Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HJÄLP: Vilken flygsimulator rekomenderar ni?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
Mats
Kanske borde skaffa Safiren, har ju spakat SE-KVZ vid ett tillfälle.

Rekommenderar annars Cloud9s F-4E/F Phantom. Mycket vacker panel/VC, fungerande radar, många målningar och olika beväpningsalternativ för dessa.

F-4E ur 52nd FW startar i höstgryningen från Spangdahlem AFB, freeware sceneri av Ian McCartney.
SweMedic
Är det jag som är ute o vimsar, eller har jag någonstans sett info att man ska kunna flyga co-op
i samma flygplan i FSX ?
Krävs väl att man har två paneler till kärran, men rätt skön grej ändå...

För övrigt; kan man kalla en person som spelar simulatorer för "simulant" :P
Flak

wub.gif

(Klicka två gånger för att få se dom riktigt stora...)
Magnus
Postar ett par länkar till en recension i två delar av Flight Simulator X som släpps på torsdag eller fredag.

Del 1

Del 2

Recensionen är på svenska.

Verkar mycket lovande.
Lekhunden
Lock On Exclusive 89kr på discshop.. ska man slå till? Malajn.gif har dock ingen spak.. tveka.gif
404 Skenberg
Lägger ut en frågeställning här som jag skulle uppskatta att få hjälp med.
Jag har en Hotas Cougar som funkar bra men jag saknar ett par roder pedaler. Ngn som vet var jag kan finna ett par som funkar med denna joysticken? Pm gärna då.

Har även lock on modern air combat men utav ngn skum anledning så funkar ej joysticken trots att jag har laddat över inställningar till den osv och ställt in spelet på att den skall brukas. Ngn som har en bra lösning?

Mvh
404 Skenberg
SweMedic
Är det någon som testat Flight Simulator X ordentligt ? ?

Håller på o skramlar pengar fun_icon_nana.gif
Magnus
QUOTE (SweMedic @ Oct 24 2006, 14:44 ) *

Japp. Riktigt bra! Särskilt uppdragen, där man på ett kul sätt förbättrar sin flygning.

Nackdelen med FSX är att oavsett vad du har för dator kommer du få ganska medelmåttig prestanda. Finns dock vissa trix man kan ta till för att få det att flyta bättre, t.ex att byta ut vissa filer.
J-Star
QUOTE (404 Skenberg @ Oct 23 2006, 23:38 ) *
Jag har en Hotas Cougar som funkar bra men jag saknar ett par roder pedaler. Ngn som vet var jag kan finna ett par som funkar med denna joysticken? Pm gärna då.

Har även lock on modern air combat men utav ngn skum anledning så funkar ej joysticken trots att jag har laddat över inställningar till den osv och ställt in spelet på att den skall brukas. Ngn som har en bra lösning?

Testat att fråga på LOMAC's egna forum?

http://ubbxforums.ubi.com/6/ubb.x?a=frm&s=400102&f=99610606

/J
jed
QUOTE (Magnus @ Oct 24 2006, 16:33 ) *
QUOTE (SweMedic @ Oct 24 2006, 14:44 ) *

Japp. Riktigt bra! Särskilt uppdragen, där man på ett kul sätt förbättrar sin flygning.

Nackdelen med FSX är att oavsett vad du har för dator kommer du få ganska medelmåttig prestanda. Finns dock vissa trix man kan ta till för att få det att flyta bättre, t.ex att byta ut vissa filer.

Såg det på digital home mässan i helgen, ett par kompisar till mig var där och demade det. Ruskigt snyggt var det!
Dom flög in över kusten och kollade ner (från ca 1000 fot har jag för mig), vågorna som slog in över stranden var grymt snyggt gjorda.

FSX flöt fint på deras maskin, men den kostade ca 50.000:- Dubbla grafikkort, dubbla hyperthreading processorer. 4Gb Ram dubbla s-ata diskar osv osv.
Micke (en av dom som demade det) har just bytt sitt "gamla" grafikkort hemma, ett ati x850xt. Det orkade i princip ingenting...
SweMedic
Finns dock vissa trix man kan ta till för att få det att flyta bättre, t.ex att byta ut vissa filer.

Berätta gärna!
106
QUOTE (J-Star @ Oct 24 2006, 16:37 ) *
QUOTE (404 Skenberg @ Oct 23 2006, 23:38 ) *

Testat att fråga på LOMAC's egna forum?

http://ubbxforums.ubi.com/6/ubb.x?a=frm&s=400102&f=99610606

eller Cougar World
Lama
QUOTE (SweMedic @ Oct 25 2006, 10:12 ) *

Finns dock vissa trix man kan ta till för att få det att flyta bättre, t.ex att byta ut vissa filer.

Berätta gärna!

Här finns en del matnyttigt.

http://www.fsstation.com/articles/flight-s...nce-tweaks.html
SweMedic
Dags att köpa ny spak, efter att ha flugit sönder 2st vissel.gif

kikar på
"Thrustmaster Top Gun Afterburner Force Feedback"
samt
Saitek's X45

Det skiljer ca 50sek i pris så vilken det blir spelar ju på så sätt ingen roll, men har någon några erfarenheter av dem?
Maverick
Men kräver verkligen FSx så extremt mycket?? Visst om man skall få ut max...
Men jag har kört Demon på min bärbara med grafikkort därefter smile.gif

Såg helt okej ut....
granQ
Älskar x45:an, gillar speciellt roder funktionen och känns stabil. Tyvärr samlat rejält med damm då jag inte flugit så mycke men klart härlig joystick.

Om du diggar force feedback kanske du skall köra med en sån men själv tycker jag det oftast stör än bidra till spelglädje.. men mitt tips är x45..
Klargplutte
IL2:1946 har kommit ut , med på skivan följer även IL2 FB + Ace expasionen + Pacific fighters så man behöver inte ha föregångarna för att få ut det mesta av spelet clap.gif
KOB
Mors!

Fick idag den lysande idén att börja spela datorspel där man flyger stridsflygplan och på så sätt öva inför en eventuell uttagning när man gjort lumpen. Och i övrigt så kan det vara roligt tidsfördriv då jag inte spelar några datorspel för tillfället!

Har ni några tips på vilken styrspak och vilka spel man ska köpa? Vore ju kul om man kunde öka svårighetsgraden gradvis och sen ska man klara av att skicka ett SMS medan man spelar eller liknande. Kan nog vara bra träning för simultankapaciteten!

Tipsa som sagt om spel, styrspak och om ni själva spelar något så kanske vi senare kan styra upp ett SoldF-lir där vi utmanar varandra i luften eller spelar mot andra (om det går att spela flightsimulators med multiplayer mode??)
Rokare
@KOB

Slog ihop ditt ämne med detta ämne som det diskuterats mycket i tidigare.. Vill att du söker ordentligt innan du startar ett ämne nästa gång!

Rokare BG
J-Star
QUOTE (KOB @ Jan 17 2008, 12:14 ) *
Har ni några tips på vilken styrspak och vilka spel man ska köpa? Vore ju kul om man kunde öka svårighetsgraden gradvis och sen ska man klara av att skicka ett SMS medan man spelar eller liknande. Kan nog vara bra träning för simultankapaciteten!

Tipsa som sagt om spel, styrspak och om ni själva spelar något så kanske vi senare kan styra upp ett SoldF-lir där vi utmanar varandra i luften eller spelar mot andra (om det går att spela flightsimulators med multiplayer mode??)

Oj, den här tråden har inte varit igång på ett tag. En sammanfattning av vad som finns idag (2008) är nog på sin plats.

IL-2 + Expansions: WWII flyg. Finns för billig peng.
Lock-on: Modern Air Combat: Är skamlöst billigt nuförtiden. Mycket vackert.
Falcon 4.0 + FreeFalcon: Kan vara svårt att få far på F4.0 men enligt uppgift kan det vara värt mödan.

(Fyll på ni som vet mer).

/J
Erik_G
Flygsimulatorgenren verkar inte vara lika stor idag som förr, eller så är det alla andra genrer som har växt något sett till utbudet.

De mest seriösa simulatorerna idag, om man det är själva flygträningen man är ute efter, är väl Microsoft Flight Simulator X samt X-Plane. Den senare har jag faktiskt aldrig provat. Det står om X-plane tidigare i denna tråd vet jag. Behållningen med MS FS är inte, i mitt tycke, själva flygkänslan, för jag tycker den alltid har lyst med sin frånvaro i FS-serien, utan mer att man kan träna/leka med alla funktioner som fungerar ungefär som på ett riktigt flygplan. Vill man ladda ner/köpa till insticksmoduler som ökar på realismen ytterligare, eller bara ha en fantasiljon olika flygplan att välja mellan, ja då är utbudet av tredjepartsprodukter enormt till just MS FS.
Tror att utbudet av extraprylar är ganska stort till X-plane också.

Är det mer action du är ute efter så håller jag med föregående talare att IL2 och dess efterföljare är trevliga spel. Men de ger väl ungefär lika mycket flygträning som flygdelarna i Battlefield eller Operation Flashpoint.

När det gäller spakar så var Thrustmaster "the shit" när jag hade en intensiv flygsimperiod på nittiotalet, och jag hade.. har fortfarande förresten, föregångaren till denna: http://www.thrustmaster.com/product.aspx?P...mp;PlatformID=5
Fast jag har ingen större användning för min gamla spak idag då den kom med sån gammal seriellportskontakt, och drivrutinerna är för DOS biggrin.gif. En billig USB-jojje från logitech kan funka det med.

De flesta flygsimulatorer stödjer väl någon form av multiplay eller onlinespel. MS FS är väl extremt ur den synvinkeln då det finns virtuella flygbolag och folk som bara spelar i rollen som flygledare. Det första LAN-spel jag provade på var faktiskt en flygsimulator 1993, när jag och en polare kopplade ihop våra macar med appletalk.

/E
eld400
Hej

Strike Fighters: Wings over Europe är kanon. Massor med inställningsmöjligheter gör att det passar både nybörjare och erfarna. Det anses vara realistiskt enligt många proffstyckare. Det släpptes för ungefär 2 år sedan och går nu att köpa för 149 spänn. Mycket prisvärt.

Och så till frågan som ställdes i den här trådens inledning, svenska flygplan. Det finns en hel del små "add-ons" som gör att spelet passar oss svenskar perfekt. JAS 39 Gripen är på väg. Tunnan, Draken och Viggen finns redan. Vidare finns massor av vapen, uppdrag och en massa annat trevligt att komplettera spelet med. Många bra "svenska" add-ons kan ladds ner från

http://www.utpost.se/woe
Klargplutte
http://www.biohazcentral.com/ Här minns massor med addons till SF serien.
Agentorange67
QUOTE (Erik_G @ Jan 17 2008, 15:59 ) *
Flygsimulatorgenren verkar inte vara lika stor idag som förr, eller så är det alla andra genrer som har växt något sett till utbudet.

De mest seriösa simulatorerna idag, om man det är själva flygträningen man är ute efter, är väl Microsoft Flight Simulator X samt X-Plane. Den senare har jag faktiskt aldrig provat. Det står om X-plane tidigare i denna tråd vet jag. Behållningen med MS FS är inte, i mitt tycke, själva flygkänslan, för jag tycker den alltid har lyst med sin frånvaro i FS-serien, utan mer att man kan träna/leka med alla funktioner som fungerar ungefär som på ett riktigt flygplan. Vill man ladda ner/köpa till insticksmoduler som ökar på realismen ytterligare, eller bara ha en fantasiljon olika flygplan att välja mellan, ja då är utbudet av tredjepartsprodukter enormt till just MS FS.
Tror att utbudet av extraprylar är ganska stort till X-plane också.

Är det mer action du är ute efter så håller jag med föregående talare att IL2 och dess efterföljare är trevliga spel. Men de ger väl ungefär lika mycket flygträning som flygdelarna i Battlefield eller Operation Flashpoint.

När det gäller spakar så var Thrustmaster "the shit" när jag hade en intensiv flygsimperiod på nittiotalet, och jag hade.. har fortfarande förresten, föregångaren till denna: http://www.thrustmaster.com/product.aspx?P...mp;PlatformID=5
Fast jag har ingen större användning för min gamla spak idag då den kom med sån gammal seriellportskontakt, och drivrutinerna är för DOS biggrin.gif . En billig USB-jojje från logitech kan funka det med.

De flesta flygsimulatorer stödjer väl någon form av multiplay eller onlinespel. MS FS är väl extremt ur den synvinkeln då det finns virtuella flygbolag och folk som bara spelar i rollen som flygledare. Det första LAN-spel jag provade på var faktiskt en flygsimulator 1993, när jag och en polare kopplade ihop våra macar med appletalk.

/E

Har faktsikt köpt en cougar nu. Trackir står väl på tur, sedan blir det väl denna?
http://www.realsimulator.com/html/level_1.html
Lirar falcon fö.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.