Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Titta vad jag har fått!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Fågel Fenix

Fick den här om dagen. Har inte läst så mkt än men på en sida såg jag "Flaggjunkare"
Har jag aldrig hört förr men det borde väl ligga ngnstans runt "fanjunkare" ??
Skillnad mellan dessa ? 7.gif

För övrigt så är det massa fina bilder i slutet av boken.

Om ngn är intresserad så finns den att beställa från internet. Från amf4 tror jag det var. Hittar dcok inget på sidan om det :( Men den som söker skall ju finna ;)

EDIT: alltid är det ngt med bilden...
EDIT2: Bilden blev beskärd lite fult...hoppas ni har överseende med det! smile.gif
Tompa
Var beställde du den någonstans? 7.gif

//toMPa
Fågel Fenix
QUOTE (Tompa @ Jul 25 2003, 16:23 )
Var beställde du den någonstans?  7.gif

//toMPa

Från amf...
Men jag kom på världen idé !! horny.gif att jag inte tänkt på detta innan!
SKall genast leta upp bg-nummret! biggrin.gif

För att köpa boken ber vi er att sätta in
240 skr på postgiro 31 36 46-2.

EDIT: hittade nr:et ;)

EDIT2: För de som har missat det så finns det många böcker under "böcker" på SoldF.com ;) :P
Malaj
QUOTE (Fågel Fenix @ Jul 25 2003, 16:08 )
Har inte läst så mkt än men på en sida såg jag "Flaggjunkare"
Har jag aldrig hört förr men det borde väl ligga ngnstans runt "fanjunkare" ??
Skillnad mellan dessa ?

På den gamla goda tiden, när det var ordning och reda så fanns knappast begreppet "fana" inom marinen. Det hette flagga.

Så hette en fanjunkare alltstå flaggjunkare i KA (eller något annat med flagg-). Samma tjänsteställning var det.

Rangern.gif
Gotcha
Underbar bok som SKALL finnas i varje respektabel MIP's bibliotek, bredvid "Insidan av Allvaret" och "Jag ska bli kustjägare".
jed
Nope, den här boken ska jag inte köpa!

Skulle bara gå och dregla på den varje dag, och då skulle jag få vattenskador, och de är dyra att åtgärda!

Fick en 3:a på syntestet när jag mönstrade, så alla roliga tjänster var ju körda...
Eller som mönstringsförättaren sa:

"Ja, det här ser ju bra ut... Och så var det synen!
Du får välja, KB i Boden eller Falun"

Eftersom jag bodde i Falun då, var det inget svårt val, hejsan I13!

(Varför opererade jag inte ögonen INNAN mönstringen mad.gif)
(Eller, om ikonen ovan inte räcker till, se den här bilden)
Livhusaren
Jupp den boken finns allt bland samlingen hemma i bokhyllan
för att kunna såda lite god literatur samt kunna ta del av
god information.

Håller med dig Fågel fenix!! det är goa bilder och bra text faktist.

//Livhusaren
amfvrak
QUOTE (jed @ Jul 28 2003, 08:48 )
Nope, den här boken ska jag inte köpa!

Skulle bara gå och dregla på den varje dag, och då skulle jag få vattenskador, och de är dyra att åtgärda!

Fick en 3:a på syntestet när jag mönstrade, så alla roliga tjänster var ju körda...
Eller som mönstringsförättaren sa:

"Ja, det här ser ju bra ut... Och så var det synen!
Du får välja, KB i Boden eller Falun"

Eftersom jag bodde i Falun då, var det inget svårt val, hejsan I13!

(Varför opererade jag inte ögonen INNAN mönstringen mad.gif)
(Eller, om ikonen ovan inte räcker till, se den här bilden)

Hahaha! Klockren bild! biggrin.gif
Fågel Fenix
QUOTE (Livhusaren @ Jul 28 2003, 09:56 )
\\//
Samt att jag skall beställa boken om K4 Jägarna också.
samt att det finns på Laplandsjägarna också

//Livhusaren

Sånt där får man inte skriva utan att lägga in en länk eller BG.nr etc! bong.gif biggrin.gif

<<Gothca>>
2 av tre har jag...bådar gott! ;)

EDIT:
Looki looki jag har hittat ngt..
shop
NBC
Min morfar som gjorde lumpen på A6 (Jönköping) pratade om nån gammal befattning som hette "styckjunkare", nån som vet var det var för något. Var det någon motsvarighet till flaggjunkare eller?

Han gjorde lumpen på tidigt 50-tal om det är till någon hjälp.
Nifelhel
QUOTE (Fu Tangsjö @ Jul 30 2003, 00:10 )
Min morfar som gjorde lumpen på A6 (Jönköping) pratade om nån gammal befattning som hette "styckjunkare", nån som vet var det var för något. Var det någon motsvarighet till flaggjunkare eller?

Hurra för Google.com. Det var ju buslätt att hitta ditt svar. Det tog mig säkert flera sekunder ju... ohmy.gif

Armén Styckjunkare= Fanjunkare
Flottan Flaggstyrman= Fanjunkare
Kust Art Flaggjunkare= ------||----
Flyget Fanjunkare

Fler grader här Grader
Vysotskij
Har fått boken och...tjaa, sådär, för att vara ärlig.

Säkert mer upphetsande för dem som varit på Korsö och som gjort tjänsten, men lider i likhet med de flesta böcker av detta slag av en viss spretighet. KJ-boken är mer påkostad och har finare bilder än exempelvis TolkS 40-årsbok "Med orden som vapen", men det BLIR lite knepigt när en massa disparata texter i helt olika stil ska samsas utan en sammanhållande text.

Ångrar inte alls köpet och är glad att min gamle major W är med, men lite bättre kunde det faktiskt vara. Omslagsbilden är dock glock.
Lt P
QUOTE (Fu Tangsjö @ Jul 29 2003, 23:10 )

Samma sak, fast i artilleriet. Stycke betyder ungefär kanon. Jämför med Regemensstycken som var kanoner på regementsnivå i 16-1700 talens härar.

Dessutom kallades korpralerna konstaplar i artilleriet.

Det var bättre förr - ju förr desto bättre!
D-G
Har inhandlat del två om Lapplands Jägarregemente, 1995-2000, hoppas jag kan ge er en resencion inom kort.

Vill man själv köpa boken så kontaktar man Kamratföreningen på:

Lapplandsjägare Kamratföreningen
Box 819, 981 28 Kiruna

(Ange namn och adress)

Kostar 200 kr.
A2Keltainen
QUOTE (Vysotskij @ Sep 4 2003, 10:31 )
TolkS 40-årsbok "Med orden som vapen"

Var kan jag inhandla denna bok?
Vysotskij
QUOTE (A2Keltainen @ Sep 4 2003, 12:10 )
QUOTE (Vysotskij @ Sep 4 2003, 10:31 )
TolkS 40-årsbok "Med orden som vapen"

Var kan jag inhandla denna bok?

Om den fortfarande finns kvar kanske du kan få tag på den via UndSäkC, telefon 018-28 21 15. Har dock för mig att upplagan inte var så jättestor.

A2Keltainen: Du har också fått pm.
Gorg
(Varför opererade jag inte ögonen INNAN mönstringen )

Du (eller nån annan som gjort det) kan inte berätta lite mer om det, e lite nyfiken på det.. sry for OT, men det mesta kan väl klassas in som "titta vad jag fått" smile.gif
109 Eken
@Gorg, opererade mina ögon i torsdags (4/9) och är helnöjd. gjorde det på US i Linköping, själva operationen tog högst 15 min. var inne på återbesök på morgonen efter och såg 3.e raden nerifrån fun_icon_nana.gif innan operationen hade jag en styrka på
-5.00 och -4.5.

Med andra ord är jag helnöjd. kanske det bästa jag gjort någonsin
Gorg
tack för att du svarade, att höra från någon som gjort det själv känns så mycket bättre än att höra det från doktorn som tar 15 tusen per öga. Känner stark att det är jag nåt vill göra och hoppas jag gör det innan lumpen så man kan har lite mer att välja på.
Honken
Men hur blir det med ärrbildningar senare i livet?
Womack
Även det här lite OT. Jag har hört från en kamrat att man får sämre mörkesende om man laseroperar ögonen. Påverkar inte det vilka tjänster man kan få då?
Gorg
Av vad jag har läst (här) så (iaf enligt denna operationsteknik) så.. nej jag skiter i att förklara utan citerar dom:

HÅLLER RESULTATET LIVET UT?
Om ett sår läker fint, brukar det inte heller ändra sig. Det är kroppens naturliga sätt att reagera, och det gäller även hornhinnan. Det finns med andra ord ingen rimlig anledning att befara att resultatet inte ska bestå. Detta innebär för den skull inga garantier för framtiden eftersom ögats brytning i sig kan ändras med åren.

------- X|
Men det är väl olika för olika operationstekniker, sämre mörkersyn hör man ofta men kan jag nog leva med om det bara är en minimal skillnad. Och sen om nån annan vill fråga så kan man inte bli stridspilot om man genomgått laseroperation eftersom man kan bli bländad betydligt lättare. Det är dock inget som intreserar mig, lyckligtvis.. dessutom så e jag för lång Malajn.gif
Läs om det här
tango.
Dags att uppdatera bokhyllan:

KUSTJÄGARNA 50 år - ett halvt sekel av vaksamhet
Major Pain
QUOTE (tango. @ Apr 10 2007, 15:21 ) *

Jag beställde en direkt!
Får se om jag får tid att läsa den nån gång! smile.gif
Sen vad det gäller den här flaggfrågan så menar ni kanske flaggkadett dvs steget under fänrik?
Krook
QUOTE (Major Pain @ Apr 10 2007, 18:10 ) *
Sen vad det gäller den här flaggfrågan så menar ni kanske flaggkadett dvs steget under fänrik?

Flaggjunkare var den högsta underofficersgraden i Skärgårdsflottan och Flottan förrut.

/K
FkN
KUSTJÄGARNA 50 år - ett halvt sekel av vaksamhet

Köpte den när den var i SMB blaskan. Riktigt fin minnesbok, och riktigt proffsigt att dom fått tag på
folk från varje utbildnings-år.

Dock så blir den efterhand rätt så långtråkig, dom flesta skriver ungefär samma sak. Skulle gärna ha sett lite
personporträtt, vad "kända" KJ gjort efteråt osv osv.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.