Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stridsfordonsbefäl?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
BountY
Hej!
jag mönstrade för 2 månader sedan och valde då stridsfordonsförare som förstahandsval men funderar på en lite högre tjänst och undrar nu om man kan utbildas till Stridsfordonsbefäl(chef?) i lumpen och vilket regemente det i såfall skulle vara...
Tacksam för svar!
Mats
Klart att du kan, men då måste du ju som du säger bli KB istället. Tjata på pliktverket...

Du kan vara vagnchef på många regementen: I1 (?), I5, I19, P4, P7, P10, P18...

I19 och P4 har ju förutom stridsfordon 90 även stridsvagn 122 och luftvärnskanonvagn.

Förutom kanonvagnar som 9040/lvkv och 121/122 så finns ju bvbv 90, bgbv 120 (inom kort), e-pbv 90, stripbv 90 på alla tidigare nämnda regementen.

Någon som har definitivt besked om 121 på P7?
EgM
Jag ligger som stridsfordonbefäl på P4. 10 Mån
och är vagnchef på en Pbv 401.
Det är lika lång utbildning som förarna.
Mats
EgM, du är nog inte inskriven som stridsfordonsförare. Det tror jag faktiskt. Stridsfordonsbefälen gör 15 månader.

Är man inskriven som stridsfordonsförare kan man hamna som lite vadsomhelst som har med stridsfordon att göra: förare, skytt, bärgningsman, eldledningssignalist, eller vagnchef på en 401... Det finns ingen eller kanske enbart någon promilles chans att bli vagnchef på ett stridsfordon 90 eller stridsvagn 122.

Samt EgM, vilket kompani ligger du på?
BountY
hmm, hur tycker ni att man ska göra då? ska jag ringa in och kolla om mina mönstringsresultat duger till befäl och sedan säga att jag vill byta eller ska jag skriva till dom och bara chansa på att jag duger?
Mats
Kontrollera på pliktverkets lumpen-site om det inte står där hur du skall göra.
BountY
har gjort det men jag hittar inget, skulle gärna vilja veta "koden" till utbildningen också om nån vet smile.gif
Mats
Detta hittade jag efter mindre än en minut på tidigare nämnda address. GC600 var den koden som jag hade... om jag inte missminner mig... det vet de nog på pliktverket.

Jag vill ansöka om ändring

Vill du ansöka om att ändra på något måste du skicka din ansökan per post till det regionkontor där du mönstrade. Ansökan måste vara underskriven med din namnteckning för att den ska gälla.

Se exempel.

Du kan inte söka uppskov förrän du fått din kallelse till utbildning.

Kom ihåg att skriva:

ditt peronnummer
de telefonnummer där du kan nås under arbetstid och kvällstid
vad du vill ändra på
vilka skäl du vill åberopa, alltså varför du vill göra en ändring
din namnteckning
om du inte vill att beslutet ska skickas till din folkbokförningsadress ska du skriva din tillfälliga adress.
EgM
QUOTE (Mats @ Jul 27 2003, 18:04 )
Samt EgM, vilket kompani ligger du på?

ligger på wartofta.
jake the snake
QUOTE (Mats @ Jul 27 2003, 02:30 )
Någon som har definitivt besked om 121 på P7?

I år utbildas förmodligen det sista stridsvagnskompaniet.
121 försvinner, frågan är om P7 får andra stridsvagnar istället.
johanp
på I1(Livgardet - Sthlm) finns det förnärvarande: 10mån e-soldat(förare eller skytt) och 15mån kbs(kompanibefäl -> vpl fänrik = vagnchef) tyvärr är det dock pbv302 som gäller(trots att pliktverket fortfarande tror att det är främst strf90 eller de som har bäst koll patgb203 - vilket alltså är FEL!). Tjänsterna som 10/12mån GB på stridsfordon finns alltså inte längre...
krille83_gbg
Hmmm..lämpligheten att bli befäl framkommer av psykologintervjun och mönstringsprovet, är du inte befälsduglig så är du inte, hör mycket du än tjatar. 5.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.