Det är ingen skillnad på kraven mellan stridsvagn/stridsfordon, varken bland befäl eller skyttar förare, laddare... Förutom synkrav, på stridsvagn kan man inte ha glasögon, som vagnchef i alla fall, har jag hört, misstänker att det har med perit att göra, någon?
De flesta vagncheferna på mitt kompani, pansarskytte med 90a, var lovade 122 av mönstringsförrättarna och blev mäkta besvikna, men ändrade snart uppfattning...
Aldrig, aldrig sett någon strv/strf-kille med glasögon, men jag vet folk som haft linser.
Är man normalbegåvad, kanske lite mer om man ska bli befäl, kan man bli vilketsom.
Finns gott om trådar här om dessa tjänster. Men i korthet så är det som Sillen säger att för KB så är det inte säkert att man får den tjänsten man är inskriven som, men det är nog rätt stor chans att bli vagnchef på en 122/90 eller någon undervariant om man rycker in på ett regemente med de vagnarna.
Finns även PB, det är
stridsvagnsförarna som bedöms behöva lite extra tid att lära sig.
Som E-soldat, 10 mån alltså, kan man vara på pbv 401 som vagnchef eller förare, strf 90 som förare eller skytt, strv 121/122 som skytt eller laddare, e-pbv 90 som förare, skytt, e-signalist, bgbv som förare, skytt eller bärgningsman... Vad man blev på mitt kompani avgjordes i en uttagning, simulerade skjutningar och terrängkörnig.
Sedan kan man ju räkna ut med arslet och en bit krita att det är de minsta killarna på stridsvagn som blir laddare.