Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Krav på stridsvagn/stridsfordonsbefäl?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Johan ES
Har blivit lite intresserad av att söka någon form av pansartjänst under värnpliktstiden. Framförallt har jag tittat på följande tjänster:

Stridsfordonsbefäl/förare/skytt

Stridsvagnsbefäl/förare/skytt

Vilka krav ställs på dessa tjänster förutom körkort? Måste man ha fullgod syn för samtliga pansartjänster? Kan man använda glasögon?

/Johan ES
Sillen
Från minnet: I stridsvagn är det rätt höga psykiska krav och höga synkrav. Stridsfordon: lägre psykiska krav, men fortfarande höga synkrav. Man kan alltså inte ha glasögon.
Stridsvagnsbefäl och stridsfordonsbefäl är ju dock KB-tjänster, så där är det möjligt att man kan komma in med glasögon. Då måste du komma in på en KB-tjänst som utbildas på samma förband. Sedan när det är dags att välja inriktning så säger du att du vill bli strids-/fordons/vagnsbefäl. Vet inte om detta "valsystem" tillämpas på alla förband dock. Det går inte heller att förutsäga hur mycket vikt de lägger vid synen. I värsta fall kan du få göra något som du inte alls hade tänkt dig. Hoppas detta hjälpte.
Mats
Det är ingen skillnad på kraven mellan stridsvagn/stridsfordon, varken bland befäl eller skyttar förare, laddare... Förutom synkrav, på stridsvagn kan man inte ha glasögon, som vagnchef i alla fall, har jag hört, misstänker att det har med perit att göra, någon?

De flesta vagncheferna på mitt kompani, pansarskytte med 90a, var lovade 122 av mönstringsförrättarna och blev mäkta besvikna, men ändrade snart uppfattning...

Aldrig, aldrig sett någon strv/strf-kille med glasögon, men jag vet folk som haft linser.

Är man normalbegåvad, kanske lite mer om man ska bli befäl, kan man bli vilketsom.

Finns gott om trådar här om dessa tjänster. Men i korthet så är det som Sillen säger att för KB så är det inte säkert att man får den tjänsten man är inskriven som, men det är nog rätt stor chans att bli vagnchef på en 122/90 eller någon undervariant om man rycker in på ett regemente med de vagnarna.

Finns även PB, det är stridsvagnsförarna som bedöms behöva lite extra tid att lära sig.

Som E-soldat, 10 mån alltså, kan man vara på pbv 401 som vagnchef eller förare, strf 90 som förare eller skytt, strv 121/122 som skytt eller laddare, e-pbv 90 som förare, skytt, e-signalist, bgbv som förare, skytt eller bärgningsman... Vad man blev på mitt kompani avgjordes i en uttagning, simulerade skjutningar och terrängkörnig.

Sedan kan man ju räkna ut med arslet och en bit krita att det är de minsta killarna på stridsvagn som blir laddare. vissel.gif

pansar2.png
Panzerfaust
vad är en " e-pbv 90"? hittar inga bilder eller så... vad e det för fordon?
Pansardvärg
Hur kan man INTE hitta en bild på en EPBV 90?? biggrin.gif

Panzerfaust
jaha... det är en sån, då vet jag.... ohmy.gif

Fast dom jag såg kom bara i grönt, den svart/vita modellen måste vara nåt nytt va? Malajn.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.