Help - Search - Members - Calendar
Full Version: BODYBUILDING
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Pages: 1, 2
LYNX
Den sista posen.

En dokumentär om Anders Graneheim, Sveriges BÄSTE kroppsbyggare genom tiderna.

Börjar kl 22.15 kanal 1. Kan vara MYCKET intressant även om man inte tränar själv!!!

Roger LYNX
Tarzan
Starkt av han att erkänna att han hade använt medel. Lynx vet du nån bra hemsida som kan ge en tips på hur man tränar mm. *styrke* Tack
Pang
Kanske dåligt tips, men EXET.Nu(skitsida) har ett mycket bra forum "Styrketräning & Gym" elle rnågot sådant, mycket kunniga personer där.

Tycker jag iallafall.
Runningback
Snacka med killarna på gymmet, hugg tag i en kille som du tror har kört ett tag som verkar vettig.
funkar för mej.
Ingbat/I19
Måste krävas ett jävla pannben för att lyckas få en sån kropp!!!
jonte72
QUOTE (Ingbat/I19 @ Jul 29 2003, 23:07 )

Vem vill HA en sådan kropp.....
Ingbat/I19
QUOTE (jonte72 @ Jul 30 2003, 00:09 )

Personligen skulle jag nog inte vilja se ut så men jag beundrar ändå dem som lyckas med det de håller på med, oavsett vad det är.
LYNX

Det var en FIN komplimang, tack.

En/ett STARK vilja/pannben krävs för att stå ut med smärtan som uppstår när man
tvingar kroppen att gå över sina gränser. Att träna tills man spyr eller svimmar är
inget man klara av i första taget.
Men när ens vilja är starkare en kroppen, då tvingas kroppen att växa ( eller att dö blink.gif ).

I stort sätt samma sak som krävs av en soldat under extrema situationer.

jonte72
"Vem vill HA en sådan kropp....."

Jag FÖRSTÅR och accepterar din åsikt. biggrin.gif
Jag har fått frågan: Varför vill du se ut sån?
Svaret är väldigt enkelt, jag tycker det är snyggt.
( Vad andra tycker om mitt utseende är för mig ointressant biggrin.gif )

Men som sagt jag förstår MYCKET väl din fråga/åsikt.
LYNX
QUOTE (Rogge @ Jul 29 2003, 22:48 )
Snacka med killarna på gymmet, hugg tag i en kille som du tror har kört ett tag som verkar vettig.
funkar för mej.

Om man kan så bör man fråga någon som man VET är kompetent OCH inte
är "kryssad".

Det finns många stora killar som "är världsmästare" men som inte har
"kärleken" till byggningen, dom tränar för att imponera/få respekt.
Inte ovanligt att dom använder tekniker som är rent ut sagt FARLIGA för
kroppen/leder. Gör "vad som helst" för att gå upp i vikt.

En sån kille håller inte många år, kroppen eller psyket säger till slut ifrån.
Det finns aldrig några garantier men fråga snubben som tränat i t ex 5 år
eller mer.

Har själv hållit på i ca 22 år, började i 12 årsåldern är nu 34.
Runningback
QUOTE (jonte72 @ Jul 30 2003, 00:09 )

Det är många som vill bygga upp sig, jag tränar regelbundet 3 gånger i veckan och kör med kosttillskott.
Jag är en tunnis på 80kg 175cm, jag vill bygga upp mitt självförtroende genom att ha en snygg kropp.
där är nog den största anledningen till att folk gymmar hårt, samt respekt.
eller? biggrin.gif
Fbj972
Broder!

Gött att du tipsade om programmet! Satt och slöglodde på annat skit...

183 cm, 91 kg visar vågen och mätstickan... Står dock rejält still nu... Bara att träna på...
Pang
185cm 70kg (suck)
Dock om allt går rätt ligger jag på ~80 kg i jan.
8|
LYNX
Ett VIKTIGT tips till er som vill lägga på er "massa"!!!

Ta er vikt gånger 2, väger du 80 kg så blir det 160. Då får man fram hur
många gram protein man ska äta om dagen ( MINIMUM, gärna gånger 2.5 ).

Om ni inte lägger er på det intaget får kroppen ingen chans att bygga upp
sig, slutar med att ni blir övertränade och att ni till och med kan gå ner i vikt!
Mattsson
Hur gör man om man vill bli så stark som möjligt (inge spännbög här)
Ing
Ni som är intresserade. Varför inte gå och snacka med en instruktör på gymmet och få program? Det brukar normalt inte kosta någonting när du köper gymkort där, och då kan du vara hyfsat säker på att du inte tränar helt galet. Frågar du han som ser skithäftig ut på gymmet så kan det mycket väl vara FEL.

Man blir lite matt när man ser folk på gymmet som står inför sina polare och är skithäftig och KAN ALLT. Och mest vevar runt. De häftigaste killarna brukar som vanligt inte vara de som kan bäst.

Sedan är det inte fel när man börjat få så pass koll på kroppen m.m. så man vet vad man håller på med. Läs böcker och intressera dig lite...

fun_icon_nana.gif <-Gympastik
kronvrak
QUOTE (Mattssonmannen @ Jul 30 2003, 22:09 )
Hur gör man om man vill bli så stark som möjligt (inge spännbög här)

Går med i tyngdlyftnings eller styrkelyftsklubb. Tränar hårt och smart, äter bra, sover lagom. Svårare är det nog inte smile.gif

För militärt bruk skulle jag satsa på tyngdlyftning.

Ing: Problemet är ju att många instruktörer inte är ett dugg bättre.. mad.gif
Tyvärr är det svårt att hitta bra människor att fråga på de flesta gym idag, bäst chans har man på gym av ovan nämda typ.
Runningback
Om du menar hur man tränar så man blir stark, få antal rep, tunga vikter.
Fågel Fenix
QUOTE (LYNX @ Jul 30 2003, 22:00 )
\\//

Om ni inte lägger er på det intaget får kroppen ingen chans att bygga upp
sig, slutar med att ni blir övertränade och att ni till och med kan gå ner i vikt!

Hände mig när jag började på gymmet för 1 år sedan nu. tränade några gånger i veckan och tänkte att "Nu skall jag väl iaf lägga på mig ngt kg" men icke sa nicke. Gick ner 2-3 kg i stället :(

Väger nu 77 kg och är 190 cm lång. Vill upp till 80 tänkte jag. Det konstiga är att jag ser själv och en del har påpekat att jag har framför allt större benmuskler nu än innan. Men inte väger jag mer för det! blink.gif

Muskler väger ju mer än fett.. Så ngt borde jag ju ha gått upp ?
Panzerfaust
Hu... inget för mig... asså jag -ÄR- en pinne... men det har sina fördelar... är inte svag, men jävligt smal... ganska skönt i trång skog osv... biggrin.gif

jag är 180 å väger typ 70 kg 8|
Livhusaren
LYNX

Håller med dig om att han har en av dom bästa kropparna men..
personligen tycker jag oxå att ingvar Larsson är en av dom också.

Mattssonmannen

Japp det är tungt som gäller och i stället för att köra 10 repare så kör du 6-8 repare
samt glöm inte att drick mycket vatten under träningen..och käka bra.

//Livhusaren 6n.gif HV.gif
LYNX
QUOTE (Livhusaren @ Aug 4 2003, 13:08 )
LYNX

Håller med dig om att han har en av dom bästa kropparna men..
personligen tycker jag oxå att ingvar Larsson är en av dom också.

Mattssonmannen

Japp det är tungt som gäller och i stället för att köra 10 repare så kör du 6-8 repare
samt glöm inte att drick mycket vatten under träningen..och käka bra.

//Livhusaren 6n.gif  HV.gif

Kroppsbyggning är en bedömnings"sport", med andra ord så är det en
smaksak.
Ingvar Larsson är mycket bra men i MINA ögon så har Graneheim mycket
bättre symmetri, sen så smäller ju Mr Olympia högst av alla proffstävlingar.
Azan_Gb
LYNX >>

En fråga till dig.
Hur många kilo muskler kan en människa komma upp i per år?
Om man tränar utan protine tabletter med mera.
kronvrak
Azan_Gb: Antal kilo rena muskler ? Jag har sett siffror runt 4-5 kg, det kräver en stor total viktuppgång för att man ska klara av detta mål. Runt 10-15 kg totalt och man ska sköta kost och träning perfekt samt ha hyfsade gener.
Har man tränat en längre tid så blir ännu svårare att öka så mycket.

Proteintabletter är ju för övrigt både dyrt och onödigt, blir inte så mycket protein per tablett...
Proteinpulver är inte heller nödvändigt men väldigt bekvämt i längden.
Mat är allra bäst i de flesta fall.
Livhusaren
LYNX =;D

Ja då skulle man kunna lägga till James Roberts där också.
jo sättet som han är byggd tar klar ingvar,men ingvar ligger inte långt efter allså..

//Livhusaren
Fosk
Själv är jag ganska smal, 181 cm lång och väger ca 60 kg. Inte speciellt mycket, vet inte om jag saknar delar eller hur det ligger till. smile.gif
Skulle nästan vara intressant att se hur mycket jag kan öka vikt- och styrkemässigt på ett år.. kanske är dags att göra ett ryck och skärpa till sig, kan säkert vara bra att ha nån muskel nånstans.
LYNX
Jag ser mig själv som en "ortodox" motioner ( tränar som en tävlande men "hoppar" scenen ).
En kille/tjej som styrketränar och ev spelar t ex innebandy äter VÄLDIGT ofta för lite, mest är det
proteinet som blir lidande.

Om man inte vill öka i muskelmassa så krävs det inget överdrivet P. intag men det bör
ändå ligga högre än hos "normal Svensson" som inte rör på sig.

För mig skulle det vara en fysisk och ekonomisk omöjlighet att inte käka P.pulver.
Jag ligger på ca 270 gr P./dagen, en 100 gr köttbit innehåller ca 20 gr P.

Det skulle innebära att jag får äta 1.35 kg kött om dagen för att få anabol ( muskelbyggande )
effekt. Jag skulle kunna stoppa i mig mindre P. men då klarar inte min kropp av att "få skiten
körd ur sig", överträning, skador och ett starkt nedsatt immunförsvar dyker upp som ett brev
på posten.

Mesta möjliga näring försöker jag äta via vanlig(?) mat, sen kommer "burkarna" fram!

TACK GODE GUD FÖR PROTEINPULVER biggrin.gif
( Det underlättar att jag är sponsrad )
Fosk
QUOTE (LYNX @ Aug 7 2003, 19:47 )
Jag ligger på ca 270 gr P./dagen, en 100 gr köttbit innehåller ca 20 gr P.

Hur vet man hur mycket man borde äta? Trial-and-error eller finns det lämpliga gränsvärden beroende på ungefär hur fysiskt aktiv man är?
mange
Ett tips till er alla som funderar på styrka - Ät husmanskost, fast lite extra. Variera tung och lätt träning samt jämför er inte med pillertrillarna som tagits upp tidigare i detta forum, det gör f-n ingen lycklig. Har själv lyft sedan december 1984, är 188 cm och väger 114 kg. Och framför allt - Ha KUL fun_icon_nana.gif
LYNX
QUOTE (mange @ Aug 7 2003, 23:18 )
Ett tips till er alla som funderar på styrka - Ät husmanskost, fast lite extra. Variera tung och lätt träning samt jämför er inte med pillertrillarna som tagits upp tidigare i detta forum, det gör f-n ingen lycklig. Har själv lyft sedan december 1984, är 188 cm och väger 114 kg. Och framför allt  - Ha KUL  fun_icon_nana.gif

VAR VÄNLIG ATT PRECISERA VILKA "PILLERTRILLARNA" ÄR, SOM NÄMNTS PÅ DETTA FORUM?!
mange
Det gör jag gärna i en privat diskussion med dig, men avstår i detta forum...men så mycket kan jag säga att det rör sig om 2 st. Är lite förvånad att du reagerar så kraftigt, tillhör du den kategorin människor som tycker att folk ska tro att detta bara förekommer i forna öststaterna? MB

Bör väl poängtera att det inte är någon på detta forum jag menar, om det inte förekommer att folk skriver om sig själva i tredje person förstås... smile.gif
kronvrak
QUOTE (Fosk @ Aug 7 2003, 22:16 )
Hur vet man hur mycket man borde äta? Trial-and-error eller finns det lämpliga gränsvärden beroende på ungefär hur fysiskt aktiv man är?

Inaktiv människa eller någon som kör lättare träning några gånger i veckan för att må bra. Jobbar inte med något fysiskt. Minst 0,8 g protein/kg kroppsvikt och dag vilket de flesta redan äter.

Konditionsträning, fotboll och liknande aktiviteter samt antagligen grovjobbare minst 1,5-1,8 g/ kg. Här missar många utom grovjobbarna som gör av med mycket mat ändå och på sätt täcker behovet.

Styrketräning, kraftsport mm 1,6-2,2 g/kg. De som tränat ett tag har lärt sig detta men nybörjare brukar falera.

Kroppsvikten beräknas utan fett om man är överviktigt men har man normalt hull så gör det ingen större skillnad och då kan man räkna på totala kroppsvikten.

Dessa värden är vad man kommit fram till som krävs för att träna på dessa nivåer det finns dock flera som hävdar att man bör ligga högre av olika skäl och jag tycker många av deras argument är bra men att satsa på 4-5 g/kg när man styrketränar för att det är kul är totalt onödigt i rent träningsyfte enligt mig. Sen är ju mat gott iofs smile.gif

Vad gäller fett finns det lägsta nivåer som kroppen måste ha vilket de flesta uppnår utan problem sen finns det idag inga rekommendationer som verkar vettiga, i alla fall inte som jag sett. Kondiitonsidrottare äter ofta för lite fett för bästa prestation men exakt hur mycket de ska äta få man väl kolla varje diet för sig.
Det vanliga att man ska äta mycket fisk, rapsolja mm och minska på det mättade fettet är ju antagligen ganska bra det också.

Kolhydrater är det som de flesta som tränar reglera utefter vad de vill uppnå, träningsmängd osv. Här gäller det att äta långsamma kolhydrater som bas, lite medelsnabba då och då samt kanske snabba direkt efter träningen.
LYNX
QUOTE (mange @ Aug 8 2003, 08:14 )
Det gör jag gärna i en privat diskussion med dig, men avstår i detta forum...men så mycket kan jag säga att det rör sig om 2 st. Är lite förvånad att du reagerar så kraftigt, tillhör du den kategorin människor som tycker att folk ska tro att detta bara förekommer i forna öststaterna?  MB

Bör väl poängtera att det inte är någon på detta forum jag menar, om det inte förekommer att folk skriver om sig själva i tredje person förstås... smile.gif

Du kommer med antydningar om "tveksamheter" på ett öppet forum, när jag ber dig
att precisera dig så vill du göra det privat. Tycker du att det är ett korrekt uppförande?!

Svensk lagstiftning fungerar som så att för att bli dömd för ett brott krävs det rättegång
där åklagaren lägger fram bevis som styrker kriminellhandling. tycker du att det är fel?!

Då jag förmodar att du har bevis för dina beskyllningar så varför inte skriva det här?
Eller är det så att du TROR det du påstår, är det ok att döma kroppsbyggare
på egna antaganden?

Som svar på fråga så "tycker" jag ingenting om vad folk ska tro på gällande öst.
Men jag tycker det är FEGT att komma med grundlösa(?) anklagelser!
mange
Du kommer med antydningar om "tveksamheter" på ett öppet forum, när jag ber dig
att precisera dig så vill du göra det privat. Tycker du att det är ett korrekt uppförande?!

Svensk lagstiftning fungerar som så att för att bli dömd för ett brott krävs det rättegång
där åklagaren lägger fram bevis som styrker kriminellhandling. tycker du att det är fel?!

Då jag förmodar att du har bevis för dina beskyllningar så varför inte skriva det här?
Eller är det så att du TROR det du påstår, är det ok att döma kroppsbyggare
på egna antaganden?

Som svar på fråga så "tycker" jag ingenting om vad folk ska tro på gällande öst.
Men jag tycker det är FEGT att komma med grundlösa(?) anklagelser!

Anledningen till att jag tyckte att vi kunde föra en diskussion på ett privat plan var att jag inte är ute efter att hänga ut ngn, om du tycker att det är ett inkorrekt uppförande får det stå för dig.

Kopplingen till Svensk lagstiftning är jag inte riktigt med på då jag inte pekat ut en specifik individ på detta öppna forum, och vem har sagt att jag dömer någon? För allt du vet så kanske jag är en stor förespråkare vad gäller as.

Detsamma gäller för de sk anklagelserna -Jag anklagar INGEN, eftersom jag inte bryr mig om vad andra gör med sina kroppar. Den är deras egendom. Du har tolkat det jag skrev som f-n läser bibeln. Vi kan föra den här diskussionen tills den lede kommer och avlöser oss.....men för mig är den avslutad.
Jag omformulerar min rekommendation till er som vill ha kul på gymmet: Snegla inte på grannen utan bestäm er för vad ni vill uppnå och så tränar ni mot detta mål biggrin.gif
LYNX
QUOTE (mange @ Aug 9 2003, 01:51 )
Anledningen till att jag tyckte att vi kunde föra en diskussion på ett privat plan var att jag inte är ute efter att hänga ut ngn, om du tycker att det är ett inkorrekt uppförande får det stå för dig.

Kopplingen till Svensk lagstiftning är jag inte riktigt med på då jag inte pekat ut en specifik individ på detta öppna forum, och vem har sagt att jag dömer någon? För allt du vet så kanske jag är en stor förespråkare vad gäller as.

Detsamma gäller för de sk anklagelserna -Jag anklagar INGEN, eftersom jag inte bryr mig om vad andra gör med sina kroppar. Den är deras egendom. Du har tolkat det jag skrev som f-n läser bibeln. Vi kan föra den här diskussionen tills den lede kommer och avlöser oss.....men för mig är den avslutad.
Jag omformulerar min rekommendation till er som vill ha kul på gymmet: Snegla inte på grannen utan bestäm er för vad ni vill uppnå och så tränar ni mot detta mål  biggrin.gif

Du hängde ut 2 killar av tre möjliga som som du själv SA sa fanns på tråden.
3 killar som har sina namn i vissa inlägg.
OM du som du skriver, inte är ute efter att pekafinger så skulle du INTE
överhuvudtaget dra upp dessa 3 individer.

Sen att du inte pekat ut vilka 2 du menar innebär att läsarna "kollar snett"
på SAMTLIGA namn. "Vem kan det vara?!"

Anabola Steroider ÄR olagligt! Att påstå att någon gör det är samma sak
som att berätta att dom är kriminella. Jag anser det vara en anklagelse!

Min parallell till rättsväsendet handlade om att man är OSKYLDIG
till motsatsen är bevisad.

"då jag inte pekat ut en specifik individ"
Nej det har du inte gjort, du har pekat ut 3 !!!

UTAN BEVIS
Kimster
woha.. chill aight !

Passa er för vad ni säger till varandra och resten. Det finns de som inte är intresserade av varken "pillersnubbar" eller rykten/påståenden/möjligheter om nått sånt... Jag bland annat!
so droppa det här ... vad ni gör via PM är upp till er...

Säg vad NI personligen tycker hela tiden istället för att ifråga sätta en annan, och den som en närmar sig påhopp med kommentarer som folk tar illa vid sig ligger mindre bra till...

/ Kimster BlåGul (som försöker vara på jymmet så ofta han kan och ja, jag käkar proteintjofräspulvermumbojumbo.. vet inte om det blir bra men det ser tufft ut ) fun_icon_nana.gif
mange
Uppfattat !!

Ber Blågul & övriga läsare om ursäkt för en meningslös debatt....MB

LYNX: Är kanske lite seg men det sista inlägget tinade allt, nu hajar jag vad du menade unsure.gif det var definitivt inte min mening....sorry
LYNX
QUOTE (mange @ Aug 10 2003, 19:30 )
Uppfattat !!

Ber Blågul & övriga läsare om ursäkt för en meningslös debatt....MB

LYNX: Är kanske lite seg men det sista inlägget tinade allt, nu hajar jag vad du menade  unsure.gif  det var definitivt inte min mening....sorry

Inga problem biggrin.gif
Förstod från början vad du menade men jag hade LITE svårt för
ditt upplägg.

Skriv så det ryker o HA DET BÄST!!! biggrin.gif
Ingbat/I19
Lyfter upp den här tråden igen då jag har en fråga.

Har just varit och kört ett hårt tvåtimmarspass på gymmet.
Frågan är nu... är det vettigt att äta ett ordentligt mål mat nu, den här tiden på kvällen eller ska man satsa på typ proteindrink??? Är så grymt hungrig.
Käkade middag vid 18-snåret.
Greenment
QUOTE (Ingbat/I19 @ Sep 29 2003, 21:46 )
Lyfter upp den här tråden igen då jag har en fråga.

Har just varit och kört ett hårt tvåtimmarspass på gymmet.
Frågan är nu... är det vettigt att äta ett ordentligt mål mat nu, den här tiden på kvällen eller ska man satsa på typ proteindrink??? Är så grymt hungrig.
Käkade middag vid 18-snåret.

Dina hormon nivåer kan inte hållas i maximalt läge i 2 timmar, ca 70 minuter är ett bra riktvärde på din träningstid.. efter det så förminskas hormon nivåerna och du tjänar faktist nästan ingenting på att träna mer utöver det..

Sedan där efter ska du Som sagt, ta med dig en Gainer eller en Protein + (banan) till gymmet.. och ta det direkt efter träningen ca 0-30 min.....

Efteråt så bör du verkligen äta en riktigt mål mat också inom 1 timme efter träning, det är här alla gör fel att man glömmer kylskåpet, spisen och näringen från fast föda... pulvret är kosttillskott så som det låter och ersätter inte en riktig måltid t.o.m. twinlab o dem större företagen informerar om detta ...

Glöm fan inte heller på att käka rikligt med protein och långa kolisar...
en normal person bör äta. Vikt * 0.8 g protein, en tränande bör äta mellan 1.5-3g * vikt.. ex.. väger 70 kg, = 70 * 2 = 140 g protte eller mer.. tänk inte typ jag kan dricka 2 gainers nu o sen har jag åtmindstone fått i mig en ca 100g protte.. är helt fel.. kroppen kan maximalt ta upp ca 35g protein åtgången och mer vid behov efter träning..

Lycka till! hoppas jag har predikat färdigt med min stora käft biggrin.gif

clap.gif
LYNX
QUOTE (Greenment @ Sep 29 2003, 22:37 )
Dina hormon nivåer kan inte hållas i maximalt läge i 2 timmar, ca 70 minuter är ett bra riktvärde på din träningstid.. efter det så förminskas hormon nivåerna och du tjänar faktist nästan ingenting på att träna mer utöver det..

Glöm fan inte heller på att käka rikligt med protein och långa kolisar...

Tack för ett bra faktabaserat inlägg!

Med risk för att uppfattas som en besserwiser/brorduktig tänkte
jag komma lite "andra" fakta.

1. Ett styrketräningspass bör inte överstiga 50-60 min.
Om vi bortser från hormonkurvan ( vilken i och för sig är viktig )
så är det mest kritiska att efter ca en timma så har kroppens
glykogendepå ( näringen/energin ) tömts. När det har hänt så
tar det ca 2 tim att fylla på ( för kroppen att omvandla näring till
energi ) den efter näringsintaget.
Klarspråk: Överstiger du träningstiden hamnar kroppen i ett
katabolt ( muskelnedbrytande ) tillstånd.

2. Helt korrekt ska man äta långsamma kolhydrat under större delen
av dagen. ENDA tillfället då snabba kolhydrater ( te.x riskakor ) ska/bör
förekomma är DIREKT efter träningspasset. På det sättet tar du upp proteindrinken bättre, annars kommer kroppen att omvandla en del av
proteinet till energi istället för att "lägga det" på musklerna.

Jag har haft den stora äran att få lära mig av kompetenta killar.
En av dom är Shawn Ray.
Fbj972
Hoppla... Här har det stormat...

Lynx! Du anar inte hur många gånger jag suttit med telefonen i handen för att slå dig en signal för lite råd... Men som vanligt kommer annan skit emellan... Nåja, vi kanske hörs en dag!

Jag tycker för övrigt att det är jävligt märkligt att man ALLTID blir sjuk när man har en bra period av träning med lite tryck i musklerna... angry.gif
Fbj972
QUOTE (LYNX @ Aug 7 2003, 18:47 )
TACK GODE GUD FÖR PROTEINPULVER biggrin.gif
( Det underlättar att jag är sponsrad )

Läste igenom tråden i sin helhet - och vad finner jag... Du är sponsrad... Fan, vad avundsjuk jag blir! Men, men... Någon dag kanske "mannen där uppe med skägg" hör min bön...? Mycket pengar blir det!

Vill du dela med dig av din sponsring så... wub.gif biggrin.gif
kronvrak
LYNX: Nja... glykogenförråden i kroppen tar inte slut så snabbt av styrketräning, däremot lokalt i musklerna är det ganska tomt. Levern har ju faktiskt en del kvar efter en timme och längre än det. smile.gif
Sen tar det ju inte två timmar att fylla på efter träningen heller, kör man snabba kolisar så går det ganska snabbt. Jag har kollat på några tester av sportdryck där man har nästan helt fullt i musklerna efter en timme. (Kommer inte ihåg exakta siffrorna just nu men kan kolla upp det.)

Dock tycker även jag att det kan räcka med en dryg timme på gymet i alla fall oavsett vad som händer rent fysiologiskt. (Gäller byggning och friskvård, andra sysselsättningar kan ha andra tidsramar.).

Greenman: Kroppen kan ta upp mycket mer än 35 g protein åt gången, kroppen tar upp större delen av allt protein man äter. Vad som sen händer med det är en annan fråga.
109 Eken
Går på Wittmans pinne linje, är 196 cm o 92 kg. Man blir svårare att träffa då smile.gif
Greenment
QUOTE (kronvrak @ Sep 30 2003, 19:17 )
LYNX: Nja... glykogenförråden i kroppen tar inte slut så snabbt av styrketräning, däremot lokalt i musklerna är det ganska tomt. Levern har ju faktiskt en del kvar efter en timme och längre än det. smile.gif
Sen tar det ju inte två timmar att fylla på efter träningen heller, kör man snabba kolisar så går det ganska snabbt. Jag har kollat på några tester av sportdryck där man har nästan helt fullt i musklerna efter en timme. (Kommer inte ihåg exakta siffrorna just nu men kan kolla upp det.)

Dock tycker även jag att det kan räcka med en dryg timme på gymet i alla fall oavsett vad som händer rent fysiologiskt. (Gäller byggning och friskvård, andra sysselsättningar kan ha andra tidsramar.).

Greenman: Kroppen kan ta upp mycket mer än 35 g protein åt gången, kroppen tar upp större delen av allt protein man äter. Vad som sen händer med det är en annan fråga.

Skulle gärna vilja veta varför kroppen kan ta upp mer? visserligen så tar väl kroppen upp det mesta men det går ut från ena eller andra hålet till slut utan att brytas ner som näring till musklerna, tycker du ska beskriva mer faktabaserat varför du tror eller tycker så...
bong.gif
kronvrak
QUOTE (Greenment @ Oct 1 2003, 12:57 )
Skulle gärna vilja veta varför kroppen kan ta upp mer?  visserligen så tar väl kroppen upp det mesta men det går ut från ena eller andra hålet till slut utan att brytas ner som näring till musklerna, tycker du ska beskriva mer faktabaserat varför du tror eller tycker så...
bong.gif

Kroppen tar upp nästan allt protein, en viss procent passerar tarmen utan att tas upp men denna del är procentuellt ungefär lika stor oavsett hur mycket protein man äter. Inom rimliga gränser kanske man ska tillägga, äter jag 1000 g protein i en måltid så går nog en hel del till spillo då magen/tarmkanalen inte är van vid så stora mängder. Jag har dock svårt att se att någon normal människa överhuvudtaget lyckas äta 1000 g protein i en måltid biggrin.gif

Det protein som man inte gör av med för att underhålla och bygga upp kroppen omvandlas till bränsle för kroppen, vid denna process går det dock åt en del energi i själva omvandligen så man kan inte jämföra t ex 100 kcal från kolhydrater och 100 kcal från protein utan det krävs några procent mer kalorier från protein för att man ska få ut samma mängd energi i kroppen.
Har man detta i åtanke så är det ganska lätt att se att man tar upp allt protein genom att byta ut kalorier från fett eller kolhydrater i ett eller flera mål mot protein och se vad som händer, lägger man på några procent kalorier extra från protein så tappar man inte i vikt.

Detta är ett ganska förenklat sätt att testa men ger ju i alla fall en bra bild hur kroppen funkar i praktiken.

Detta att man bara tar upp en viss mängd runt 30-35 g i varje mål är en väldigt vanlig myt som tyvärr även förekommer i vissa lite äldre läroböcker samt på utbildningar i kostrådgivning och liknande. På högskolor i USA har de tydligen även problem med att detta inte är helt bort men de som gått inriktningar där kost ingår i Sverige har fått lära sig det som jag säger. I alla fall alla som jag har pratat med.

Om man själv äter fem mål om dan samt försöker få i sig 200-250 g protein så är detta ju ganska svårt om man bara kan ta upp 30-40 g protein per måltid för övrigt. smile.gif

Därmed inte sagt att man ska äta massor av protein för att kunna bygga bättre, det som blir över går ju till bränsle och både kolhydrater och fett har andra bra egenskaper som man kanske missar om man äter för lite av dessa. Det gäller som vanligt att äta lagom av det mesta både för hälsan och träningsresultaten.
Greenment
Hmm vet inte vem som är ute och cyklar men jag trodde att det fanns en gräns, när man har högt proteinvärde i kroppen utsöndrar kroppen proteinet så resten pissas eller skits ut, proteinets utsöndrade syra kan ha en tendens att lukta Ammoniak lukt som kroppen svettas ut....

måste få det bekräftat hoppas någon annan intressant lärorik person trädar in i diskussionen och verifierar detta.. max ca 35g vid varje tillfälle (2-3 dje timme) eller kan man ta upp oändligt mycket på engång..
kronvrak
Greenman: Det bildas mycket riktigt restprodukter (Uria) när man bryter ner protein till energi, det är det som man kan känna som en ammoniaklukt från urinen och även till viss del från svett mm.

Det är dock inte allt protein som försvinner utan bara restprodukterna.
Vysotskij
Tränar en del själv, dock nästan aldrig med vikter, men tänker nästan aldrig på vad jag käkar, utom att jag försöker äta nyttigt och inte för mycket fett, samt lite kolhydratladdning inför stora utmaningar.

Men den här diskussionen är lite mer intressant än jag trodde. Jag har två frågor:

i) För en sån som mig, som inte vill imponera på någon på gymmet men ändå se ut "ungefär normal, men mer åt det vältränade hållet", hur viktigt är det att räkna proteinintag och sånt? Skulle jag se bättre resultat om jag la ner lite tanke?

ii) Är allt arbete med käk, kosttillskott och sånt något som gör det extra intressant, eller är det bara jobbigt?
D-G
i) För en sån som mig, som inte vill imponera på någon på gymmet men ändå se ut "ungefär normal, men mer åt det vältränade hållet", hur viktigt är det att räkna proteinintag och sånt? Skulle jag se bättre resultat om jag la ner lite tanke?

ii) Är allt arbete med käk, kosttillskott och sånt något som gör det extra intressant, eller är det bara jobbigt?

1. Jag skulle vilja säga att proteinintaget ÄR viktigare än vad man tror. Oavsett om du lyfter vikter eller ej. Det är kroppens byggstenar och dina muskler behöver dessa, ofta i en högre grad än vad man i allmänhet tror.

2. Jag tycker absolut att kostläran, arbetet med att försöka äta rätt och bra kosttillskott har ökat intresset för mig. Det är jäkligt intressant hur man kan förändra sina resultat med relativt små förändringar i kosten. Att man sedan mår bättre och förhoppningsvis ser bättre ut är ju ren bonus. Du kan träna rätt och äta fel, då kommer du se mindre resultat än om du skulle träna fel och äta rätt. Som tränande vill man ju ha resultat och när man får det sporras motivationen och intresset för träningen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.