Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HJÄLP: Vilken flygsimulator rekomenderar ni?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
Gungner
Kärror, scenerier och diverse annat:

flightsim.com
Kräver att du registerar dig, men det är det värt!

flightsim.no

fsnordic.net

avsim.com

Lycka till!
Magnus
Har kikat en del på följande joystick:

Saitek X52

Någon här som testat den? De recensioner jag läst har varit mycket positiva. Skulle dock vilja höra lite utlåtanden från "vanliga" användare också. Den kostar trots allt 1200 kr.

Edit: Vill bara upplysa om att MS Flightsimulator 2006 är på G och skall enligt ryktesvägen komma ut i augusti. Har dock inte hört Microsoft bekräfta detta.
Rokare
Tydligen har FM fått ta emot klagomål från American Pacific Airways och någon privat bizjet kille ang. flygförarnas oansvariga Valborgsfirande över sturup....

Hmmm.. to much sparetime..

GMY
imint
Nu är vi ju där igen, fpl 37 med robot 05 på vingbalkarna angry.gif kan vi få lite ordning tack ;)
BJK
Bättre så?!

BJK

darkstar
Ni som testat Alphasims Viggen och funnit den mindre bra, hur är version 1.2? Eller var det den ni testade? Min första reaktion var att den var rätt smal mot de gratismodeller som finns. Rätt svårt att se för mig vad som stämmer. Kan ju se att en del fel verkar hänga kvar dock.

Och SE-88? Finns den till nedladdning för oss som köpt SK-105OE?

// Darkstar
BJK
QUOTE (darkstar @ May 1 2005, 10:19 )
Ni som testat Alphasims Viggen och funnit den mindre bra, hur är version 1.2? Eller var det den ni testade? Min första reaktion var att den var rätt smal mot de gratismodeller som finns. Rätt svårt att se för mig vad som stämmer. Kan ju se att en del fel verkar hänga kvar dock.

// Darkstar

Vad är det för fel som hänger kvar?

Och vad är SE-88?
BJK
QUOTE (BJK @ May 1 2005, 10:37 )
QUOTE (darkstar @ May 1 2005, 10:19 )

// Darkstar

Och vad är SE-88?

Nedladdning av mod till SK60 OE
Man får några svensak varianter av denna mod.
Nestor
Gillar man att spaka omsorgsfullt modellerade WW2 rärror kna IL-2 Sturmovik rekommenderas å det starkaste!

Känslan att angripa sovjetiska örlogsfartyg med Stukas genom intensiv LV eld och att klara sig undan är enorm.

Eller varför inte intensiva luftdueller mellan FW-190 och Spitrife över den franska landsbygden?

Underbart spel som inte är speciellt krävande i jäförelse med LO-MAC
darkstar
QUOTE (BJK @ May 1 2005, 10:37 )

Och vad är SE-88?

Tänkte på t.ex. panelen som är samma för alla modeller.

SE-88 som på bilderna ovan, t.ex. den här

// Darkstar

EDIT: kan ju åtminstone försöka prata svenska.
imint
@BJK
Nu börjar det likna något, men hur var det med Rb 24 i yttre vingbalkläge på AJ? var det draget wire dit ut eller kom det först i modpaket 11/12 om ens då?
Rokare
@BJK

Har du photshöppat bilderna en smula, eller ska jag göra ett grafikkortsbål så här på första maj?

GMY
BJK
QUOTE (imint @ May 1 2005, 12:01 )
@BJK
Nu börjar det likna något, men hur var det med Rb 24 i yttre vingbalkläge på AJ? var det draget wire dit ut eller kom det först i modpaket 11/12 om ens då?

Kom i smb det och AJS-modden tror jag smile.gif
BJK
QUOTE (Rokare @ May 1 2005, 12:25 )
@BJK

Har du photshöppat bilderna en smula, eller ska jag göra ett grafikkortsbål så här på första maj?

GMY

Nej då, dom är helt oediterade förutom att jag minskat dom i storlek för att passa på webben. No fotoshöppande här inte!
Har ett ATI X800XT 256MB PCI-Express som jag är nöjd med. smile.gif
Rokare
QUOTE (BJK @ May 1 2005, 14:15 )
@BJK

GMY

Nej då, dom är helt oediterade förutom att jag minskat dom i storlek för att passa på webben. No fotoshöppande här inte!

mummel mummel... arghhhhhhhhhh... hmmm här är en kabel man kan rycka i..... grrrrrrrrrrrrr rlwhore.gif banghead.gif

Rokare öppnar plånboken...
Pal
Och se till att ni har track-ir. Att köra flygsimulator utan track-ir är bedrövligt, ingen närvaro känsla alls.

Med track-ir så känns det som en full dome simulator. Jag var också tveksam först, tänkte precis som de flesta att det knappast var nån vits när skärmen stod still framför en som vanligt. Men det var det, så fort hjärnan kalibrerat sig så är det en obeskrivlig frihet. En helt ny dimension av flygsimulering hemma.

Man sitter framför sin pc och rör sig som i ett riktigt flygplan för att titta sig omkring, titta på instrument etc...

För att fatta vad jag menar kolla på denna film:
http://media.naturalpoint.com/video/fanfil...fps-noAudio.wmv

http://www.naturalpoint.com/trackir/
BJK
QUOTE (Rokare @ May 1 2005, 13:24 )
QUOTE (BJK @ May 1 2005, 14:15 )
@BJK

GMY

mummel mummel... arghhhhhhhhhh... hmmm här är en kabel man kan rycka i..... grrrrrrrrrrrrr rlwhore.gif banghead.gif

Rokare öppnar plånboken...

Brinner det bra?! laugh.gif
Yossarian
Finns en hkp 3 upplagd på fsnordic.net nu horny.gif
Wolfsong
QUOTE (BJK @ May 1 2005, 13:13 )
QUOTE (imint @ May 1 2005, 12:01 )
@BJK

Kom i smb det och AJS-modden tror jag smile.gif

Stämmer.
Flak
QUOTE (BJK @ Feb 3 2005, 10:08 )
Nej, inte perfekt, men mycket bättre än så här iaf. En ren besvikelse tycker jag, och jag fick pengarna tillbaka utan att ens fråga om det.
Tittar man på andra svenska kärror t ex SK60 och den kommande 37:an från I3D-teamet så är det rejäla skillnader mot för den här produkten.

/BJK

(Som har X antal timmar i alla versioner av 37SUL, Gripen MMT, Gripen PETRA, SAS MD-80, A320, Hkp11 och x antal timmar live flygning i förlagan......)  smile.gif

Edit: Ja just det, har även typutbildad på samtliga versioner av fpl 37, utom på JA  ;)

:( Tyvärr har mina preferenser svängt lite och jag börjar tycka riktigt
illa om flygegenskaperna hos AlphaSims Viggen... BJK hade helt rätt.

Dock är färgöverensstämmelsen i det närmaste perfekt, varför jag flyger
AlphaSim-Viggen en hel del ändå.
Mr_Pyro
Nu finns det möjlighet att flyga AJ och JA37 Viggen + JAS-39 Gripen i Falcon 4.0.
Gå till www.freefalcon.com och ladda ner Freefalcon 3.1.1.1
Det är en JA-37D cockpit under konstruktion.
Reversering är implementerad och fungerar clap.gif

mvh
/Mr_Pyro
BJK
Upplys en oupplyst: Vad är FreeFalcon, är det samma som Falcon 4.0 fast som freeware, eller behöver man inte Falcon 4.0?
Mr_Pyro
Freefalcon är en gratis addon till Falcon 4.0, som innehåller en massa uppdateringar och buggfixar utförda av de som har Falcon 4.0 som sin hobby.
Freefalcon är basserat på SP3 patchen och en uppdaterad verision av BMS 2.0-exe filen kallad Cobra.
Det är nästan ett helt nytt spel, jämfört med orginal releasen av Falcon 4.0. Massa nya flygplan att flyga, nya 3D-modeller, skin, vapen, campaigns och en uppdaterad grafik motor, mm.
Orginal utgåvan av Falcon 4.0 var så full av buggar att den i princip var ospelbar.
Freefalcon och andra uppdateringar har gjort den till en glädjefull upplevelse.

mvh
/Mr_Pyro
LeadHead
Finns det några färdiga kampanjer med de här planen för oss som inte orkar med Tactical Engagement? Iofs. är projektet att hämta hit F4+joystick och sätta sig in i detta igen inte något som jag tänker göra så här tre veckor före 20 p tenta men principfrågan? biggrin.gif
Mr_Pyro
QUOTE (LeadHead @ May 12 2005, 14:40 )
Finns det några färdiga kampanjer med de här planen för oss som inte orkar med Tactical Engagement? Iofs. är projektet att hämta hit F4+joystick och sätta sig in i detta igen inte något som jag tänker göra så här tre veckor före 20 p tenta men principfrågan? biggrin.gif

Japp det ingår en kampanj default i Freefalcon3 installationen som heter KoreaEurowar.
Där kan man flyga JAS-39, JA-37D och AJS 6n.gif
Är typ en roling fire campaign där man har bytt ut allt USA flyg mot Europeiskt.
Mirage-XX, Rafale, Eurofighter 2000, Tornado, Tornado-ECR, Jaguar, F16A, F16-MLU.
Till Mirage 2000, Rafale och EF-2000 så finns det riktigt bra cockpits, utöver en uppsjö olika F16-pits.
För några veckor sedan så släppte FreeFalcon en Installer som installerar 3 olika nya Scenarion; Balkan, Iraq och Europa (tror jag).
Det finns godis för många år framöver att leka med banan_rock.gif

*Notera att mina screenshots ovan inte är representativa för FreeFalcon, då bilderna är ganska hårt komprimerade. Dessutom finns det skins (sök på snail) med 1024x1024 upplösning till Viggen och bättre höguplöst teräng (Toms hitiles) samt mods som fixar elevationen på terängen (BaTZ) så att den blir mera realistisk. Som sagt ett helt nytt lir.
Dock fixar inte min gamla burk allt nytt grafiskt bjäfs blyg.gif

mvh
/Mr_Pyro
Jesper86
@Mr Pyro

... och det är grattis. Nerladdning påbörjad. Klart slut!
Vargas
Jag måste nog säga att den roligaste flygsimulator som jag fått förmånen att testa är den på FLSC ... wub.gif

Edit: LÄNK!
J.K Nilsson
Men, JA har ju hopkopplade vingroder. Vilken miss.

J.K Nilsson
Flak
Nu blir det Film Time!

Finns det nu någon flygfreak som inte har tankat hem dessa två (FS2004-)Viggen-filmer?

thunderstruck.wmv

viggen.wmv

Åtgärda! B)

banan_rock.gif
Skuggan
för att spela freefalcon3, måste man ha Falcon4 då?
Mr_Pyro
QUOTE (Skuggan @ May 22 2005, 14:24 )

Svar Ja!

mvh
/Mr_Pyro
Skuggan
QUOTE (Mr_Pyro @ May 22 2005, 16:44 )

Svar Ja!

mvh
/Mr_Pyro

hmm... vart fasen skall man få tag i falcon 4 då...
nån som vet vart man kanske kan köpa det billigt?
Jeppe
QUOTE (Flak @ May 22 2005, 12:23 )
Nu blir det Film Time!

Finns det nu någon flygfreak som inte har tankat hem dessa två (FS2004-)Viggen-filmer?

thunderstruck.wmv

viggen.wmv

Åtgärda! B)

banan_rock.gif

Vilken mod används och finns det uppdrag till den modden? Till ni som testat båda vilket är bättre Falcon 4.0+tilläggen som finns att ladda ner eller FS2004+tilläggen som finns att ladda ner?
Nestor
Efter att ha suttit och lirat IL:2 så måste jag fär försöka återge ett väldigt intensivt slag over Krimhalvön.

Jagoch min rote flyger fram i våra FW-190 på ca 200 meters höjd, uppdraget är att angripa et stridsvagnsförband. Fienden atnas ha jaktflyg i luften.
Förutom mina plan så är det ytterligare 7 tyska plan i luften.

Efter att ha stigit till unfegär 1200 meter för att få bättre överblick på terrängen, konvojen är svår att hita, så ser jag nogra prickar långt bort. Eftersom jag misstänker att det är den sovjetiska jakten stiger jag ytterligare, till 5000 meter, i hopp om at kunna överraska fienden med ett anfall fron ovan och i ryggen.

Planen går i lås, de ryska planen upptäckte inte de tyska planen i tid och blev snabbt nerskjutna. Dock så var det inte moderna plan, utan gamla dubbeldäckare.
Den riktiga jakten, beståendes av MIG, YAK och La anfaller kort därefter from ovan. Det är riktigt surt att falla på sin egen taktik. Eftersom jag inte har större chanser att överleva så satsar jag på att dra ner de sovjetiska planen på lägre höjd. jag fick ner dem på ca 300 meter.

Nu börjar det bli intensivt. Precis som jag lyckas sänka ett ryskt plan så sveper en salva förbi mitt plan. Efter en häftig undanmanöver så är kag farligt nära marken.
Stiger förtvivlat i hopp om att få lite höjd, men förjäves. En annan salva klipper av ena vingen. Bara att hoppa...
Tå kan det gå ibland...
Mr_Pyro
QUOTE (Skuggan @ May 22 2005, 15:48 )
QUOTE (Mr_Pyro @ May 22 2005, 16:44 )

Svar Ja!

mvh
/Mr_Pyro

hmm... vart fasen skall man få tag i falcon 4 då...
nån som vet vart man kanske kan köpa det billigt?

Falcon 4 börjar bli hyffsat knepigt att få tag i. Finns dock garanterat på Ebay!
Finns också att ladda ner på någon abandonware site...
Annars finns den på edonkey/overnet nätverket.

Dock så kommer det att släppas en laglig release av Falcon 4.0 som heter Allied force.
Allied Force
Den är baserad på Falcon 4.0 SP3, men med en helt ny exe, man skulle nog kunna kalla den Falcon 4.5, verkar iaf klart trevlig. Den väntas komma ut i butikerna efter sommaren. Det lär nog släppas ett antal community addons till den.
För hoppningsvis så kommer man att kunna flyga med lite svenska flygplan tack vare något addon.

mvh
/Mr_Pyro
Mats
Gillar man hangarfartygsbaserat flyg kan jag rekommendera några addons som jag nyss upptäckt till FS2004:

(filnamn på flightsim.com)
Flygplan:
f14bfs9a.zip (F-14B Tomcat i flera målningar)
topgun01.zip (F-14A från filmen)
sef14bv2.zip (update till de bägge ovanstående för att använda bromsvajrar och katapulter)
Scenerier:
ico_v1.zip (tre Nimitz-hangarfartyg i Medelhavet)
icopat10.zip (patch till ovanstående)
cvn_7275 (två Nimitz-hangarfartyg utanför Thailand)

Den F-14 som nämns ovan är ett av de mest välgjorda gratis-tilläggen jag sett med RIO-panel med fungerande radar så att man kan låsa på andra flygplan med mera. Finns många fina texturer från olika divisioner tillgängliga via flightsim.com också.

Scenerierna är också fina med blast-screens (eller vad det heter) som reser sig vid katapulterna och Fresnel-linser med mera.

Lite screens:
F-14 ur Grim Reapers på flightdeck.
Vid katapulten.
Inflygning
3-wire!

navy2.gif
Private Haze
Under min värnplikt på F21 så hade jag den stora förmånen att få pröva deras viggensimulator och som hängiven datasimpilot så kan jag säga att det utan tvekan är det häftigaste jag gjort. Visst det var långt ifrån lika snyggt som andra spel jag spelat men känslan av att sitta där i en fullstor cockpit med alla reglage och kontroller med motorljud och blod som rusade från huuvdet till benen... det var grejor det... det snackas om att den skall förflyttas från simtek till flottiljmuseet och vara öppen för allmänheten och jag kan skarpt rekommendera denna upplevelse till alla...

PH som lyckades lyfta, skjuta ner en Su-27, göra en flyby på vakten F21 och sedan landa igen...
PIC
Inte lika häftigt som Viggensimulatorn men för några veckor sen fick jag möjligheten att flyga Airbus A330 simulatorn på SAS Fligth Academy, det kan man verkligen kalla "As real as it gets". Start 32L på Newark, flög rakt över New York på 4000' och sen landning på samma bana. Sättningen var kanske inget att skryta med men resten av flygningen samt manuella ILSen var jag ganska stolt över biggrin.gif
Mats
Mr_Pyro eller någon som vet,

Falcon 4.0: Allied Force är släppt, jag har inte vanliga Falcon 4.0, kommer Freefalcon fungera med Allied Force?
A2Keltainen
Seriös flygsimulatornördporr:

http://www.es.com/products/

wub.gif
Fa/Kapten
När man tröttnat på FS9, gör man så här......:

http://www.novelair.com/

Imponerande....

I hans forum finns info om fler intressanta (SK50, JA 37, SK 60 simulatorer...) projekt
J.K Nilsson
QUOTE (Private Haze @ Jun 26 2005, 21:06 )
Under min värnplikt på F21 så hade jag den stora förmånen att få pröva deras viggensimulator och som hängiven datasimpilot så kan jag säga att det utan tvekan är det häftigaste jag gjort. Visst det var långt ifrån lika snyggt som andra spel jag spelat men känslan av att sitta där i en fullstor cockpit med alla reglage och kontroller med motorljud och blod som rusade från huuvdet till benen... det var grejor det... det snackas om att den skall förflyttas från simtek till flottiljmuseet och vara öppen för allmänheten och jag kan skarpt rekommendera denna upplevelse till alla...

PH som lyckades lyfta, skjuta ner en Su-27, göra en flyby på vakten F21 och sedan landa igen...
*

Keep your pants on. Tråkigt att behöva inflika, men till dessa simulatorer används riktig flygmateriell. Går en sådan burk sönder blir det inte roliga reparationskostnader.

J.K Nilson
Magnus
Nu har det kommit ny info om Flight Simulator 10.

Länk 1
Länk 2

Q: When will “Microsoft Flight Simulator X” be available?

A: We are working hard to deliver “Flight Simulator X” in the holiday 2006 timeframe.

Q: What’s new in “Microsoft Flight Simulator X”?

A: Many of the new features in “Flight Simulator X” are based on requests from our loyal community who have provided creative input into our decision process. Therefore, we are excited to bring our fans the most revolutionary addition to the “Flight Simulator” franchise yet. We take full advantage of Windows Vista and the latest Windows gaming hardware to create a beautifully rich and immersive 3D world for aviation fans, young and old, to explore and experience. The new enhancements extend beyond the look and feel of the planet—the advances in graphics will benefit the aircraft as well, and fans will be amazed at the new level of detail in the models and the realistic effects like sun glint off the glass and chrome, reflective paint, and even shaded rivets on the fuselage. For the more gameplay minded, we are adding a new mission-based element to give fans a more objective driven experience with a sense of progression and skill development. We are also improving the multiplayer technology to allow the community to connect in new ways. This is just the beginning and, in the coming months, we look forward to sharing more information about “Flight Simulator X” as we lead up to launch at the end of the year.

Q: Will “Flight Simulator X” require Windows Vista?

A: No. While “Flight Simulator X” will not require Windows Vista, it will be optimized for the latest in Windows gaming hardware and fans will get the best experience by running on Windows Vista.

Q: What type of computer hardware will I need to run “Flight Simulator X”?

A: While we are still determining exact hardware requirements, we do know that it will run on a wide range of configurations because we want to make “Flight Simulator X” accessible to a wide range of fans.

Q: Will “Flight Simulator X” ship on DVD only?

A: Yes, for the first time “Flight Simulator” will ship on DVD only in order to provide the highest level of detail and realism for the product and we do not plan to offer a CD-based version.

Q: Will aircraft from FS2004 be compatible with “Flight Simulator X”?

A: Backward compatibly with existing 3rd party content is and has always been a priority for us, and we attempt to test as many add-ons as possible in order to provide the greatest level of compatibility.

Q: What are the types of aircraft featured in “Flight Simulator X”?

A: We will offer a range of aircraft to support a wide variety of flying experiences and many of the aircraft will be tied to specific mission-based experiences. Our basic fleet is merely the starting point because we are going to make it easier to download additional aircraft created by the many accomplished add-on developers in the community.

Q: How many airports are included in “Flight Simulator X?”

A: We have included more than 24,000 airports in “Flight Simulator X” and the coverage extends to every continent. We also focused a select number of high-detail airports and added a new level of “interactivity” that the add-on community will certainly expand upon.
106
QUOTE (JK Nilsson @ Oct 2 2005, 20:23 ) *
QUOTE (Private Haze @ Jun 26 2005, 21:06 )

*

Keep your pants on. Tråkigt att behöva inflika, men till dessa simulatorer används riktig flygmateriell. Går en sådan burk sönder blir det inte roliga reparationskostnader.

J.K Nilson

För att inte tala om datorerna som tar upp ett helt rum. När man bytte visulator blev det en standardburk från silicon graphics men resten är antika prylar och det skulle inte förvåna mig om det är unika prylar för just viggensimulatorerna. Om jag inte minns helt fel var det inte ens lödda kretskort utan virade anslutningar. Jag undrar hur länge man kan hålla de där simulatorerna igång när gubbarna som jobbat med dem i alla år gått i pension.

Jag minns inte riktigt hur många JA-SUL:or som uppgraderades med ny visulator (Gripen Sky), men vad har hänt med resten?
Jag har endast testat den på F4 men om jag minns rätt hade F17 också fått sin uppgraderad, medan F16 körde på med den gamla. Uppgraderades någon AJS-SUL:a också?
Magnus
Här har ni ett grymt imponerande hemmabygge. Undrar hur mycket killen har lagt ut på det hela.

Viggensimulator (17 mb)
Kenny
QUOTE (Magnus @ Feb 1 2006, 01:24 ) *
Här har ni ett grymt imponerande hemmabygge. Undrar hur mycket killen har lagt ut på det hela.

Viggensimulator (17 mb)

Fy fan, ryser genom hela kroppen! Sånt skulle man ha! wub.gif wub.gif
Magnus
En hel del bilder från Microsoft Flight Simulator X.

Länk.
Trixter
Fick for ett par ar sedan mojligheten att prova momenttraningssimmen pa F7. Inte lika haftigt som dome-simmen sakert men anda lojligt kul. Skot ned ett par frammande attackforetag over Vanern medelst robot + akan. Roade mig sedan med att lagsniffa over Vastergotlands kyrktorn i overljudsfart. Svart att kontrollera maskinen pa lag hojd nar det borjar ga fort dock. Grafiken var inte sa imponerande men kanslan otroligt bra da radar etc fungerar som vanligt.

Edit: Det var Gripen som avsags.
SERG. B
Måste man ha joystick till Falcon 4 eller kan man använda tangentbordet?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.