Eftersom jag också ska rycka in på Muskö i augusti nästa år tänkte jag passa på att ta lite funderingar här.
Tjänsten jag blivit tilldelad är
Systemtekniker (plutonbefäl, HL720) och jag ska alltså ligga inne i 15 månader vilket åtminstone just nu känns som väldigt länge vilket jag iofs ser fram emot en del (till skillnad ifrån innan mönstring :P).
Det hör förstås samman med motivationen, innan mönstring kändes det som tiden efter studenten var rätt utstakad, det var någon form av högskola som gällde hösten efter trean men nu känns det inte så farligt att skjuta upp det en del (även om det är lite trist att det blir 2 läsår nu iom att jag muckar i november).
Det jag främst undrar över är:
- Fysisk utmaning?
Som jag förstått det är tjänsten rätt lökig när det kommer till den fysiska biten, både med tanke på teknikertjänsten och att det är i flottan (dessutom kommer jag om jag förstått det rätt också ligga på fartyg), är det helt galet?

Till saken hör att jag vid mönstringen inte tränat speciellt (mycket pga ingen direkt motivation) och därför inte var direkt intresserad av någon mer fysik tjänst, hade heller ingen större koll på vad jag ville bli (förutom att det skulle relateras till utbildningen, NV, och vara utmanande men inte främst fysiskt). Det kändes förvisso bra just då men nu när det gått ett tag (mönstrade i april) så känns det som den fysiska delen nog är rätt viktig ändå. Dessutom har jag ju ett år på mig att träna upp mig och en del löpträning, simmande och gymmande är inplanerat (kommer iofs bli av ändå men har man ett visst mål så har man ju ännu en motivationskälla).
- GSU:n
Kommer ju som sagt göra lumpen i flottan och har fått intrycket att GSU:n där skiljer sig en del (mycket?) ifrån den man gör i övriga FM. Stämmer det? På vilket/vilka sätt i så fall? "Lättare", i så fall hur mycket?
- Hur är tjänsten?
Nyttig? Meriterande? Intressant? Lökig? Stressande? (osv)
Vad får man göra egentligen?

Det gäller ju främst min tjänst specifikt men även relaterade/närliggande utbildningar och tankar/exempel är intressanta.
- Allmänna funderingar om att göra lumpen (övertyga mig, kom med argument, både för och emot)
Även här gäller det ju främst min tjänst specifikt (dvs som systemtekniker, i flottan, på Muskö, på fartyg, på HMS Orion [vilket var något inskrivningsförrättaren sa i förbifarten]) men även relaterade/närliggande utbildningar och tankar/exempel är intressanta.
- Förberedelser
När jag frågade om det på mönstringen fick jag svaret att jag inte skulle kunna något när jag kom dit (förutom att jag uppfyllde kraven vilket jag ju gjorde) vilket för mig ter sig lite konstigt. Hur är det egentligen, kan man förbereda sig? Gäller främst den teoretiska biten, att träna är viktigt är ju självklart (även om tips där inte är fel heller). Så väl allmänna som specifika tips är uppskattade.
- Övriga tips
Är det något jag missat att fråga om? Ordet är fritt.
Börjat fundera lite om tjänsten är rätt för mig men det är lite svårt att säga eftersom jag inte är hundra varken på exakt vad jag är ute efter eller vad tjänsten innehåller...
Kan ju vara bra att reda ut det ASAP om man nu skulle vilja byta/ändra.
Är det något jag kan säga om mig själv eller situationen som gör att något blir lättare att svara på så ska jag försöka göra det efter bästa förmåga, skriv det i så fall. Ska också höra av mig till förbandet när jag får tummen ur...
Kontakter via MSN/ICQ/PM är också intressanta så om ni har något att säga, hör av er!

/Undrande