Help - Search - Members - Calendar
Full Version: systemtekniker strv 122
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
xrift
15 mån tjänst som systemtekniker för strv 122... vad får man göra? får man följa med ut i fält eller är man bara i verkstaden och pillar? unsure.gif 7.gif
Noname
Jadu Micke! Jag skulle gissa på att pilla biggrin.gif
Fk Bengtsson
Låter onekligen som verkstadstjänst. De enda killarna som jag såg till var de 10 månaders som låg på mekgruppen på stab/tross.

Håkan
Honken
Som system tekniker komer du att få lära dig hela vagnen. Vanliga mekaniker kommer att antingen att få lära sig torn eller chassi. Du kommer även att få basa över ett gäng mekaniker. Du kommer också med stor säkerhet att få åka till Skövde eller Östersund för att få din utbildning på 122an.
Kan tänka mig att du får åka ut i skogen och panga en massa därtill.
sarcastic
Om jag inte har helt fel så kommer ni framrycka bakom kompaniet/bataljonen under större övningar som rep-grupper. Dvs om något blir fel på en vagn, fixar ni det, så att den snabbt kan komma in i kriget igen.

Du kommer få mycket utbildning på vagnen, tror man inriktar sig på aningen chassie eller torn. Ni kommer förmodligen hålla på en hel del med systemkunskap och felsökning. Eftersom du gör 15 månader så kommer du även vara gruppchef/vagnchef över din repgrupp.

Ni som föreslog att detta skulle vara en verkstadstjänst, har ni glömt att vi utbildar värnpliktiga för kriget?
achilleos
Kompaniet krigar hela dagarna/nätterna och sen kommer du med dina repkillar och lagar när alla andra sover.
xrift
hehe, låter helt ok.... hoppas man får röra på sig lite med... biggrin.gif
myssmurfen
QUOTE (xrift @ Jul 24 2003, 18:13 )
15 mån tjänst som systemtekniker för strv 122... vad får man göra? får man följa med ut i fält eller är man bara i verkstaden och pillar?  unsure.gif  7.gif

Ligger inne som SyTe TS9000, just nu på ATS (Arméns Tekniska Skola) i Östersund. Här uppe finns också några strv-sytar. Ni får som sagt utbildning på hela vagnen, inte bara vissa delar som mekanikerna. Vad du sedan får göra på hemförbandet beror lite på din exakta placering, men följa med ut i fält får du. Vissa strv-sytar följer med nära vagen så att de snabbt kan lösa problem, vissa andra ligger lite längre bak med större resurser för större reparationer.
I vilket fall så kommer du ha det riktigt gôtt de månader du får spendera här i Östersund...

Erik
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.