Jaja till saken tidigt i sommras efter muck (alltså i april) så skrev jag på att jag skulle vara med i hemvärnet. Först fick jag vet att GU:n som man gör där som är på en helg eller motsvarande,att det tar ett tag innan man får göra det här. För mig skulle det iaf dröja till Oktober någon gång innan jag skulle få göra det här.
Nu blev det så här att jag nu har kommit in på Uppsala Universitet och därmed kommer att flytta dit och studera, kan jag då fortfarande göra min GU där jag nu bodde och sen bara gå med i HV i Uppsala? Eller måste jag avboka och kontakta HV i Uppsala?
Eftersom jag inte fick någon klarhet då jag frågade han som jag skrev på hos så undrar jag om någon här vet.
mvh/ Krpl Molin
nilsson
Jul 22 2003, 23:07
Jag tror du syftar på introduktionsutbildningen, eller?
Jag fick den beskriven som en slags mini-GU, som skulle infatta skyddsvaktsutbildning och utb på Ak4:an.
Och förståss så skulle man få all utrustning då.
nilsson
Jul 22 2003, 23:13
Japp, det är introduktionsutbildningen du menar! =)
Enligt de papper jag har så ska introutbildnigen innefatta allmän hemvärnskunskap, sjukvårdstjänst, skyddstjänst samt vapentjänst (tot ~25h). Till detta kommer den särskilda skyddsvaktsutbildningen (tot ~8h).
Jag tycker att du ska ta kontakt med MD-gruppen i Uppsala och höra vad dem tycker är lämpligast.
Jo men jag tycker det kommer att vara väldigt onödigt om jag återigen måste vänta på pappersarbetet som gör att jag måste vänta 5-6 månader på introutb.
lumpen är - ÖKA ÖKA ÖKA
Hemvärnet är - VÄNTA VÄNTA öööö vad händer VÄNTA
nilsson
Jul 22 2003, 23:34
Välkommen till Hemvärnet!
Kan man göra något jobbigt och omständigt så har hemvärnet verkligen lyckats!
QUOTE (dxl @ Jul 23 2003, 00:27 )
lumpen är - ÖKA ÖKA ÖKA
Hemvärnet är - VÄNTA VÄNTA öööö vad händer VÄNTA
Hmm om jag minns rätt så var lumpen också väldigt mycket vänta för att stressa.
Standardfrågan var "Vad väntar vi på?" "På att stressa såklart".
Det som brukar ta tid är P-kollen, dvs du skall kontrolleras hos kommunen och polismyndigheten samt FM. När du väl kommit igenom och blivit antagen ( vilket kan ta allt från 2 månader till mer än ett år ( skräckexempel)) så genomför du introduktionsutbildningen. Mitt tips är att du låter antagningsprocessen löpa och sedan när det är klart begär att få bli överförd till Uppsala. Jag vet inte om du kan göra detta direkt, eller måste vänta och genomföra intoduktionen hos ditt ursprungsförband. Kolla med närmsta MD-grupp
Dahlberg
Jul 23 2003, 14:12
QUOTE (Emil @ Jul 23 2003, 00:03 )
...//...
Nu blev det så här att jag nu har kommit in på Uppsala Universitet och därmed kommer att flytta dit och studera, kan jag då fortfarande göra min GU där jag nu bodde och sen bara gå med i HV i Uppsala? Eller måste jag avboka och kontakta HV i Uppsala?
Eftersom jag inte fick någon klarhet då jag frågade han som jag skrev på hos så undrar jag om någon här vet...//...
Ta kontakt med
Upplandsgruppen på S1 i Enköping, de sköter introduktionsutbildning, om Du nu vill bli placerad i Uppsala... Där är "mina" befäl, de är heltuffa, så Du ska inte bli missnöjd... För övrigt så är Uppsalas bataljon ganska stor... Med mycket kompetenta sjukvårdare bl.a.! Så där kommer Du ha kul...
QUOTE (Dahlberg @ Jul 23 2003, 15:12 )
Ta kontakt med
Upplandsgruppen på S1 i Enköping, de sköter introduktionsutbildning, om Du nu vill bli placerad i Uppsala... Där är "mina" befäl, de är heltuffa, så Du ska inte bli missnöjd... För övrigt så är Uppsalas bataljon ganska stor... Med mycket kompetenta sjukvårdare bl.a.! Så där kommer Du ha kul...

Tack för rekommendationen men iofs kommer de inte att klaga på min lokalkännedom då jag är nyinflyttad sen vet jag inte ett studentrum kanske inte är godkänt för att ha en ak4:a i.
Fraggel
Jul 23 2003, 14:18
QUOTE (Emil @ Jul 23 2003, 15:16 )
Tack för rekommendationen men iofs kommer de inte att klaga på min lokalkännedom då jag är nyinflyttad sen vet jag inte ett studentrum kanske inte är godkänt för att ha en ak4:a i.
Nej det är nog inte godkännt men det finns säkert en kasun där du kan förvara dittvapen mellan övningarna...
QUOTE (Dahlberg @ Jul 23 2003, 15:12 )
Med mycket kompetenta sjukvårdare bl.a.! Så där kommer Du ha kul...

Lol! Låter som Dahlberg skadat sig ordentligt.
QUOTE (Fraggel @ Jul 23 2003, 15:18 )
QUOTE (Emil @ Jul 23 2003, 15:16 )
Nej det är nog inte godkännt men det finns säkert en kasun där du kan förvara dittvapen mellan övningarna...
Det går nog att ficksa nåt antingen i skogsförådet eller inne på F16/F20 (F20) kommer finnas kvar..... B)
//Beazt
zaitoh
Jul 24 2003, 01:59
bor själv i studentlya och är glad att jag slipper ha det hemma. gäller bara att säga till kvartermästaren att du kommer på övningen så går det bra det med...
Hade jag varit du skulle jag vänta med att gå med i HV tills du har pluggat klart, därefter gå med i HV-insatsplutonen där du kommer att bo efter skolan, vem vet du kanske kommer att flytta ytterligare pga jobb eller dyl. Som du påpekade så blir det ganska besvärligt att förvara AK:n i ett studentrum.
Lycka till// Zeb
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.