Tjenare.
Finns här i forumet möjligen någon/några bilkunniga!!?
Jag har en Porsche 924 -77 som ibland ger mig hjärtflimmer, högt blodtryck och är en nästan outtömlig källa för nya, kraftfulla och mustiga uttryck.
Senast imorse dog fanskapet 3 (tre!!) ggr på vägen till jobbet (ingen bra idé att få motorstopp i Stockholmstrafiken..), jag fick igång den alla 3 ggr, men hade ingen lust/vågade inte fortsätta (dör den på "fel" ställe blir det tok-kö direkt) utan fick bogseringshjälp.
Vad som händer är att motorn tvärdör, tändningen slår av och man kan i bästa fall rulla undan till vägkanten.
Jag har bytt nästan allt i tändningssystemet: stift, kablar, fördelarlock, rotor, tändspole samt bytt samtliga säkringar.
Nyligen hade jag den inlämnad för en rad andra fel (kylaren var sprucken och fläkten gick inte), och dagen efter började den harva såhär..
Finns det en slags givare som slår ifrån om motorn blir överhettad (motorn är varm, men mätaren går inte in på det röda)?
Kan det finnas någon "typisk" kabel/kontakt som ballar ur om det blir för varmt?
Min misstanke riktas mot att det är temperatur-relaterat, eller nån slags dålig kontakt/glappkontakt någonstans, men jag är ju ingen bilmek så vad vet jag..
ALL hjälp är välkommen!
Tack på förhand!
// Gotcha, som börjar få missformat pannben..!