Help - Search - Members - Calendar
Full Version: bevakningsoldat?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Bananafroggyboy
Hej! Jag rycker in den 4 augusti på amf 4 som bevakningssoldat/bilförare. Problemet är det att jag behöver körkort för den tjänsten, men det har jag inte fått ännu. Jag har det på g, men hinner inte till inryckningen. Jag har hört att man blir omplacerad till något (någon som vet vad? kan jag kanske bli bara en bevakningssoldat?) om man inte har körkort, men jag undrar, om man kan fixa en uppkörning och ha kortet före grundutbildnigen är slut, då har jag ju det till min tjänstgörning! Funkar det? kan man få en andra chans?
Tacksam för svart snart!! 7.gif
jake the snake
QUOTE (Bananafroggyboy @ Jul 23 2003, 21:35 )
Hej! Jag rycker in den 4 augusti på amf 4 som bevakningssoldat/bilförare. Problemet är det att jag behöver körkort för den tjänsten, men det har jag inte fått ännu. Jag har det på g, men hinner inte till inryckningen. Jag har hört att man blir omplacerad till något (någon som vet vad? kan jag kanske bli bara en bevakningssoldat?) om man inte har körkort, men jag undrar, om man kan fixa en uppkörning och ha kortet före grundutbildnigen är slut, då har jag ju det till min tjänstgörning! Funkar det? kan man få en andra chans?  
   Tacksam för svart snart!!  :huh:

Har du tur och har kommit långt i dina körlektioner så kan du få ta det sista i lumpen, men räkna inte med det. Du ska räkna med att bli omplacerad.
Bananafroggyboy
Okej, där ser man. Jo teorin är avklarad redan. har inte tagit några körlektioner, men jag har kört mycket med mina föräldrar både stadskörning och landsväg/motorväg. Tycker själv att jag är rätt klar snart...
Niklas81
Du kommer bli skyddsvakt...
*slut*
Fredin
Fråga Amf4 och se vad de säger! Antar att de är de ända som vet vad som kommer att ske med dig. Good luck½ blink.gif
Metz
ok eftersom min tråd om hur livet som bevakningssoldat/(bilförare) är blidde låst av en av våra kära moderatorer ställer jag väl samma fråga här då

hur är det inom den tjänsten och vad får man göra är det kul etc?? undrande blivande menig
Niklas81
Jag kan berätta vad vakten gjorde när jag låg i lumpen. Vet ej om det är likadant på amf4. 7.gif

Sitta i vaktlokalen. Kolla legitimationer vid inpassering. Dirigerar trafik. Åka/springa på larm från byggnader dyl på området. Rondera området och byggnader. Ordningshållning på området. "Ta hand om" fulla värnpliktiga. :P

Säkert en massa andra saker som jag inte kommer ihåg... pansar2.png
Metz
QUOTE (Niklas81 @ Jul 27 2003, 22:45 )
Jag kan berätta vad vakten gjorde när jag låg i lumpen. Vet ej om det är likadant på amf4. 7.gif

Sitta i vaktlokalen. Kolla legitimationer vid inpassering. Dirigerar trafik. Åka/springa på larm från byggnader dyl på området. Rondera området och byggnader. Ordningshållning på området. "Ta hand om" fulla värnpliktiga. :P

Säkert en massa andra saker som jag inte kommer ihåg... pansar2.png

hehe det låter ju nästan skojj ska inte inte in på amf4 utan amf1 i vaholms kommun laugh.gif
Dies irae
Vakten brukar ligga i tjänst under en viss period sen är han ledig lika länge.. Varierar väl.....
Niklas81
Japp!
Det brukar oftast vara 1 veckas tjänst, sen 1 veckas ledighet! B)
Du ligger ju i "beredskap" dygnet runt under tjänstgörings-veckan... gasmask.gif
dxl
Jag blev också uttagen som förare (fast jag sa att jag inte skulle ha körkort då jag ryckte in så tyckte pliktverket jag passade som det)
Men sedan så hade jag ju inget körkort men det löste sig endå.
Brukar finnas minst två förare till varje fordon.
Och sedan kan man få tillfälligt förarbevis för personbil (typ bara köra på regementet och så)
Metz
humm jag håller oxå på att ta lappen så jag hoppas jag hinner innan jag rycker in men men

det står på lumpen.nu att i tjänsten ska man göra beväpnade eskorter...tror ni man för göra en sådan till sjöss med strbåt 90 då kanske skulle verkligen vilja åka med i en sån biggrin.gif
hellmut
kan bara tala om hur en bevsold. på p10 hadde det -93.

sitta i vaktlokalen kolla inpasering, leg,fordon, åka mobbrunda men nu är väll alla mobföråd tomma. två rundor varje natt runt hela p10. åka på larm från nått föråd. eskort/bev vid arbete i något föråd. bilförarna hadde 1 tgb13 1 vw buss att ratta.
Jorre
Såvitt jag vet så har vakterna på Amf4/Säve depå följande rutiner:
En vecka tjänstgöring i vakten
En vecka ledigt
En vecka FSU (Fortsatt Soldat Utbildning)
En vecka ledigt
Och så håller det på......
Jorre
En vecka ledigt
En vecka ledigt
Niklas81
Stridsbåt kan du nog glömma! :(

Man ska inte heller vara så säker på att man får den tjänsten som man fick på mönstringen...
Jag ville bli hundförare och den ända lediga tjänsten med hund var vakten på ett regemente!
Jag tänkte att det är skitsamma, bara jag får den där byrackan! :P

När jag väl rykte in så insåg vi ganska snabbt att vi var nästan 8st som var uttagna till hundförare. Omkring 6 pers var bilförare och 2st skulle bli GB.
Alla blev vanlig vakt... inga GB, inga hundförare och inga fordonsförare! mad.gif
Så lita inte på vad som står i dina papper!
(Jag hade tur och kunnde byta tjänst efter en tid)
Metz
QUOTE (Niklas81 @ Jul 28 2003, 10:28 )
Stridsbåt kan du nog glömma! :(

Man ska inte heller vara så säker på att man får den tjänsten som man fick på mönstringen...
Jag ville bli hundförare och den ända lediga tjänsten med hund var vakten på ett regemente!
Jag tänkte att det är skitsamma, bara jag får den där byrackan! :P

När jag väl rykte in så insåg vi ganska snabbt att vi var nästan 8st som var uttagna till hundförare. Omkring 6 pers var bilförare och 2st skulle bli GB.
Alla blev vanlig vakt... inga GB, inga hundförare och inga fordonsförare! mad.gif
Så lita inte på vad som står i dina papper!
(Jag hade tur och kunnde byta tjänst efter en tid)

´men men jag vill jue så gärna åka den båten men har inte stake nog att bli amf soldat hade en chans att få åka med en sån på regimentets dag på vaxholm för ett par år sen men då satt jag i skuggan och hade bajs ont i magen och mådde illa (för mkt billiga korvar) :(

hmm vad bytte du till ? =)
Niklas81
QUOTE (Metz @ Jul 28 2003, 21:44 )
hmm vad bytte du till ? =)

Något annat!
En del "pang pang" blev det ju iaf! biggrin.gif

http://forum.SoldF.com//i...ODE=03&MID=1754
Metz
men allvarligt börjar jag fundera på att kanske byta kan ju va lite tammt att va vakt känner för att panga ja me 3.gif

men seriöst vad bytte du till för tjänst Niklas81
Niklas81
Just den "tjänsten" fanns bara där...
Leta runt lite på forumet så hittar du säkert något kul! smile.gif navy2.gif
Doyle
QUOTE (Metz @ Jul 29 2003, 03:50 )
men seriöst vad bytte du till för tjänst Niklas81

Niklas81: Varför svarar du inte på hans fråga? Så hemlig tjänst kan du inte ha haft. ph34r.gif
Niklas81
Nej för 17! Du har rätt... det är inte hemligt alls!

...men jag blev tillsagd att inte snacka om det, så jag kör på den linjen helt enkelt.. smile.gif

Skit samma, det hör inte hit!

Metz!
Om du absolut vill ut och skjuta mycket bör du söka en ny tjänst!
Sen är det ju som så att det figurerar mycket skitsnack om skyddsvakts-tjänsten. Och en del av det är just "skitsnack"...
Just den tjänsten kan vara både rolig och intessant... du lär dig garanterat mycket som du senare (i det civila) kan ha nytta av.
Så jag skulle inte utesluta vakt-tjänsten helt och hållet!

Som jag tidigare sa, så låg jag själv i vakten under en tid. Jag lärde mig en hel del och fick bra erfarenheter... Tack vare den tjänsten fick jag snabbt det jobb jag syselsätter mig med just nu! (Jobbar som civilklädd väktare i stockholm)

Nu är det upp till dig... Lycka till! smile.gif (Sorry i fall jag stavar och bygger upp meningar som en påtänd uggla... jag e en aning full :P)
Bananafroggyboy
jag har hört att man "vaktar" en vecka, utbildas en vecka, vaktar en vecka tilkl oich sedan är man ledig, alltså en vecka ledig per månad och inte två....
En undrimg: De första två veckorna får man enligt pappren inte läma regementsområdet alls. Får man inte det alls? jag bor nämligen i i Göteborg där amf4 ligger. Det är ju göteborgskalaset just de veckorna, vore trist att missa...
Blackbird
QUOTE (Bananafroggyboy @ Jul 30 2003, 03:07 )
jag har hört att man "vaktar" en vecka, utbildas en vecka, vaktar en vecka tilkl oich sedan är man ledig, alltså en vecka ledig per månad och inte två....
En undrimg: De första två veckorna får man enligt pappren inte läma regementsområdet alls. Får man inte det alls? jag bor nämligen i i Göteborg där amf4 ligger. Det är ju göteborgskalaset just de veckorna, vore trist att missa...

Jag ska själv rycka in som bevakningsgruppchef vid I19 (på måndag) och fick hem lite information för ett tag sen, även fast det stod lite luddigt om ledighet tycktes jag kunna urskillja något i stil med bevakning en vecka, en vecka utbildning sen en veckas ledighet. Men det lär kunna skillja från regemente till regemente, så vänta och se vad som sägs när ni väl är inne... (sen är det viktiga inte hur mkt man är ledig, tycker jag iaf)

Troligtvis kommer du inte få nattpermis de första veckan/orna, alltså inget göteborgskalas :(

Sen verkar ju inte bevakning helt öde, se tex. här:
Nyhet om vakt & insatsplutonen, K4 camo.gif
A527
Jag har en kompis som ligger som bevakning på F21. Där har dom bevakning varvat med ledighet. Utbildning tar dom senare pga av personalbrist. Jag har fått intrycket av att det fungerar så på flera regementen. Någon som kan styrka eller dementera?

(jag rycker in som BevGB i januari)
Kockis
Metz: Stridsbåt 90 är inte så jävla speciell, jag åkte en 1,5h gammal (splitter ny) på kockumsvarvet där de görs, jag hade hga förväntningar men det var ganska meningslöst. Jag skulle därimot kunna tänka mig att köra den, har ju kustskepparn å allt!!! navy2.gif
Niklas81
QUOTE (erswe @ Jul 30 2003, 21:38 )
Jag har en kompis som ligger som bevakning på F21. Där har dom bevakning varvat med ledighet. Utbildning tar dom senare pga av personalbrist. Jag har fått intrycket av att det fungerar så på flera regementen. Någon som kan styrka eller dementera?

(jag rycker in som BevGB i januari)

Där jag låg hade dom inga utb.veckor...

Det såg ut som följer:

7 dagar tjänst
7 dagar ledighet
7 dagar tjänst
7 dagar ledighet
osv osv...

Så det är nog lite olika från regemente till regemente! smile.gif
Blomberg
Som sagt tidigare tjänsten varierar beroende vilket regemente man ligger på. P18 t ex har 7 dagar vakt/insats, 3 dagar utb och 4 dagar ledigt samt diverse övningar under tjänstgöringsveckan i vakten, typ Färdighetsskjutning, BT-strid, hjälpa HV med skyddsvaktutb osv. Funkade bra hos oss iaf.
Panzerfaust
QUOTE (Blomberg @ Aug 25 2003, 11:36 )
Som sagt tidigare tjänsten varierar beroende vilket regemente man ligger på. P18 t ex har 7 dagar vakt/insats, 3 dagar utb och 4 dagar ledigt samt diverse övningar under tjänstgöringsveckan i vakten, typ Färdighetsskjutning, BT-strid, hjälpa HV med skyddsvaktutb osv. Funkade bra hos oss iaf.

Såg att jag svamlade lite.
Nizzemancer
QUOTE (Jorre @ Jul 28 2003, 09:14 )
En vecka ledigt
En vecka ledigt

Lyx!

Vi har:
7 dagar vakt
9 dagar ledigt (avlösning på fredag åker tillbaka nästa söndag)
5 dagar utbildning
2 dagar ledigt (helg)
5 dagar utbildning

eller så kan man se det så här:
1 vecka vakt
1 vecka ledigt
1 vecka FSU
1 vecka FSU
dahlski
Jag gjorde min GU på KA2 -99 som bevaknings gruppchef.
Vi hade vanlig gröntjänst de först veckorna med allt vad det innebar, jag tror det varade i 7 veckor, därefter hade vi mer tjänsteinriktad utbildning.
Vapenutbildningen var mycket omfattande, under de 3 månaderna vi tillbringade på KA2 så var på skjutbanan 2-3 dagar i veckan 8:00-17:00.
Vi fick en mycket omfattande pistol utbildning och vi hade också förmånen att få utbildning på revolver m 58 (eller något liknande).

Ville man bli hundförare eller fordons förare fick man anmäla sitt intresse.
GB var det ingen som blev, graden fick man bara i ett ganska patetiskt försök att höja statusen på tjänsten.

Efter de 3 månaderna fick vi som blev hundförare gå en 2 veckors intensiv hundutbildning.
Därefter tjänstgjorde vi som bevakningssoldater i dåvarande MKS.
Tjänsten innebar rondering, larmuttryckning, eskorttjänst och inpasserings kontroll.
Vi hundförare tränade hund varannan dag och ronderade varannan dag.
Vi var lediga varannan vecka.
krusman
Apråpå din fråga så kan jag berätta att dom bilförare som jag utbildades med som ryckte in utan körkort blev vanliga bevakningssoldater.

Jag hakar dessutom på trenden och berättar om min bevakningserfarenhet som GB

Vi hade en relativt normal vinter-GSU med fältvaneveckor, isvaksbad, bygga värn och hela det köret i ca 3 månader.
Skyddsvaktsutbildningen (som alla soldater åtminstonde bör få) fick vi naturligtvis, men i längre utsträckning än normalt eftersom vi ju går som skyddsvakter under hela tjänstgöringstiden i vakten.

Vi som ryckte in i januari 2004 hade under GSUn turen att kunna vara med på flygvapenövningar och öva med radiogrupper i form av "radioförsvarsgrupper", som var ett ganska påhittat begrepp. I den befattningen utförde vi det som normalt skulle göras av Flygbassäk, eftersom dom fanns på Flygvapenövningen som pågick samtidigt.

Efter ca 3 och en halv månad var GSU, övningar, bilförar- och gruppbefälsutbildningar avklarade och det var dags att ta över vakten.
Bevakningsplutonen delades i två täter, I5 respektive F4. Detta gjordes med enkla styrningar om hur många av varje befattning som skulle finnas i varje tät. På så vis fick vi VPL i princip styra fritt var vi villa tjänstgöra och med vilka.

Så i vakten där jag tjänstgjorde fungerar det så här:
1 vecka tjänstgöring
1 vecka ledigt.

Vi tjänstgör i 24 timmars skift, halva tiden sköter man vakten med allt det innebär (se nedan), halva tiden är man "beredskapsgrupp" och redo att ta över vakten om vakthavandegrupp måste rycka ut på larm.

Ett vaktdygn kan se ut ungefär som följer:
Utöver den vanliga legitimationskontrollen, övervakningskamerorna osv som man skötte så gjorde vi t.ex:
Inpassering på morgon då alla kommer till jobbet. Checkpoint i princip.
Låsrunda på kvällen
Nattpatruller runt området och yttre objekt under natten.
Vissa dagar (t.ex. onsdagar och fredagar vid helgtjänst) kan det utföras logementsrundor för att se till att beväringarna inte sitter och super i logementen eller nånstans på området.
Staketrundor osv emellanåt.

Andra saker som kan dyka upp är t.ex. bevakning vid förråd då FMlog gubbarna ska in och pilla i lådorna.
Bevakning med vita hjälmar, damasker och bayonetter vid speciella tillfällen (officers-bröllop, middagar och dylikt.)

Beredskapsdygn handlar om att ha mobilen på, titta på film, äta, träna osv.
Allt inom regementet då man inte får lämna det helt utan vidare.
Vi hade däremot möjlighet att söka upp till 3 timmar permission, 2 pers i taget, för att hinna ner på stan och sköta bankärenden eller hämta mat osv.

Vad gäller civilt meritvärde efter lumpen så bjöd Kungen oss på väktarutbilding i 2 steg, civil skyddsvaktsutbildning och civil utbildning på skjutvapen (Glock 17, eller pistol 88 om ni så vill) för arbete inom bevakningsföretag. (Till ett värde av nästan 30 000 SEK!)

För nuvarande har jag 2 vaktveckor kvar till "holkmuck" och därefter väntar slutövning och MUCK.

Som du säkert har märkt så varierar bevakningstjänsten mycket från ställe till ställe, men JAG har haft riktigt kul, även om man inte känner att man gjort "lumpen" på traditionellt vis. 6 månader har inte gått så fort på länge. smile.gif
kalpdal
Fy vad tråkigt att vara bevakningssoldat om man ska vara ledig hela tiden. Man ligger väl i lumpen för att lära sig nåt och inte för att vara ledig var och varannan vecka?
ThornBjorn
QUOTE (kalpdal @ Oct 24 2004, 17:04 )
Fy vad tråkigt att vara bevakningssoldat om man ska vara ledig hela tiden. Man ligger väl i lumpen för att lära sig nåt och inte för att vara ledig var och varannan vecka?

Men så är det så att när man ligger i vakten så är man i tjänst hela veckan, tjugofyra timmar om dygnet, ådå får man inte mycket sömn...därav va det iallfall för mig jävligt gött å va hemma å få ordentligt med sömn...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.