Flygsimulatorgenren verkar inte vara lika stor idag som förr, eller så är det alla andra genrer som har växt något sett till utbudet.
De mest seriösa simulatorerna idag, om man det är själva flygträningen man är ute efter, är väl Microsoft Flight Simulator X samt X-Plane. Den senare har jag faktiskt aldrig provat. Det står om X-plane tidigare i denna tråd vet jag. Behållningen med MS FS är inte, i mitt tycke, själva flygkänslan, för jag tycker den alltid har lyst med sin frånvaro i FS-serien, utan mer att man kan träna/leka med alla funktioner som fungerar ungefär som på ett riktigt flygplan. Vill man ladda ner/köpa till insticksmoduler som ökar på realismen ytterligare, eller bara ha en fantasiljon olika flygplan att välja mellan, ja då är utbudet av tredjepartsprodukter enormt till just MS FS.
Tror att utbudet av extraprylar är ganska stort till X-plane också.
Är det mer action du är ute efter så håller jag med föregående talare att IL2 och dess efterföljare är trevliga spel. Men de ger väl ungefär lika mycket flygträning som flygdelarna i Battlefield eller Operation Flashpoint.
När det gäller spakar så var Thrustmaster "the shit" när jag hade en intensiv flygsimperiod på nittiotalet, och jag hade.. har fortfarande förresten, föregångaren till denna:
http://www.thrustmaster.com/product.aspx?P...mp;PlatformID=5Fast jag har ingen större användning för min gamla spak idag då den kom med sån gammal seriellportskontakt, och drivrutinerna är för DOS

. En billig USB-jojje från logitech kan funka det med.
De flesta flygsimulatorer stödjer väl någon form av multiplay eller onlinespel. MS FS är väl extremt ur den synvinkeln då det finns virtuella flygbolag och folk som bara spelar i rollen som flygledare. Det första LAN-spel jag provade på var faktiskt en flygsimulator 1993, när jag och en polare kopplade ihop våra macar med appletalk.
/E