Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HJÄLP: Vilken flygsimulator rekomenderar ni?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
Skuggan
ang flightsim X
jeeeeeeflar!!!
kommer det bli trevligt att blåsa runt i en Viggen i det?! biggrin.gif
Magnus
B)-->
(SERG. B @ Apr 8 2006, 19:37 ) *

Måste man ha joystick till Falcon 4 eller kan man använda tangentbordet?
[/quote]

Det borde gå med bara tangentbord, men det är inte alls kul att flyga i simulatorer utan joystick. Du kan få en riktigt hyffsad för några hundringar.
depsy
För att få ut någon som helst njutning av Falcon 4 bör du använda en ordentlig joystick, helst en HOTAS.
Jag rekommenderar en Thrustmaster Cougar som går att få riktigt billigt numera!
Straha
Tänkte tipsa om en ny liten bebis som antagligen kommer va redo nån gång snart, addon till Lock On, vid namn Black Shark där man får ratta en Ka-50 =D
Finns på tok för lite helisimmar nu för tiden så detta blir ett glatt tillskott för mig iaf. ;)
Screens, info etc:
http://www.lockon.ru/index.php?end_pos=950...default&lang=en
Magnus
Nu har det dykt upp en del nya bilder, filmer och info ang. Flight Simulator X.

Ett 30-sekundersklipp. Observera trafiken på vägarna.
Länk

En helikopter vid en oljeplattform. Sjukt snyggt vatten.
Länk

Lite mer info:
Länk

Och lite nya bilder:
Länk

Och en ny preview (ganska bra):
Länk

Verkar bli otroligt bra.
Car Dai shan
Ååååååååå!
Falcon 4.0 Allied Force är ju underbart, efter att ha varit inne på denna tråd blev det ett lätt val.
Jag tyckte att det så verklighetsförankrat, nästan för mycket…
Det tog mig inte lång tid innan ja bara måste ha en joystick, men med en students begränsade pennigtillgångar blev det en billig.
Jag valde en Logitech Ext 3D Pro.

OT

Inom Falcon 4.0 Allied Force möter man ibland SA-2 och andra SAM batterier.
Har proffsen några tips för hur man kan undvika dessa efter en avfyrning. Att dyka ner på såpass låg nivå att SAM radarn inte kan söka har blivigt rutin.

End OT
Straha
QUOTE (Car Dai shan @ May 12 2006, 20:15 ) *
Inom Falcon 4.0 Allied Force möter man ibland SA-2 och andra SAM batterier.
Har proffsen några tips för hur man kan undvika dessa efter en avfyrning. Att dyka ner på såpass låg nivå att SAM radarn inte kan söka har blivigt rutin.
Terrängmaskning som du använder funkar alltid bra ;)
Annars kan man försöka svänga snabbare än roboten, ha den på din 3'a eller 9'a och när den är på precis rätt avstånd svänga in mot den samtidigt som man ploppar ut lite chaff. Fast det kräver rätt mycket bra tajming (och en del tur), speciellt eftersom det är lite svårt med djupseendet. Ett annat sätt är att göra hårda svängar i vertikalen samtidigt som man släpper chaff när den börjar närma sig.
BlitZz
http://www.webhallen.com/prod.php?id=33378&view=1

49:- ??!!

Känns som om man inte kan få ett "bra" spel till det priset? :P
Rickard N
...kan ju vara så enkelt att ingen vill ha flygsimulatorer längre, bara WoW
jag bong.gif folk med dålig smak

happy.gif
BlitZz
QUOTE (Rickard N @ Jun 27 2006, 11:40 ) *
...kan ju vara så enkelt att ingen vill ha flygsimulatorer längre, bara WoW
jag bong.gif folk med dålig smak

happy.gif

faktiskt väldigt sant. Säljer minst 10 - 20 exemplar timecards och drygt 5 st WoW om dagen. Sjukt va det spelet är populärt. Men men, har man extremt mycket tid över, vad ska man göra biggrin.gif
BertilCesar
Köpte mig Lock On för typ ett år sedan... för mycket knappar att hålla reda på.. tackar vet jag första EF2000. det är vad jag kallar flygspel
Undledare
QUOTE (BertilCesar @ Jun 29 2006, 01:33 ) *
Köpte mig Lock On för typ ett år sedan... för mycket knappar att hålla reda på.. tackar vet jag första EF2000. det är vad jag kallar flygspel

EF2000 var ju en helt underbar simulator! Tror jag kunde varenda jävla knapp som fanns. Till spelet fick man en tjock manual med något som påminde om "Flygplankort" som kunde läsas både framifrån och bakifrån.... wub.gif

QUOTE (Magnus @ May 12 2006, 13:30 ) *
En helikopter vid en oljeplattform. Sjukt snyggt vatten.

Så där snyggt kan du få till det idag också med fs9 om du laddar ner vatteneffekter och rotorwash-effekter
Magnus
QUOTE (Undledare @ Jun 29 2006, 20:51 ) *
Så där snyggt kan du få till det idag också med fs9 om du laddar ner vatteneffekter och rotorwash-effekter

Ja, men det är en jäkla massa tillägg man måste ladda hem om man vill att hela jorden skall se snygg ut. Med FSX har man redan ursnygg terräng, autogen m.m.
Lt.E
Någon som har bra länkar där man kan ladda ner plan (eller annat) till FS2004?
Flak
Flightsim.com

Här finns det mesta man kan önska sig till FS2004. Filbiblioteket är enormt stort...
Det enda som krävs är att man reggar sig, men det är det helt klart värt.

Snoka runt på sidan och kolla alla forum och allt annat jox.

smile.gif
Flak

Det är nästan ruggit hur snyggt det går att få FS2004...
(Klicka två gånger...)

happy.gif
Magnus
QUOTE (Lt.E @ Jun 30 2006, 19:50 ) *
Någon som har bra länkar där man kan ladda ner plan (eller annat) till FS2004?

Avsim (ENORMT bibliotek)
Simviation Kolla särskilt in planen det tipsas om på huvudsidan.
Fsnordic En skandinavisk sida med mycket svenska plan och flygplatser.
BlitZz
Tjackade Lock on nu. 49:- spelade ingen roll om det va bra eller inte. Men jag håller med om att det va en j*drans massa knappar :P

Ska ge det lite tid smile.gif
Dronten
Här är en sida för dem som vill ha svenska flygvapnets flygplan och helikoptrar för fs2004

"Svenska Flygplan"
Fänrik Andersson
Fick MSFS2004 i samband med Datorköp från jobbet...Inschtallärar prexis nu... fun_icon_nana.gif
Fänrik Andersson
Någon som kan guida hur man installerar custom content i FS2004??
Om man tankar ner prylar ex plan osv...
Magnus
QUOTE (Fänrik Andersson @ Jul 16 2006, 19:43 ) *
Någon som kan guida hur man installerar custom content i FS2004??
Om man tankar ner prylar ex plan osv...

Det är inte så svårt. Om det är ett plam di har hämtat och det inte följer med något installationsprogram så kopierar du flygplanets mapp till Aircraft-mappen i FS9 katalogen. Innehållet i Effects-mappen och Gauges-mappen kopieras till respektive i FS9 katalogen. Ofta följer det med en hjälpfil som förklarar hur man gör.

Hoppas inte jag för otydlig.
Fänrik Andersson
Ok...så långt har jag nog fattat. Men ibland så funkar det inte ändå...
Fänrik Andersson
Hmmm....
Har testat lite olika Plan nu och kommit fram till att MSFS2004 suger bigtime....

Alla plan flyger ju i princip lika fort banghead.gif
Menar flyger man ett Viggen typ 50meter över mark så ska du "teoretiskt"
inte hinna se mycket av marken...
Goon
QUOTE (Fänrik Andersson @ Jul 17 2006, 19:06 ) *
Hmmm....
Har testat lite olika Plan nu och kommit fram till att MSFS2004 suger bigtime....

Ja, FS2004 har vissa brister i "flygkänslan".
För en klart mycket bättre upplevelse på det området, testa x-plane.
Det ser inte så dumt ut heller.
Lt.E
QUOTE (Fänrik Andersson @ Jul 17 2006, 17:06 ) *
Hmmm....

Tycker det fungerar hyggligt med sportflygplanen och trafikflygplanen, men när det gäller stridsflygplanen så håller jag med föregående talare.
griffon
QUOTE (Goon @ Jul 17 2006, 23:15 ) *
För en klart mycket bättre upplevelse på det området, testa x-plane.

Instämmer. Notera att "testa" betyder just det, demon är precis samma man använder i skarp drift, men utan DVDn funktionell bara i 6 minuter (per session).

Vad gäller Viggen finns en bra betaversion här http://www.viggenxfiles.se/
Den här Gripen har inte riktigt lika färdig, men kul i all fall: http://forums.x-plane.org/index.php?showtopic=12023&st=150

Och så några jag är (med)skyldig till:
Vampire: http://forums.x-plane.org/index.php?autoco...ewfile&fid=5623
A 21R: http://forums.x-plane.org/index.php?autoco...ewfile&fid=5594
CVM S.25: http://forums.x-plane.org/index.php?autoco...ewfile&fid=5300
J 32B: http://forums.x-plane.org/index.php?autoco...ewfile&fid=4708
B 18B: http://forums.x-plane.org/index.php?autoco...ewfile&fid=4676
B3LA: http://forums.x-plane.org/index.php?autoco...ewfile&fid=4902
Fänrik Andersson
Ehmmm, är demo filen till X-Plane ENDAST!! 1.8MB?????
Goon
QUOTE (Fänrik Andersson @ Jul 18 2006, 19:36 ) *
Ehmmm, är demo filen till X-Plane ENDAST!! 1.8MB?????

Ja, det är en installer som laddar ner de filer som behövs.
Fänrik Andersson
Jajamensan, men hallå...Tanka hem 700mb och bara få spela i 6min... bash.gif
Klargplutte
Viggen till Strike fighters:Project 1 http://forum.combatace.com/index.php?autom...s&showfile=3114
106
QUOTE (Klargplutte @ Aug 22 2006, 19:07 ) *

This model represents a mid-life update of a AJ-37 Airframe to JA-37 standards.
Öh, va? Jag hoppas att de menar att de utgått ifrån en modell av AJ37 och modifierat den och inte att de hittat på någon AJ37->JA37 MLU.
imint
QUOTE (106 @ Aug 22 2006, 19:36 ) *
QUOTE (Klargplutte @ Aug 22 2006, 19:07 ) *

This model represents a mid-life update of a AJ-37 Airframe to JA-37 standards.
Öh, va? Jag hoppas att de menar att de utgått ifrån en modell av AJ37 och modifierat den och inte att de hittat på någon AJ37->JA37 MLU.

Fast moddade man inte en AJ som JA prototyp?
Goon
Demo av Flight Simulator X finns nu för nedladdning:
http://www.microsoft.com/games/flightsimul.../downloads.html
Jonsson8
Viggen i en flygsimulator är en häftig idé men inte någon nyhet egentligen, redan 1990 kunde man flyga Viggen i Fighter Bomber till den då populära Amigan. Här är ett par screenshots på Viggen, och grafiken var riktigt bra med den tidens mått mätt. Själva spelet var dock vektorbaserat så det var inte så detaljrikt när man väl var ute och flög (se den nedre bilden).

Vargas
Åh, vilken nostalgi! wub.gif
Flak
Lite FS2004-film:

Jobbigt med "streamade" filmer...

BJK
Sjysst SK50 Safir ute nu till FS2004 ! fun_icon_nana.gif

http://www.sibwings.com/fsmedia.php
J-Star
Jag ser att FS2004 börjar rasa i pris... är nu nere på rätt humana 189 :-. Är det värt det? Även om FSX är i startgroparna så borde ju finnas tillräckligt med material för att ha kul med FS2004 till dess att datorn kollapsar. Eller?

/J
Danne
QUOTE (BJK @ Sep 14 2006, 15:55 ) *

Nu ska ni ine lyssna såååå mycket på vad han skriver i detta fallet då jag på några av bilderna han länkar till kan se att han är väldigt jävig.

:P
Goon
QUOTE (J-Star @ Sep 17 2006, 09:40 ) *
Jag ser att FS2004 börjar rasa i pris... är nu nere på rätt humana 189 :-. Är det värt det? Även om FSX är i startgroparna så borde ju finnas tillräckligt med material för att ha kul med FS2004 till dess att datorn kollapsar. Eller?

/J

Ja, det är värt det. Köp en joystick till bara (om du inte redan har det), det blir så mycket bättre/roligare då.
Kolla på www.flightsim.com och på www.avsim.com, där finns hur mycket (gratis) material som helst.
På www.pcaviator.com finns det "bättre" material, men då får man betala för det.
På www.swedflight.com finns det massa svenska flygplatser för nedladdning, både betal och gratis.
Magnus
Mycket fin Safir, ska inhandla den så fort jag köpt FSX.

J-Star: Jag tycker du ska vänta till FSX kommer, jag har kört demot och skillnaden är enorm. Det jag ser fram mest emot är världen är mer levande nu, det finns t.ex massvis med fordon på flygplatserna som rör sig som de ska, t.ex bränslebilar, det finns trafik på vägarna, vilda djur som förflyttar sig efter årstiderna, fåglar som man kan kollidera med... Man känner sig helt enkelt inte ensam i världen längre. Det verkar som att det mesta jag saknat i Fs2004 kommer finnas med i FSX.
J-Star
Hur är det med multiplayermöjligheterna i FS2004?

/J
C DK012
QUOTE (Magnus @ Sep 17 2006, 13:07 ) *

J-Star: Jag tycker du ska vänta till FSX kommer, jag har kört demot och skillnaden är enorm. Det jag ser fram mest emot är världen är mer levande nu, det finns t.ex massvis med fordon på flygplatserna som rör sig som de ska, t.ex bränslebilar, det finns trafik på vägarna, vilda djur som förflyttar sig efter årstiderna, fåglar som man kan kollidera med... Man känner sig helt enkelt inte ensam i världen längre. Det verkar som att det mesta jag saknat i Fs2004 kommer finnas med i FSX.

Hur är det med annan flygtrafik. Har det funnits i tidigare versioner, kommer det komma i FSX, eller har man varit helt solokvist även i luftrummet?
BJK
QUOTE (Danne @ Sep 17 2006, 10:22 ) *
QUOTE (BJK @ Sep 14 2006, 15:55 ) *

Nu ska ni ine lyssna såååå mycket på vad han skriver i detta fallet då jag på några av bilderna han länkar till kan se att han är väldigt jävig.

:P

Förstår inte alls vad du menar Danne....... biggrin.gif

QUOTE (J-Star @ Sep 17 2006, 15:59 ) *
Hur är det med multiplayermöjligheterna i FS2004?

/J

I FS2004 är multiplayermöjligheterna toppen! Två stora nätverk florerar : IVAO och VATSIM

Det finns trafikledning (ATC) och allt och det är gratis.

Se t ex på : http://se.ivao.aero/

Man installerar en klient och så är det bara att köra igång.

http://www.vaccsca.org/site/index.php är ett alternativ också.

Så som FS2004 är nu m a p kvalité så lär det dröja ett tag innan FSX kommer upp i den standarden.
Jag är högst måttligt imponerad av FSX än så länge, men det har nog potential.
Jag skulle säga att köp FS2004 nu för en spottstyver och köp sen FSX när VISTA, DirectX10 och kompatibla grafikkort finns på marknaden.

QUOTE (C DK012 @ Sep 17 2006, 16:59 ) *

Hur är det med annan flygtrafik. Har det funnits i tidigare versioner, kommer det komma i FSX, eller har man varit helt solokvist även i luftrummet?

Finns default mycket AI-flyg i luften och det finns även tilläggsprogram där man med uppdateringar i princip får hela världens aktuella reguljära flygningar simulerat i FS2004! smile.gif
Magnus
J-star: Som BJK skriver finns det några fristående nätvärk man kan flyga online på, IVAO (mest europeisk trafik) och VATSIM (flest jänkare). Det man ska vara medveten om är att det förväntas att man flyger så realistiskt som möjligt, t.ex. så ska man vara hyffsat inne på ATC-snack m.m. IVAO har träningstillfällen för nybörjare, så det kan vara en bra idé att börja då. Mer info finns på deras hemsida som BJK länkade till.

BJK: Microsoft har sagt att alla tredjepartsadd-ons ska fungera med FSX, i värsta fall kommer planen att behöva patchas upp. Jag tror att FSX kommer bli väldigt bra. Visst, det finns hur mycket add-ons som helst som gör att FS2004 känns snyggare och mer levande, men i FSX får man ju allt det där på köpet. Texturupplösningen på 1m kommer göra fantastiskt mycket, nu kommer det plötsligt bli kul med bushflying, vilket inte var någon vidare exalterande upplevelse i FS2004. Det jag hoppas MS har fixat till ordentligt i FSX är termik så att man kan segelflyga "på riktigt" samt mjukare övergångar i vädret. Det är inte så kul att ligga på 30 000 fot i FS2004 och gå ned för landing bara för att (den hårda vägen) upptäcka att det är 0,5 km sikt, regn och kraftig sidvind på finalen.
BJK
QUOTE (Magnus @ Sep 17 2006, 17:52 ) *
J-star: Som BJK skriver finns det några fristående nätvärk man kan flyga online på, IVAO (mest europeisk trafik) och VATSIM (flest jänkare). Det man ska vara medveten om är att det förväntas att man flyger så realistiskt som möjligt, t.ex. så ska man vara hyffsat inne på ATC-snack m.m. IVAO har träningstillfällen för nybörjare, så det kan vara en bra idé att börja då. Mer info finns på deras hemsida som BJK länkade till.

BJK: Microsoft har sagt att alla tredjepartsadd-ons ska fungera med FSX, i värsta fall kommer planen att behöva patchas upp. Jag tror att FSX kommer bli väldigt bra. Visst, det finns hur mycket add-ons som helst som gör att FS2004 känns snyggare och mer levande, men i FSX får man ju allt det där på köpet. Texturupplösningen på 1m kommer göra fantastiskt mycket, nu kommer det plötsligt bli kul med bushflying, vilket inte var någon vidare exalterande upplevelse i FS2004. Det jag hoppas MS har fixat till ordentligt i FSX är termik så att man kan segelflyga "på riktigt" samt mjukare övergångar i vädret. Det är inte så kul att ligga på 30 000 fot i FS2004 och gå ned för landing bara för att (den hårda vägen) upptäcka att det är 0,5 km sikt, regn och kraftig sidvind på finalen.

Nu flyger jag bara saker som har motor, men har för mig att i vädertilläggsprogrammet ASV (Active Sky) så finns det termik och turbulens simulerat just.
Jag hoppas också att alla s k addons man har kan flyttas över till FSX och att alla begräsningar från FS2004 "patchas" bort. smile.gif
Men helt klart så ser jag att FSX har potential och självklart kommer detta att införskaffas (sen bhöver man bara MS Vista, DX10 och ett fett grafikkort som stödjer DX10......) ;)
J-Star
Ok... domen är alltså: FS2004 tills dess man skaffar ny dator då det blir FSX. smile.gif

/J
BJK
QUOTE (J-Star @ Sep 19 2006, 09:44 ) *
Ok... domen är alltså: FS2004 tills dess man skaffar ny dator då det blir FSX. smile.gif

/J

Så gör jag i alla fall smile.gif
Cozmic
Har skummat igenom tråden nu och ser att Bookmarks gratis version på J35 till fs2004 inte har nämnts en enda gång.

Kan varmt rekommendera det ! Han har precis släppt en ny version (3.0)
med fungerade radar och mer finjusterat BARBRO (tror han har donat lite med ANITA systemet också)

Ni kan läsa mer och ladda ner på J35Draken Addon
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.