LimpFish
Aug 1 2003, 14:44
Jag har sett att det är en del här på forumet som just nu ligger inne i luftvärnet på LV6, och tänkte ta chansen att fråga dessa om de rykten jag har hört stämmer. En
väldigt vanlig reaktion när man snackar med någon och säger att man ska in på LV6 är typ "oj, luftvärnet, hehe ja det lär ju inte bli hårt iaf" "shit va lökigt, du kommer bara sitta i en vagn och glo på en radar" osv osv
Vore därför tacksam om ni som just nu ligger inne där kan säga om detta stämmer? Har hört av flera stycken att både LV6 som regemente och luftvärnet som "vapenslag" skall vara lökigt och väldigt "teoretiskt", alltså knappt befinna sig ute i skogen, och om man gör det , isåfall inuti en vagn som man ALDRIG kliver utanför.
Jag hoppas innerligt att dessa rykten inte stämmer då jag inte är intresserad av någon "lökig" värnplikt. Missförstå mig rätt när jag säger att man vill ju lixom inte vara helt utan:

Tacksam för svar från personer som
vet nåt om LV6 och/eller luftvärn, och inte bara har fått för sig att det är lökigt
edit: kan tillägga att jag ska rycka in som luftvärnsplutonbefäl.. alltså inte samband, nsky eller något sånt...
kan bara säga vad jag hört från min polare, LV6 är allt annat än lökigt.
pga att deras ekonomi är ganska kass genomförs billaga övningar, alltså ut med soldaterna i skogen och låt dem hållas. tydligen ska deras övningsfält vara det ställe med mest nederbörd/år i sverige, har dock inte lyckats hitta ngn oficiell källa på detta.
däremot kommer det att lugna ner sig ganska mkt, eller inget alls, senare under lumpartiden. allt beroende på vilken tjänst du har. kan bara säga att radiolänk blir ganska lite att göra, bara själva omgrupperingen och resning av master för deras del.
Var själv radarbefäl i boden. Det var definitivt inte lökigt. Säkert inte det mest ansträngande i FM man kan göra men helt OK. Mycket omgrupperingar och materiel att ta hand om gör det till en ganska jobbig tjänst stundtals. Dessutom ska du ha ett hyfsat bra försvar av grupperingsplatsen mm.
Troppen var nästan alltid själv med allt vad det medför i logistikproblem mm. Mycket Runtikring-grejer som man inte tänker på upptog den mesta tiden faktiskt...
Nifelhel
Aug 1 2003, 15:35
QUOTE (zaitoh @ Aug 1 2003, 16:03 )
pga att deras ekonomi är ganska kass genomförs billaga övningar, alltså ut med soldaterna i skogen och låt dem hållas. tydligen ska deras övningsfält vara det ställe med mest nederbörd/år i sverige, har dock inte lyckats hitta ngn oficiell källa på detta.
Troligen övar dem på Ringenäs, Nyårsåsen och Mästocka...
Mästocka platsen man både hatar

och älskar

... Man kan tro att dem har en egen väderzon....
så min polares gnäll var inte taget ur luften då...?
QUOTE (zaitoh @ Aug 1 2003, 15:03 )
Heh, på tal om nederbörd så hade mitt kompani en hemsk fältvecka uppe på Lombens skjutfält... Jag hade patrullerande post 0400-0600 en morgon, det var hemskt. Vanligtvis gillar jag regn, men det här...
Fast ute i fält är det ju en belöning att få disktjänst, i a f där. Vi fick samla ihop allt, köra in till diskbyggnaden på närmsta regemente (jag minns K4, men det kan det inte ha varit... någon norrlandsbrigad, i a f) och stå och diska. Inomhus. I värmen. Med varmt vatten och skojiga maskiner. Och vi fick lägga av oss jackor, stridsselar, vapen... Det var skoj.
(Dessutom hade man ju snacks medan man jobbade - vi brukade lämna ett isokärl med potatis till sist, så kunde man äta under tiden...)
Nifelhel
Aug 1 2003, 17:01
QUOTE (zaitoh @ Aug 1 2003, 16:59 )
så min polares gnäll var inte taget ur luften då...?

Nej det är det verkligen inte
hur är det med alla knott då?
Nifelhel
Aug 1 2003, 17:18
Inte så mycket knott....Men en jävla massa mygg :(
Åter till ämnet...
jag tycker att mygg och regn gör situationen hårdare... och det var väl det han ville ha?
kan väl säga att det beror mkt på vilket befäl du får. får du som min polare en kapten av den äldre skolan kommer du få öva strid så det räcker. de körde strid på dagtid, det de skulle gjort på dagen som kvällstjänst och sov om de han med... hoppas du blir nöjd med det

/
RANGERTEDDY
Aug 1 2003, 18:24
Jag vet bara en sak om LV6 är att de som kommer att på börja sin vpl nästa höst kommer få ett HELVETE!!!
LimpFish
Aug 1 2003, 20:06
tack för all respons! fortsätt såhär! vill veta allt jag kan få veta!

zaitoh: vad har din polare för befattning?
gruppchef på radiolänk-bil.
LimpFish
Aug 1 2003, 20:12
zaitoh: heheh måste säga att jag hoppas lite på att få det där befälet din polare fick...

hehe så säger jag nu.. men efter ett tag me honom tycker man kanske annorlunda
isf blir det mkt Kulspruta 58, sprängdeg och 'capture the flag'.
RANGERTEDDY
Aug 2 2003, 00:41
zaitoh
Ibland är det bättre att vara lyckligt ovetande om den tid som står en till mötes!!!
jag hade gärna vetat mer. då hade jag fått veta att flottan på land INTE är amfibie, som pliktverket sa till mig...

fick världens chock när dem sa 'skogen? nä, där brukar vi inte hålla till...'. löste sig ändå eftersom vi hade några amf-befäl i karlskrona, men usch vad jag hade velat veta mer...
vad ska du ha för tjänst LimpFish?
Kan lägga en kommentar om lv6 o mästocka...för jag kom hem från lv 6 igår o från mästocka i torsdags.
Mästocka e platsen Gud glömde, djävulen inte ville ha, men försvaret köpte...
Mygg - Detta är myggens hem
Knott - 1 miljon per kvadratmeter stämmer nog bra
Vädert - Regn regn...och om du har jävligt mycket tur...sol

sen har vi då lv 6...ligger på HAWK. det e ganska jobbigt, men ändå ganska kul på nått sätt.
men detta citat som vi hittade under en säng bör tänkas igenom:
Hällre Anal sex än LV 6
preatorianXI
Aug 2 2003, 11:08
JAg jobbar förnärvarande på Lv 6 oich har jobbat på ett antal regementen innan.........GSU skedet är inte lika kvallitativt som på andra regemente men likvärdigt då befatningsubildningen måste påbörjas tidigt....Men Lv 6 kan erbjuda en BRA OCH HÅRD utbildning till den som vill ha det för vi har inte tid eller pengar att lägga ner kraft på alla som kommer till firman och inte vill....dock så finns det inget befäl på Lv 6 som inte ger max och håller fanan högt inför varje värnpliktig. I övrigt håller jag med om statistiken angående mygg, knott mm....DEN STÄMMER!!!!!!!!!!!!! Lökigt - nej, diciplinerat och lojalt - ja..........
PREATORE IN VINCES
QUOTE (Gripan @ Aug 2 2003, 11:55 )
Mästocka e platsen Gud glömde, djävulen inte ville ha, men försvaret köpte...
kan inte denna formulering försvinna ur farsvaret snar?!? löjligt!!!
Alla tjänster kan vara lökiga och precis alla tjänster kan vara helvetet på jorden gånger tio.
Det mesta blir vad man gör det till
skulle inte säga att du har så värst mkt kontroll. över själva tjänsten alltså!
sen kan du ju alltid leka hamilton på fritiden om du vill det... men har du en lökig tjänst så har du (för det är inte sagt att en skrivbordstjänst är lökig hoppas jag?)
Detta kommer jag säkert få lite skit för, men jag måste säga vad jag känner.
Lv6 har en mäktig simulatoranläggning för Robot 70/90. Så under utb åkte min pluton ner till Halmstad för att öva med den.
Självklart hade vi lite direktiv att sköta oss, vara goda förebilder osv.
Det första vi ser är att en vakt går över kaserngården med uppknäppt komarock och pälsmössa och såg rent härkemässig ut. Detta var alltså vecka 22 tror jag!!
Sen byter vi om och börjar bege oss till matsalen. Jag är ändå snäll när jag säger att maken till ouniformt och härkemässigt beteende får man leta efter. Det var som tumavtryck, ingen är den andre lik. Vi äter och ska sedan ta oss till kasern, då möter vi flera befäl. Vi hälsar på befälet/ en. Vissa blir så chockade att dom bara går förbi, andra gör någon hastig hälsning nåt i stil med att vifta mygg. Vissa befäl undvek t o m ögonkontakt för att slippa bry sig överhuvudtaget.
Ungefär i den här stilen upplevdes hela veckan. Det är svårt att uttala sig om hur hårt lv6 har det. Men en sak säger jag. Vi blev överraskade hur oproffsigt allt var vad det gäller stil och finess.
Nu tänker dom flesta att detta är löjligt av mig, och att det är bagateller, och att man inte ska dömma efter en vecka osv.
Men jag säger er, det bara kröp i fingrarna när man var där. När jag läste den här tråden fick jag direkt lite minnen därifrån. Jag ringde en polare från min pluton och snackade lite. Då passade jag på att fråga honom vad han kände när han var där och vad han hade för några minnen. Han hade ännu värre uppfattning än vad jag har.
Detta är inte för att klanka ner eller hävda mig eller nåt sånt.
Jag måste bara skriva vad jag känner för att kanske bli tillbakavisad eller få en förklaring till detta uppträdande. Kritisera gärna mina åsikter.
tror nog du har helt rätt (efter vad jag har fått höra), men jag trodde han undrade om tjänsten... ärligt talat hade jag helt glömt bort den biten.
förlåt... :(
Inte för att allt var bättre förr men jag och många med mig saknar gamla hederliga IB16, nu har vi bara Lv6 och får väll vara nöjda med det.
Jag har fått en känsla av att det varierar väldigt mycket mellan vilka befäl man får här på Lv6, får man ett bäfäl som egentligen vill sitta bakom ett skriv bord och läsa taktik och teknik studier (eller vad de nu egentligen vill) så blir det kanske lite lökigt. medan om man lyckas reta upp ett befäl som varit på infateriet så blir det något helt annat.......
Tror nog att KB-eleverna får det ganska bra med sina befäl i år.
LimpFish
Aug 9 2003, 18:26
QUOTE (Rambo @ Aug 6 2003, 16:41 )
Inte för att allt var bättre förr men jag och många med mig saknar gamla hederliga IB16, nu har vi bara Lv6 och får väll vara nöjda med det.
Jag har fått en känsla av att det varierar väldigt mycket mellan vilka befäl man får här på Lv6, får man ett bäfäl som egentligen vill sitta bakom ett skriv bord och läsa taktik och teknik studier (eller vad de nu egentligen vill) så blir det kanske lite lökigt. medan om man lyckas reta upp ett befäl som varit på infateriet så blir det något helt annat.......
Tror nog att KB-eleverna får det ganska bra med sina befäl i år.
RAmbo: vad tror du om nästa års KB-elever då???

med inryck januari 2004 alltså

Robot: när var detta du beskriver? *hoppas att det var längesen så det hunnit ändra sej*
Ligger inne på Lv 6 just nu och jag skulle vilja säga att dom flesta kompanierna (speciellt MEK) är lökiga förutom HAWK för vi kör hårt hela vägen ut. Det är det intrycket jag har fått.
Angående Mästocka så när det är som värst så ler vi allihopa och säger bara "Jag älskar Mästocka".
Kan tillägga här att vi spöade MEK så hårt i strid den här veckan som varit i onsdags natt, torsdags morgon.
Befälen på HAWK är bland dom bästa måste jag säga.
Man ska vara tacksam om man kommer dit.
LimpFish
Aug 9 2003, 23:14
tianzi: jag har märkt när jag pratat med vpl på lv6 att rivaliteten mellan kompanierna är stor, särskilt då mellan MEK och HAWK... men om man bortser från den, är det då nån skillnad på kompanierna? är HAWK hårdare? ärligt svar önskas... eftersom jag inte tillhör ngt av kompanierna (än) så skiter jag i om ni heter HAWK eller MEK utan vill bara veta om det är någon skillnad i "lökstatus" mellan kompanierna, så att jag kan (om möjligheten finns) välja rätt sen...
Tianzi
Aug 10 2003, 00:46
Anledningen varför HAWK är hårdast är för att befälen är väldigt glada i att ha fys där, när jag snackar med MEK så springer kanske dom 3 km på 3 veckor. så slappt är det för dom medan vi t ex sprang 3-5 km per dag en vecka + morgon fys dvs gå upp kl 5 och springa.
Finns det tid över så blir det ut och springa.
så är det, tro mig, vi hade precis kommit hem från en riktigt intensiv jobbig fältnatt och var helt slutkörda. Vi fick tid över innan lunch, ja då var det ut och springa.
- - - - - -
HAWK
LimpFish
Aug 10 2003, 02:27
tianzi: är det nån skillnad i hur mkt strid o dyl man har oxå mellan MEK o HAWK?
Gripan
Aug 11 2003, 10:47
MEK är för fjollor (förutom Tianzi då)
HAWK är för riktiga män
skytten
Aug 13 2003, 10:34
Tror nog att de bara är att sätta sig på en stubbe vid en myr i
lapphelvetet. För att du ska hitta mångdubbelt fler flygande småkryp
än vad det finns på Mästocka.
I Boden finns Kusträsk.. Är ungefär samma sak som helvetet beskrivet i bibeln..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.