Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Övnings-PM för ungdomsverksamheten
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv > Ungdom
nilsson
Tänkte att vi som är aktiva inom någon av försvarsmaktens ungdomsverksamheter kanske kunde dela med oss av våra övnings-PM.

Jag har själv varit med i ungdomsverksamheten i snart 5 år.

Det jag nu saknar är ordentliga övnings-PM för olika övningar som hör verksamheten till.

Jag håller själv på att utarbeta ett par sådana.

Finns där någon därute som vill dela med sig av sina?
Fk Bengtsson
Tycker det låter som en utmärkt ide. Försökte dra igång en sådan när jag gick ungdomsledarkursen på HVSS men det rann ut i sanden.

Det är slitsamt att hitta på och skriva PM till övningar.
Livhusaren
Ett mycket bra förslag allså..håller med er!!

smile.gif smile.gif
Lill Krigarn
Jag har några färdiga PM samt tomma mallar för att skriva sådana. Problemat är bara hur jag ska få in det i datorn på ett snyggt sätt och sen få ut det nätet..... 7.gif
Dna
QUOTE (Lill Krigarn @ Jul 28 2003, 22:12 )
Jag har några färdiga PM samt tomma mallar för att skriva sådana. Problemat är bara hur jag ska få in det i datorn på ett snyggt sätt och sen få ut det nätet..... 7.gif

scanna in det och spara som jpg?
furiren
Övnings PM Mallar till MS Office
Övnings PM sid1
Övnings PM sid2
Nilsson du känner nog igen dessa och nu finns dom på nätet. Jag har några PM skrivna om Ra145 och dessa ska jag lägga på:
Övnings Pm
Har ni Övnings PM på datorn så är det bara att skicka den till mig så lägger jag upp den på sidan

EDIT: Ändrade länkar
heiho
QUOTE (furiren @ Jul 31 2003, 15:59 )
Övnings PM Mallar till MS Office
Övnings PM sid1
Övnings PM sid2
Nilsson du känner nog igen dessa och nu finns dom på nätet. Jag har några PM skrivna om Ra145 och dessa ska jag lägga på:
Övnings Pm
Har ni Övnings PM på datorn så är det bara att skicka den till mig så lägger jag upp den på sidan

Hej.
Lägger du till utbildningsmetod och gör en bilaga för utbildningssäkerhetsanalys så börjar det bli riktigt bra tycker jag. Med utbmetod anger du om det skall vare t.ex. en problemlösande, förmedlande eller try and error utbildning.
Du kan också stolpa upp mål och krav så att det blir tydligare.
furiren
QUOTE (heiho @ Jul 31 2003, 16:24 )
Hej.
Lägger du till utbildningsmetod och gör en bilaga för utbildningssäkerhetsanalys så börjar det bli riktigt bra tycker jag. Med utbmetod anger du om det skall vare t.ex. en problemlösande, förmedlande eller try and error utbildning.
Du kan också stolpa upp mål och krav så att det blir tydligare.

Det är inte jag som har tillverkat dom det är Herr Nilsson här på forumet.
Hur skall det se ut så jag kan ändra det?
nilsson
@Furiren
Så du vågar ge ut mina mallar för övnings-PM utan att fråga? :P
Och dessutom vara så fräck att ändra texten till ditt kompani? :P
Nåja, hade du inte min tillåtelse innan så har du den nu...

Eftersom du inte verkar ha tillgång till nått webbutrymme utan reklam så lägger jag upp allt på ett annat ställe. Om du får in några PM så kan du maila över dem.

Allmänt
Om jag inte minns helt fel så är det dessa mallar som används på ungdomskurserna Lk1 och Lk2.
Och jag tar gärna emot förslag till förbättringar och förändringar.

@heiho
Har du något konkret exempel på en utbildningssäkerhetsanalys?
nilsson
Med nedanstående länk kan du komma åt vad jag har valt att kalla "Onlineresurs för försvarets ungdomsverksamheter".

Denna webbplats är det tänkt att vi tillsammans utvecklar - kom med förslag!
Kom gärna också på ett bra namn som vi kan använda som domännamn, så ordnar jag en gratis s.k. "forward" (av typen cjb.net/.tk eller liknande)

http://w1.435.telia.com/~u43511627/resurs/
Fk Bengtsson
Kanonbra, har lagt till den i Favoriter.. Mailar vi Pm till dig eller??? Skall leta om jag inte har något liggandes här någonstans. Bra initiativ Nilsson...
heiho
QUOTE (nilsson @ Jul 31 2003, 17:01 )
@Furiren
Och dessutom vara så fräck att ändra texten till ditt kompani?  :P

Eftersom du inte verkar ha tillgång till nått webbutrymme utan reklam så lägger jag upp allt på ett annat ställe. Om du får in några PM så kan du maila över dem.

Allmänt
Om jag inte minns helt fel så är det dessa mallar som används på ungdomskurserna Lk1 och Lk2.

@heiho

Har inget konkret exempel att lägga ut, skicka mig din mailadress så skall du få en utbsäkanalys att titta på.
Här kommer en länk till SäkI Webb. http://62.119.135.221/webb/index.html
Gå in och sök på SäkI G U2, kapitel 2 moment 34-43
nilsson
QUOTE (Fk Bengtsson @ Jul 31 2003, 21:27 )
Kanonbra, har lagt till den i Favoriter..  Mailar vi Pm till dig eller???  Skall leta om jag inte har något liggandes här någonstans.  Bra initiativ Nilsson...

Japp, maila PM till mej så fixar jag upp dem så fort det bara går! smile.gif

Mailadressen står på hemsidan, och den är: skinkflex@telia.com
nilsson
QUOTE (heiho @ Jul 31 2003, 22:22 )
QUOTE (nilsson @ Jul 31 2003, 17:01 )
@Furiren
Och dessutom vara så fräck att ändra texten till ditt kompani?  :P

Allmänt

@heiho

Har inget konkret exempel att lägga ut, skicka mig din mailadress så skall du få en utbsäkanalys att titta på.
Här kommer en länk till SäkI Webb. http://62.119.135.221/webb/index.html
Gå in och sök på SäkI G U2, kapitel 2 moment 34-43

Mailadressen är skinkflex@telia.com, du får gärna skicka en utbsäkanalys! smile.gif
EMK
Kul att se lite Ungdomsverksamhet här på SoldF.com

Har själv hållit på i ca 5 år nu och jag har en del materiel som jag kan bidra med. Jag mailar så fort jag har snokat upp allt i min alltför ostädade dator............

http://www.fbu-ungdom.net/

//Eric
valiant
Sulan, bra sida, skall tipsa våra Ungdledare att titta in på sidan och få lite
ideér.

-Valiant-
nilsson
Skicka nu in era övnings-PM till min mail (skinkflex@telia.com) så att jag kan lägga upp dem på webbsidan.

För er som har missat det är länken: http://w1.435.telia.com/~u43511627/resurs/
Smocken
Denna tråd hör hemma i plikverket
nilsson
QUOTE (Smocken @ Aug 4 2003, 10:39 )
Denna tråd hör hemma i plikverket

Blå/Gul har låtit den vara kvar här så jag antar att det är rätt.

Citat från huvudsidan

Pliktverket
Här pratar ni som ännu inte genomfört militär grundutbildning om inryckning, mönstringen, lämplig placering, olika tjänster, etc.

Jag förstår inte riktigt vad denna tråden har med militär grundutbildning, inryckning och mönstring att göra... men visst... kvittar mig var den ligger...
nilsson
Nu har de första övnings-PM:n kommit på plats på hemsidan.

Fortsätt att skicka in övnings-PM och dylikt till skinkflex@telia.com
Badboy
För er som vill se lite fler exempel på Pm/övn.planer kan kika i Hemvärnets övningskatalog, Rikshemvärnscentrum (1995). Där finns tips och trix för ovana utbildare samt ett antal olika övningspm. Där finns allt från vapentjänst strid och förläggningsövningar, och dessa är således avsedda för den vuxna verksamheten, men exempel på PM likaväl...
Generellt så kan man väl anse att de är en aning "tunga", då det mesta som skall sägas står nedskrivet, men ju varmare man blir i kläderna, desto mindre behöver man skriva ner och man börjar kunna "stolpa upp" fakta.

Fortsätt kämpa med att lägga ut PM, till sist kommer förhoppningsvis de bästa PM:en att användas av de flesta runt om i riket och ge en högkvalitativ och likformad utbildning, vilket möjliggör mer samövningar, utbyten och därmed också högre säkerhet!
//Magnus B
nilsson
QUOTE (Badboy @ Aug 7 2003, 23:42 )
För er som vill se lite fler exempel på Pm/övn.planer kan kika i Hemvärnets övningskatalog, Rikshemvärnscentrum (1995). Där finns tips och trix för ovana utbildare samt ett antal olika övningspm. Där finns allt från vapentjänst strid och förläggningsövningar, och dessa är således avsedda för den vuxna verksamheten, men exempel på PM likaväl...
Generellt så kan man väl anse att de är en aning "tunga", då det mesta som skall sägas står nedskrivet, men ju varmare man blir i kläderna, desto mindre behöver man skriva ner och man börjar kunna "stolpa upp" fakta.

Fortsätt kämpa med att lägga ut PM, till sist kommer förhoppningsvis de bästa PM:en att användas av de flesta runt om i riket och ge en högkvalitativ och likformad utbildning, vilket möjliggör mer samövningar, utbyten och därmed också högre säkerhet!
//Magnus B

Var kan man hitta "Hemvärnets övningskatalog"?
Går den att beställa via Rikshemvärnsavdelningen?
Badboy
Tja, den bör finnas på bokförrådet hos närmsta förband/MD-grupp, men den går säkerligen även att beställa...

//Magnus B
nilsson
Vill bara lyfta upp denna tråden igen.

Tyvärr är det väldigt tunnt med folk som skickar in PM.
Hittills är det bara undertecknad, Badboy och Furiren som har bidragit.

Hemsidan hittar ni på adressen

Och det går alldeles utmärkt att skicka in övnings-PM och dylikt till skinkflex@telia.com
EMK
QUOTE (nilsson @ Aug 18 2003, 19:43 )
Vill bara lyfta upp denna tråden igen.

Tyvärr är det väldigt tunnt med folk som skickar in PM.
Hittills är det bara undertecknad, Badboy och Furiren som har bidragit.

Hemsidan hittar ni på adressen

Och det går alldeles utmärkt att skicka in övnings-PM och dylikt till skinkflex@telia.com

Jag är nu på gång....ber om ursäkt för att jag inte fått tummen ur.

Jag skickar ASAP!!!!
Christer
Är "resurs" sidan nere? Verkar så. Jag skulle behöva hjälp med en mall på utbsäkanalys. Någon som kan hjälpa mig med hur en sådan ska se ut?
Skoog
Om den är det, så kanske vi kan titta på att få upp en ny sådan. Sådant är ju helt oundgängligt för övningsplanering.
nilsson
Jag tog ner sidan efter att den inte hade använts på över ett halvår och att ingen bidrog med fler övningsplaner eller övnings-PM.

Jag har alla filer kvar, så jag skulle kunna lägga upp den ganska omgående om intresse finns. smile.gif
Christer
Åtminstone jag skulle uppskatta om den kom upp igen salute.gif
Skoog
Jag med smile.gif
nilsson
Jag fixar upp sidan någon gång under helgen! smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.