Apråpå din fråga så kan jag berätta att dom bilförare som jag utbildades med som ryckte in utan körkort blev vanliga bevakningssoldater.
Jag hakar dessutom på trenden och berättar om min bevakningserfarenhet som GB
Vi hade en relativt normal vinter-GSU med fältvaneveckor, isvaksbad, bygga värn och hela det köret i ca 3 månader.
Skyddsvaktsutbildningen (som alla soldater åtminstonde bör få) fick vi naturligtvis, men i längre utsträckning än normalt eftersom vi ju går som skyddsvakter under hela tjänstgöringstiden i vakten.
Vi som ryckte in i januari 2004 hade under GSUn turen att kunna vara med på flygvapenövningar och öva med radiogrupper i form av "radioförsvarsgrupper", som var ett ganska påhittat begrepp. I den befattningen utförde vi det som normalt skulle göras av Flygbassäk, eftersom dom fanns på Flygvapenövningen som pågick samtidigt.
Efter ca 3 och en halv månad var GSU, övningar, bilförar- och gruppbefälsutbildningar avklarade och det var dags att ta över vakten.
Bevakningsplutonen delades i två täter, I5 respektive F4. Detta gjordes med enkla styrningar om hur många av varje befattning som skulle finnas i varje tät. På så vis fick vi VPL i princip styra fritt var vi villa tjänstgöra och med vilka.
Så i vakten där jag tjänstgjorde fungerar det så här:
1 vecka tjänstgöring
1 vecka ledigt.
Vi tjänstgör i 24 timmars skift, halva tiden sköter man vakten med allt det innebär (se nedan), halva tiden är man "beredskapsgrupp" och redo att ta över vakten om vakthavandegrupp måste rycka ut på larm.
Ett vaktdygn kan se ut ungefär som följer:
Utöver den vanliga legitimationskontrollen, övervakningskamerorna osv som man skötte så gjorde vi t.ex:
Inpassering på morgon då alla kommer till jobbet. Checkpoint i princip.
Låsrunda på kvällen
Nattpatruller runt området och yttre objekt under natten.
Vissa dagar (t.ex. onsdagar och fredagar vid helgtjänst) kan det utföras logementsrundor för att se till att beväringarna inte sitter och super i logementen eller nånstans på området.
Staketrundor osv emellanåt.
Andra saker som kan dyka upp är t.ex. bevakning vid förråd då FMlog gubbarna ska in och pilla i lådorna.
Bevakning med vita hjälmar, damasker och bayonetter vid speciella tillfällen (officers-bröllop, middagar och dylikt.)
Beredskapsdygn handlar om att ha mobilen på, titta på film, äta, träna osv.
Allt inom regementet då man inte får lämna det helt utan vidare.
Vi hade däremot möjlighet att söka upp till 3 timmar permission, 2 pers i taget, för att hinna ner på stan och sköta bankärenden eller hämta mat osv.
Vad gäller civilt meritvärde efter lumpen så bjöd Kungen oss på väktarutbilding i 2 steg, civil skyddsvaktsutbildning och civil utbildning på skjutvapen (Glock 17, eller pistol 88 om ni så vill) för arbete inom bevakningsföretag. (Till ett värde av nästan 30 000 SEK!)
För nuvarande har jag 2 vaktveckor kvar till "holkmuck" och därefter väntar slutövning och MUCK.
Som du säkert har märkt så varierar bevakningstjänsten mycket från ställe till ställe, men JAG har haft riktigt kul, även om man inte känner att man gjort "lumpen" på traditionellt vis. 6 månader har inte gått så fort på länge.