Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Muskö
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
AviLGH
Hallå,

Ska troligtvis rycka in på Musköbasen i juni nästa år. (inte helt klart, lite strul verkar det som) Någon som har gjort sin tjänstgöring där och känner för att berätta lite? Har hört att det är en ganska häftig anläggning, vet inte exakt vad som är hemligt men...hursomhelst, är det ett schysst ställe att göra lumpen på? hur långt är det egentligen från...Västerhaninge blir det väl? Går det buss till pendeltåget?

Jaja, lite för sent för att skriva sammanhängande. Allt ni kan säga om Muskö vore trevligt i varje fall.

Mvh,

Avi
Gotcha
Anläggningen i sig är rätt häftig, men det är förmodligen en av rikets tråkigaste platser att göra lumpen på...speciellt som vakt eller så..

(2'a handsinformation och 1'a handsintryck)
zaitoh
låg ett år där ute. ganska dött ställe.

det som är (var) bra:
+maten, särskilt när du kommer från berga som fullkomligt sög. dock blev menyn kortare mot slutet och innehöll nästan bara korv.
+löpspåren, mkt bra utformade och varierande. tog dock några månader att hitta 5km-slingan, då den är mkt bra undangömd. passa på att leta upp alla enligt försvaret nedlagda värn och bunkrar där, du kommer att ha väldens övertag när du strider i den terrängen (kan t ex hitta en gång som går några 100 m under marken och få din grupp att stiga upp som svampar BAKOM en mkt överaskad fi.
+gympatältet, faktiskt inte så dumt, och det kommer att bli mycket innebandy där inne lovar jag.
+styrketräningsrummet, har det man behöver, om inte mer.
+utsikten, vacker skärgård med vyer inga civila får möjlighet att uppleva. vet inte om det är populärt att klänga på berget, men det är det värt.

det som inte alls är (var) bra:
-kommunikationen, går sällan bussar och räkna inte med att kunna åka in till stand medan du ligger där ute. närmsta länstågstationen ligger i ösmo. dock går det bussar dirrekt ifrång centralstationen på söndagkväll, då det är vaktbyte ute på muskö.
-dött! blir jävligt tråkigt där ute ganska fort. se till att hitta en fritidssyssla fortast möjligt.
-ej värnpliktsanpassat. de flesta där ute är gjort för att vara en 7-17 arbetsplats. bibliotek, filmrum osv saknas.
-flottister! inte världens mest kombatliknande folkslag alla gånger. bli inte överaskad om du inte får gå ut och öva eldöverfall på vakterna för att se om dem är på hugget. däremot är du aldrig ensam. ensamma varjen utanför kaserngården bara för att 'fi kanske anfaller inatt, och då jävlar ska han få...!' händer, se som sagt till att få ut ngt kul.

nu får du säga vad du har för tjänst. upplevelsen beror ganska mkt på var du hamnar. jag kan säga att några veckor utan att se solljuset kan vara jävligt påfrestande. vet jag vad du gör ska du få en lista med tips om vad du ska och inte ska göra där ute!
AviLGH
Hej,

Tack för all info. Jag ska vara ledningssystemsplutonbefäl, så risken finns kanske att det blir en del sittande i bergrum?
mdn
Berganläggningen i sig är MYCKET häftig. Dess gångar (som tillsammans är några tiotal kilometer långa) upptar en yta ungefär lika stor som Gamla Stan i Stockholm. Den ska klara en direktträff från en 300 kilotons (har jag för mig) atombomb.
Saker som finns i berget:
*Krigsmatsal + kök för 2000 (?)
*Sjukhus med två operationssalar med två operationsbord i varje. (Nedlagt angry.gif )
*Trevåningars kontorshus upphängt på någon sorts fjädrar.
*Två torrdockor för ytfartyg (I den jag såg låg det två göteborgsklassfartyg efter varandra)
*En torrdocka för ubåtar
*Två (?) blästringsverkstäder (Storlek som torrdockorna)
*Verkstäder för allt mellan himmel och jord på en båt.
*Reservdelslager i Clas Ohlsson-stil. (Ser PRECIS ut som ett Clas Ohlsson-varuhus. Populärt kallat Båttema.)
*Ledningscentral
*Flera hundra cycklar + en och annan golfbil

Jag har dock hört från folk som faktiskt varit tvingade att göra delar av sin militärtjänstgöring där att det är ett av världens absolut tråkigaste ställen.

Källa: Det jag kommer ihåg från rundturen....
2Sharp
QUOTE (zaitoh @ Aug 2 2003, 01:59 )
-flottister! inte världens mest kombatliknande folkslag alla gånger

LOL, flottist i generna, huga!!

smile.gif
zaitoh
QUOTE (AviLGH @ Aug 2 2003, 12:18 )
Hej,

Tack för all info. Jag ska vara ledningssystemsplutonbefäl, så risken finns kanske att det blir en del sittande i bergrum?

tyvärr har jag inte så mkt tid att skriva, men det vet jag en del om. var nämligen det själv.

tjänsten är lite speciell om du jämför med en vanlig värnplikt. den är skarp 24/7, vilket har sina för och nackdelar.

befälsordningen är ganska speciell. du kommer att jobba nära VB MTK, dvs bossen över marinen (flottan + amfibie). för att allt ska funka smidigt existerar inte ngt egentligt gradsystem. heja på folk du tycker är trevliga (ingen enskild ställning eller konstig gradtitulering här!!!) och låt folk som inte ser lika trevliga ut vara i fred. de har oftast ngt mkt viktigt för sig (MKT VIKTIGT) och det är bara dumt att störa dem. andra har arbetat nere i berget en herrans massa år, och det sätter också sina spår.

där du kommer sitta (kan vara lite ombyggt nu) kommer du dagtid (förhoppningsvis) ha lite befäl. dessa är jäkligt reko allihop, och jag lovar att du kommer uppskatta dem. din närmsta chef kommer däremot att vara civil, och oftast är det två stycken (ska eg vara 4). En anställd, och en fd värnpliktig som stannar kvar ett halvår.

Har du tur jobbar Hanna kvar, och då ska du ge henne en stor varm kram från mig!!!! (annars jävlar!). Hon är en klippa och en väldigt munter sådan. Hennes enda brist var att hon inte kunde alla rutiner, men det har hon lärt sig. Hon började nämligen två veckor innan jag kom dit, så hon var väldigt ny när jag hadde henne. Hon är det trevligaste du kan råka på i Musköberget.

Andra viktiga personer:

Hector
En skutgalen kapten. Är hemvärnskompanichef på fritiden, adjutant övrig tid. Mkt bra, men är svårarbetat. Saker tar tid!!! Han har dock en jäkla respekt över hela basen, och han kan fixa allt. Så se till att påminna honom 3-4 ggr i veckan om han ska fixa ngt. "Det fixar jag" räcker alltså inte. Och det är inga problem att be om saker, kan han (vilket han oftast kan) fixarar han det.

Madde (jobbar inte inom samband, men nära).
Gammal är äldst. En klippa som vet hur allt ska vara. Har rekordet i att vistas i berget längst tid i en följd (och du vill INTE utmana henne där). Troligt är att du inte kommer att gilla henne med tiden, med det kommer att ändras. Särskilt efter att alla andra som har samma tjänst kommer att springa in och skälla på DIG för att ngn anna blåst LedSystPlutB gjort fel och ger dig en massa skit. Madde vet dock att det inte var du, så hon ber dig att lungt och snällt uppmärksamma personen i fråga på vad denne gjort för fel. Ngt som verkligen uppskattas då du sitter med ett krashat system, 14-15 signaler som ska behandlas för en kvart sen och 4-5 telefoner som ringer.

Edvinsson(jobbar inte inom samband, men samma nära).
Också gammal i huset. Tror sig veta allt, men ta bara råd av honom, följ honom inte slaviskt när det gäller samband!!! Allt utanför samband har han dock stenkoll på, men han har lite problem med oss ibland. Han har två sidor: när han är en klippa och när han är mindre bra. Dessa lägen kan när som helst byta över till det andra, och bli inte rädd om du inte kan förutse detta (det kan ingen). Han är dock inte lika dålig som han verkar när jag beskriver honom, men jag har haft lite problem med honom då mina befäl gett mig en order, och han sa ngt annat (var nämligen befälslös några månader då de jobbade på annan ort, det närmst sverige varit kollaps sen kriget kan jag lova!).

Övriga:
Enkel regel. Ju längre dem vart i berget, ju mer kan dem. Dock påverkas humöret för det är inte sveriges bästa arbetsplats med onaturliga dygnsrytmer, inget solljus och stimulerar knappast kreativiteten.

Fortsättning följer.... (vad exakt vill du veta?)
AviLGH
Mycket intressant, tackar. Allt du kan komma på vill jag höra, gärna något om själva tjänsten, vad gör man exakt, visst sambandstjänst men mer konkret? Hur är det med andra värnpliktiga på basen, kontakt med dem osv? Och har jag fattat det rätt att man är ledig varannan vecka? Då kan man ju till och med ha ett liv... B)
zaitoh
detaljer i tjänsten går jag inte in på.

ja, varannan vecka gäller, men det är inte på långa vägar lika bra som det låter. (egentligen jobba 8, ledig 6). är du inte stockholmare försvinner genast två dagar i resor... och sen kommer du sällan att vara hemma när dina polare är det, vilket är skitjobbigt! eftersom det är 24/7 finns ingen typ av annan ledighet, låg själv inne under jul (vilket iofs var jävligt kul, om man har det sinnelaget smile.gif )

ni kommer att ha kontakt med radarfolket, och om beslutet som fattades när jag låg inne inte blev häft även jobba med dem. detta då dem behöver förstärkning ibland, vilket samband kan avvara under vissa perioder.

du kommer att se skymten av vaktsoldater, brandmän och annat löst folk typ fartygsbestättningar (am i in trouble now or.... ? smile.gif ). däremot sker inget umgänge med dessa då du ena veckan går nattskift, och nästa kanske morgonskift. som regel sover det alltid avgående personal varför aktiviterterna får anpassas efter detta, undantaget ~kl 1600-2100. kan vara svårt att få andra värnpliktiga och befäl att förstå detta, men dem lär sig. det är exempel på saker som ordnas enkelt och lätt eftersom det är en skarp tjänst, ingen skillnad på fred och ofred här inte!
AviLGH
QUOTE (zaitoh @ Aug 3 2003, 23:20 )
detaljer i tjänsten går jag inte in på.

heh...lite naivt att fråga kanske.

Annars får jag tacka för all info...blir förhoppningsvis bra det här.
zaitoh
allt hänger på dig. glöm inte att det mesta är möjligt att ordna där ute. vänta en vecka eller två, men sen vet du var du har befälen.

det som lätt ordnas är fartygsbesök och så. du kommer att kunna springa in och ut i ubåtar tills du kräks om du vill det. men då måste du vara frammåt!!!

se för fan till att komma ombord på visby också, och fixa så att en värnpliktig tar hand om er på en helg. då har dem bara vakten och är SÅÅÅÅÅÅ uttråkade. då finns det möjlighet att verkligen få svart på alla frågor du har, plus massa annat kul vetande.

ett tips är att försöka se samma fartyg om och om igen. fixar du olika personer som tar hand om er (räkna med lite tur här....) blir det mycket matnyttigt på benen.

glöm inte att skjuta mesta möjliga. det är bara tråkgit att ladda ur band när man kan panga ur dem i skället!
Calle no1
Har själv åkt med det blå så kallade "Aptåget" hehe, en upplevelse...
zaitoh
nja, kan disskuteras. kul i alla fall att sverige bjöd in och körde runt spioner inne i berget så dem slapp gå! biggrin.gif
Andreas
Eftersom jag också ska rycka in på Muskö i augusti nästa år tänkte jag passa på att ta lite funderingar här.

Tjänsten jag blivit tilldelad är Systemtekniker (plutonbefäl, HL720) och jag ska alltså ligga inne i 15 månader vilket åtminstone just nu känns som väldigt länge vilket jag iofs ser fram emot en del (till skillnad ifrån innan mönstring :P).
Det hör förstås samman med motivationen, innan mönstring kändes det som tiden efter studenten var rätt utstakad, det var någon form av högskola som gällde hösten efter trean men nu känns det inte så farligt att skjuta upp det en del (även om det är lite trist att det blir 2 läsår nu iom att jag muckar i november).

Det jag främst undrar över är:

- Fysisk utmaning?
Som jag förstått det är tjänsten rätt lökig när det kommer till den fysiska biten, både med tanke på teknikertjänsten och att det är i flottan (dessutom kommer jag om jag förstått det rätt också ligga på fartyg), är det helt galet? 7.gif
Till saken hör att jag vid mönstringen inte tränat speciellt (mycket pga ingen direkt motivation) och därför inte var direkt intresserad av någon mer fysik tjänst, hade heller ingen större koll på vad jag ville bli (förutom att det skulle relateras till utbildningen, NV, och vara utmanande men inte främst fysiskt). Det kändes förvisso bra just då men nu när det gått ett tag (mönstrade i april) så känns det som den fysiska delen nog är rätt viktig ändå. Dessutom har jag ju ett år på mig att träna upp mig och en del löpträning, simmande och gymmande är inplanerat (kommer iofs bli av ändå men har man ett visst mål så har man ju ännu en motivationskälla).

- GSU:n
Kommer ju som sagt göra lumpen i flottan och har fått intrycket att GSU:n där skiljer sig en del (mycket?) ifrån den man gör i övriga FM. Stämmer det? På vilket/vilka sätt i så fall? "Lättare", i så fall hur mycket?

- Hur är tjänsten?
Nyttig? Meriterande? Intressant? Lökig? Stressande? (osv)
Vad får man göra egentligen? 7.gif
Det gäller ju främst min tjänst specifikt men även relaterade/närliggande utbildningar och tankar/exempel är intressanta.

- Allmänna funderingar om att göra lumpen (övertyga mig, kom med argument, både för och emot)
Även här gäller det ju främst min tjänst specifikt (dvs som systemtekniker, i flottan, på Muskö, på fartyg, på HMS Orion [vilket var något inskrivningsförrättaren sa i förbifarten]) men även relaterade/närliggande utbildningar och tankar/exempel är intressanta.

- Förberedelser
När jag frågade om det på mönstringen fick jag svaret att jag inte skulle kunna något när jag kom dit (förutom att jag uppfyllde kraven vilket jag ju gjorde) vilket för mig ter sig lite konstigt. Hur är det egentligen, kan man förbereda sig? Gäller främst den teoretiska biten, att träna är viktigt är ju självklart (även om tips där inte är fel heller). Så väl allmänna som specifika tips är uppskattade.

- Övriga tips
Är det något jag missat att fråga om? Ordet är fritt.

Börjat fundera lite om tjänsten är rätt för mig men det är lite svårt att säga eftersom jag inte är hundra varken på exakt vad jag är ute efter eller vad tjänsten innehåller...
Kan ju vara bra att reda ut det ASAP om man nu skulle vilja byta/ändra.

Är det något jag kan säga om mig själv eller situationen som gör att något blir lättare att svara på så ska jag försöka göra det efter bästa förmåga, skriv det i så fall. Ska också höra av mig till förbandet när jag får tummen ur...
Kontakter via MSN/ICQ/PM är också intressanta så om ni har något att säga, hör av er! smile.gif

/Undrande
navy2.gif
zaitoh
en syte! GRATTIS! detta kom du att bli titulerad om folk vill dig ngt, men mest är det småkrafs.

all jag sakt om muskö tidigare stämmer in på dig, förrutom vilket befäl som står dig närmast. en mkt ung begåvning, som kommer att fixa allt som är för svårt. du kommer även att sova i samma logement som krytarna (ledningssystem... bla).

det som främst skiljer är schemat. vanligt 8-17 bemanning, men en av er har ständig jour. för händer ngt i berget är det bråttom bråttom.

en merit är att du får förarbevis för diseldriven hiss. Grattis!. nja, lite annat också, men är det du kan skryta mest med. meriter är ngt som värnplikten sölar med rejält, inget specifikt för din tjänst.

flottan hade när jag gjorde lumpen (01) ingen GSU, utan bara en motsvarande sjömansutbidning (inte då bassäk). detta ska ha ändrats så att alla flottister som ska ligga i land får denna. och du - glöm fartygtjänst. kan bara bli i form av en vecka eller så om de behöver extra bemanning, ingen tjänstgöring. ngt lögnhalsarna drog till med vid mönstring (kul detalj - de flesta var lovade rena fartygtjänster och blev skitsura över att hamna i berg, vi andra var lovade skogen och blev skitsura att hamna i berg...)

utbildningen fattar jag inte riktigt. du lär dig allt på berga som du behöver, men det är bra om du kan lite extra om servrar och andra lite mer än användarkunspaper. det får absolut inte bli som det var ett tag när jag låg inne, sytarna visste inte vad som skulle göras, men några av oss sambandare visste men fick inget göra.... då väntar man.

det fysiska kommer under gröntjänsten. då att du efter att ha utbildat dig kommer att hamna ute i skärgården och bemanna en närspaningsradar om det hettar till. detta kan du göra hur hårt du vill. ett tips är ju att bli ksp-skytt och springa fram och tillbaka med denna tills du tröttnar. annars ligger den verkliga fysiska utmaningen i att utmana främst brand och vakterna i innebandy (var månge elitspelare med då jag låg inne), eller om det går rikgigt hett till befälen. om en sådan match inte slutar med blodspilla har ni gjort helt fel, men risken är näst intill obefintlig...

en sak du ska tänka på. att du är pb betyder inte att du blir befäl här. din grupp kommer att bestå av ca 6 gb och lika många pb. en jäkla soppa ibland, men förhoppningsvis löser det sig ändå. två sådana här grupper bildar kompaniet (helskjukt, jag vet), en för varje vecka.

ett hett tips är att hamna på jämn vecka (elit) och hålla avståndet till uda vekan. klarar ni inte det kommer vi och spöar er allihop smile.gif

detta leder till att ni sytar inte hittils tagit på er några befälsroller i gruppen för att ni ibland går ner till tre sytar (en har en tendens att sluta hela tiden.... smile.gif ), varvid ni kan skifta vecka lite då och då. detta är ju dock ingen regel, utan mer olyckliga omständigheter två värnpliktskullar i rad.

som sagt, datakille är ett plus, men långt ifrån ett måste. helst ska du ha sett skiftnyckel och borrmasking förrut, men jag hoppas att du inte är en alldeles inbiten stockholmare (hur mkt skit kommer jag inte få för det??? ) ring annars 08-5026 5000. begär samband och be att få prata med en syte om det hela (så skulle ju iofs inte jag göra, men jag ger inte ut internnummer smile.gif ).

hoppas detta hjälpte ngt. och som sagt, om ni två här nu rycker in samtidigt och hamnar på samma vecka så blir ni logementspolare....

Lycka till
AviLGH
Stockholmare sedan 18 år. Skiftnyckel? Borrmaskin? biggrin.gif

Frågan är ju också när man ska rycka in, har hört både juni och oktober nu. Man får väl se. Ska du också ner till Karlskrona de första veckorna, Andreas?
zaitoh
juni är inryck. tror att oktober är tiden då du kommer till muskö. annars skulle utbildningen ta tre terminer av ditt liv, vilket den inte får göra...

btw, du ska ha tur att du är sambandare då. då har du inga krav på att vara händig. dock kan ju gemene man klaga när sytar drar in SJÄLVÅTDRAGANDE SKRUV DIREKT I GIPSVÄGG!!! vi hade nämligen bara stockholmare som sytar, och därför får dem en liten extra pik av mig... "extra material! svar på frågan 'varför i helvete kör du med självåtdragande': det ska väl vara skruv eller??? 7.gif "

jisses - men jag beundrar verkligen deras engagemang stundvis. de var alltså helt reko, men många skämt går där... smile.gif
Andreas
Jodå, syte har jag hört förut. smile.gif

Okej, det var ju en del info iaf, svårt att beskriva hela tillvaron förstås.

Trist det där med meriter men man får ju hoppas att man får med sig en del kunskap och erfarenheter som kan vara värda något efter iaf.

Hur är sjömansutbildningen då mer i detalj?
Sen "detta ska ha ändrats så att alla flottister som ska ligga i land får denna. och du - glöm fartygtjänst", vad gör det för mig, kommer jag ha någon GSU eller inte? 7.gif

"och du - glöm fartygtjänst. kan bara bli i form av en vecka eller så om de behöver extra bemanning, ingen tjänstgöring. ngt lögnhalsarna drog till med vid mönstring: Det var ju inte så kul att höra, inte för att jag på något sätt strävade efter fartygstjänst men det verkar vara en intressant erfarenhet och sen låter det ju inte helt fel att få stifta lite bekantskap med HMS Orion men icke alltså... ohmy.gif
Tycker det är lite konstigt iom det som står t ex här och "Du kommer att utbildas för att vara systemtekniker (plutonbefäl) på någon av flottans fartyg. Innehållet i din befattning kommer att till stor del påverkas av vilken typ av fartyg du kommer att tillhöra. De olika fartygstyperna kan vara inom ytattack-, min- eller underhållsområdet. Dina huvudsakliga uppgifter kommer att vara underhåll och service av fatygets elektronikutrustning men även att hanha delar av utrustningen då fartyget är till sjöss.
Du kommer dessutom att delta i arbeten på däck t.ex. med losskastnings- och förtöjningsarbeten samt framförande av fartyget t.ex. vara utik och gänga ror (styra fartyget)
men jag antar att det visar sig.
Taskigt (alt. inkompetent) av inskrivningsförättaren att säga som han gjorde om det visar sig att du har rätt. dry.gif
Varför gör de det egentligen? 7.gif
Inte så att jag kunde göra så mycket åt placeringen ändå...

Angående datorvanan så skulle jag väl säga att jag har lite utöver den gemene användaren iom ett visst dataintresse men hårdvara är inte min starkaste sida men det kan man ju ändra på. smile.gif
Som tur var låter det (både här och ifrån andra jag frågat) att den kunskap man måste ha får man där och har man bara en del förkunskaper så är det inte så svårt att snappa upp nya saker jämfört med om allt är nytt.

Okej, det låter ju som det kan bli en del fysiskt i tjänsten iaf, sen verkar det ju finnas rätt hyfsade träningslokaler också förstås...

Att plutonbefäl i mitt fall främst avser ansvar över tekniken är jag klar över, står visserligen "Plutonsbefälskursen innefattar en vecka ledarskap då du lär dig bl.a. om gruppens utveckling och dynamik och en vecka navigation som kan ge civilt intyg. i befattningsbeskrivningen men det får man väl ta med en busslast salt eller så.

"ett hett tips är att hamna på jämn vecka (elit) och hålla avståndet till uda vekan. klarar ni inte det kommer vi och spöar er allihop: Que? smile.gif

Bah, att jag är teoretiker inte prakiter beror inte på att jag är född och uppvuxen i Stockholm men visst, jag har sett både skiftnyckel och borrmaskin förut även om jag aldrig varit så mycket för att mecka. :P

Jodå, det hjälpte en del men det måste väl finnas fler som har nåt att säga, fler uppfattningar är uppskattade! smile.gif

Stockholmare sedan 18 år. Skiftnyckel? Borrmaskin? biggrin.gif

Frågan är ju också när man ska rycka in, har hört både juni och oktober nu. Man får väl se. Ska du också ner till Karlskrona de första veckorna, Andreas?

Yeah, en själsfrände. :P

Jag har iaf bara fått ett besked om inryck, i augusti men jag tror att jag kommer spendera den första tiden i Karskrona jag också.
zaitoh
bra att du tog det på rätt sätt.

som sagt, det är sagt att folk med vår typ av befattning skulle få gröntjänst, men jag tror inte det är en ren arme-gröntjänst utan en blanding mellan blå och grön. har för övrigt haft en jäkla nytta av blåkunskap ute i det gröna, alla knopar är t ex väldigt nyttiga att ha. men detta kan du höra med dem som ligger inne nu, dem kan svara bättre än vad jag kan.

du kommer att få ledarskapsutbildning och så, men inte den utlovade praktiken. eller, denna jämställs med att du ska vara med och lära upp dem nya när dem kommer, alltså visa dem vart alla grejer står och när man kan låta en sak vänta till i morgon. en viss ledarskap i sig, men inte alls den du fått utbildning på... navigation var i alla fall kul, tänk att jag får köra så stor båtar, jag som aldrig rattat ngt sjögående förr... smile.gif

verkar som du vet lite om orion, att dem kör med två lag. lite samma kör du, fast där tillhör man ett veckonummer: udda eller jämt. ständiga kamper om vilken vecka som tabbat sig mest, men uda leder med att ha gjort så att 3.e ytstridsflottiljen fick ställa in all skjutning på deras slutövning (med fartygskanoner/rb15 allstå smile.gif ). fy fan vad arga dem var...

det finns faktiskt inte så många fler uppfattningar att få. vi är dem enda värnpliktiga i berget, och bara folk från kompaniet vet hur din tjänst är. så jag föreslår att nästa drag är att ringa för att få svar på de frågor du har. de sitter inne med färskare info än vad jag gör också då jag muckade för ett år sen.

btw, vi hade folk som hade ett specifikt fartyg på deras inryckningsblankett som trots detta hamnade på land... tyvärr, men skulle förklara krig mot någon idag tror jag att jag skulle välja inskrivningsförättaren. dock är jag alldeles för trött för detta nu, så jag hoppas jag kan få gå och lägga mig.

hoppas det klarnade lite mer.
Andreas
...så jag hoppas jag kan få gå och lägga mig.
biggrin.gif

Kanske det...men bara för att jag också måste hoppa i säng nu, annars blir det aldrig av, måste försöka lägga om sovvanorna inför kommande termin, återkommer imorgon. smile.gif
Andreas
Ingen fara, jag intalar mig själv att jag begåvats med lite självdistans och humor iaf. smile.gif

Okej, det är inte helt klart alltså, låter iofs vettigt med någon form av blandning om jag nu inte kommer ligga något/så mycket på fartyg...
Sen angående "men detta kan du höra med dem som ligger inne": Hur får man kontakt med dem då, är det att ringa förbandet och fråga efter att få prata med värnpliktiga som gäller eller?
Några andra tips på vem/vilka man ska kontakta, är det bara mailaddressen till förbandet man hittar på officiella hemsidan som gäller eller?
Hur pigga på att svara är de egentligen?
Funderar på att slänga iväg ett mail till någon på pliktverket och fråga lite om det här med fartygstjänst och hur det egentligen ligger till, är det någon vits? Inte för att det kanske hjälper mig men kanske någon annan?
Tänkte börja med det iaf, lär väl ringa någon gång framöver också men det är tacksamt att få svaren i textform.

Okej, låter väl inte underbart men ledarskapsteori kan ju vara intressant ändå.
Navigation låter intressant ja, lustigt bara att de ens ville placera mig i marinen (och på fartyg som de påstod) iom att den enda sjövana jag i princip har är att jag kan ro och har åkt finlandsfärja ett par gånger... :P

Vet ärligt talat inte speciellt mycket om Orion (eller fartygstjänst för den delen, förutom att man ligger inne i långa pass och har längre ledigheter) mer än att det är ett hyfsat high-tech spaningsfartyg som det är mycket hysh hysh kring så du får gärna utveckla det där?
Låter duktigt klantigt att strula till en slutövning... ohmy.gif

Okej, tänkte mest om det inte var fler som haft samma/liknande tjänster men det kanske inte är så.

Suck, förstår verkligen inte det där, de har ju ändå möjlighet att tvinga en att ta tjänsten, varför hålla på och ge folk falska förhoppningar, finns ju som sagt folk som vill göra lumpen i flottan just för att få göra den på fartyg...?! sad.gif
Känns nästan som man borde ringa och höra lite med ansvarig inskrivningsförättare... dry.gif
AviLGH
jag tittade förresten runt lite på Pliktverket och såg att det fanns en befattning som heter ledningssystemsbiträde...får jag basa över dem? B)
zaitoh
jag tittade förresten runt lite på Pliktverket och såg att det fanns en befattning som

heter ledningssystemsbiträde...får jag basa över dem?

nej (har ringt och kollat att detta fortfarande gäller). då muskö anses så pass viktig (bla bla bla....) så finns där på samband endast pb-uttagna.

Hur får man kontakt med dem då, är det att ringa förbandet och fråga efter att få prata med värnpliktiga som gäller eller?

som jag skrev tidigare:

ring annars 08-5026 5000. begär samband och be att få prata med en syte om det
hela

Några andra tips på vem/vilka man ska kontakta

skickar att pm till dig med din framtida chefs namn och numret du när honom på dagtid

Vet ärligt talat inte speciellt mycket om Orion (eller fartygstjänst för den delen, förutom att man ligger inne i långa pass och har längre ledigheter) mer än att det är ett hyfsat high-tech spaningsfartyg som det är mycket hysh hysh kring så du får gärna utveckla det där?

tror du på det där själv eller? smile.gif kan säga att hennes uppgift är att vara våran första förlust. hon vill ge oss trovärdig information av att kriget har startat...

Okej, tänkte mest om det inte var fler som haft samma/liknande tjänster men det kanske inte är så.

tror knappast det. en handfull killar per år brukar ha din tjänst på muskö, och eftersom dem tillhör flottan är dem flesta som sagt lite off-combat. att hitta fler från en sån lite plats tror jag kan bli svårt, eftersom jag tror att det är en viss typ av människor som söker sig till sajter som denna.

dock måste ni inse att det är försvaret vi pratar om när det gäller information (tänkte på din fråga om fartygtjänsten). jag visste t ex inte vart jag skulle ställa in mig klockan 0800 första dagen på förband (i mitt fall muskö) 1300 samma dag!!! för jag kunde även ha hamnat ute på visby, men hade inget klart besked. ett tips är att om någon som är placerad på båt ska åka hem, byt med honom innan! detta skedde under dem första veckorna hos oss så helt omöjligt är det faktiskt inte. jag hade värre som villa dra till amf eller armen... sad.gif

om ni vill kan ni göra så här. skriv upp 5-10 viktiga frågar i punktform här så kan jag ta reda på svaren åt er. en gång samband....
jonte72
Angående själva anläggningen Muskö....Jag har hört att det inte finns några yttre portar i fartygstunnlarna, stämmer detta. Inte så kul om en kryssningsrobot med kärnstridsspetts på 200 Kt skulle flyga in och explodera en bit in i berget. Tyska ubåtsbunkrar under WW2 saknade portar, men det borde ju Musköbasen ha som blev operativ 1969 om jag minns rätt.
zaitoh
QUOTE (jonte72 @ Aug 6 2003, 22:23 )
Angående själva anläggningen Muskö....Jag har hört att det inte finns några yttre portar i fartygstunnlarna, stämmer detta. Inte så kul om en kryssningsrobot med kärnstridsspetts på 200 Kt skulle flyga in och explodera en bit in i berget. Tyska ubåtsbunkrar under WW2 saknade portar, men det borde ju Musköbasen ha som blev operativ 1969 om jag minns rätt.

jag kommentar helst inte själva anläggningen i sig. den här fortfarande hemligstämplad. den enda info som finns till för allmänheten är via försvaret broschyrer. jag vågar inte ge någon annan uppgift.

ett tips om du är intresserad är att försöka få en rundtur på basen. kan nästa lova att du kan få svar på alla dina frågor då. se till att sonen/dottern din hamnar på muskö, eller lös det på något annat sätt.
Andreas
Ah, okej, lyckades missa det... mad.gif

Tackar, när jag samlat mina tankar det börjar komma lite närmare inryck ska jag slå en signal. smile.gif

Nu tror jag allt du missuppfattade mig lite där, syftade inte på fartyget i sig (att det är hysh hysh av en anledning vet jag och att info inte direkt är tillgänglig innan man väl är inblandad på något sätt)... :P
Tänkte på om du kunde utveckla eller hade något att tillägga om hur tjänstgöringsgrupperna bytta av. smile.gif

Det förstås, inte alltför otippat... bong.gif
Att man är en av få behöver ju inte vara något dåligt heller förstås. 7.gif
Och andra sidan hittade jag ju en iaf så det var ju inte helt bortkastat, alltid bra att strukturera tankarna lite också. smile.gif

Jag börjar inse vilka jag har att göra med ja... dry.gif
Låter lite som infon på min nuvarande skola, skickligt. horny.gif

"ett tips är att om någon som är placerad på båt ska åka hem, byt med honom innan! detta skedde under dem första veckorna hos oss så helt omöjligt är det faktiskt inte. jag hade värre som villa dra till amf eller armen... sad.gif": Det låter iofs bra att det är lite öppet ifall man antingen skulle få för sig att ändra sig eller att helt enkelt få lite fartygstjänst ändå? 7.gif

Pinsamt nog har jag inte direkt några frågor så här på rak arm även om det säkert är en miljon saker man vill veta... mad.gif

För övrigt, mest som kuriosa: "mdn Skapad: Jul 7 2003, 00:22
/.../
Edit 2: Jag kom på att jag snackat med en som gjorde lumpen på fartyget [Orion, min anm.]. Det finns alltså värnpliktiga ombord. (På honom lät det som om han gjorde vanliga värnpliktig-i-flottan-saker och inget som hade med signalspaningen att göra.)
/.../
Detta inlägg har ändrats av mdn den Jul 7 2003, 00:38
"
Saxat härifrån.
zaitoh
angående orion. svar ja, det finns värnpliktiga och de har inget med signalspan att göra! kan enkelt sammanfattas med att flottan kör båten och FRA sköter sitt jobb. de båda yrkeskategorierna hålls åtskillda åt på båten. finns ingen som helst möjlighet för dig att pyssla med FRA-tjänst ombord, så sett ur värnpliktssynpunkt skiljer sig inte tjänsten från övrigas. däremot ligger dem ute till sjöss mycket mer, så det är ju positivt (om man har sjöben... smile.gif )

du får veta när du börjar rycka in definitivt om det blir båt eller inte, då ni på berga kommer att få olika slags utbildningar. att byta tjänst med något är däremot väldigt lätt, problemet är bara att hitta någon som vill ha din.
AviLGH
QUOTE (zaitoh @ Aug 6 2003, 22:15 )
nej (har ringt och kollat att detta fortfarande gäller). då muskö anses så pass viktig (bla bla bla....) så finns där på samband endast pb-uttagna.

OK, låter rimligt, samtidigt innebär det logiskt sett att jag inte heller vet om jag hamnar på Muskö, eftersom det enligt Pliktverket går utmärkt bra att sitta där som LedSysBiträde. Man får väl ta det som står i papprena med en nypa salt, skulle inte förvåna mig om jag blir skickad till Härnösand. :(

Har annars en fråga för närvarande på samma tema, händer det ofta att man tillfälligt blir skickad till en annan sambandscentral än den man är baserad vid?

Med tanke på dina utförliga svar hittills (tack för dem!) så undrar jag väl inte över något speciellt annat just nu, lär väl komma nya funderingar längre fram, iofs.
Andreas
Det var väl som sagt inte helt otippat, mest som kuriosa som sagt men alltid bra att veta. smile.gif
Sjöben vetefasen om jag har men jag tänkte hur som börja simma igen nu när skolan drar igång... ;)

Okej, jag får helt enkelt försöka (genom kontakt med förbandet/inneliggande vpl/på forumet och genom lite eget klurande och infosökande) skaffa mig en klarare bild av vad jag vill göra så jag är beredd att börja leta folk som vill byta ifall det blir aktuellt då...
"problemet är bara att hitta någon som vill ha din.: Det känns ju betryggande...? dry.gif
(inte för att jag är inne på att byta just nu men det är ju kul om möjligheten finns)

Sen får jag instämma med AviLGH, inget mer specifikt jag undrar över nu som sagt (tack för hjälpen! smile.gif) men det lär ju komma när inryck närmar sig.
zaitoh
QUOTE (AviLGH @ Aug 6 2003, 23:34 )
[OK, låter rimligt, samtidigt innebär det logiskt sett att jag inte heller vet om jag hamnar på Muskö, eftersom det enligt Pliktverket går utmärkt bra att sitta där som LedSysBiträde. Man får väl ta det som står i papprena med en nypa salt, skulle inte förvåna mig om jag blir skickad till Härnösand. :(

faktum är att du inte är helt fel ute och cyklar där... står det muskö kommer du som sambandare också hamna där. däremot kan det ske att visby eller härnösand blir underbemannade (eh, glömmer beställa värnpliktiga), varvid ett jävla liv kan uppkomma.

när jag rykte in skedde det, bataljonen hade uppfattatat det som att var och en skulle beställa, men muskö (som i princip är bataljonen) beställde för alla förband. så det beställdes en bataljon + två kompani värnpliktiga (två kompani för mycket).

som tur far fepplade visby till det och glömde beställa. dem fick då sitt folk ifrån muskö. detta ihop med att vi hade oavnligt många avhopp på samband i hela flottan, som efter byten som beskrivits tidigare gjorde att det blev långt färre sambandare på land kvar än vad som beställts. detta ledde till att det ordnade upp sig till slut.

så muskö kan betyda muskö, härnösand eller visby - men troligast är att det betyder just muskö (får ju hoppas att dem lärde sig). (detta gällde dock bara samband)

med detta vill jag alltså säga att ni inte ska ta något för givet.
Minus
Spenderade närmare en vecka på Muskö-basen när jag gjorde min högvakt. Detta var ingen trevlig upplevelse, fy vad dött det var där. Hadde inte velat göra min värnplikt där..
Dizzy_keys
Tur att vi alla är olika, jag kan inte tänka mig något bättre ställe. Berg, Berg och båtar navy2.gif
Sen är maten bra med.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.