvingen... helt klar en dålig hybrid model.

Du har rätt, men fakta kvarstår; man kan inte hänga Rb 05 i vingbalk B)
J-Star
QUOTE (Wolfsong @ Mar 11 2005, 12:02 )
@imint & j-star

Själva fenan är också en hybrid. Sant att AJ har pitot-röret högt upp... men JA och SK har den "knäckta" bakkanten medan AJ och S har helt rak bakkant.

JA37 med "knäckt" bakkant på fenan

AJ37 med rak bakkant

/J
Wolfsong
Ah. Du menade vinkeln på bakkanten av antennen och fenan ovenför rodret. rätt. Tänkte inte på det på den bilden. Dock är inte AJ fenan "rak" på bakkanten, som in 90 grader vilket var det jag tänkte på när du skrev tidigare. Ibland tänker man inte tillräckligt. :P
Kulsprutejojjo
Kan jag få nåt svar eller? camo.gif
Gerle
Nej.

Du vill veta vad FS 2004 kostar, eller?

Leta reda på det själv, har du boxhandskar på eller finns det nån annan anledning till att du inte kan söka själv på nätet?

En sökning ger 25-30 USD, antar att jag måste konvertera det åt dig? 170-200 SEK.

Tog mig säkert två minuter. Allraminst.
Anoc
QUOTE (Xit @ Aug 5 2003, 23:46 )
Är det ingen som har provat FM;s flygsimulatorer? =) Fan å få prova en sådann!  wub.gif

jag har testat på FMs Gripen Simulator, dock under en kortare tid, tyckte dock att flygkänslan inte var överdriven. Kändes ändå ganska mäktigt att "spaka" JAS 39.

pansar2.png
JBP
hmmm prövade spaka en A-10 i LOMAC innan i dag......satan vilka krångliga kontroller dry.gif
Rokare
Godafton

Skulle vilja ge den här tråden en KRAFTIG reprimand, och samtidigt ödmjukt be Blå/Gul att hindra liknande "speltrådar" i framtiden..

Efter att ha läst lite i tråden installerades FS2004 på min PC, so far so good...

Nu har det tyvärr blivit så att det är extremt svårt att exempelvis diska/städa/tvätta/söka jobb/träna eller göra något annat meningsfullt på dagarna. Detta då jag istället tycks tillbringa massor med tid mellan exempelvis ESAA>ESGG (Arlanda - Landvetter) i en 747:a alternativt flyga runt min hemstad i en JA/AJ37 Hybrid (synd att den inte har "instumentpanel")

Således... FS2004 = WAY TO MUCH FUN

*suck* B) < Givetvis Pilot-RayBan's
Mats
Till FS2004 kan jag rekommendera Samdims Tupolev Tu-114/126 som man kan läsa om och ladda ner bland annat här. Snyggt och komplicerat, precis som det ska vara. Ett riktigt tungt as att flyga, men gud så mäktigt.
Maverick
Detta är ju livsfarligt....

Har alltid tyckt att FS verkade halv b då det "bara" var at flyga runt wink.gif Men efter att ha lagt in det så har jag snabbt ändrat uppfattning.... Det är ju ett underbart spel.. Som är bara så vanebildande...

Men nu skulle jag vilja ha tips på skivor(/program som ger bätttre landskap i sverige.
Någon som har ideer tips så spitt it out....
Magnus
QUOTE (Maverick @ Mar 23 2005, 10:03 )
Men nu skulle jag vilja ha tips på skivor(/program som ger bätttre landskap i sverige.
Någon som har ideer tips så spitt it out....

Titta runt i diverse spelaffärer. Det finns ett expansionspack som heter något i stil med "Scandinavian Airports" eller liknande. Finns en STOR mängd tilläggspaket till den simulatorn.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.