Darvin
Jul 26 2003, 14:59
Har suttit och läst igenom en del om bevakning och det verkar ju segt som fan. Jag vill panga i skogen. Men det tyckte inte min inskrivningsförättare. Är det fortfarande möjligt att byta? Men till vad? Rycker in den 4e augusti men det känns som att jag lika gärna kan skita i det, om det ända jag ska göra är att kolla leg och sitta framför en tv hela dagarna. Då jobbar jag hellre. Stadsskytt och skyttesoldat låter roligare av vad jag hört.
Ring!
Ring dit du mönstrade och prata med dem.
Ligger själv som bevakning.
Hade ingen aning vad det var och innebar, ville göra en tyngre tjänst och hon sa att den var tung slitsam och mycket traska i skog.
Jovisst.
På måndag skickar jag brev om omplacering, han sa att det skulle gå.. Hoppas jag.
Darvin
Jul 26 2003, 16:16
Känns så jävla surt. Blev mer eller mindre intvingad. Han var en gammal major så jag hade inte mycket att säga till om. Fick tjänstbarhet D för att jag fick en allergireaktion för 9 år sedan men dom var beredda att ändra på tjänstbarheten till B. Då hade jag fått skyttegruppbefäl på S90 men som sagt, det tyckte inte majoren. Aja ska ringa på måndag och se om det går att ordna.
Foxtrot Lima
Jul 26 2003, 16:24
Kolla upp med regementet om de kanske kan fiffla lite med din befattning. Såhär nära inryck kan det dock vara klurigt att ändra befattning, eftersom personallistorna förmodligen redan är färdiga (mer eller mindre).
Ring och tjata på Pliktverket också!
Lycka till, Foxtrot Lima
HappyMeaI
Jul 26 2003, 16:26
Darvin inte för att du kommer att bli gladare men du ska bo i den sunkigaste kasern jag sett.
Vårt dagrum ligger kasern 5 så varje gång man går igenom 5'an tänker man på stackarna som skulle bo där.

Och där ska om jag fattat det rätt ni bo då bevakning hör till Bro.
På plus sidan ligger att löjtnant von kliest ska ha hand om er och hon är ett bra befäl. Och att vi har fått instruktioner att vara väldigt snälla och hjälpa våra nya kamrater på Bro från Sluskarna på Noraskog *host* skuggan *host*
Jo ett annat minus är att er drickautomat tar 2kr mer än vår av någon anledning

Om du kommer är du välkommmen till Bro. Och har du något problem så kom över till kasern 6 och fråga om hjälp, vi hjälper så gärna till.
Darvin
Jul 26 2003, 16:33
Ska försöka byta till Skyttegruppbefäl på A9 istället. Men jag vet inte när dom rycker in och i värsta fall har dom väll redan gjort det. Annars borde väl inte det vara något problem eftersom Fredin bytte bort det. Jag som såg fram emot att skjuta och försvara byggnader mot anfall.
HappyMeaI
Jul 26 2003, 16:38
QUOTE (Darvin @ Jul 26 2003, 16:33 )
Ska försöka byta till Skyttegruppbefäl på A9 istället. Men jag vet inte när dom rycker in och i värsta fall har dom väll redan gjort det.
Jo vi har ryck in redan.
Fredrin var ute lite tidigare och nu står hanns säng tom på i logement 3.
Darvin
Jul 26 2003, 17:21
När ryckte ni in då ? Om jag inte får göra något liknande så får det vara. Tänker inte slösa bort tid på att sitta och titta på tv. Då kan man ju jobba istället. Fan jag som vill leka rambo i skogen!
Skuggan
Jul 26 2003, 17:34
hörde att ni lökar på Bro har dricka automat...
det har inte vi... men vem bryr sig??? förresten, hörde att Moberg försökte elda upp tältet på eran första fältvecka

vem fan ställer en tältlyckta PÅ kaminen???
Darvin
Jul 26 2003, 17:41
Men skyttesoldaterna har väl inte ryckt in än? Kanske går att komma in där.
Skuggan
Jul 26 2003, 17:43
QUOTE (Darvin @ Jul 26 2003, 18:41 )
Men skyttesoldaterna har väl inte ryckt in än? Kanske går att komma in där.
annars försöker du bli pjäs soldat på Noraskog

bra pjäsare behövs alltid...
men det blir nog inte så mycket traska i skog då... men du får vara nära de manliga FH77
Darvin
Jul 26 2003, 18:10
Vilka får jag skjuta på då ?

Jag kommer dit om du fixar 2 AK5:or, rambopannband och löshår!
Skuggan
Jul 26 2003, 18:18
ja, du får ju kasta ca 42kg tunga granater i skallen på fi som befinner sig ca 25km bort

haubits ÄR manligt
Vargas
Jul 26 2003, 19:22
QUOTE (Skuggan @ Jul 26 2003, 18:43 )
bra pjäsare behövs alltid...
Exakt, enligt vad jag hört är
bra pjäsare en bristvara ...
Darvin
Jul 26 2003, 19:28
Någon som har något bra tips eller argument som jag kan använda när jag ringer på måndag. Ska det vara något problem med ålder om man vill skjuta upp lumpen? T.ex skyttegruppbefäl juni/juli 2004? När jag mönstrade fick jag inte göra jan 04 för att jag var för gammal sa han som skrev in mig(83a)
Är det någon skillnad på amf skyttegruppbefäl och den i kristinehamn?
Sista frågan för det här inlägget: Vad är det för krav? Alltså poängen i styrka, kondition mm.
Ingbat/I19
Jul 26 2003, 19:30
QUOTE (Darvin @ Jul 26 2003, 20:28 )
Någon som har något bra tips eller argument som jag kan använda när jag ringer på måndag. Ska det vara något problem med ålder om man vill skjuta upp lumpen? T.ex skyttegruppbefäl juni/juli 2004? När jag mönstrade fick jag inte göra jan 04 för att jag var för gammal sa han som skrev in mig(83a)
Är det någon skillnad på amf skyttegruppbefäl och den i kristinehamn?
Sista frågan för det här inlägget: Vad är det för krav? Alltså poängen i styrka, kondition mm.
Åldern är nog inget problem!
Jag gjurde GU ett år senare och jag var ändå inte äldst(hmm...stavas det så?)
Darvin
Jul 26 2003, 19:33
Får nästan intrycket av att han som skrev in mig bara ville hem snabbt från jobbet. Får hoppas att jag får göra lumpen på riktigt.
Darvin, du har PM, läs det nu =)
Darvin
Jul 26 2003, 19:44
Du med!
HappyMeaI
Jul 26 2003, 21:44
QUOTE (Skuggan @ Jul 26 2003, 17:34 )
hörde att ni lökar på Bro har dricka automat...
det har inte vi... men vem bryr sig??? förresten, hörde att Moberg försökte elda upp tältet på eran första fältvecka

vem fan ställer en tältlyckta PÅ kaminen???
Vem som bryr sig?? Vapenvård utan en kall cola går väl inte?
Jo men det är ju Moberg :P tur att man sov annars hade man väl fått riktig panik, att se hela kaminen i lågor mellan sig och tältöppningen.
Men Moberg är ingen mot Korpralerna vi hade under fältveckan. Dom har varit inne i 5 månader så vi utgick ifrån att dom kunde sakerna bättre än oss. :P det började med att tältet inte alls behövdes sträckas enligt dom. Okej tänkte vi dom vet väl hur vattentäta tälten är. Så när det började regna så låg varenda soldat vaken av att det droppade vatten i deras ansikten

medan korpralerna låg torra i sina sovsäckar. Eldposten gjorde det enda rätta när det började droppa in fukt överallt. Han eldade på för att folk skulle kunna sova. Sen så hade en av korpralerna eldpost och då tyckte han att det var för varmt i sin sovsäck som han hade. Så han öppnade ljusslussen och släppte ut värmen och in kom myggen. För att efter sin post krypa ner i sin varma goa sovsäck medan alla vakna, blöta, myggbitna soldater ville ruska om korpralerna ordentligt

Efter den kvällen åkte dom hem och lämnade oss med tältet som vi fick nödsträcka. Men på den sista dan hade ändå vi knivarna framme för att kunna skära oss ut när tältet skulle falla.
Hoppas bara att inte jag blir en lika duglig korpral som dessa :P
Skuggan
Jul 26 2003, 21:52
Moberg är en gammal klasskamrat till mig

han är säkerligen sveriges klantigaste....
Kraven enligt pliktverket (de är ca 2 år gamla men de ska stämma)
BL PF PG MU FA SY FÄ HÖ TJB
GA800
SKYTTE GB 5 5 5 3 6 7 1 ? B
10 mån
GP820 5 6 5 5 6 8 9 7/7 B
AMF-GB
10 mån
BL= Befälslämplighet, psykologen
PF= Plikttjänstförmåga, psykologen
PG= Inskrivningsprov
MU=Muskelkraft
FA= Fysisk arbetskapacitet
SY= Syn (9-8=perfekt)
FÄ= Färgseende 9=perfekt 1=defekt
HÖ= Hörsel (Hörsel+bullertålighet)
TJB=Tjänstbarhet ,Läkaren (A-Z)
Darvin
Jul 27 2003, 15:25
Tackar så mycket! Är det värt att göra lumpen om det inte skulle gå att byta från bevakning? Har fått erbjudande om heltidsjobb och tänker inte sitta och titta på tv hela dagarna.
Darvin
Jul 27 2003, 17:36
Exakt vilket datum i augusti rycker flygbassäk in? Som GB alltså.
Magnus
Jul 27 2003, 23:03
QUOTE (Darvin @ Jul 27 2003, 18:36 )
Exakt vilket datum i augusti rycker flygbassäk in? Som GB alltså.
4 augusti.
Sillen
Jul 28 2003, 15:09
Darvin: Hur hade du tänkt att lösa det om du inte får byta? Det är ju faktiskt lag på att du måste göra lumpen.
Darvin
Jul 28 2003, 16:46
Då löser jag det genom att göra det bästa möjliga av situationen. Göra det bästa jag kan som bevakningsgruppchef. Känns bara lite tråkigt att man ska sitta och göra meningslösa saker när man ligger i beredskap när jag kunde jobbat och tjäna pengar samt fått erfarenhet.
Finns det någon som har något negativt att säga om stadsskytt, flygbassäk samt skyttesoldatgb? Har bara läst det dåliga som bevngrpch(förkortas det så?) samt det bra om de ovan nämnda tjänsterna.
HappyMeaI
Jul 28 2003, 17:23
En sak som är ett + med bevakningsgruppchef är att man har en skarptjänst.
Man springer inte omkring och leker. Fast det är väll leka med stora leksaker som är kul.
Sorry hjälpte visst inte till :( Men tanken va goo.
Darvin
Jul 28 2003, 17:46
Ska ju tydligen ha ett bra befäl enligt dig.

I värsta fall får vi ta och icensätta något och den kan väl ni hjälpa mig med ?

Full eldstrid mitt under natten låter kul.
HappyMeaI
Jul 28 2003, 17:54
QUOTE (Darvin @ Jul 28 2003, 17:46 )
Ska ju tydligen ha ett bra befäl enligt dig.

I värsta fall får vi ta och icensätta något och den kan väl ni hjälpa mig med ?

Full eldstrid mitt under natten låter kul.

visst kan jag gå ut och pilla lite på vapenkasunerna åt er. Och med lite smällare kan ni få en hel kväll med nöje
Darvin
Jul 28 2003, 18:04
Kan ni inte försöka göra ett inbrott så ska jag se till att alla har löspluggar så alla får panga

Går säkert att övertala något befäl till något roligt
HappyMeaI
Jul 28 2003, 18:13
QUOTE (Darvin @ Jul 28 2003, 18:04 )
Kan ni inte försöka göra ett inbrott så ska jag se till att alla har löspluggar så alla får panga

Går säkert att övertala något befäl till något roligt

Låter jättekul med tanke på att ni inte har lösplug i era AK5'or när ni kommer springandes.
Darvin
Jul 28 2003, 18:15
Jag ser till att fixa det där! Oroa dig inte
KalleSWE
Jul 29 2003, 17:45
Kamrats son gör tjänst på P10 som bevgb.
Han har sett det mesta av hemliga anläggningar i mellan sveruge då dom åker eskort till am och vapentransporter.
han gör fjortondagarstjänst och är ledig fjorton, och är nöjd med tjänsten då han slipper vårda div. stridsfordon
Darvin
Jul 29 2003, 21:04
Får väl ta och ringa ner och höra lite mer exakt vad man gör på A9. Hoppas dock fortfarande på flygbassäk!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.