Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Prickskytt
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
landen
Hörde något om att man ska va bra på matte för att bli prickskytt, stämmer detta? Isåfall varför?`
Utbildas prickskyttar på något mer ställe än FBJ (F7)?
När vi var på förträffen fick vi reda på att Prickskyttarna hade mest "skitgöra" och var den mest krävande befattningen, någon som vet vad exakt som gör den hårdare?
Kimster
Provat söka ?

http://forum.SoldF.com//i...1&hl=prickskytt
landen
Underligt, jag sökte men fann inte den, men tack då smile.gif
Panzerfaust
QUOTE (landen @ Jul 30 2003, 19:18 )
Underligt, jag sökte men fann inte den, men tack då smile.gif

Såvitt jag vet finns prickskyttar överallt... vet inte hur det är på flygförband och flottbaser som endas har närskyddsoldater och vakter typ... men annars tror jag väll att alla har prickskyttar.. ingen aning igentligen.

Matte, Jo... men inte överdrivet... har man Godkännt på gymansie matte A-B så är det inga bekymmer...
Varför? för vinden, avstånd, osv..man räknar streck på plattan i vapnets riktmedel och lite sånt...

Vad gör en prciksytt hård? Det kräver stor uthållighet och att man kan vara ensam, under lång tid... man skall vara tålamodig och god skytt, jävligt god skytt.
Man ska klara av att se människan när den faller ihop, skillnaden är ju att en pricksytt ser sitt mål falla... en vanlig skytte i fyllan å vilan kanske inte vet vem som sköt vem i ett anfall... förstår du? en prsk kan få gå långt, vänta kanske en dag, PANG, och sen tillbaka...
heiho
Målet för en prickskytt är enkelt: att från platsen A träffa målet på platsen B.5.gif
Det svåra är att han skall göra det med ett skott och ALLTID träffa.
Är det vindstilla, känt avstånd och skjutställningen är liggande med stöd då är det inga problem att lösa uppgiften på 800 m MEN om det blåser 10 m/s sned sidvind i byarna, skjutavståndet är okänt och du måste skjuta stående då är prickskytte ett skitgöra. Det krävs att du jobbar hårt med att ta dig fram till lämpligt skjutavstånd (målet är att träffa med ett skott inte ibland eller någon gång utan ALLTID, göra en korrekt mattematisk bedömning av skjutavstånd, vindavdrift, träffsannolikhet m.m. Och tillråga på allt djävulskap låter vapnet när man skjuter och då gäller det att kunna göra en snabb OCH säker urdragning alt. vara sanslöst bra på maskering och ha is i blodet.

Men som sagt målet är enkelt och tydligt för en prickskytt, till skillnad från många andra befattningar: att från platsen A träffa målet på platsen B med ett skott.

"Vad gör en prickskytt hård?" Definiera hård. Hård som sten, järn eller vatten?
Som vi alla vet så urholkar vattnet stenen och får järnet att rosta. Till råga på allt så släcker den eld och får träd att ruttna.ph34r.gif
Personligen tror jag att man måste stå stadigt på jorden, ha en humanistisk grundsyn och vara i psykisk balans för att bli en bra prickskytt
Panzerfaust
Exakt, nu vet du vad en pricksytt är...
det svåraste är förmodligen skottet! en "vanlig" soldat skjuter oftast på en vetande beväpnad soldat.

En prickskytte kanske ska skjuta på en inte ont anande signalist.... eller liknande... eller varför inte en vagnschef på en t-90ia som står och läser kärleksbrev från sin fru och barn wub.gif

tänkt själv.. krävs nog att man är en isbit.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.