Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Frågor angående inryck
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Rayman
Jag undrar om man får papper på vad man ska ha med sig till inryckningen? Jag undrar oxå när man får sitt militär leg?
Mattias
Finns flera trådar om vad du skall ha med dig vid inryck, sök efter dem.

Ditt militärleg får du på inryckningsdagen.
Panzerfaust
I princip ingenting... förutom hygien artiklar såsom rakdon, tandborste mm...
Sen finns det folk som köper det ena och det andra.
Inte alls nödvändigt om du frågar mig biggrin.gif Jag hadde med mig en plast kasse med rakdon, tandborste, champo. B)
Blå Brigad
Jag vet en som tillochmed köpte sin egen M/90 uniform, komplett med hjälm och allt... fast jag vet inte om han verkligen gick dit med allt eller ångrade sig på vägen. 7.gif
EOD
QUOTE (Blå Brigad @ Jul 31 2003, 20:50 )
Jag vet en som tillochmed köpte sin egen M/90 uniform, komplett med hjälm och allt... fast jag vet inte om han verkligen gick dit med allt eller ångrade sig på vägen.  7.gif

laugh.gif En riktig krigare med andra ord. Hade han tagit med sin farsas hagel så hade han varit min hjälte! ;)

Kom och tänka på en sak, lite OT...
Egentligen så tycker jag att precis allt borde finnas i FM. Tandkräm, tandborste, rakhyvel, tvål och allt annat (vet att tvål finns men inget som man får ut). Man borde egentligen inte behöva ha med sig något alls in i FM. Vid ofred så kan man ju inte springa till närmaste ICA affär 2 år in i kriget när tandborsten bara har ett strå kvar men vi har ju kravet på våra soldater att de ska hålla hygien, de ska raka sig.

Är det någon som sett M-nummer för en rakhyvel?

För att bli On Topic

Det är i stort egna hygienartiklar som du behöver, allt annat kommer du att få på plats. Sedan finns det tusen bra att ha saker att ha med sig och det kan du ju läsa om på denna här sidan.

EOD
Panzerfaust
Jo, satt just och tänkte på det... konstigt, igentligen borde man få ALLT där... om dom kräver att man skall vara rakad och ren ocgh fin så bör dom stå för det... det är ju en plikt, tänk om jag vart inkallad och va uteliggare utan pengar? ska jag då raka mig med en tändare B) ?
softfeel
QUOTE (Wittman @ Jul 31 2003, 22:36 )
tänk om jag vart inkallad och va uteliggare

Var skickar de inkallelseorden om du är uteliggare?
Rayman
Tack grabbar för alla råd.
flying_c
Jag har ett extra skåp med civila persedlar .. man vill ju ut på stan och roa sig ibland. Något man INTE får göra i kungens kläder eftersom det inte främjar FMs anseende bla bla bla. osv. Men det där upptäcker du ..
Foxtrot Lima
På Ingbat får vi ut rakhyvlar (dålig kvalité dock), tvål, schampo, fotfilar, nageltänger, Helosan, plus en massa andra grejor gratis. Tydligen har vi det ganska bra på Norrlands Ingenjörbataljon... :P

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
Ingbat/I19
QUOTE (EOD @ Jul 31 2003, 22:27 )

När jag låg inne fanns det engångshyvlar att hämta på städförrådet, små blå hyvlar som var riktigt kass. Testade dem vid ett tillfälle och aldrig mer, däremot var det en kille som använde dem frekvent. Troligtvis var de inte M-numrerade.
Shock
QUOTE (flying_c @ Aug 9 2003, 18:28 )
Jag har ett extra skåp med civila persedlar .. man vill ju ut på stan och roa sig ibland. Något man INTE får göra i kungens kläder eftersom det inte främjar FMs anseende bla bla bla. osv. Men det där upptäcker du ..

Så är det väl inte? Vi får gå ut med m/90 om vi vill, så länge det är respektabelt och värdigt. Regeln "en öl räcker" är osagd, men gäller ändå. Sen att man bara skäms om man går omkring i sthlm city med 90-uniform, det är en annan sak. M/Ä Rid hade varit något. smile.gif
Sillen
Hur viktigt är vpl-leg? När jag var och mönstrade så pajjade kameran, så de sa att vi skulle få ta kort på förbanden istället. Borde ju betyda att jag får mitt senare än dem andra. Används det in och ut från regementet, eller? Då kanske det inte används så frekvent i början ändå.
EOD
QUOTE (Sillen @ Aug 18 2003, 10:12 )
Hur viktigt är vpl-leg? När jag var och mönstrade så pajjade kameran, så de sa att vi skulle få ta kort på förbanden istället. Borde ju betyda att jag får mitt senare än dem andra. Används det in och ut från regementet, eller? Då kanske det inte används så frekvent i början ändå.

Om du inte tog något kort när du mönstra så kommer det ta ett tag innan du får ditt vpl kort, det som kommer hända är att du får ett tillfälligt så länge (vanligen ett gult kort) som gör att du kan komma in i vakten sedan får du (om du åker buss eller dyl) ett tillfälligt papper på att du har rätt till fria reser, det går på vpl kortet vanligen.

Att tänka på är att du går på din plutonchef eller någon i plutonslaget om att du inte fått ditt vpl kort. Det är ingen "fara" men det kan dra ut på tiden annars och det är alltid jobbit.

@Shock
På Ing2 får soldaterna inte ens gå utanför grindarna i uniform efter ett visst klockslag (finns undantag, allt styrs av SoldI), ej mindre dricka öl eller dyl i uniform.

EOD
Blivande
Vad måste man väga för att kunna få en sjua då?
Bla
QUOTE (Shock @ Aug 17 2003, 22:09 )
Så är det väl inte? Vi får gå ut med m/90 om vi vill, så länge det är respektabelt och värdigt. Regeln "en öl räcker" är osagd, men gäller ändå. Sen att man bara skäms om man går omkring i sthlm city med 90-uniform, det är en annan sak. M/Ä Rid hade varit något. smile.gif

M/90 Likställs civilt med kostym!!
-Dock rekomenderar jag inte att gå på krog iförd uniform.

Få saker ser så illa ut som tilltuffsade personer i uniform på krogen!...Dessutom ger det inget gott intryck hos befälen om ni blir sedd!
Trident
QUOTE (Blivande @ Aug 18 2003, 18:35 )

jag vägde 67 kg när ja mönstrade, är inte så stark men ja är 187 cm lång drog en stark 8:a...
bara så du vet
Zoran
QUOTE (Trident @ Aug 19 2003, 16:16 )
QUOTE (Blivande @ Aug 18 2003, 18:35 )

jag vägde 67 kg när ja mönstrade, är inte så stark men ja är 187 cm lång drog en stark 8:a...
bara så du vet

Där har vi det... Jag vägde 72 kg och är 189 cm och drog starka 9:or.
Någon borde starta en tråd för att reda ut om det finns ett samband.
Någon som pluggat statestik?

Det ända som kanske krävs är rätt kroppsstorlek för att bli favoriserad
av "systemet". För jag känner igen det här med "är inte så stark" väldigt väl.

/Z
Shock
QUOTE (Sillen @ Aug 18 2003, 11:12 )

Du använder din militära legitimation för att komma innanför regementets stängsel. Men oroa dig inte, jag hade inte heller blivit fotad på mönstringen och du kan räkna med helgtjänst första helgen du ligger inne. Tro mig, man hinner med mycket på två veckor. Jääääääävligt mycket. Rangern.gif
Mozza

Här fann jag en bild. salute.gif
Pete
QUOTE (Shock @ Aug 26 2003, 22:49 )
QUOTE (Sillen @ Aug 18 2003, 11:12 )

Du använder din militära legitimation för att komma innanför regementets stängsel. Men oroa dig inte, jag hade inte heller blivit fotad på mönstringen och du kan räkna med helgtjänst första helgen du ligger inne. Tro mig, man hinner med mycket på två veckor. Jääääääävligt mycket. Rangern.gif

Sedan så får de som inte fått ut leg ut en papperslapp som i samband med vanligt civil-leg gäller som mil-leg.
The Swede
QUOTE (EOD @ Jul 31 2003, 22:27 )
Kom och tänka på en sak, lite OT...
Egentligen så tycker jag att precis allt borde finnas i FM. Tandkräm, tandborste, rakhyvel, tvål och allt annat (vet att tvål finns men inget som man får ut). Man borde egentligen inte behöva ha med sig något alls in i FM. Vid ofred så kan man ju inte springa till närmaste ICA affär 2 år in i kriget när tandborsten bara har ett strå kvar men vi har ju kravet på våra soldater att de ska hålla hygien, de ska raka sig.

EOD

Självklart.

M7520-301000

The Swede pansar2.png
henke
Inte direkt nån Mach 3 Turbo... tror nästan hellre jag täljer bort skägget med kniven, de där ser ju livsfarlig ut. Med dagens säkerhetstänk borde den där vara förbjuden smile.gif)

Utvecklingen har gått lite framåt...
Gotcha
QUOTE (The Swede @ Aug 30 2003, 10:56 )

Självklart.

M7520-301000

Helt fantastiskt...ibland saknar jag ord.

Swede: är ditt blod M/90-färgat och har din ryggrad M-nummer också..?? smile.gif
Hotel Charlie One
@henke:
De där hyvlarna är precis lika bra som Mach3 superplus specialagent hush-hush och allt vad hyvlarna heter idag. Finns nog inga blad att köpa längre tyvärr.
Wahlgren
QUOTE (Mattias @ Jul 31 2003, 22:31 )
Finns flera trådar om vad du skall ha med dig vid inryck, sök efter dem.

Ditt militärleg får du på inryckningsdagen.

Inte nödvändigtvis. Fick mitt tredje veckan eftersom de strulat till det med mitt leg....
Vargas
QUOTE (Hotel Charlie One @ Aug 30 2003, 12:11 )
@henke:
De där hyvlarna är precis lika bra som Mach3 superplus specialagent hush-hush och allt vad hyvlarna heter idag. Finns nog inga blad att köpa längre tyvärr.

Personligen föredrar jag att använda en Philishave Aquatic 8000-series precis som kollegan Kommendörkapten Bond. biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.