Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Sveriges samlade muséer med militär anknytning
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Filmsalen
Pages: 1, 2
Johan ES
Skulle gärna, med er hjälp, vilja skapa en sammanställning över de muséer i Sverige som har någon form av militär anknytning. Det kan vara allt ifrån vapen/utrustning till äldre befästningar.
Det skulle kännas kul om detta sedan kunde mynna ut i en sida för SoldF.com med Sveriges samtliga militära museum.

OBS! Vänligen beskriv endast muséer inom Sveriges gränser för enkelhetens skull. Namnge muséet och skriv ut dess adress, avsluta med en kortfattad beskrivning av vad muséet har att erbjuda. En betygsättning är inte nödvändig då det endast återspeglar personens egna intresse, d v s om du gillar eldhandvapen kanske du inte finner Axvall pansarmuseum så tillfredsställande.

Själv kan jag endast bidra med:

Armémuseum (Armémuseum)
Riddargatan 13, Östermalm, Stockholm
Soldatutrustning och vapen från olika tidåldrar.

Pansarmuséet i Axvall (Axvall Pansarmuseum)
Axvall (mellan Skara och Skövde)
PANSAR!

/Johan ES

SoldF.com - Din guide till den perfekta semestern!
Ingbat/I19
P5 Pansar museum - Boden

Rödbergsfortet -Boden
http://hem.fyristorg.com/matsj/

http://www.bodenkartan.com/kartor_htm/rodberg_det.htm

Mycket intressanta grejer!
nifer
Mitt bidrag blir lite sevärdheter i norr.

Rödbergsfortet (Rödbergsfortet)
Förbandsvägen 4, 96143 Boden Tel: 070-266 31 62
Har ni hört talas om Bodens fästning? Kärnan i fästningen är de fem artilleriforten insprängda i det Norrbottniska urberget. Besök det enda kvarvarande autentiskt inredda fortet. Förundras över ett fantastiskt byggnadsverk.

Föreningen P5
(Föreningen P5)
f d A8:s område beläget vid Bodens kraftstation.
Pansar i norr

edit: Äsch, Ingbat/I19 hann före
Honken
Beredskapsmuseet på Djuramossa

Flygmuseet i Ljungbyhed
Mats
F15 - Hälsinge Flygflottiljs museum på det gamla flottiljområdet i Söderhamn. Sveriges mest kompletta förbandsmuseum när det gäller flyg. AJS/SH 37, A 32, J21, m.fl., motorer, modeller...

Garnisonsmuseet i Skövde. Ligger i direkt anslutning till P4. Uniformer, vapen, modeller...

Flygvapenmusum på Malmen i Linköping. Flygplan, motorer osv... Bästa museet vad gäller flyg i Sverige...
Myran
QUOTE (Ingbat/I19 @ Jul 26 2003, 19:29 )
P5 Pansar museum - Boden

Rödbergsfortet -Boden
http://hem.fyristorg.com/matsj/

http://www.bodenkartan.com/kartor_htm/rodberg_det.htm

Mycket intressanta grejer!

suck. jag som skulle säga.. för sent ute.. ! mad.gif men men.. som sagt intressanta grejor! biggrin.gif rekomennderar starkt ett besök
TEN
Beredskapsmuseet
Homepage
KA, fordon och utställningar med olika teman

Hemsö Fästningsmuseum
Homepage
KA 7,5cm m/57 batteri (än så länge, det finns ett 15,2cm batteri på ön också)

Femörefortet
Homepage
KA 7,5cm m/57 batteri

KA3 museum i Fårösund
Hemsida saknas
Öppet vissa dagar under sommaren. Om verksamheten på KA3.

Siaröfortet
Homepage
KA fästning och vandrarhem

Marinmuseum
Homepage
Båtar och allt som hör därtill
Vill gärna pusha för det kommade kustartillerimuseet i Karlskrona :P

Skärholmens Kastell på Aspö
Hemsida saknas
Kastell med utställning om KA på Aspö och runt Karlskrona, ingår i det kommande KA museet.

Kungsholmens sjökastell
Hemsida saknas
Bokning via Turistbyrån Karlskrona
Stortorget, Box 24, 371 21 KARLSKRONA 0455-30 34 90
E-post turisbyran@karlskrona.se
Bassäkkomp hemvist, samt KA fästning

Göteborgs Maritima Centrum
Homepage
Båtar och U-båtar

Vaxholms Fästningsmuseum
Homepage
KA mm

Försvarsmuseet på A6
Homepage
Lite av varje från gamla A6

Tingstäde fästning
Homepage
Gammal "centralförsvarsprincipfort" på Gotland
Johan ES
Honken:
Du har inte mer information om dessa muséer?

Glöm inte att befoga en adress för att underlätta sammanställningen!

/Johan ES
Fraggel
Uppe inärheten av Grubbnäsudden (ja i norrlänsk närhet, typ en halvtimme timme med bil) ligger det oxå ett friluftsmuseum med massa milfordon och annant intressant, komme rinte ihåg vad det hette men Marieberg känns bekant.
7.gif

Komme rinte ihåg någo annan som vet. mad.gif
Ize-Q
Militärfordonsmuseumet i Malmköping.
Öppet:
Måndag-fredag 10.00-16.00.
1 maj-15 september även lördagar, söndagar och helger 10.00-17.00.

koncentrerar sig på svensk fordonshistoria med en del prototyper etc.
har även en av få omoddade SKP m/42

Stiftelsen Militärfordons Museum
Bergsgatan 12, 640 32 Malmköping
Tel. 0157-204 51, fax. 0157-212 40

för mer info besök
www.mfhf.nu
SISU
Regements museet i Halmstad är väldigt fint .
Mycket info om 91:an Karlsson.
Bra guidad tour.
Klart se värt
Honken
Tyvärr inte.
Museet i Ljungbyhed är ganska informell och idellt. Gör inte så mycket väsen av sig så de går inte att slå upp.
Djuramossa var det en som skrev lite om märkte jag.

Hässleholms museum
Adress: Norra Kringelvägen 9
Postadress: 28141 HÄSSLEHOLM
Ett museum som i första hand inriktar sig på de fordon som förekom på P2 och dess föregångare. har även ett större urval av svenska pansarfordon och hjulfprdon.

EDIT:
Hittade en sida som är guld värd.
Motormuseum i Sverige
Aron
Jämtlands flyg- och lottamuseum
Lottornas historia och verksamhet samt flygmuseum med bland annat en AJ 37, Tunnan, SK 16 och en hel del annat.

/Aron
Livhusaren
K3 Karlsborg Museum där finns all historia om K3.
bla. Jägarna.MPJ.FJS. UAV.SIG.

Samt att det finns om K3 olika FN missoner som dom har varit med om
och befäl som sänkt lite grejor till museumet för att det skall bli mer intressant.

www.k3.mil.se

//Livhusaren 6n.gif HV.gif
jed
QUOTE (Fraggel @ Jul 26 2003, 21:11 )
Uppe inärheten av Grubbnäsudden (ja i norrlänsk närhet, typ en halvtimme timme med bil) ligger det oxå ett friluftsmuseum med massa milfordon och annant intressant, komme rinte ihåg vad det hette men Marieberg känns bekant.
7.gif

Komme rinte ihåg någo annan som vet. mad.gif

Det hörde till "Mariebergs Viltfarm och fritidsby" (http://www.ebm.se), men jag ´är osäker på om de hade en egen hemsida till själva museumet...

Han som äger det har samlat på sig en ganska imponerande samling fordon och mtrl, bla:
pbv 302 (bärgningsvagn)
stabsfordon
bandvagnar
amerikanska jeepar
bro system av något slag (många balkar var det =)
brandbil från en flygplats
ett par pjäser från ett kustart.

plus en del annat smått och gott.

Det brukar anordnas ett studiebesök dit från fbukurserna i Grubbnäsudden,kan rekommenderas för alla MÖPar smile.gif
Fosk
Det finns väl nån form av museum längs vägen mellan S3 och Ing3 i Boden också? Eller minns jag helt åt fanders? Kanske är det där museet på A8 jag är ute och far efter..
Bertil Adam
I världens största stad:

Förbandsmuséet Lapplands Jägare Rangern.gif

http://www.mdn.mil.se/lapplandsjagargruppe...c=news&id=10031

/ BA
andreasson
Sjöhistoriska museet är ganska käckt, kanske inte renodlat militärt men en hel del bra utställningar + en massa kanoner utanför.

Besöksadress
Djurgårdsbrunnsvägen 24, buss 69 från T-Centralen

http://www.sjohistoriska.nu/
Grndl
VARBERGS MUSSEUM på VARBERGS FÄSTNING.
Småtrevligt och vackert.
Ingbat/I19
QUOTE (Fosk @ Jul 27 2003, 21:22 )
Det finns väl nån form av museum längs vägen mellan S3 och Ing3 i Boden också? Eller minns jag helt åt fanders? Kanske är det där museet på A8 jag är ute och far efter..

Det museum som ligger mellan Ing3 och S3 är skidmuseum om jag inte minns fel. Det satt en liten skylt vid vägen med den texten. Där har man passerat många gånger!
xteam
Kvibergs Museum (saknar dock webplats)

finns på Kviberg (f.d LV6) i Göteborg, har en skaplig samling LV pjäser stående i trädgården smile.gif samt en del grejs inomhus

Information kan fås på tfn 031-480602

pansar2.png

http://www.goteborg.com/templates/Museumli...d=2280&AID=3212

EDIT:Den bristfälliga länken
P-86
Hemsö fästning i Härnösand ska vara något extra. En del av vårt gamla kustartilleri.

http://www.hemso.com/

Har inte varit där, men skulle inte ha något emot det. Rödbergsfortet har man sett iaf.
Johan ES
P-86:
Om du hade läst HELA tråden skulle du ha upptäckt att Hemsö fästning var ett av de första förslagen som kom upp.

Till er andra:
Bra jobb! Jag noterar allt ni skriver, glöm dock inte att ange lite mer information än bara namnet.

/Johan ES
Narogh
Vad det gäller hemsö fästning så är det på gång att även stora batteriet skall öpnas, detta sker dock troligast om ett till två år.
Men där finns det lite roliga saker.... :P
xteam
Ok mina damer och herrar, hittade en riktig Guldgruva för er i Arménytt 2/2003 här följer lite av det :

Fältjägarmuseet
83185 Östersund
Tfn 063-558020
Fri entré

Garnisonsmuseet
Sveavägen 10C, Boden
Tfn 0921-68399
Fri entré
Se länk garnisonsmuseum

Garnisonsmuseet i Kristinehamn
68182 Kristinehamn
Tfn 0550-35000
Fri entré

Garnisonsmuseet Skövde
P4 skövde
Tfn 0500-465833
Fri Entré

Garnisonsmuseet Visby
62186 Visby
Tfn 0498-299557
Entré : 20kr (FM anställda gratis)

Hemvärnsmuseet Vällinge
14590 Norsborg
Tfn 08-55301000
Hemsida

Svea Livgardes traditionsrum
19685 Kungsängen
Tfn 08-58168000
Hemsida

Södermanlands regementesmuseum
64583 Strängnäs
Tfn 0152-280 00
Öppet endast för bokade grupper (Något för SoldF.com)
Fri entré

Södra Skåningarnas museum, Revingehed
24782 Södra sandby
Tfn 046-368000
Entré : 15:-/person dock minst 150:-
Hemsida

Upplands regementes museum
74525 Enköping
Tfn 0171-157000
Fri entré

Beredskapsmuseet Kalixlinjen
95292 Kalix
Tfn/fax 0923-27066

Bohusläns försvarsmuseum
Regementesparken Uddevalla
Tfn 0522-380 10

Förbandsmuseet F.d I13
hagagatan 14, 79133 Falun
tfn 023-711050

Garnisonsmuseet, Linköping
58957 Linköping
Tfn 013-161865
Entré : 20:-/vuxen, barn under 15 fritt
Hemsida

Garnisonsmuseet, Sollefteå
88150 Sollefteå
Tfn 0620-13333
Hemsida

Livregementets grenadjärers museum
Länsarvet, kasern Narva, f.d I3 kasernomr.
Tfn N/A

Norrtälje Garnisonsmuseum
76129 Norrtälje
Tfn 0176-17590
Entré : Vuxna 20:-, barn 10-15år 10:-, Barn + vpl fritt

Regementesmuseum F.d I11
35181 Växjö
Tfn 0470-751400

Robotmuseet
73231 Arboga
Tfn 0589-12205

vapentekniska Museet
63186 Eskilstuna
Tfn 016-101721
Fri entré, avgift för guide
Eskilstuna

Västerbottens regementes museum med soldattorp
90176 Umeå
Tfn/fax 090 155000

Wendes militärhistoriska förening
29131 Kristianstad
Tfn 044-121903
20:-/katalog
Hemsida

Ystads Militärmuseum
271 39 ystad
Tfn/fax 0411-19014
Hemsida

Sållade bort de som redan fanns i forumet (tror jag), hoppas det inte blev för mycket för er biggrin.gif

pansar2.png xteam

EDIT : Ett och annat stavfel (Skrivkramp eller nåt)
Johan ES
xteam:
Tackar och bockar!

Följande går att läsa om Robotmuséet i Arboga:

Här visas ett 15-tal av försvarets robotar, de äldsta från 1940-talet. Viggensimulatorn för robot 05 skjutning är i drift (som besökare kan man prova!!!).
Öppettider:
Varje torsdag kl. 9-12 (ej helgdagar)
Första lördagen i varje månad: 10-16 (ej helgdagar)
Övriga tider enligt överenskommelse.
tel: 0589-104 99
Museiansvarig: Stig Jäderlund 0589- 122 05

Post- och besöksadress: Arboga robotmuseum, Glasbruksgatan 1, 732 31 Arboga.

För mer information, se Robotmuseets hemsida: http//home.tiscali.se/robotmuseum
eller kontakta Arboga Turistbyrå, telefon nr 0589-871 51.

KÄLLA: http://www.arboga.se

Det börjar bli en diger lista. I nuläget finns 46 st olika muséer noterade!

Keep up the good work (borde snart inte finnas några kvar att hitta dock)!

/Johan ES
TEN
Yiiihaa!
Nästa års semester är säkrad!
biggrin.gif
Nalle
Inte direkt ett vanligt museum men värt ett besök ifall man vill spana på lite gamla betongbunkrar och annat intressant.

http://hem.bredband.net/jonted/ speciellt under menyn historia.

Har varit där och utforskat lite grann och det var intressant, dock var inte sambon riktigt lika glad över att följa med smile.gif
Groaghach
Skulle ingen kunna göra en sammanfattnig av alla museum och lägga upp det som en hemsida under www.SoldF.com? Då blir det lite lättare att få sig en uppfattning om var dessa museum finns och var man kan hitta mer info om dom.
Johan ES
Groaghach:
Det var liksom idén med det hela!

Någon med kunskaper inom HTML får gärna kontakta mig så kan jag skicka sammanställningen.

/Johan ES
insatspluton
Ett tips som man inte tänker på är:Västerås Flygmuseum se: www.flygmuseum.com

Finns en hel del, kolla detta!

AirCat
AJ 37 Viggen
Anfänger
HN Concurbin
Douglas DC3
Hawker Hunter
J29 Tunnan
J35 Draken
Bücker Jungman
Tiger Moth
P51D Mustang
Pembroke
deHavilland Vampire Focke Wult Stieglitz
YAK 52

Museet har också fått in en Nord 3400, fransk 50-talare från Vietnam, en Sporster Autogiro, och snart hoppas vi få BHT 1 Beauty, detta enda ex som byggts. Konstruktör var bla Erik Bratt, samma man som konstruerade Draken.

Nu är vinteruppställningen i det närmaste klar. Museets första helikopter, Hkp 3 finns nu under tak och snart kompletteras samlingarna med SAAB Lansen.

Bye all....
Fosk
QUOTE (Ingbat/I19 @ Jul 29 2003, 15:26 )
Det museum som ligger mellan Ing3 och S3 är skidmuseum om jag inte minns fel. Det satt en liten skylt vid vägen med den texten. Där har man passerat många gånger!

Skidmuseum? Låter märkligt.. jag vill minnas det som nån slags armémuseum, det var vapen, uniformer och snuskburkar för hela slanten.
Men, som sagt, jag kan lika gärna ha placerat något annat museums innehåll där smile.gif

För övrigt har jag precis varit hos min mor i Härnösand och blev medlurad till länsmuseet. Trodde inte det skulle vara så mycket att se där, men det fanns faktiskt en ganska stor utställning av olika vapen med anknytning till länet. Allt från gamla flintlåshistorier till någon form av kulspruta från andra världskriget. Vad det var för något har jag ingen aning om, den stod inte med i förteckningen över vapen. Någon form av kulspruta på stöd iaf. Min moster hävdade att hon sett en sådan på KA5 en gång i tiden, därav antagandet att den var från 2vkr.
De flesta äldre bössor hade 8-kantiga pipor, men någon förklaring till varför såg jag inte. En rejäl kaliber var det också. Som värst tror jag det var 24mm.
Klart intressant utställning iallafall, och gratis.
Tompa
Jag upptäckte ett nyöppnat museum nä jag var på semester och det var Robot musem i Arboga de visar bland annat tyskarnas V1:a ,bloodhound och Rb70. De har även en SH 37 Viggen cokpit med instruktör.

//toMPa Rangern.gif
Bertil Adam
QUOTE (Bertil Adam @ Jul 28 2003, 16:23 )
I världens största stad:

Förbandsmuséet Lapplands Jägare Rangern.gif

http://www.mdn.mil.se/lapplandsjagargruppe...c=news&id=10031

/ BA

Dagsaktuell artikel:
http://www.nsd.se/index.php?artikel=89859&...60939a9e1d4fc50

Citerar mig själv!!! fun_icon_nana.gif
/ BA
Niklas81
Tack för tipsen! smile.gif
furiren
Från Helsingborgs Turistguide:
U-194 är den sista ubåten i världens största ubåtsklass - den s.k. Whiskey-klassen enligt Natos terminologi. Hela 250 fartyg byggdes mellan 1950 och 1957. U-194 är från det sistnämnda året och har varit i tjänst ända till 1991. Alltså hela 10 år efter det att systerfartyget U-137 gick på grund i Karlskrona skärgård i Sydsverige.

Välkommen att besöka ubåten!
Öppet dagligen kl 10.00-20.00

Öppettider/ klockslag 
2003-06-01 - 2003-09-30, mån-sön, 10:00-20:00

Priser 
Entré        50  Vuxen 
Entré        30  Barn upp till 12 år 

För mer info kolla in denna sida Submarinebrothers navy2.gif
Koskela
Återupplivar denna tråd inför övningsuppehållet!

/Koskela
slurry
..ingen som tagit med svedinos?

på gamla F14 i Halmstad (numera FMHS) invigdes på 60-årsdagen för några veckor sen ett museum, dock tror jag det inte det har öppnats för allmänheten än, men det är värt att hålla utkik efter!
Johan ES
Jag har nu samlat ihop alla de museum som nämns i den här tråden och allt finns samlat i ett Word-dokument.

Den som har möjlighet att göra något vettigt av detta, t ex i form av en websida är välkommen att kontakta mig.

Mail: johan159@hotmail.com

/Johan ES
JohnDoe
QUOTE (xteam @ Jul 30 2003, 17:23 )
Garnisonsmuseet Visby
62186 Visby
Tfn 0498-299557
Entré : 20kr (FM anställda gratis)

Är det någon som har varit där? Jag körde förbi i onsdags och skulle titta in men det är bara öppet Tis och Tors dry.gif
Ing
Nålar fast den här tråden på begäran.

Ingenting nytt som tillkommit, eller gammalt som utgått?
Yxgubbe
Jag har hjälpt Johan ES att lägga upp alltihop och listan finns nu tillgänglig på FN1.gif Fredsbaskrarna Bergslagens HV.gif hemsida http://bergslagen.fredsbaskrarna.org.
Klicka er fram via förstasidan.

Det finns också möjlighet att gå direkt till
http://www.geocities.com/Baja/Cliffs/5590/94_museer.html.
softfeel
Senaste gången jag besökte garnisonsmuséet i Skövde garnison tog jag lite bilder. Bilderna finns på: http://medlem.spray.se/softfeel/soldf/gmuseump4/

Det verkar som om en del bilder är av lite sämre kvalitet.

Tyckte denna skylten tillhörde en av höjdpunkterna:
Yxgubbe
Pjäsvärn - ett minne blott
I går försvann det sista beväpnade pjäsvärnet i Sverige. Då transporterades ett stridsvagnstorn från Simrishamnstrakten till beredskapsmuseet i Djuramosse vid Domsten utanför Helsingborg.
Vapentekniker från marinbasen i Karlskrona kom i onsdags till området söder om Simrislunds vindkraftverk, där pjäsvärnet legat sedan 1960-talet.
- När pansarvapnet moderniserades använde man överblivna torn från stridsvagn, modell -42 till pjäsvärn längs kusten, säger Leif Högberg, militärhistoriker i Skurup.
Pjäsvärnen var utrustade med en 7,5- centimeterskanon, med en räckvidd på cirka 2,5 - 3,5 kilometer. Pjäserna skulle användas för att bekämpa mindre farkoster vid stranden.
Pjäsvärnen ingick i kustförsvaret. I värnen fanns det ett litet skyddsrum för besättningen på fyra - fem man.
- På beredskapsmuseet kan man nu plocka reservdelar från Simrishamnstornet.
Därmed blir samlingen av skånska pjäser komplett, säger Leif Högberg, som 1999 utkom med boken Skånelinjen.
Ystads Allehanda via MD S/Hallandsgruppen
lanrezac
Översiktskarta Bodens fästning
Darkwand
Det var stämmningsfullt när man låg på skjutbanan i boden under rödbergsfortet och såg kupolerna sticka upp ur berget. Om det inte vore så dyrt borde hemvärnet ha fått ta det i besittning.
Sgt Papa Bear
Dags att lyfta denna musei tråd till ytan igen.
Nu så här lagom till sportlovet öppnar en utställning på Marinmuseum i Karlskrona (20/2), Flygvapenmuseum i Linköping (21/2) och Armemuseum i Stockholm (25/2)

Nu i veckan öppnar en ny utställning på Flygvapenmuseum i Linköping och Marinmuseum och Armémuseum i Stockholm. Den heter Smygdesign och handlar om det område där den mest lyckade designen är den som inte syns – kamouflage. Utställningen är producerad av museerna och Saab i samverkan.

Kanske värt att titta på för den som är ledig.
//Sgt Papa Bear

Edit: länk till utställningen
www.smygdesign.se
GP720Englund
Tycker att museet kring KA, Amf och lite annat med militär anknytning som finns på Vaholms Kastell är förbaskat trevligt. Rekommenderas varmt.

/M
Zareb
Skummat igenom hela tråden men inte hittat nånting om Siaröfortet (smäll mej på fingrarna om jag missat).
"Hit men inte längre skulle ryssen få komma. Det var tanken när Siaröfortet byggdes efter 1:a världskriget - mitt i farleden mellan Vaxholm och Furusund."

Tycker den verkar intressant och ska försöka sparka igång päronen på att åka dit nån gång i sommar. smile.gif
Yxgubbe
Inte i specifikt i tråden kanske, men om du hade kollat lite mer ;) så ligger muséerna samlade på Fredsbaskrarna Bergslagens hemsida http://bergslagen.fredsbaskrarna.org.
Eller direkt http://www.geocities.com/Baja/Cliffs/5590/94_museer.html.
Det är där du ska titta ... salute.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.