Vi hade under min utbildning (på T2) tilldelats 6 st Scania 124 -02 med min & splitterskydd. Vår uppgift var främst att hitta fel på dom innan garantin gick ut, sen så skulle de tilldelas bl.a IA03. Är det någon som vet var dom används nu, finns dom i Kosovo eller på SWEDINT?? Det var klart speciella saker, ruggigt klumpiga då dom vägde över 19 ton olastade. Dörrarna vägde över 700 kg + att man självklart inte kunde rulla ner rutorna då dom var 7 cm tjocka. Till råga på allt så var AC paj på min och det kom bara varmluft, mindre skönt att åka runt i 30 gradig värme mitt i vintern. Det var lagom gott att komma ut i minusgrader och vara helt komig av värmen.
Är lite kass på Lb beteckningar, men om det var en sådan här :

, så hittade jag den på garageplan i Skövde för ett tag sedan.

xteam
Ohh titta va vacker

Dom körde man förbi många gånger, dom bara "stod där" till ingen nytta i flera månader. Bakom plåtväggen så hade Strv transport sina Scania 144 med trailersläp, riktigt tunga bjässar... 101 ton med en Strv 122 på släpet.
Några finns på Ing2, ingår i EN01 maskinpark. Har även sett vpl åka runt i dem så jag vet inte om man "lånar" dem i GU-Bat utbildningen.
LastbilSedan finns ju lite annat kul bepansrade saker i deras maskinpark
GrävareTraktorgrävareEOD
Va i... bepansrade traktorgrävare och grävmaskiner, ser lite kul. Ja förstår dock inte nyttan, om dom nu inte är till för minröjare. Eller är dom tänkta att vara långt framme i stridslinjen och laga vägar??
Fanns åtminstone 1 st s k MadMax-bil i Kosovo, men den användes nästan aldrig p g a alla begränsningar av bl a axelvikter o dyl.
QUOTE (Fu Tangsjö @ Aug 1 2003, 21:14 )
Va i... bepansrade traktorgrävare och grävmaskiner, ser lite kul. Ja förstår dock inte nyttan, om dom nu inte är till för minröjare. Eller är dom tänkta att vara långt framme i stridslinjen och laga vägar??
Internationell tjänst behöver inte innebära att man har en klar stridslinje (inte vanlig strid heller för den delen). Om man lagar en väg eller bedriver annat arbete med maskiner och Dragan & friends vill visa sitt ogillande kan det ju vara tryggt med splitterskydd så man har något större chans att överleva. Istället för att ha en skyttegrupp/pluton stående där (när de kan göra mer nytta på annan plats) bara för att kunna ta skydd i deras fordon. Även andra än stridande trupp riskerar ju att stöta på minor, särskilt om man gräver.
Fanns åtminstone 1 st s k MadMax-bil i Kosovo, men den användes nästan aldrig p g a alla begränsningar av bl a axelvikter o dyl.
Ääven de med minskydd men inget splitterskydd (= cirka 1 ton högre vikt än de utan skydd) fanns där nere. Enligt vår packgrupp krånglade dessa mer än de vanliga och var av förklarliga skäl inte lika pigga i bergen. Därför hette den vanliga "Cool Runnings" och den minskyddade "Bad Taste" (fast egentligen var det förbjudet att döpa fordonen).
EDIT: stavning
The Swede
Aug 1 2003, 22:44
Fråga dom som höll på att upprätta OP R16 på BA03.
Det OP-t hade direkt insyn mot baksidan av "Sockertoppen" där Serberna hade artilleriställningar och eldledare för att beskjuta Tuzla Airbase.
När dom höll på med markarbeten vid R16 den 6 december 1994 blev dom beskjutna med artilleri.
Sex granater avfyras varav fyra med målträff.
OP-huset, en lastbil samt en grävmaskin skadas av splitter. Ingen person skadades.
Undrar du fortfarande varför det behövs splitterskyddade arbetsmaskiner i internationell tjänst?
The Swede
var inte dom flesta av norrmännens mercedeslastbilar bepansrade i bosnien?
Runningback
Aug 2 2003, 12:53
Vad kallas färgen som är ovan (lastbilen)?
finns det någon betäkning på färgen??
The Swede
Aug 2 2003, 13:00
@Rogge
Det torde vara Mörkgrön 326M
Standardfärg inom FM
The Swede
Runningback
Aug 2 2003, 16:29
QUOTE (The Swede @ Aug 2 2003, 14:00 )
@Rogge
Det torde vara Mörkgrön 326M
Standardfärg inom FM
The Swede

okay, tror du att man kan köpa den i färghandeln?
eller är det bara FM som har tillgång till den?
The Swede
Aug 2 2003, 17:49
Den går INTE att köpa civilt.
Det finns inte ens ett färgnummer som matchar något civilt system (NCS, RAL etc)
The Swede
Maverick
Aug 2 2003, 19:59
QUOTE (joppe @ Aug 1 2003, 22:49 )
var inte dom flesta av norrmännens mercedeslastbilar bepansrade i bosnien?
De flesta forson norrmännen hade under hela tiden var splittrskyddade..
Under 2000 hade de bland annat kvar Geländerwagen med kevlar pansar i...
Runningback
Aug 3 2003, 02:01
QUOTE (The Swede @ Aug 2 2003, 18:49 )
Den går INTE att köpa civilt.
Det finns inte ens ett färgnummer som matchar något civilt system (NCS, RAL etc)
The Swede
aha, så man kan inte få tag på färgen om man vill ha tag i den då?
The Swede
Aug 3 2003, 02:02
Inte utan bra kontakter inom FM eller färgtillverkaren.
Den finns INTE att köpa civilt.
The Swede
QUOTE (The Swede @ Aug 1 2003, 23:44 )
Fråga dom som höll på att upprätta OP R16 på BA03.
Det OP-t hade direkt insyn mot baksidan av "Sockertoppen" där Serberna hade artilleriställningar och eldledare för att beskjuta Tuzla Airbase.
När dom höll på med markarbeten vid R16 den 6 december 1994 blev dom beskjutna med artilleri.
Sex granater avfyras varav fyra med målträff.
OP-huset, en lastbil samt en grävmaskin skadas av splitter. Ingen person skadades.
Undrar du fortfarande varför det behövs splitterskyddade arbetsmaskiner i internationell tjänst?
The Swede
var du med där? låter lagom kul i alla fall...
The Swede
Aug 3 2003, 08:45
QUOTE (zaitoh @ Aug 3 2003, 04:12 )
var du med där? låter lagom kul i alla fall...
Jag var inte på platsen just då men har varit där ett otal gånger senare.
The Swede
Tack för svaret Swede, ja har inte varit på någon utlandsmission ännu så jag har ingen erfarenhet av det.
Appropå färgen så om man inte ska måla så mycket så kan man ju alltid "låna" några sprayburkar med bättringsfärg av kungen. Han misstycker nog inte
Fk Backéus
Aug 9 2003, 15:28
Håller med Swede.
Utan bepansrat så hade det inte varit så roligt i Bosnien 94-95... Det var ju så lämpligt att skjuta in sina vaspen på de stora vita rörliga målen för de stridande parterna...
QUOTE (Fk Backéus @ Aug 9 2003, 16:28 )
Håller med Swede.
Utan bepansrat så hade det inte varit så roligt i Bosnien 94-95... Det var ju så lämpligt att skjuta in sina vaspen på de stora vita rörliga målen för de stridande parterna...

jag tyckte inte det var så farligt. våra lastbilar var inte bepansrade och vi körde alltid utan eskort
RäserCarl
Aug 9 2003, 19:20
Ta med ett litet färgprov till en större färgaffär så ska du nog kunna få det analyserat med en fotospektrometer (tror att doningen heter så). I den jag har jobbat i löste vi rätt var det var lite mer udda ärenden... Man kunde i bland undra om folk bygger upp smärre mobförråd ute i stugorna. Men det är väl inget fel med det i så fall?
Kom bara ihåg att stryka ut färgen och låta den torka. Annars kunde vi ibland skicka i väg burkar på analys. Typ när folk av nån outgrundlig andledning hällt över den brutna färgen i en ny burk och slängt den gamla burken där receptet satt på locket. Det hela beror på hur viktigt det är att det hela blir exakt.
Kort och gott: se till att komma över en skvätt så kan det lokale färghandlaren börja klona
JohnDoe
Aug 9 2003, 20:05
@RäserCarl, nu stal du precis mitt inlägg
Det går alldeles utmärkt att läsa av kulörer med en
fotospektrometer, har man bara ett färgprov av en femkronas storlek så vips har man militärgrönt helt civilt.
John (färghandlare)
Compact200
Jul 13 2006, 19:49
Rapport om de splitterskyddade lastbilarna.
Finns ganska många på amröjkomp och EN på Ing2 nuförtiden.
De mår dock inte så bra längre
Bepansrade dörrar med originalgångjärn var ingen bra ide.
Spett och slägga
Jul 14 2006, 13:05
Dörrarna rammlar av lite nu och då...
Lite mod är på väg.
Dessa brukar stå på LG, men nu är de visst på rymmen.
Annars är det väl inget större fel på dessa.
326H har jag för mig?
martinator
Jul 18 2006, 16:25
@spett och slägga
Beror fallande dörrar på för klena gångjärn eller finns det andra förklaringar, rost tex?
/martinator
LR ägare som tappar dörrar med jämna mellanrum pga avrostade sprintar
APC TECH
Jul 19 2006, 11:11
Jag körde Scania 124 8x8 nere i Afghanistan,vi hade en del av dom där,en som alltid stod på Camp Nobel/Northen Light....funkar mycket bra i öknen,dock får man problem med elsystemet i den,pga att det hoppar och studsar som f*n när man kör....plus...armen som håller i dämparen i dörren går av,samt staget som håller upp skorstenen vibbar sönder...plus spricker ner vid fästet på ramen...så det va nästan att skorstenen ramla av...
Annars funkar dom perfa...
Compact200
Jul 19 2006, 16:24
QUOTE (martinator @ Jul 18 2006, 17:25 )

@spett och slägga
Beror fallande dörrar på för klena gångjärn eller finns det andra förklaringar, rost tex?
/martinator

Beror på för klena gångjärn och för klena infästingar. Så var det på min iaf. Annars en mycket trevlig lastbil!
Spett och slägga
Jul 28 2006, 22:36
QUOTE (martinator @ Jul 18 2006, 17:25 )

@spett och slägga
/martinator

Beror på duktigt mkt keramer i dörren, med orginal gångjärn, dörren är rejejt tung.
Spett och slägga
Aug 18 2006, 18:59
Rumor has it...
Hörde idag att man tittar efter något annat att ha än splitterskyddade scanian, då den är en vanl. civil lastb. som man har tungt bepansrat efteråt, vilket ger stora påfrestningar på orginalkonstruktionen.
Det lutar åt Man lastbilar, då de är rent militärar fordon (fordon avsett endast för militärt bruk undantas miljöregler också) och är vad jag vet byggda med pansar från fabrik, inte av en påbyggare.
http://www.militarytrucks.man-mn.com/en/Pr...armoured_SX.jspMan tråd:
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=20289&st=0
Mantas
Aug 21 2006, 21:30
Körde 8x8an i Liberia och tyckte att den funkade alldeles utmärkt, men visst, lite klumpig är den, men jag tycker att, även lastad, att den är betydligt piggare och smidigare än patgb203 som väger mindre.
Och i tg så går den alldeles utmärkt för att vara en standard lastbil
Det vi hade problem med var som sagt skorsstenen som lossnade, stänkskärmar och fästen sprack samt spruckna hyttdämpnings kuddar.
Bumpar lite...
Bilen är bra, men ändå inte.
Som APC TECH och Mantas sa tidigare i denna tråd så är det mycket "yttre" grejjor som pajjar.
Men man ska inte glömma att när man biffar upp en lastbil så mycket som man gjort med "pansarscanian" borde man välja ett annat motoralternativ.
Mitt val hade varit den betydligt vridstarkare 460-motorn, 470 dubbelturbo går bort då den har en nästan halverad livslängd.
Man skulle kanske gett fan i att snåla och satsat på 144 serien där V8 finns som slternativ, om inte annat hade det minskat bränsleförbrukningen som i nuläget ligger på fantastiska snittet 60L/100km. Med 300 liters tank!!
Kopplingen är också för klen, framförallt med tanke på kombination ovana förare-militärt bruk-klen motor.
För er som ska handskas med detta fordon i framtiden kan jag tipsa om att kontrollera statusen på skyddsmaterialet i dörrarna.
Efter ett tags skumpande i stenöknen i Afghanistan fyllde det inte sin funktion längre. Det övergick till pulverform.
Var försiktiga med koppling och diffspärrar så klarar den det mesta.
För övrigt är det en underbar bil i terräng, den enda riktigt stora nackdelen är styrningen. 2 styraxlar har en tendens att öka svängradien till ca en fotbollsplan.
Nog raljerat, en fråga:
Är det någon kan svara på vad hytten klarar av skyddsmässigt? Ingen jag pratat med inom FM kan ge ett konkret svar!
/HA1 Lastbilschaufför/stf transportledare i det civila.
NordicFear
Dec 21 2007, 00:51
Nån som har koll på vad dom här lastbilarna är tänkta att klara av att skydda emot?
finkalibrig eld eller även grövre?
så man har en uppfattning om vilket skydd dom ger..
mvh NordicFear
Fj Fjun
Dec 21 2007, 12:16
Har också kört lite min och splitterskyddad 124, började genast undra vad en 420 motor har i ett 8x6 fordon med så mycket extra påbyggnader och göra? Dessutom med dragkrog för att dra släp med hjullastare mm!
Ang 470 motorn så finns den inte längre, heter 480 numera men om den är bättre?
14 liters V8 an försvann helt med att serie 4 lades ned.
Mitt förslag vore att köpa in nya R500 alt. större (560. 580 och 620 finns också) med minst 800 liters tankar, gärna 1500. Vi har dessa på jobbet och de går en 30000 mil om året med bruttovikter kring 60 ton utan problem. Rekordet för 16 liters V8 här ligger på 200000+ mil. Nu kör man ju inte på så fina vägar i internationell tjänst men att det håller för stora påfrestningar är klart.
StridsPitt2000
Dec 21 2007, 12:44
Scania har väl alltid haft dålig koppling, diff och bakaxel, har själv dratt av 2 drivaxlar men då gällde det flisbilar 60-65ton och båda hade gått runt 100 000mil
men om ja skulle få välja så skulle en R500 (med raka rör så det låter som STRV

) sitta fint tror ja! kör väl inte alltid med full last på dessa bilar? och me dagens nya teknik "räcker" nästan 500hk kör själv en Volvo FH480 Flisbil och går perfekt varje dag... ligger runt 4,7L/mil!
Mantas
Dec 21 2007, 13:03
Vill minnas att skyddsnivån var 7.62mm och splitter till en viss nivå, det finns en skala som man kan beräkna och klassa nivå på splitterskyddet grundat på hastighet och storlek av splitter. (någon som kan?) Ca 95% av hytten är skyddad.
Vi hade också problem med "kakelplattorna" i dörrarna som vibrerade loss. Skakar man på dörrarna brukar man märka om de har lossnat.
Kan oxå hålla med om att motorn är något svag, men den löser sin uppgift. Består eskorten av Patgb203 så kvittar det. Har kört med bil (17t), Vflak + 10kbm (11t), 25t släp + 9040C (37t) (ca vikter) och man får ändå bromsa i uppförsbackarna när 203a ligger framför.
polman1
Feb 9 2008, 17:40
Jag har kört scanian både på IA03 och i Liberia. Det är en mycket imponerande bil! Svagheterna tycker jag är gångjärnen i dörrarna som är alldeles för klena, en gång tappade vi nästan dörren. Fick sparka igen den och kunde sen inte öppna på hela resan. Värmereglaget kan hänga sig så man inte kan stänga av värmen, hände också på min bil, långt från campen...... Om den ska användas i sån fuktig och varm miljö så byt kopplingsvätskan ofta. Blev utan koppling också en gång och fick byta efter vägen. Motorn är lite för klen men det funkar. Körde med drivmedel på bilen och 9040C på vagnen utan större problem.
Den begränsade sikten kan man vänja sig vid, det är inga problem. Sen skulle det vara bra om alla hjul hade samma rullomkrets. Nu får man backa för att få ur mellandiffen.
Allt som allt är bilen kärlek! Saknar den dagligen....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.